Klophengst gekocht, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 19:09

miss_lizje schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik wel, als een jong dier veel stress ervaart dat je iets kalmerends geeft. Maar niet zomaar indd, hij heeft zich al 2 keer laten vallen. We willen hem niet banger maken, dus vandaar de keus voor verdoving.

Dus omdat hij bang is prop je er maar een verdoving in? Zou eerst eens gaan werken aan vertrouwen. Een paard dat angst heeft en die angst vervolgens niet meer kan uiten (door de verdoving) gaat jou na de inrijfase echt niet vertrouwen. Of je er nu wel of niet bekent mee bent, ik vind dit persoonlijk echt te zot voor woorden.

De vraag is nu meer wat wil je met het paard? In hoeverre valt dit onder verborgen gebrek en zou je het paard naar de oude eigenaar kunnen terugbrengen? (dat weet ik ook niet, ben geen jurist). En wil je het paard ondanks deze verrassing toch houden, of wil je hem weg hebben?

Alle voorgaande eigenaren + fokker afgaan om te kijken waar de knik in de kabel heeft gezeten vind ik een beetje overkomen als "er een slaatje uit te proberen te slaan". Als de fokker het dier niet heeft laten castreren( of daar over liegt), en de eigenaren daarna of liegen of ook van niks wisten kan je nogsteeds weinig. De kans dat je de waarheid achterhaald van het verhaal met zo veel eigenaren is gewoon klein.

Ik denk dat jij het hele verhaal niet snapt. Er word al lang rustig aan met hem gedaan. Verdoving is gewoon een antistressmiddel, en ik denk dat een veearts en zadelmakmaker zelf wel in staat zijn wanneer een paard zoiets wel of niet nodig heeft. Het is mijn paard en van mij mogen ze het zo proberen. En waar lees jij dat ik ergens een slaatje uit probeer te slaan? Eerst lezen voordat je zo'n post plaatst.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:11

@zsazsa verkoopster geen geld is onzin (je hebt toch ook het paard afgerekend..dus ze heeft geld ontvangen) als ze blijkbaar op een normale manier niet wil meewerken (en je nu ook allerlei dingen vind op internet) dan ben ik toch echt geneigd om de rechtsbijstand in te schakelen....

Je probeert het in mijn ogen altijd eerst netjes en zonder gedoe op te lossen..maar als de verkoopster niet eens pak hem beet 350 euro oid wil betalen om het probleem op te lossen dan maar via de andere minder vriendelijke manier. Het is gewoon niet anders.

laat dan de rechter maar een uitspraak doen wie welke kosten moet betalen...
(heb je wel rechtsbijstand?)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:23

Ik heb het verhaal gelezen.
Het punt is, is dat je geen bewijs heb dat de vorige eigenaren het wel of niet wisten. Je kan het proberen netjes op te lossen maar als de mensen daar niet aan meewerken, werken ze daar niet aan mee.

Citaat:
Hoopte misschien onderling met de fokkers/dierenartspraktijk te kunnen regelen. Omdat hun oneerlijk zijn geweest. Vind het zo banketstaaf om de vorige eigenaresse op te zadelen met kosten omdat zij er ook niet van af wist. Lang procederen is het niet waard.

Heb je bewijs dat de fokker verantwoordelijk was voor de castratie? Of is hij bij de eigenaar daarna gecastreerd? Je kan niet aan een persoon zijn neus zien of hij liegt of niet.

Als niemand in het rijtje van eigenaren mee wil werken zou je toch naar de rechter moeten gaan. Al gaan de kosten daarvan waarschijnlijk hoger uit vallen dan de kosten van de ingreep zelf terwijl je ook geen zekerheid heb dat de rechter een "schuldige" aanwijst in het rijtje die voor de ingreep kosten zouden moeten opdraaien.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 hele verschillende dingen. Ik denk als je het kosten-baten plaatje erbij pakt, je gewoon beter je verlies kan pakken omdat je geen zekerheid heb dat het via rechtbijstand in jou voordeel komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:28

Brainless schreef:
Als je hem als ruin hebt gekocht en hij blijkt klophengst (ook al wisten de verkopers hier niet van) heb je recht de koopt te ontbinden.
Je hebt niet gekregen wat je hebt gekocht.

En zo is het. Vervolgens is het aan de verkopers om hun gelijk te gaan halen bij degene van wie zij het paard hebben gekocht

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:30

Mmm, als vorige eigenaresse die test had willen doen was er op z'n minst het vermoeden dat het wel eens een klophengst zou kunnen zijn.
Ik had mijn verhaal hier al neer gezet, verschil was, dat ik ontzettend graag de pony wilde en ik zeker weet dat mijn vorige eigenaren het ook echt niet wisten, wij hebben de kosten gedeeld, daar werd niet moeilijk over gedaan, was overigens wel een sportstal en geen particulier, ik had de pony van hen ook meteen terug mogen brengen. Voordeel voor ons, achteraf, is dat de pony nog steeds een prachtige hengstenuitstraling heeft <3 .

Voordat je verder gaat met (laten) beleren e.d. zou ik eerst zorgen dat hij officieel ruin is, trouwens.

Even als reactie op de laatste reacties, zo zag ik het ook, had wel een koopcontract opgemaakt en idd het geslacht klopt dan gewoon niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:35

[quote="miss_lizje"]Ik heb het verhaal gelezen.
Het punt is, is dat je geen bewijs heb dat de vorige eigenaren het wel of niet wisten. Je kan het proberen netjes op te lossen maar als de mensen daar niet aan meewerken, werken ze daar niet aan mee.
[quote]

Het gaat er helemaal niet om of de vorige eigenaren het wel of niet wisten. Een verborgen gebrek is een gebrek dat verborgen kan zijn voor de verkoper en de koper. En het is wel duidelijk dat die bal er voor aankoop al zat :D . Het enige dat TS hoeft te bewijzen is, dat ze hem als ruin heeft gekocht, maar dat zal ongetwijfeld nog in de advertentie of op het keuringspapier staan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 19:40

Ik weet dat hij bij de fokkers is gecastreerd en ook bij welke praktijk. Ik had al voorgesteld om ieder de helft te betalen maar dat wil ze dus niet. Ik heb eigenlijk geen zin om er zaak van te maken maar ik heb een groene ruin willen kopen en ipv daarvan heb ik een verpeste klophengst en daar ga ik niet voor opdraaien.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:47

Babootje schreef:
Het gaat er helemaal niet om of de vorige eigenaren het wel of niet wisten. Een verborgen gebrek is een gebrek dat verborgen kan zijn voor de verkoper en de koper. En het is wel duidelijk dat die bal er voor aankoop al zat :D . Het enige dat TS hoeft te bewijzen is, dat ze hem als ruin heeft gekocht, maar dat zal ongetwijfeld nog in de advertentie of op het keuringspapier staan.

Dat klopt. Maar de TS typte dit:

Citaat:
Ja, maar omdat zij het ook echt niet wist, vind ik het zo banketstaaf om bij haar aan te kloppen. Ik heb de eigenaar voor haar een bericht gestuurd maar dat bied verder geen hulp of informatie. lastig nu, ik vind het gewoon een hele dure onaangename verassing. Hij had mijn geblesseerde ruin ook al zwaar aangevallen en verwond, waar ik ook al kosten door heb gehad, en nu is hij ook niet meer gewenst op de pensionstal. dus ik zit een beetje met de handen in het haar.

Wegens verborgen gebrek zou ze wel het paard terug kunnen brengen naar de vorige eigenaar maar niet naar de fokker. Ze is namelijk een koopcontract aangegaan met de vorige eigenaar.

_Zsazsa_

Re: Klophengst gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 19:55

Ik wil hem niet naar de fokker terug brengen, ik wil alleen aan de fokkers vragen waarom hun hem als ruin verkocht hebben als ze geweten hebben dat het een klophengst is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:58

_Zsazsa_ schreef:
Ik wil hem niet naar de fokker terug brengen, ik wil alleen aan de fokkers vragen waarom hun hem als ruin verkocht hebben als ze geweten hebben dat het een klophengst is.

Het maakt niet uit TS of de vorige eigenaar het wist of niet wist. Het is een verborgen gebrek en dat kan goed dat dat zowel voor jou als voor de verkoper zo is geweest. Jij kan terug naar degene van wie jij het paard hebt gekocht. Moet de verkoper maar terug naar de gene van wie hij/zij het paard heeft gekocht;

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:01

Maar na alles wat ik vandaag gelezen heb in oude topics van de verkoopster heb ik geen medelijden meer en ga ik wel proberen de koop te verbreken of haar de operatie te laten betalen. Aangezien ik vanmiddag lees dat ze zelf al een vermoeden had maar de hormoontest te duur vond en vlak daarna stond hij te koop. En ook over het zadelmak maken wat niet lukte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:06

_Zsazsa_ schreef:
Maar na alles wat ik vandaag gelezen heb in oude topics van de verkoopster heb ik geen medelijden meer en ga ik wel proberen de koop te verbreken of haar de operatie te laten betalen. Aangezien ik vanmiddag lees dat ze zelf al een vermoeden had maar de hormoontest te duur vond en vlak daarna stond hij te koop. En ook over het zadelmak maken wat niet lukte.

Precies, alle bewijzen verzamelen en een schriftelijk verzoek doen tot ontbinding van de verkoop. Moet ze je ook alle gemaakte kosten vergoeden. Of ze betaalt de operatie. Mag ze zelf kiezen. :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:13

Oke handig om te weten, moet ik een schriftelijk verzoek door mijn advocaat laten maken? Of gewoon zelf opstellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:20

_Zsazsa_ schreef:
Oke handig om te weten, moet ik een schriftelijk verzoek door mijn advocaat laten maken? Of gewoon zelf opstellen.

Je kan t op zich zelf doen: een verzoek tot ontbinding verkoop. Als ze niet reageren kun je altijd nog juridische hulp inschakelen. Je moet het wel schriftelijk doen. Als je wilt kun je dat natuurlijk ook laten doen door jurist of advocaat. Dat zet wel meteen zoden aan de dijk.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:57

_Zsazsa_ schreef:

Ik heb eerder al gepost dat het verdacht is dat hij zo snel werd doorverkocht.
Maar alles in de quote helpt niet, er zijn 2 mogelijkheden:

Via de test heb je bewijs dat de castratie niet goed is gegaan dan kan je de verkoper melden dat er een probleem (verborgen gebrek) is ontstaan.

Je kan de verkoper verzoeken het probleem te verhelpen (betekend de operatie betalen) of je kan de koop ongedaan laten maken.

Gezien al jouw problemen met zadelmak maken zou ik zelf gaan voor de optie koop ongedaan maken.
Ik ben geen jurist en weet niet hoeveel je van je gemaakte kosten terug kan vragen. Een aantal kosten zijn / is jouw keuze geweest en ben je denk ik kwijt.

Als je de operatie betaald wil hebben, bedenk dat een bal uit de lies verwijderen een veel risico voller operatie is dan de castratie. zeker voor een drukte maker zoals je beschrijft. Als de hechtingen te vroeg loskomen of door een infectie is de kans op complicaties groot.

He gebruik van alle andere zaken zoals de posts van de vorige eigenaar met dat de test te duur is kunnen in jouw nadeel werken. Op het moment dat de verkoper zegt dat ze alle informatie over het paard (gedrag) vorige eigenaar enz heeft verteld kunnen ze zeggen dat het geen verborgen gebrek is (je wist immers van de niet gedane test).

Jouw standpunt over zadelmak maken met injecties stuit mij tegen de borst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:27

BMHP schreef:
Jouw standpunt over zadelmak maken met injecties stuit mij tegen de borst.

o dat gebeurt vaker hoor, als ze echt niet zadelmak te krijgen zijn. Maar dat gebeurt dan wel olven DA

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:34

Castratie bij onze klophengst was maar 100 duurder dan bij de andere hengst.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:51

Je wist dat je de pony van een bokker kocht, ik vraag me af waarom je niet eerder haar berichten doorgespit hebt. Geen aanval hoor maar gewoon interesse.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:58

Heb het ook gehad en mijn ruin/klophengst is klinisch en rontgenologisch gekeurd dat ik hem kocht, dus DA viel het ook niet op, kocht hem in de winter dus toen leek ie gewoon fris, pas in het voorjaar bleek wat het echte probleem was :+ , ik heb hem op testosteron laten prikken en dat was heel duidelijke hengst, toen zeiden ze me dat ik hem via de lies kon laten castreren met een soort van kijkoperatie, maar omdat ie toen al 5 was en 1.85m was dit natuurlijk wel een risico, ik heb toen besloten om hem niet te laten helpen, gelukkig hadden ze op de stal waar ik stond en waar ik hem ook gekocht had er geen probleem mee dat ie nog hengst was en hij heeft ook zn eigen weitje gekregen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 22:07

ssssuus schreef:
Je wist dat je de pony van een bokker kocht, ik vraag me af waarom je niet eerder haar berichten doorgespit hebt. Geen aanval hoor maar gewoon interesse.

Ik wist toen niet dat het een bokker was. bij opstapeling van problemen ben ik zijn naam gaan googlen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 22:09

Tendance schreef:
Castratie bij onze klophengst was maar 100 duurder dan bij de andere hengst.

Voor 375,- wil mijn kliniek het wel doen, maar verkoopster wil/kan niet betalen dus ja...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 22:16

de injectie kun je gewoon vergelijken met Vetranquil wat ook regelmatig gebruikt word bijv bij het oppakken van geblesseerde paarden of stressloos vervoeren etc. alleen injectie werkt veel sneller.. Dat ik daar iemand tegen tegen de borst mee stoot is dan jammer, wil ook geen gebroken nekken op mijn geweten. Hij is nu in prof/VA handen en die hebben helaas geen jaar om een band op te bouwen. Hun hebben zijn gevaarlijke manier van reageren ingeschat en dit willen ze proberen. Ik vind het prima en geen dierenmishandeling. Hij komt al uit amateuristische handen die een mislukte poging hebben gedaan..Ik ben er zelf bij en laat geen mishandeling toe, beter suf dan afgeslagen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:19

oh ik had verwacht dat de kosten veel hoger zouden zijn.
Neemt niet weg dat je wel wilt waar je in jouw ogen recht op hebt natuurlijk.
Ik zou ook proberen de koop te ontbinden, risico zou mij te groot zijn op blijvend hengstengedrag wat je niet wilt hebben.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 22:40

Nou in principe is het een leuke pony en met hengstengedrag kan ik wel om gaan, het is meer al dat gelieg, ben toch eens gewoon eerlijk over wat je verkoopt. Als de bal in de buik zit is het veel duurder ja, ze denken dat hij hoog in de lies zit en willen dus via de lies proberen te zoeken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:07

_Zsazsa_ schreef:
de injectie kun je gewoon vergelijken met Vetranquil ........................................... Ik vind het prima en geen dierenmishandeling. Hij komt al uit amateuristische handen die een mislukte poging hebben gedaan..Ik ben er zelf bij en laat geen mishandeling toe, beter suf dan afgeslagen..

Ik heb het woord mishandeling niet genoemd!

je zeurt over een operatie van 375 euro maar betaald wel extra voor kalmeringsmiddelen, de DA en wat jij noemt professionele training. Ik denk als je de volgorde veranderd, eerst operatie, dan 2 maanden rust en dan trainen je uiteindelijk geld bespaart. en als toetje het je ook een beter paard oplevert.

Als je wel met hengst gedrag kan omgaan, snap ik niks van je geklaag. wat is het echte probleem?
- de testosteron levels in het paard?
- de onhandelbaarheid van het paard (heeft dat wel met zijn testosteron te maken of speelt er meer?)
- of dat je je onheus behandeld voelt omdat je een klophengst hebt?

persoonlijk kan ik niet met dolle mina's omgaan, ze hebben gewoon teveel testosteron.
He is gewoon een vervelend stofje, maar als je je paard de dupe wilt laten worden van je principes kom ik toch terug op het woord mishandeling.