mag ik nou wel of niet met een trailer rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:40

Dorine92 schreef:
JosineS schreef:
Dorine, dat klopt niet helemaal. Zolang je op papier niet boven de 3500 kg uit komt, mag je dit met een B rijbewijs rijden.
Stel je hebt een auto van 1500kg en een trailler van 1750, mag je met een B rijden (totaal = 3250). Nu mag jouw auto maar 750 kg trekken. De trailler weegt leeg 700kg. Dan mag jij met een lege trailler rijden (maar dus niet met iets erin)

Praat je nu over het gewicht van 1500 kg van de auto of over dat de auto 1500 kg mag trekken? Ik heb het namelijk over wat de auto mag trekken.
Er vanuit gaande dat jij bedoelt dat die auto 1500 kg is en 1750 kg mag trekken, dan mag dat inderdaad. Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet mag.
Waar ik op doel is dat als de auto 1500 kg is, en 1750 kg mag trekken, dat deze auto alléén deze 1750 kg mag trekken als de trailer OP PAPIER maximaal 1750 kg mag wegen. Als de trailer dus 1750 DAADWERKELIJK weegt, maar op papier tot 2000 kg beladen mag worden, dan mag dit NIET op een B rijbewijs

En dat laatste ben ik het niet met je eens :) Je B rijbewijs doet alleen uitspraken over het totaalgewicht van de combinatie. Je mag een op papier te zware aanhanger trekken, als hij dat in de praktijk maar niet is. Dit moet je alleen wel zelf bewijzen, bijvoorbeeld met een brief van de weegbrug. Bij aanhouding zullen ze je dan ook meenmen naar een weegbrug....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:42

Fictief rekenvoorbeeld oude situatie:
Auto leeg 1200 kg en TMM 1700 kg, trailer TMM 1300 kg, auto mag 1000 kg trekken.
Dat mocht vroeger niet met B, want auto leeg was lichter dan TMM trailer.

Nu auto leeg 1300 kg en TMM 1700, trailer TMM 1200 kg, auto mag nog steeds maar 1000 kg trekken.
Dat mocht vroeger gewoon met B, zolang je er niet meer dan 1000 achter hing.

En nu mag het óók als de auto 1200 kg leeg is en de trailer 1300 TMM heeft, met nog steeds dat maximale trekgewicht van 1000 kg, als je er maar niet meer dan 1000 kg achterhangt, want het treingewicht is max 3 ton. En dat is het enige dat telt, en het énige wat nog met TMMs wordt berekend...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-03-14 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:43

Yvank_ schreef:
...Maar over het algemeen is een auto die 1400 mag trekken zelf geen 2500 kg :)

Helaas komt de verhouding wel bijna voor ;) voor, onze auto mag op papier maximaal 2200 kg wegen, maar helaas maar 1500kg trekken :(

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:44

JosineS schreef:
Yvank_ schreef:
...Maar over het algemeen is een auto die 1400 mag trekken zelf geen 2500 kg :)

Helaas komt de verhouding wel bijna voor ;) voor, onze auto mag op papier maximaal 2200 kg wegen, maar helaas maar 1500kg trekken :(

Jeemig das banketstaaf.. mijn auto weegt 1212 en mag 1400 trekken :D

vibabu

Re: mag ik nou wel of niet met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:47

Zo moeilijk is het toch niet. Pak je auto papieren maar eens. Hoeveel mag hij trekken? 1400 kilo? wat is het max laadvermogen van trailer + leeggewicht trailer? 2000? dan mag het dus niet. Nee het heeft er niet mee te maken hoeveel je in de praktijk vervoerd maar wat er op papier staat.

Wel vreemd dat een auto die minder weegt meer mag trekken. Oke trekken is niet zo'n probleem. Ding komt wel van z'n plek maar remmen? Ik zou je niet graag tegenkomen op een snelweg waar je ineens moet remmen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:50

vibabu schreef:
Zo moeilijk is het toch niet. Pak je auto papieren maar eens. Hoeveel mag hij trekken? 1400 kilo? wat is het max laadvermogen van trailer + leeggewicht trailer? 2000? dan mag het dus niet. Nee het heeft er niet mee te maken hoeveel je in de praktijk vervoerd maar wat er op papier staat.

Wel vreemd dat een auto die minder weegt meer mag trekken. Oke trekken is niet zo'n probleem. Ding komt wel van z'n plek maar remmen? Ik zou je niet graag tegenkomen op een snelweg waar je ineens moet remmen.

Klopt maar alleen bij B dan he? Bij E gaat het wel om wat er in de praktijk vervoerd wordt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:51

vibabu schreef:
Zo moeilijk is het toch niet. Pak je auto papieren maar eens. Hoeveel mag hij trekken? 1400 kilo? wat is het max laadvermogen van trailer + leeggewicht trailer? 2000? dan mag het dus niet. Nee het heeft er niet mee te maken hoeveel je in de praktijk vervoerd maar wat er op papier staat..

Lees nou eerst eens... De regels zijn sinds 19 januari gewijzigd.
Je mag wel degelijk gewoon trekken wat de auto kan, ongeacht rijbewijs, zolang je in totaal maar niet op papier over de 3,5 ton gaat.

Je hoeft NIET (en hoefde ook in het verleden NIET) een auto te hebben die precies kán trekken wat de trailer op papier kan wegen. Het enige wat in het VERLEDEN telde, was dat je auto leeg zwaarder moest zijn dan de trailer op papier maximaal kon wegen. En die regel geldt nu niet meer.

Anoniem

vibabu schreef:

Nogmaals dan mag het wel zolang je maar niet meer erachter hangt dan 1400....

Dat een auto minder weegt en meer trekken mag is ook niet zo heel vreemd. Dat heeft te maken met het type motor wat erin zit :)

Dorine92

vibabu schreef:

Een trailer remt zichzelf dua dat heeft meer met de remmen van de trailer dan die van de autp te maken

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:52

Yvank_ schreef:
vibabu schreef:

Dat een auto minder weegt en meer trekken mag is ook niet zo heel vreemd. Dat heeft te maken met het type motor wat erin zit :)

Ja idd mijne heeft een 2liter motor dus dat wil wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:54

Dorine92 schreef:
Yvank_ schreef:

Ja idd mijne heeft een 2liter motor dus dat wil wel

Ja dan wil het zeker wel.

Onze auto weegt ook minder dan die mag trekken maar zit een 2.0 dieselmotor in dus die wil wel trekken, en remmen doet inderdaad je trailer zelf :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Klopt niet. Bij E gaat het nog steeds niet om de praktijk. Politie kijkt altijd naar papier en wat je mag vervoeren.

MissChrys

Ik rij ook met mijn B rijbewijs met een trailer.
Waarom?
Omdat het massa totaal gewicht van de auto niet lichter is dan het massa totaal gewicht van de trailer en mijn auto het gewicht van de trailer mag trekken.
Samen zijn ze niet zwaarder dan 3500kg (massa totaal gewicht auto + massa totaal gewicht trailer), dus dat mag gewoon.
Ik heb ook 4 banden onder mijn trailer maar op de papieren staat dat de trailer een enkel as is.

Legaal dus :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:57

Ibbel schreef:
vibabu schreef:
Zo moeilijk is het toch niet. Pak je auto papieren maar eens. Hoeveel mag hij trekken? 1400 kilo? wat is het max laadvermogen van trailer + leeggewicht trailer? 2000? dan mag het dus niet. Nee het heeft er niet mee te maken hoeveel je in de praktijk vervoerd maar wat er op papier staat..

Lees nou eerst eens... De regels zijn sinds 19 januari gewijzigd.
Je mag wel degelijk gewoon trekken wat de auto kan, ongeacht rijbewijs, zolang je in totaal maar niet op papier over de 3,5 ton gaat.

Je hoeft NIET (en hoefde ook in het verleden NIET) een auto te hebben die precies kán trekken wat de trailer op papier kan wegen. Het enige wat in het VERLEDEN telde, was dat je auto leeg zwaarder moest zijn dan de trailer op papier maximaal kon wegen. En die regel geldt nu niet meer.

Oke. Om even mezelf te verduidelijken. Ik mag met mijn auto en mijn trailer rijden met een B rijbewijs. combinatie is totaal 3300 kilo. Omdat ik nu 2 paards wil trekken kom ik boven de 3500 uit en moet ik een E rijbewijs hebben. Auto mag 2200 trekken geloof ik. Is precies het gewicht van lege 2paards trailer + max laadvermogen. Had mijn auto maar 1900 mogen trekken en het laadvermogen + lege trailer 2000 gewogen dan mag het niet. Ook niet met en E rijbewijs. maakt niet uit wat er in de trailer staat, al is ie leeg. Ik mag er niet mee rijden omdat mijn auto het niet mag trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:00

Dat is NIET waar dat is het ook nooit geweest..... Alleen als jij daadwerkelijk dat gewicht erachter hangt mag het niet dan ben je 100 kg overladen..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:04

Grappig dat dit uit eerste hand politie komt :) Politie gaat je trailer niet wegen om te zien wat het daadwerkelijke gewicht is.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:05

naja kan best.. er zijn verschillende weegpunten op de snelwegen die d.m.v. een vrachtwagen op bord met 'weegpunt' ofzo aangegeven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:07

vibabu schreef:
Grappig dat dit uit eerste hand politie komt :) Politie gaat je trailer niet wegen om te zien wat het daadwerkelijke gewicht is.

En dat van mij ook :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:09

Daar zitten Dorien92 en Vibabu dus fout zoals diverse mensen waaronder Ibbel uit proberen te leggen.

De TMM van de aanhanger mag gerust hoger zijn dan wat de auto mag trekken. Of de chauffeur nu B heeft of BE, TMM aanhanger mag hoger dan maximaal trekgewicht auto!

Het werkelijke gewicht van de aanhanger (dus aanhanger zelf + lading van dat moment) mag NIET hoger zijn dan trekgewicht auto. Ook dat is bij B en BE hetzelfde.

TMM aanhanger is alleen van belang bij de vraag:
- mag de combi met B gereden worden (tmm auto + tmm aanhangeer < 3500 kg)
- is de aanhanger zelf niet overbeladen

Voorbeeld van dat laatste: je hebt een karretje met tmm 1200 kg en een auto die 1500 mag trekken. Je gooit er een partij stoeptegels op en het geheel weegt 1300 kg, dan ben je overbeladen. In dit geval niet omdat de auto het niet zou mogen trekken maar omdat je meer op die aanhanger hebt geladen dan op dit karretje mag.

Even terug naar de OP:
_KellyAV schreef:
Ik vraag mij dus af of ik met de combi mag rijden die wij hebben. Het gewicht samen komt niet boven de 3500 kilo.

Als je met gewicht samen bedoelt tmm auto + tmm aanhanger mag er er mee rijden.

De TMM kun je vinden op het kentekenbewijs van auto en van de trailer onder het kopje Toegestane Maximale Massa.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:09

vibabu schreef:

Bij BE van voor 19 januari zullen ze wel moeten
Dat is juist het verschil van voor en na 19 januari voor een BE

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:11

vibabu schreef:

Als ze willen bekeuren op overbelading (meer gewicht in de aanhanger dan de aanhanger mag dragen OF meer dan de auto mag trekken) zullen ze wel moeten!

Ook de politie zal in de praktijk fouten maken, maar die kan je dan succesvol aanvechten.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:38

Rex_Rolfo schreef:
De TMM van de aanhanger mag gerust hoger zijn dan wat de auto mag trekken. Of de chauffeur nu B heeft of BE, TMM aanhanger mag hoger dan maximaal trekgewicht auto!

Het werkelijke gewicht van de aanhanger (dus aanhanger zelf + lading van dat moment) mag NIET hoger zijn dan trekgewicht auto. Ook dat is bij B en BE hetzelfde.

Wanneer ik op zoek ga naar uitleg over de gewichten e.d. kom ik altijd alleen duidelijk het verhaal van de TMM tegen. Het verhaal van het werkelijke gewicht ben ik nog nooit echt ergens duidelijk tegengekomen. Of ik heb niet goed gelezen of het is gewoon heel logisch :o

Ik liep namelijk tegen hetzelfde 'probleem' aan. Mijn auto heeft een TMM van 1800kg en heeft een maximum te trekken massa van 1400kg geremd. Mijn trailer heeft een TMM van 1600 kg en een leeggewicht van 620kg. Toen ik deze trailer afgelopen oktober aanschafte, gaf het bedrijf waar ik mijn trailer kocht ook al aan dat ik mijn trailer niet terug hoefde te keuren als ik maar niet meer zou laden dan 780 kg. Anders zou ik mijn E rijbewijs moeten halen.

Ik ben eigenlijk nog steeds op zoek naar een duidelijk verhaal dat ik kan uitprinten en bij mijn kentekenbewijs kan houden. Dan kan ik dat tenminste overleggen wanneer ze mij misschien een keer aanhouden. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:45

Die link staat in één van de andere trailer topics, we hebben het daar een maand of 2-3 geleden nog uitgebreid besproken. Nu even geen tijd die posten te zoeken, sorry.

Jouw auto + aanhanger = 1800 + 1600 = 3400. Aangezien dat niet boven de 3500 kg uitkomt is E achter B niet noodzakelijk.

1400 min 620 = 780 kg, dus inderdaad, achter deze auto mag je niet meer laden dan 780 kg. Of de chauffeur nu B of BE heeft maakt niet uit.

Rijbewijs: maximaal gewicht op papier (tmm)
Overbelading: werkelijk gewicht (weegschaal)

Aan beide eisen moet voldaan zijn, net zo goed als dat zowel met B als BE je de gordel om moet hebben, niet gezopen mag hebben enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:47

!@#*&&^%@@ waarom maken we de FAQ en de WIKI??????

DAAR staat correct vermeldt hoe het zit. Skip de rest, met name wat gezegd wordt, want slechts een enkeling hier geeft blijk van enige kennis van zaken, de rest zwamt een eind heen in het kader van de klokken en de klepels!!

[TAO] FAQ TAO
http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

In de WIKI staan wat onhandigheden, maar het verhaal klopt wel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:55