Ik krijg mijn paard niet verkocht, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Ik krijg mijn paard niet verkocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:12

En waarom denk je dat ?
Ken je deze mensen ?
Buiten een advertentie voor een ruiterkamp, is er niets van bekend op Bokt ...

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:14

Het is tenminste iets! Advertentie ziet er netjes uit, ik zou het doen. Niet geschoten is altijd mis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:15

jorika1986 schreef:
_Femkeeex schreef:

Lijkt me een prima oplossing! Denk dat het paard hier goed terecht komt.

Ik denk dat het om goede handel gaat.
Citaat:
Prijsklasse: zeer laag/liefst symbolisch bedrag
Voorkeur voor pony's vanaf minimaal 1.10m en liefst grotere paarden met sterke karakters/ goede bloedlijn

Voor zeer weinig/gratis "inkopen" en straks voor duur verkopen.
Anders hoeft het geen goede bloedlijn te hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:15

_Femkeeex schreef:
Het is tenminste iets! Advertentie ziet er netjes uit, ik zou het doen. Niet geschoten is altijd mis.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:16

Shirley schreef:
En waarom denk je dat ?
Ken je deze mensen ?
Buiten een advertentie voor een ruiterkamp, is er niets van bekend op Bokt ...

TS wil graag snel van het dier af en het hoeft niet voor de hoofdprijs.
Een gemiddeld persoon zal dit paard niet snel in huis halen vanwege de gebruiksaanwijzing van het paard.
Als deze mensen op zoek zijn naar deze paarden waarom dan niet.
Je kan eerst kijken waar ze terecht zou komen, je hoeft ze niet direct op de trailer te zetten en tot ziens te zeggen...
Is waarschijnlijk beter dan het dier in te laten slapen of te laten slachten voor een habbekrats.
Laatst bijgewerkt door jorika1986 op 06-04-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:16

Dimple schreef:
Soms moet je gewoon een keuze maken welke het beste voor het paard is.

Als jij denkt dat ze met haar lastige karakter nergens anders terecht kan, is naar de slacht geen gek idee.

We kunnen met de beste wil van de hele wereld alle paarden proberen te redden, maar dat is niet mogelijk.

Ook zitten we in een enorme crisis en moeten er keuzen worden gemaakt. De 1 leuker dan de ander...............

Eerlijk gezegd..........al kreeg ik een lastig paard gratis......ik zou er niet aan beginnen.

Succes met de verkoop/keuze.

Je neemt me de woorden uit de mond.

Slachten is in zo een geval echt geen slechte optie. Je wil echt niet dat zo een dier nog in de handel terecht komt. En hoeveel drama topics lopen er wel niet op bokt van mensen die hun paard gratis hebben weg gegeven aan een 'goed te huis' en wat vervolgens allemaal heel naar af liep.

Er zijn teveel paarden in nederland en je kan niet alles redden. Veel mensen durven de keuze voor slachten niet te maken en geven proberen op allerlei een huisje te vinden en het paard in leven te laten. Dat het paard dan nog een paar beroerde laatste jaren doormaakt, wordt voor het gemak dan maar vergeten. Het is in zulke gevallen denk ik juist een hele diervriendelijke en goede keuze om er voor te zorgen dat haar geen leed kan overkomen in de toekomst en haar voor haar ook netjes af te sluiten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:21

jorika1986 schreef:
_Femkeeex schreef:

Lijkt me een prima oplossing! Denk dat het paard hier goed terecht komt.

Dit zijn eerlijk gezegd de advertenties waarvan ik dus echt de kriebels krijg en bij mij alle alarmbellen gaan rinkelen. Komt op mij echt over als goedkoop inkopen en weer duur verkopen. Er rouleert op mp ook een soort gelijke advertentie en dat is flink foute boel, maar goed weet niet of dit om dezelfde persoon gaat.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:25

Wanneer die mensen dit paard op een vriendelijke manier heropvoeden en daarna voor duur verkopen dan is het toch geen probleem? Maarja niemand kan je garanderen of die paarden daadwerkelijk met een zachte hand worden heropvoed. Ik zou is gaan kijken daar en wat rond vragen.. Misschien oproeptje op facebook zetten of mensen ervaring hebben met deze stal?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:31

Ik heb ook een paard wat in mijn ogen niet snel begrepen zal worden door anderen. Ik heb altijd gezegd dat ik hem nooit ga verkopen, maar als hij weg moet door omstandigheden... Breng ik hem zelf naar de slacht! Ik wil niet dat mijn paard van hand tot hand gaat als ik hem niet meer kan hebben.
Misschien kan je daar iets mee. Verkopen/weggeven is jezelf ontzien van alle verantwoordelijkheden.
Slachten misschien ook, maar dan heb je de regie tot het eind in eigen hand.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:33

Wat gezonde argwaan bij zo'n advertentie kan geen kwaad. Mensen zijn veel te goed van vertrouwen en daar is in deze markt geen enkele aanleiding voor. Mocht ik in deze vervelende positie komen dan zou ik voor mijn merrie (zelfde leeftijdscategorie en ook niet makkelijk) proberen een goedkoper plekje te vinden om haar met vervroegd pensioen te laten gaan. Desnoods iets verder van huis en zonder faciliteiten, als het er voor de paarden maar in orde is. Mocht dat niet lukken dan zou ze haar laatste reis gaan maken. Voor mij is de keuze tussen slacht en een onzekere toekomst via een handelaar niet zo moeilijk.

Unicorn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:40

Ik herken je probleem.
Ik heb ook een 17-jarige merrie, waar ik nu nog mijn uiterste best voor doe om haar aan te houden, maar waar de kans bestaat dat ik dit over een tijdje niet meer kan.
Ik heb me daarom ook al geöriënteerd op oplossingen. Mijn paard is door een vervelend verleden heel eenkennig en wordt bloednerveus van nieuwe (en vooral onverwachte situaties) als ik niet in de buurt ben. Ruiters die met zo'n paard om kunnen gaan, willen meestal een jonkie...en niet zo'n oudje...dus het is idd lastig.

Wat ik gevonden heb is een plek waar paarden met pensioen kunnen voor 100 euro all-inn in de maand.
Dat soort plekken moeten er vast nog wel meer te vinden zijn. Misschien ook iets voor jouw paard? Misschien kun je daar eens naar op zoek gaan?
Dan blijft het paard wel van jou, maar de kosten zijn redelijk laag....

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:41

En in bruikleen bij een manege stallen? Zo wordt het paard wel gereden, maar heb je niet de kosten. De eindverantwoording ligt wel bij jou. Wij hebben op de manege een aantal paarden in bruikleen, omdat ze niet verkocht raken, toch zijn er een aantal uiteindelijk wel verkocht. Ook o.a. aan manegeklanten die helemaal verknocht waren/zijn aan dat specifieke paard.
Ik heb er bij ons nog nooit een paard uitgegooid zien worden, ook al zijn ze wat moeilijker in gedrag.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:42

idd, voor mij zou het ook geen moeilijk keuze zijn, slacht versus de handel in....
Mijn paardje is nu 20 en ik zal haar het willen besparen om weer te moeten verhuizen en weer te moeten wennen ergens anders.
Ze mag tot het einde bij mij blijven, maar als ik om de 1 of andere reden financieel aan de grond zou zitten zou ik haar liever laten inslapen. ...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:43

knuffeldier schreef:
Dimple schreef:
Soms moet je gewoon een keuze maken welke het beste voor het paard is.

Als jij denkt dat ze met haar lastige karakter nergens anders terecht kan, is naar de slacht geen gek idee.

We kunnen met de beste wil van de hele wereld alle paarden proberen te redden, maar dat is niet mogelijk.

Ook zitten we in een enorme crisis en moeten er keuzen worden gemaakt. De 1 leuker dan de ander...............

Eerlijk gezegd..........al kreeg ik een lastig paard gratis......ik zou er niet aan beginnen.

Succes met de verkoop/keuze.

Je neemt me de woorden uit de mond.

Slachten is in zo een geval echt geen slechte optie. Je wil echt niet dat zo een dier nog in de handel terecht komt. En hoeveel drama topics lopen er wel niet op bokt van mensen die hun paard gratis hebben weg gegeven aan een 'goed te huis' en wat vervolgens allemaal heel naar af liep.

Er zijn teveel paarden in nederland en je kan niet alles redden. Veel mensen durven de keuze voor slachten niet te maken en geven proberen op allerlei een huisje te vinden en het paard in leven te laten. Dat het paard dan nog een paar beroerde laatste jaren doormaakt, wordt voor het gemak dan maar vergeten. Het is in zulke gevallen denk ik juist een hele diervriendelijke en goede keuze om er voor te zorgen dat haar geen leed kan overkomen in de toekomst en haar voor haar ook netjes af te sluiten.

Dat zie ik ook zo.
Beter als in de handel terecht te komen, of op hun oude dag nog met allerhande mensen op de rug moeten rondhobbelen op een manege. Alsof dat zo een pretje is voor een ouder dier
Sta er versteld van hoevelen hier dat voor hun paard zouden verkiezen boven inslapen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:47

Koper schreef:
Het is een merrie. Als ze een geschikte afstamming heeft kun je haar misschien beschikbaar stellen als fokmerrie. Of anders als draagmoeder. Al weet ik niet of dat met 17 jaar nog kan, heb niet zo veel verstand van merries.

En welkom op bokt TS :)

Goed plan, veulens gaan fokken uit een onverkoopbare merrie met kuren.
Ik denk dat de belangstellenden in de rij staan.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:48

Maar 17 is echt echt niet oud! Dat paard zou gemakkelijk 30 kunnen worden (mocht hij gezond zijn). Ik zou het zonde vinden om hem zegmaar 'weg' te gooien. Hier op Bokt heeft een vrouw een opvang voor oudere paarden. Ik ben haar naam vergeten, maar misschien zou ze interesse hebben...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:50

na 3 pagina's door te hebben gelezen sluit ik me ook aan bij de 2 bovenstaande reacties...
die inmiddels alweer een stukje omhoog zijn gegaan... :+

je hebt alles geprobeerd om haar een ander goed tehuis te geven, dat is niet gelukt, ik zou mijn maatje niet in het handelscircuit of op een manege willen hebben op die leeftijd en met zo'n karakter, de kans is groot dat dat een lijdensweg wordt...

dan is er maar 1 optie waarbij je zeker weet dat je maatje geen ellende over zich heen zal krijgen, maar jij als baasje zal wel die moeilijke stap moeten zetten...

naar de slacht, of als een dierenarts dat wil, in laten slapen...

tenzij je echt gegarandeerd een fijne plek vindt als gezelschapspaard of haar in een rusthuis kunt plaatsen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:50

_Femkeeex schreef:
Liselot schreef:
Het kan ook zomaar zijn dat je vp gewoon te hoog is, een 17 jarige met een gebruiksaanwijzing is natuurlijk niet mega veel waard. Heeft ze papieren en zo ja wat is haar afstamming? Misschien aanbieden als fokmerrie als ze een leuk papier heeft?

En anders toch naar een handelaar brengen, echt niet alle handelaren zijn slecht, maar dan vang je er natuurlijk niet de hoofdprijs voor.

Je neemt me de woorden uit de mond. (Eerste stukje :o ). Ik zou zelf liever niet mijn paard aan een handelaar verkopen, maar als dat de enige uit weg is... Het is beter dan slachten :j

Mwah dat moet je dan nog maar af wachten .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:52

Ik ben een boerendochter, opgegroeid op een boerderij waar we slachtvee hadden. Menig paard heeft het beter dan menig koe en wordt bij lange na niet zo oud. Dus ik zou zeggen, laat 'm dan naar de slacht brengen. Beest heeft een mooi lang leven gehad. En die zal niet weten dat die geslacht wordt. Loop je sowieso niet het risico dat die van eigenaar op eigenaar zal geraken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:54

Heb je je al eens verdiept in de horsenalities van paarden?
Als jij inmiddels vanaf de grond die band hebt die je beweert te hebben, en er in het zadel de race-stand aangaat, dan zijn er twee dingen waar ik aan denkt: problemen met de rug, of het hele leven al een verkeerde aanpak.

Ik schat je paard in dat ze right brained is, en extrovert is. Daar moet je de geschikte ruiter voor vinden, en die vind je alleen als je gericht op dergelijke personen gaat zoeken. En die geschikte eigenaar voor een dergelijk paard ligt niet voor het oprapen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:58

_Femkeeex schreef:
Liselot schreef:
Het kan ook zomaar zijn dat je vp gewoon te hoog is, een 17 jarige met een gebruiksaanwijzing is natuurlijk niet mega veel waard. Heeft ze papieren en zo ja wat is haar afstamming? Misschien aanbieden als fokmerrie als ze een leuk papier heeft?

En anders toch naar een handelaar brengen, echt niet alle handelaren zijn slecht, maar dan vang je er natuurlijk niet de hoofdprijs voor.

Je neemt me de woorden uit de mond. (Eerste stukje :o ). Ik zou zelf liever niet mijn paard aan een handelaar verkopen, maar als dat de enige uit weg is... Het is beter dan slachten :j

Ik heb mijn merrie laten slachten omdat dit ook een merrie met gebruiksaanwijzing was. (Alleen zij was wel kreupel)

Ik denk dat je het handelswereldje nog niet helemaal kent als je de conclusie 'liever verhandelen dan slachten' trekt. Ik zou er NOOIT voor kiezen mijn paard in de handel te doen. Je hebt dan zelf geen zicht meer op wat er gebeurd (of wat juist niet gebeurd.)
Paard kan verkocht worden aan iemand anders zonder dat de handelaar er het fijne van weet (of verteld) en straks verongelukt er een 12 jarig meisje mee...

Je paard slachten bespaard je een hoop ellende TS, Maar het is wel een hele moeilijke beslissing. Anders zeids, paard is 17 en heeft een schitterend leven gehad, heeft zelf geen bewustzijn van dood gaan en als je het gevoel hebt dat andere mensen er niet mee op kunnen schieten, geef me dan eens een geldige reden om haar niet te laten slachten?

Ik zou zeggen, neem je verantwoordelijkheid en ga andere mensen niet ten laste leggen met een probleem paard. Er zijn genoeg gezonde paarden op de markt, kleine kans dat jouw paard daar het eerst uit verkocht wordt. :(:)

Veel succes.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-04-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:58

Ik denk dat er een goede kans is dat er inderdaad geen particuliere koper op dit moment te vinden is. Zelf zou ik JvdH bellen en vragen of ze de merrie zouden willen hebben (voor niets). Hoewel ze voor snelle handel gaan, kunnen ze voor veel paarden ook een geschikte plek vinden, en nemen ze het paard weer terug als het niet klikt. Ze hebben stalruiters die met hete paarden om kunnen gaan, en ze in korte tijd weer onder het zadel hebben. Zeker met een goede bloedlijn en een heet karakter zouden ze toch echt wel iemand moeten kunnen vinden als het paard weer onder het zadel is. De vraag is of je je paard de handel in wilt hebben..... want het kan betekenen dat je paard de komende jaren nog vele plekken gaat zien.

Laten slachten kun je doen. Het is heel hard, maar niet voor ieder paard is (in deze tijd) een markt. Er zijn vele goed te rijden, hete paarden, die wel in opleiding staan, en iemand die een heet paard zoekt (dat zijn meestal de betere ruiters met een hoger budget) zal sneller voor een ander paard kiezen.
Je zit nu met een geldprobleem, en een paard waar je niet meer voor kunt zorgen. Dat maakt dat je keuzes moet maken. Er worden dagelijks vele gezonde paarden geslacht, op basis van niet verkoopbaarheid, of omdat ze bij de slacht meer opbrengen dan ze gratis weg te geven. Met slachten weet je in ieder geval dat je paard al dood is voordat je paard daar zelf over na kan denken, en dat een handelaars-huis-naar-huis bestaan voor je paard blijft bespaard.

Het is maar net wat voor jezelf het beste aanvoelt.

Zelf dacht ik een aantal jaren terug een goede plek te hebben gevonden voor mijn paard waarmee het bij mij onder het zadel totaal niet klikte, en ik merkte dat het niets doen hem geen goed deed. Hij was 21 jaar, erg bang in nieuwe omgevingen en dressuurmatig totaal niet te rijden (net als springen). Voor buitenritten niet geschikt, maar kon in dezelfde bak wel goed gereden worden als je wilde rondhobbelen. Op die plek (ze zocht een gemakkelijk paard in de omgang om mee in een bak te hobbelen) heeft hij een paar fijne maanden gehad, waarna de nieuwe eigenaresse in de geldproblemen kwam, niet mij heeft gebeld maar een handelaar.... en deze handelaar heeft hem aan de slacht verkocht.... zo zie je maar: het leek zo'n goed thuis, en toch was hij er korte tijd later niet meer....
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-04-14 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:59

Het is een lastige situatie TS. Maar ook ik zou overwegen het dier in te laten slapen. Als het werkelijk zulke kuren heeft en je kunt eventueel een plekje vinden, vergeef je het jezelf nooit als het goed mis gaat óf ze later alsnog van stal naar stal verhuisd.
Ik wens je wijsheid én sterkte!

goeroe

Soms zou ik willen dat ik weer 13 was. :) Een paard is geen doosje eitjes dat je kunt weggeven als je meer hebt dan je zelf kunt opeten. Het houden van een paard geeft zoveel kosten en vergt zoveel tijd dat er weinig mensen zitten te wachten op een dier waar ze weinig tot niets mee kunnen. De enkeling die zich dat kan permitteren zal niet vaak een lege stal hebben.

xSlvna

Als je zo weinig zekerheid hebt dat het dier het goed gaat krijgen zou ik zelf gaan voor slachten of wat Angela zeg, kijken voor naar JvdH.