wie verantwoordelijk voor beestjes op paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:38

Ik vind zelf als ik een pensionstal had en ik had klanten die haast niet na hun paarden om kijken.
en ze willen niet iets doen aan het probleem wat ze hebben zoals nu dus misschien luizen.
en de rest van de paarden kunnen het krijgen dan word het straks wel jou probleem dat die mensen maar een ander plekje moeten zoeken.
Want je houd juist rekening mee als je bij een ander op stal staat en je zorgt dat niemand verder last van je heeft al helemaal niet de eigenaren van de pension. En ziektes of wst dan ook hoor je gewoon als eigenaar van hrt paard op te lossen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:23

kesha1 schreef:
dan zet je paard ergens anders apart. boontje komt voor zijn loontje voor die eigenaresse

nee niet bontje komt voor zijn loontje voor de eigenaresse.
Het dier zit er mee en vergaat van de jeuk door de luis.
De eigenaar heeft die jeuk niet maar het paard wel.
Wat dat betrefd zit de eigenaresse helemaal verkeerd en hoort stappen te ondernemen.
Zij heeft er geen last van maar het paard wel en als ze zo door gaat de hele stal met paarden en dan, moeten de andere eigenaren dan voor kosten opdraaien die zij had kunnen vermijden????
Lijkt mij niet, zij moet haar verantwoording nemen voor haar paard en de betaling en zo niet dan was ze er bij mij allang uitgevlogen

xSlvna

Re: wie verantwoordelijk voor beestjes op paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:24

Ik weet niet of je als stalbaas iets kan doen aan het paard en dan de kosten verhalen op de paardeneigenaar?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:33

hij is nu behandeld dus ben benieuwd maar heeft wel twee weken nodig gehad

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:12

en nu verder dan?

ik zou als mijn stalbaas zo laks zou zijn al heel vlug weg zijn op die stal.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:15

wat nu verder?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:16

heb toch aangeboden m te behandelen kun je toch lezen of niet? Ik ben niks laks en als ze maar twee keer komt in de week en alle twee de keren of het spul of wat dan ook niet heeft hoef ik niet laks worden genoemd lees maar

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:16

Hoeft de eigenaar van de pensionstal zeker niet voor op te draaien.
Is verzorging van je (eigen) paard.

o.a. luitjes komen veel voor op dieren die een slechte weerstand hebben of een slechte conditie van de vacht (vaak door te min verzorging)
dit zijn problemen gekomen door het lak aan verzorgen vanaf de baas.

daarbij had het probleem verholpen kunnen worden voordat het 'groots' is geworden.
Maar dit is niet gebeurd doordat de eigenaar het paard niet vaak genoeg checkt etc.

Als pensioneigenaar ben jij hier niet schuldig aan :j

Daarbij vind ik persoonlijk dat deze mensen geen paard zouden moeten hebben.
Heb je er geen tijd voor of geen zin in, dan moet je geen paard nemen. Maar dit is uiteraard niet jouw keuze.

Het is eventueel wel keuzen om deze klanten van de stal af te houden.
Want waar er een bv. luis heeft ontwikkeld door slechte conditie etc, kan de rest het ook krijgen.
En dit geldt natuurlijk ook voor wormen en weet ik veel wat allemaal ;)

Ik zal persoonlijk het dier niet behandelen. Dit is echt de taak van de eigenaresse,
maar handelen om de gezondheid van de andere dieren op je stal ook intact te houden.
m.a.w.
Je eist van de eigenaresse dat ze het paard vanaf morgen behandeld en zo niet is ze niet meer welkom op je stal en zal ze moeten weg verhuizen.

(het klinkt allemaal niet al te lief, maar je wil niet weten hoeveel problemen je op je hals haalt als je lakse eigenaars hun paarden op je stal laat staan, binnenkort is je hele stallen besmet met die beestjes en die eigenaar gaat echt niet voor alle paarden betalen als ze het voor haar eigen paard al te duur vindt..)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 13-04-14 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:17

Ik denk dat sommigen hier (ik in ieder geval) zich verbazen over het feit dat jij niet het heft in handen neemt, jij bent de baas over de stallen, niet die eigenaresse.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:19

nou ik ben ook van mening dat ze eens bloed moet laten trekken, hij krijgt zo goed als onbeperkt super goed weidehooi, en bijna 6 kilo musli maar hij valt in en drinkt abnormaal veel en dan meer als alle andere paarden beestje is 20

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:20

6 kilo muesli??? |o

xSlvna

TS gaat inderdaad over de vierkante hokken en weides, niet over de paarden zelf toch?

Een normaal paard krijgt 6 kilo echt niet verwerkt.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 13-04-14 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Kom eens voor je zelf op, je bent pensionhouder. Jij bent de baas, dus zij behoort op tijd te betalen, en zij behoort haar paard te behandelen. Zou dit niet op bokt zetten, niet netjes tegenover haar om dit openbaar te bespreken, zou niet blij zijn als iemand dat over mij deed, ongeacht hoe die person in elkaar steekt. :)
Duidelijk zijn tegenover je pensionklanten, en een duidelijke grens stellen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:21

en doe je ook wat met je mening? Stel gewoon als eis dat het dier onderzocht wordt, dat jij anders de verantwoording niet meer wilt dragen en dat het niet onderzoeken als gevolg heeft dat ze per bepaalde datum een andere stal moet hebben gevonden.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:22

ja en nog slobber erbij maar ik voer ook 4 keer per dag, dus het word verdeeld en daar tussen zit er gewoon hooi en gras maar denk idd dat de weerstand niet lekker is, hij zit nog raar in zijn haar

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:22

Kinke schreef:
en doe je ook wat met je mening? Stel gewoon als eis dat het dier onderzocht wordt, dat jij anders de verantwoording niet meer wilt dragen en dat het niet onderzoeken als gevolg heeft dat ze per bepaalde datum een andere stal moet hebben gevonden.

Precies.
Dit soort dingen mag je eisen als staleigenaar.
Net zoals je dan mag eisen dat als ze hier niet aan voldoet ze een nieuwe plek moet zoeken OF opdraaid voor alle kosten van eventueel andere besmetten paarden op stal etc.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:24

nou ik vroeg alleen maar iets wat mijn recht was, dus dan maakt het toch niet uit wie ik bedoel? Die weet hier toch niks van en als er over iemand word gepraat dan zal er wel een reden voor zijn

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:26

fanta2 schreef:
heb toch aangeboden m te behandelen kun je toch lezen of niet? Ik ben niks laks en als ze maar twee keer komt in de week en alle twee de keren of het spul of wat dan ook niet heeft hoef ik niet laks worden genoemd lees maar

dat klopt, maar er komt pas actie na 2 weken?.
het risico is er altijd op een stal dat mijn paard het kan krijgen maar als iets te behandelen is zo vlug mogelijk. wil men er niet aan mee werken zou ik zeggen. byebye.
sorry daarin vind ik je gewoon erg laks. wat zeggen andere pensioenklanten hiervan.

en even een aanvullen op reactie hierboven, ben het met je eens als er geroddeld word er iets zal zijn. maar kun je dit alsnog beter tegen deze persoon in kwestie neerleggen. ook hierbij als een stalh zo over mijn zou roddelen zou ik persoonlijk zeggen; byebye

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:27

fanta2 schreef:
nou ik vroeg alleen maar iets wat mijn recht was, dus dan maakt het toch niet uit wie ik bedoel? Die weet hier toch niks van en als er over iemand word gepraat dan zal er wel een reden voor zijn

Ik zal mij er inderdaad niet zoveel zorgen over maken.
1. we spreken niet in naam (niemand wordt dus zwart gemaakt, had kan piet zijn, of jantje of henk... weet jij veel wie het is, of welk paard etc./ welke stal...)
2. misschien is het juist positief en ziet zo iemand in dat wat ze doet niet juist is (soms kan dit het zetje zijn, ALS ze het leest, om morgen wel sebacil mee naar stal te nemen en te gaan scheren en wassen etc.)

En over dat iemand dan byebye zal zeggen.
Ik zal er niet bij wakker liggen. Niemand weet dat jij dat was online... alleen de staleigenaar... ze heeft nergens gezegd "ja klaas, met die zwarte hengst....'' ofzo..

Als je byebye zou zeggen zal je nog net zo naïef zijn over paarden en de 'juiste' omgang ermee. En zal je blijkbaar nog steeds niet begrijpen dat je bter voor je paard had moeten zijn.. en dat deze (online) vraag komt omdat jij niet fatsoenlijk voor je paard zorgt en dat iemand in de knoop zit met het feit dat je dat blijkbaar ook niet wilt etc.
en dan zal ik als staleigenaar juist blij zijn dat je weg bent :P

(gelukkig zijn de meeste op bokt niet naïef en willen ze juist leren over de juiste verzorging :P )
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 13-04-14 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:29

KYF ik ben redelijk handig in personen opzoeken die ik ken, dus het valt zeker te achterhalen.
en positief? achter iemands rug om roddelen is nooit oke en zeker niet als stalhouder

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:29

diegene weet r niks van en daar gaat het ook niet om, net als zovelen vraag ik alleen maar iets, en ja wie weet roddelen ze ook wel over jou wie zal t zeggen, maar daar gaat niet om nu, zij wilde perse het spul halen van de dierenarts maar dat duurde wat langer en eerder kon ze niet

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:30

de andere paarden heb ik zo en zo al behandeld en ook spullen uit elkaar gehouden, maar alleen dat paardje had het

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:31

ik vind die smoesjes altijd zo slecht, maar goed dat is mijn mening.

en mensen roddelen dat doen ze zeker, en dat mag maar ik moet er niet achter komen dat iemand bijv: stalbaas/echtgenote/zus of wat dan ook negatief over mijn zou roddelen dan zeg ik heel snel byebye en kies me eigen weg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:32

Hier staan >10 paarden in 1 kudde, waaronder die van mij. 2 paarden zijn zo slecht verzorgd (ik had het eerder over 1 paard, dit blijken er twee te zijn, weide is groot waardoor ik de tweede nog niet van dichtbij had gezien) dat ze kale plekken hebben, witte stipjes erop en ik vrees dus ook luis, echter zijn de kuddegenoten gewoon gezond, hebben allemaal een mooie vacht. Deze paarden komen namelijk gewoon af en toe van de weide voor hun poetsbeurt. Stalbaas maakt er dus ook geen probleem van zolang dat de enige twee paarden zijn met huidproblemen. Ik zie hierdoor ook niet in wat TS fout zou doen, zolang de stalgenoten ingelicht zijn is het goed.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:39

Ik denk hoe dan ook dat haar vraag om hoe te handelen nu wel is geantwoord.

Persoon erop aan spreken dat er NU verandering aan de toestand v/h paard moet komen.
(eis bv. binnen 2 dagen de 'diertjes' (wss luis) behandeld(behandeling gestart) en binnen een week de dierenarts op de stoep voor het paard (of een bewijs dat hij langskomt binnen 2 weken ofzo)

zo niet, dan zal ze opdraaien voor de kosten als ' de diertjes' zich verspreiden etc. OF ze moet verdwijnen :)

Misschien ben ik wel de enige die vind dat je advies mag vragen zolang je maar geen namen noemt..
(en mij niet zo'n zorgen maakt over dat er iemand serieus over heel NL bezig houdt met traceren welk paard met welke eigenaar op welke stal staat...) Daarbij vind ik dat als het je al geen ene fiets boeit hoe je paard erbij staat, je je vast niet zal schamen als iemand daar over hoort... want blijkbaar geloof je er heilig in dat het zo goed is OF laat je je dier bewust gewoon creperen..