Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Marije_jiplover schreef:Nee, extra inlegvel wordt niet meer afgegeven. Die overgangsregeling waarin een inlegvel mocht worden afgegeven is ruimschoots verlopen (was tot 1-1-2010).
Nu wordt het bij ontbreken van het hoofdstuk medische behandeling uitsluitend een nieuw vervangend paspoort afgegeven, waarbij het dier onmiddellijk wordt uitgesloten voor slacht voor humane consumptie.
Alleen de pagina's voor enting mogen worden aangevuld wanneer die vol zijn, een ontbrekend hoofdstuk medische behandeling absoluut niet meer.
studiemiep schreef:hoe kan een paard een paspoort hebben maar geen chip? (chippen is toch al 20 jaar geleden geintroduceerd..)

Cassidy schreef:Als iemand een paard echt, echt, echt, ECHT wil hebben, dan is een ontbrekende chip geen argument om het dier niet te nemen.
En de administratieve rompslomp valt mee. Risico's van het chippen vind ik niet meevallen.
ralphtdw schreef:Maar je kan het paard toch gewoon laten chippen. Sticker erin doen paspoort opsturen met de het papier wat je van de dierenarts krijgt stamboek waar je hem na toe stuur doet een stempel erin dan is het toch klaar?
of zeggen dat het paard geen paspoort heeft.
en een nieuwe aanvragen dan kost het niet zoveel alleen kun je dan de entingen nirt mee nemen. Want vroeger moest je je gele inenting boekje laten zien en zette de dierenarts wat in het paspoort dat dit goed is gedaan
Cassidy schreef:Als iemand een paard echt, echt, echt, ECHT wil hebben, dan is een ontbrekende chip geen argument om het dier niet te nemen.
En de administratieve rompslomp valt mee. Risico's van het chippen vind ik niet meevallen.
LesleyxLinn schreef:ralphtdw schreef:Maar je kan het paard toch gewoon laten chippen. Sticker erin doen paspoort opsturen met de het papier wat je van de dierenarts krijgt stamboek waar je hem na toe stuur doet een stempel erin dan is het toch klaar?
of zeggen dat het paard geen paspoort heeft.
en een nieuwe aanvragen dan kost het niet zoveel alleen kun je dan de entingen nirt mee nemen. Want vroeger moest je je gele inenting boekje laten zien en zette de dierenarts wat in het paspoort dat dit goed is gedaan
Toen wij een pony lieten chippen waren wij nergens lid van dierenarts komt die chip hem schrijft dingen op papier of van de aftekening geslacht leeftijd enz. En hij stuurde dit op en dan krijg je later een paspoort met chip.
Wil je het helemaal zeker weten bel je een andere dierenarts op dus niet je eigen en vraag je van ik kan een paard kopen maar heeft geen paspoort en geen chip. Staat bij mensen al hun leven lang en hoe dit dan in zijn werk gaat
Ja, maar dan moet je waarschijnlijk lid worden van kwpn wat veel kosten met zich mee brengt. En of een 2e paspoort ergens anders kan ben ik nog steeds niet achter.

Maanoogje schreef:Mag ik hier vragen wat die risico's zijn? Hebben andere dieren (honden, katten e.d.) hier dan ook last van? Ik wist überhaupt niet dat er risico's waren!
Kala schreef:@Brainless
Toen mijn paard vorig jaar augustus naar NL kwam, heb ik van alles zitten uitzoeken of hij wel of niet gechipt moest worden. Ik heb juist bij de Rijksoverheid destijds gevonden dat hij niet gechipt hoefde te worden (hij is nu 8,5). Nu heb ik dat gevonden bij de voedsel en waren ... dinges. Daar stonden de regels bij die Marije aangeeft.
Ik heb jouw pagina ook gevonden en die is inderdaad wel erg kort door de bocht.
Hier lees ik ook wat Marije aangeeft.

Sjolvir schreef:Ik heb een Duitser van 8.5 en die is gebrandmerkt, hoefde ook niet gechipt.
Maar wel gedaan, zag me al in discussie gaan op een wedstrijd..
Gaat de helft van de officials daar niet snappen, dus er gewoon een chip bij laten stoppen, laten registreren en klaar.
Nooit geen ge-emmer op wedstrijd. Echter hij had dus geen chip gehoeven.

Cassidy schreef:Sjolvir schreef:Ik heb een Duitser van 8.5 en die is gebrandmerkt, hoefde ook niet gechipt.
Maar wel gedaan, zag me al in discussie gaan op een wedstrijd..
Gaat de helft van de officials daar niet snappen, dus er gewoon een chip bij laten stoppen, laten registreren en klaar.
Nooit geen ge-emmer op wedstrijd. Echter hij had dus geen chip gehoeven.
Ik had toch echt die discussie niet uit de weg gegaan. Enfin, jouw paard, jouw keuze.

Sjolvir schreef:Fun zo'n discussie sta je op een kampioenschap mag je niet starten, nee dank je...
Laatst nog eens een official gevraagd of hij wist hoe het zat en volgens hem mocht het ook niet
en die was notabene voor de KNHS speciaal aan het controleren op paspoorten etc.
Kortom ik had geen zin in een hoop ge-emmer.
Nu nooit last ergens van, kan gewoon starten, paard heeft die chip ook gewoon overleefd.
Cassidy schreef:Het maakt niet uit hoe klein die groep is. Ook aan inentingen zijn risico's verbonden, maar als ik beslis om mijn paard te enten dan is dat mijn beslissing. Die chip is iets wat ons door Europa en de Nederlandse overheid door de strot is gedouwd. En moet ik dat risico zelf gaan nemen? Wie vergoed mij de kosten van een paard dat door de chip niet meer voor het doel gebruikt kan worden dat ik voor ogen had? Wie vergoed mij de kosten van chip 2 t/m 4, omdat de chipreader het niet deed of chips 1 t/m 3 niet gelezen konden worden?
De fabrikanten van de chips (en in het verleden was daar ook geen stroomlijn in, buitenlandse chips konden in NL niet gelezen worden bijv) incasseren forse bedragen, en er zijn alternatieven voor die chip, waar men niet aan wil omdat er een mooi monopoly is ontstaan en er door handjeklap van de fabrikanten van de chip met politici in Brussel grote bedragen mee gemoeid zijn.
Nog steeds worden er paarden vanuit het buitenland geimporteerd, nog steeds is paardenvlees niet echt veilig. Ben je het laatste paardenvleesschandaal al vergeten?

Cassidy schreef:Waarom zie je brandmerken als traumatiserend? Met stikstof aangebrachtte brandmerken doen echt niet pijn.