Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Re: Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 20:28

Ja dat is dan wel weer zo. Maar je hebt dan waarschijnlijk ook meer eventuele kopers. Met deze vraagprijs moet ze best snel te verkopen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:30

Dan zou ik me niet druk maken om de chip. Paspoort zit erbij, paard kan en mag getransporteerd worden (kans dat er gecontroleerd gaat worden is sowieso erg klein) en laat een eventuele koper de chip regelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:36

Of het paard getransporteerd mag worden hangt af van de status van de rest van het paspoort.
Is het compleet, te weten mét hoofdstuk medische behandeling, als vast onderdeel ib het paspoort of op een los inlegvel en is er een volledige signalementsbeschrijving plus correct ingetekende schets?
Is op al deze vragen het antwoord Ja dan hoeft er niet gechipt te worden. Ook niet voor export naar Belgie of willekeurig welk ander EU land.
Dan is het paard nl correct geïdentificeerd.
Is op 1 van deze vragen het antwoord Nee, dan is dit paard niet correct geïdentificeerd.
Zonder hoofdstuk medische behandeling zit je sowieso aan een nieuw paspoort vast en die wordt uitsluitend afgegeven na chippen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:40

Nope, extra inlegvel kan worden aangevraagd. Want anders zou je met een ander compleet ingevuld paspoort waar geen ruimte meer is voor verdere stempels ook aan een ander paspoort moeten. En dat hoeft dan weer niet.

Bovendien wordt een nieuw paspoort niet alleen maar uitgegeven na chippen. Als het paspoort een keer zoek raakt kun je een vervangend paspoort aanvragen. In een vervangend paspoort komt sowieso de opmerking te staan dat het dier niet voor de slacht is. Dus waarom zou je dan nog een chip erin jassen om uiteindelijk het dier niet te kunnen laten slachten?

Chip is voor de voedselveiligheid. Zonder chip mag een dier niet geslacht worden. Met vervangend paspoort mag een dier niet geslacht worden.
Voor het bedrag wat je uitspaard door niet te chippen kun je hele leuke dingen doen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:45

Nee, extra inlegvel wordt niet meer afgegeven. Die overgangsregeling waarin een inlegvel mocht worden afgegeven is ruimschoots verlopen (was tot 1-1-2010).
Nu wordt het bij ontbreken van het hoofdstuk medische behandeling uitsluitend een nieuw vervangend paspoort afgegeven, waarbij het dier onmiddellijk wordt uitgesloten voor slacht voor humane consumptie.
Alleen de pagina's voor enting mogen worden aangevuld wanneer die vol zijn, een ontbrekend hoofdstuk medische behandeling absoluut niet meer.

Chippen is verplicht bij identificatie na 1-7-2009. Een nieuw paspoort betekent identificatie na die tijd, dus moet je voldoen aan alle regels die nu gelden. Dus zul je geen nieuw paspoort krijgen zonder te chippen.
En met een incompleet paspoort voldoe je ook niet aan de I&R (identificatie en registratie) wetgeving.
Met een incompleet paspoort mag je het dier dus niet vervoeren (niet eens 'houden') en is het dus in principe onverkoopbaar.
Of er moet een gek zijn die met de administratieve rompslomp opgezadeld wil worden.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-03-14 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:46

Marije_jiplover schreef:
Nee, extra inlegvel wordt niet meer afgegeven. Die overgangsregeling waarin een inlegvel mocht worden afgegeven is ruimschoots verlopen (was tot 1-1-2010).
Nu wordt het bij ontbreken van het hoofdstuk medische behandeling uitsluitend een nieuw vervangend paspoort afgegeven, waarbij het dier onmiddellijk wordt uitgesloten voor slacht voor humane consumptie.
Alleen de pagina's voor enting mogen worden aangevuld wanneer die vol zijn, een ontbrekend hoofdstuk medische behandeling absoluut niet meer.

Dus waarom zou je in hemelsnaam dan nog laten chippen als het paspoort niet voldoet aan de eisen voor humane consumptie (met uitzondering van eventueel rijden van wedstrijden, maar doet een minderheid)? Omdat het verplicht is? Dan ben ik liever burgerlijk ongehoorzaam en chip niet. Nogmaals, ik ben nog steeds niet overtuigd van de chip, niet voor de voedselveiligheid en niet voor diefstalpreventie. Het is een onnodige financiele aderlating voor de paardensportbeoefenaar, en ik wacht nog steeds tot er een keer belasting geheven gaat worden.....en daar heeft iedereen collectief braaf aan meegewerkt door te laten chippen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:49

Zie aanvulling op bovenstaande post.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:51

studiemiep schreef:
hoe kan een paard een paspoort hebben maar geen chip? (chippen is toch al 20 jaar geleden geintroduceerd..)

Mijn vroegere verzorgpony had nog een tatoeage in haar lip(?), dat was vroeger een ding. Volgens mij zijn die nog wel geldig als je een chip wil halen, maar ik heb echt totaal geen idee of ze nog geldig zijn als je dus niet voor een chip gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:54

Als iemand een paard echt, echt, echt, ECHT wil hebben, dan is een ontbrekende chip geen argument om het dier niet te nemen.

En de administratieve rompslomp valt mee. Risico's van het chippen vind ik niet meevallen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:00

Cassidy schreef:
Als iemand een paard echt, echt, echt, ECHT wil hebben, dan is een ontbrekende chip geen argument om het dier niet te nemen.

En de administratieve rompslomp valt mee. Risico's van het chippen vind ik niet meevallen.

Mag ik hier vragen wat die risico's zijn? Hebben andere dieren (honden, katten e.d.) hier dan ook last van? Ik wist überhaupt niet dat er risico's waren! :oo

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:01

Maar je kan het paard toch gewoon laten chippen. Sticker erin doen paspoort opsturen met de het papier wat je van de dierenarts krijgt stamboek waar je hem na toe stuur doet een stempel erin dan is het toch klaar?

of zeggen dat het paard geen paspoort heeft.
en een nieuwe aanvragen dan kost het niet zoveel alleen kun je dan de entingen nirt mee nemen. Want vroeger moest je je gele inenting boekje laten zien en zette de dierenarts wat in het paspoort dat dit goed is gedaan

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 21:01

Moet dat vel er alleen in zitten of moet dat ook ingevuld zijn.
Aangezien het paard nooit geënt is staat er vast ook niks in.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 21:02

ralphtdw schreef:
Maar je kan het paard toch gewoon laten chippen. Sticker erin doen paspoort opsturen met de het papier wat je van de dierenarts krijgt stamboek waar je hem na toe stuur doet een stempel erin dan is het toch klaar?

en een nieuwe aanvragen dan kost het niet zoveel alleen kun je dan de entingen nirt mee nemen. Want vroeger moest je je gele inenting boekje laten zien en zette de dierenarts wat in het paspoort dat dit goed is gedaan

Ja, maar dan moet je waarschijnlijk lid worden van kwpn wat veel kosten met zich mee brengt. En of een 2e paspoort ergens anders kan ben ik nog steeds niet achter.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:02

Cassidy schreef:

Hoeveel paarden zijn er gechipt. En hoeveel paarden ken jij die hier Door wat mankeren?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:04

LesleyxLinn schreef:
ralphtdw schreef:

Toen wij een pony lieten chippen waren wij nergens lid van dierenarts komt die chip hem schrijft dingen op papier of van de aftekening geslacht leeftijd enz. En hij stuurde dit op en dan krijg je later een paspoort met chip.

Wil je het helemaal zeker weten bel je een andere dierenarts op dus niet je eigen en vraag je van ik kan een paard kopen maar heeft geen paspoort en geen chip. Staat bij mensen al hun leven lang en hoe dit dan in zijn werk gaat
Ja, maar dan moet je waarschijnlijk lid worden van kwpn wat veel kosten met zich mee brengt. En of een 2e paspoort ergens anders kan ben ik nog steeds niet achter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:10

Maanoogje schreef:
Mag ik hier vragen wat die risico's zijn? Hebben andere dieren (honden, katten e.d.) hier dan ook last van? Ik wist überhaupt niet dat er risico's waren! :oo

Bij onderhuids chippen (zoals bij honden en katten) is het risico aanwezig dat de chip gaat wandelen.
Bij paarden wordt het in een spier ingebracht zodat het kan inkapselen. Migreren van de chip zou dan eigenlijk uitgesloten moeten zijn. Echter komt het vaker voor dat chip het ineens niet meer doet, (of dat bij controle chipreader dat ding niet kan vinden) zodat er een tweede, en een derde en een vierde chip ingebracht moeten worden. Dus je wordt niet een keer op kosten gejaagd, maar meerdere keren. Chip is makkelijk onklaar te maken, een chip is geen garantie dat je het paard weer terugkrijgt als het gestolen is, rendac haalt een kadaver van een niet gechipt paard gewoon op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:12

Kala schreef:
@Brainless
Toen mijn paard vorig jaar augustus naar NL kwam, heb ik van alles zitten uitzoeken of hij wel of niet gechipt moest worden. Ik heb juist bij de Rijksoverheid destijds gevonden dat hij niet gechipt hoefde te worden (hij is nu 8,5). Nu heb ik dat gevonden bij de voedsel en waren ... dinges. Daar stonden de regels bij die Marije aangeeft.

Ik heb jouw pagina ook gevonden en die is inderdaad wel erg kort door de bocht.

Hier lees ik ook wat Marije aangeeft.

Ik heb een Duitser van 8.5 en die is gebrandmerkt, hoefde ook niet gechipt.
Maar wel gedaan, zag me al in discussie gaan op een wedstrijd..
Gaat de helft van de officials daar niet snappen, dus er gewoon een chip bij laten stoppen, laten registreren en klaar.
Nooit geen ge-emmer op wedstrijd. Echter hij had dus geen chip gehoeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:18

Sjolvir schreef:
Gaat de helft van de officials daar niet snappen, dus er gewoon een chip bij laten stoppen, laten registreren en klaar.

Ik had toch echt die discussie niet uit de weg gegaan. Enfin, jouw paard, jouw keuze.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:25

Cassidy wat jij verklaard over de chip dat kan.
maar er zijn zo gigantisch veel paarden gechipt.
En bij de hoeveelheid paarden waar het mis is gegaan wat jij beschrijft is maar een heel klein groepje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:30

Het maakt niet uit hoe klein die groep is. Ook aan inentingen zijn risico's verbonden, maar als ik beslis om mijn paard te enten dan is dat mijn beslissing. Die chip is iets wat ons door Europa en de Nederlandse overheid door de strot is gedouwd. En moet ik dat risico zelf gaan nemen? Wie vergoed mij de kosten van een paard dat door de chip niet meer voor het doel gebruikt kan worden dat ik voor ogen had? Wie vergoed mij de kosten van chip 2 t/m 4, omdat de chipreader het niet deed of chips 1 t/m 3 niet gelezen konden worden?

De fabrikanten van de chips (en in het verleden was daar ook geen stroomlijn in, buitenlandse chips konden in NL niet gelezen worden bijv) incasseren forse bedragen, en er zijn alternatieven voor die chip, waar men niet aan wil omdat er een mooi monopoly is ontstaan en er door handjeklap van de fabrikanten van de chip met politici in Brussel grote bedragen mee gemoeid zijn.

Nog steeds worden er paarden vanuit het buitenland geimporteerd, nog steeds is paardenvlees niet echt veilig. Ben je het laatste paardenvleesschandaal al vergeten?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:32

Cassidy schreef:
Sjolvir schreef:

Ik had toch echt die discussie niet uit de weg gegaan. Enfin, jouw paard, jouw keuze.

Fun zo'n discussie sta je op een kampioenschap mag je niet starten, nee dank je...
Laatst nog eens een official gevraagd of hij wist hoe het zat en volgens hem mocht het ook niet
en die was notabene voor de KNHS speciaal aan het controleren op paspoorten etc.
Kortom ik had geen zin in een hoop ge-emmer.
Nu nooit last ergens van, kan gewoon starten, paard heeft die chip ook gewoon overleefd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:35

Sjolvir schreef:
Fun zo'n discussie sta je op een kampioenschap mag je niet starten, nee dank je...
Laatst nog eens een official gevraagd of hij wist hoe het zat en volgens hem mocht het ook niet
en die was notabene voor de KNHS speciaal aan het controleren op paspoorten etc.
Kortom ik had geen zin in een hoop ge-emmer.
Nu nooit last ergens van, kan gewoon starten, paard heeft die chip ook gewoon overleefd.

Nogmaals, jouw paard, jouw keuze. Kan me voorstellen dat je het risico niet wilt lopen niet te mogen starten op een kampioenschap waar je hard naartoe hebt gewerkt puur omdat een idioot iemand de regels niet kent. Rechtszaak achteraf staat ook zo knullig.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:35

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit hoe klein die groep is. Ook aan inentingen zijn risico's verbonden, maar als ik beslis om mijn paard te enten dan is dat mijn beslissing. Die chip is iets wat ons door Europa en de Nederlandse overheid door de strot is gedouwd. En moet ik dat risico zelf gaan nemen? Wie vergoed mij de kosten van een paard dat door de chip niet meer voor het doel gebruikt kan worden dat ik voor ogen had? Wie vergoed mij de kosten van chip 2 t/m 4, omdat de chipreader het niet deed of chips 1 t/m 3 niet gelezen konden worden?

De fabrikanten van de chips (en in het verleden was daar ook geen stroomlijn in, buitenlandse chips konden in NL niet gelezen worden bijv) incasseren forse bedragen, en er zijn alternatieven voor die chip, waar men niet aan wil omdat er een mooi monopoly is ontstaan en er door handjeklap van de fabrikanten van de chip met politici in Brussel grote bedragen mee gemoeid zijn.

Nog steeds worden er paarden vanuit het buitenland geimporteerd, nog steeds is paardenvlees niet echt veilig. Ben je het laatste paardenvleesschandaal al vergeten?

Bedankt voor de uitleg. Ik ben nu ook tot de conclusie gekomen dat het stom is dat chips verplicht zijn. Zelfs dat traumatiserende brandmerken lijkt mij effectiever, maar tatoeëren lijkt me dan nog het beste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:37

Waarom zie je brandmerken als traumatiserend? Met stikstof aangebrachtte brandmerken doen echt niet pijn.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:41

Cassidy schreef:
Waarom zie je brandmerken als traumatiserend? Met stikstof aangebrachtte brandmerken doen echt niet pijn.

Ach, mijn verzorgpaard kijkt al raar op als ze een busje ziet (die de hoefsmid ook heeft). Het is misschien niet meer traumatiserend tegenwoordig, maar het is denk ik niet bepaald leuk voor ze, net als eventuele operaties of bepaalde oefeningen ofzo.

Edit: ik wist trouwens ook niet dat ze tegenwoordig geen pijn meer deden.