Een beginners cq kinderpony zoeken: help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Een beginners cq kinderpony zoeken: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:04

21 jarige die niet meer mag springen zou ik niet doen.

Juist afwisseling is leuk en maakt het leuk voor een 8 jarige. Ook een keer een sprongetje, niet na hoeven te denken of de pony het nog aan kan is wel erg prettig. Dat gaat je niet lukken met die 21 jarige.

Leeftijd zegt mij persoonlijk niet zoveel. Ik zou iig voor 8+ gaan, zulke dieren zijn vaak wat stabieler qua uitspattingen dan jongere dieren.
Voorbeeld is mijn inmiddels 7 jarige haflinger, topbraaf dier vanaf het beleren maar toch merk ik dat ze nog stabieler wordt naar mate ze ouder wordt, het is niet zo dat ze eerder aan de haal ging maar nu is ze bv door een beginner te rijden en vergeeft ze die de fouten, waar ze eerder flink in protest kwam zeg maar.

De pony die Karin aanbied zou ik zeker naar gaan kijken. Rustig en kent heel wat, Karin zelf ken ik en zal je nooit zomaar wat 'aansmeren' als ze niet het idee heeft dat het niet veilig zou zijn of zou kunnen passen.

Let op met 'kinderpony's' die veel worden gereden. Stalgenoot is daar ook op terug gekomen, leuke Welsh pony die elke dag wel wat mee werd gedaan, gekocht voor een meisje van 8, proefrijden top, eerste weken top, nu wordt de pony 3x per week gereden en kan het meisje de energie van de pony en de werkwilligheid niet meer de baas. Gevolg: valpartijen, pony die bokt en er van tussen gaat enz.
Nu is er dus een meer ervaren ruiter ingeschakeld om de pony extra te rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:06

WowAmigo schreef:
@kaatje: Ja, ok, maar afgerond bedoel ik ;-), het is wel een grote D. Dat ik er op zou kunnen is wel weer een pré trouwens. :) Hmmm. even over nadenken! Zou je me de vraagprijs willen pb'en?

Mijn zoon had ook een D geleased. Dus gingen we met twee pony's op wedstrijd eentje van ons zelf en zijn geleasde pony. En het was heel leuk om na de wedstrijd van de pony's met mijn grote dochter even een ritje te maken zodat de paarden eens goed mochten galopperen (dat durfde hij niet goed).
In jouw geval is ook het voordeel dat je dochter kan rijden en jij zo nodig kan corrigeren.
Vind ik ook wel leuk hoor TS.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:07

Dat laatste is inderdaad ook een groot punt waar rekening mee gehouden moet worden.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:03

Wij hebben nu 4 jaar geleden een nu 15 jarige B Welsh, stevige formaat gekocht. Onze dochter is nu 10 en ik ben blij dat we toender tijd dit formaat gekozen hebben. Onze dochter kon nog niet echt rijden toen we hem kochten en moest dus nog alles onder begeleiding, nu ze dit zelf kan is het maatje perfect en kunnen ze lezen en schrijven met elkaar. Ze kan nu zelf heen en rijden (uiteraard altijd onder toeziend oog van n volwassenen). Maar ik zou dus zeker niet groter nemen (rijden hier met meerdere kids samen ook met grotere pony's die er veel moeite mee hebben), maar bovenal staat het karakter voorop, beter een brave sul dan een race kever.

Succes met je zoek tocht!!

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:55

Persoonlijk zou ik voor een 8 jarige niet direct een D pony nemen qua formaat.

Hier 2 foto's van onze toen 8 jarige dochter op haar B pony en de D pony van haar zus:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien komt ze bij de D pony amper met haar voeten beneden het dekje zodat instructies met haar beneden minder goed doorkomen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:56

Ik vind het belangrijk dat ze zich zelf kunnen redden met de pony. Je wil toch niet steeds je moeder in je nek hebben. Of als je 9 bent nog steeds niet zelf kunnen opzadel of een deken opleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:05

Wij zijn gegaan voor een 14-jarige Tinker, een kleine D (1.40) . De maat was even een struikelblok maar het is zo'n superbraaf beest, heeft alles al gezien en gedaan, ik kan haar zelf ook nog wat bijrijden als het nodig is, dan maar een krukje erbij als ze de rug moet borstelen hoor. De pony gaat uit zichzelf aan de teugel lopen met mijn dochter erop, springt graag en safe en is buiten hartstikke bomproof. Dan ga ik niet moeilijk doen over die 20 centimeters teveel.
Hiervoor hadden we een Welsh A van 1.22, superbraaf ding voor mij, zolang mijn dochter er alleen wat op rond hobbelde ging het ook super maar ze heeft heel wat tieners laten vliegen dus op de lange duur was ze echt wel stout geweest als mijn dochter echt aan het rijden was gegaan :o

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:34

Ja in de welshjes zit er soms meer pit dan in een grote.

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar ook zo'n brave beginnerspony waar mijn neefje veel van zou kunnen leren. Alleen zat ik ook beetje met de maat in mijn maag en op dat moment vond ik geen pony's in mijn omgeving. Verder komt hij eigenlijk enkel in de vakanties en dan is mijn ex wedstrijdpaard tegenwoordig goed voor hem. Onder het zadel is ze braaf genoeg voor hem. Borstelen doet hij haar ook en met zadelen help ik wat. Nu zit hij in een groeispurt dus is hij binnenkort ook zo uit de pony's gegroeid.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:51

Heb van mijn ouders toen ik 10 was een D pony gekregen. Super braaf dier van bijna 20. Had alles gezien en gedaan. Nergens van onder de indruk. Ik heb er nog 5 jaar heel veel plezier van gehad en heel veel van geleerd.
Als ik toen een jonge, minder ervaren en daardoor weleens ondeugende pony had gekregen, kan ik mij zo indenken dat ik er veel minder plezier van zou hebben gehad.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:15

Ik ben er inmiddels ook wel van overtuigd dat "braaf zijn" prioriteit numero 1 heeft, ze rijdt in de les nu ook op een D en inderdaad, komt daar ook maar net onder het zadel uit, maar dat is ook zo'n brave pony dat dat niet uitmaakt. Er loopt een kleine C (Welsh :D ) bij die ik voor thuis niet zou kopen, die D zou zo mee naar huis mogen bij wijze van spreken.

Zichzelf kunnen redden is wel belangrijk ook wel weer, maar voorlopig zit ze nog gewoon aan mij vast :') ik ben er ook altijd bij met de shet, het blijven gewoon dieren en ik merk doordat ik er bij de shet altijd op tijd bij ben om even bij te sturen dat gewoon heel erg leuk gaat.

Evengoed vind ik het alsnog lastig allemaal hoor, maar ik heb een aantal verschillende ponies gezien en binnenkort gaan we eens even rondkijken :)

Wel een nadeel tegenwoordig dat internet, vroegah had ik geen benul en kreeg ik ineens een pony en dat was het dan. Nu zit ze heel marktplaats af te speuren en hecht ze zich alvast aan net de ponies die ik niet op het oog had zeg maar. Elke zin die ze uitspreekt begint tegenwoordig met "mama?" en dan volgt er iets over een pony :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:45

Er zijn ook zat kleine brave ponies, mijn ervaring is dat ze veel meer zelf kunnen met een kleintje, poetsen, zadelen ed, het moet ook leuk blijven, en mocht ze wat wedstrijdjes willen rijden, hoef je niet direct heel hoog te springen, en of tegen van die grote meiden te rijden. Zou nooit direct een d pony kopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:55

Alles valt of staat met de begeleiding die de ouders bieden. Kom van die roze wolk af, en verwacht niet dat alles vlekkeloos zal gaan. Maar zorg dat je er bent (desnoods met longeerzweep en lijn) als de pony gaat uitproberen en je kind even hulp nodig heeft. Op hun eerste pony moeten ze leren om net een duimbreedte slimmer en sneller dan paarden te worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:58

Ben ik niet met je eens, het is juist zo fijn voor die kleintjes als ze mama niet nodig hebben, en zelfstandig kunnen spelen en knooien.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:08

Maar ik vind niet dat je van een dier mag verwachten dat ze altijd als een soort robot doen wat ze gevraagd wordt. En van een kind kun je niet verwachten dat ze instinctief leren hoe ze een pony die uitprobeert moeten corrigeren. Ik zeg niet dat zulke super brave dieren niet bestaan, maar dat het naïef is om er geen rekening mee te houden dat een pony uit kan gaan proberen. Dat klooien komt vanzelf wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:10

fokfanaat schreef:
Er zijn ook zat kleine brave ponies, mijn ervaring is dat ze veel meer zelf kunnen met een kleintje, poetsen, zadelen ed, het moet ook leuk blijven, en mocht ze wat wedstrijdjes willen rijden, hoef je niet direct heel hoog te springen, en of tegen van die grote meiden te rijden. Zou nooit direct een d pony kopen.

Het nadeel van een kleintje is dat ze er gewoon snel uitgroeien en dan weer afscheid moeten nemen. Zeker als je echt het traject A-B-C-D doet, heb je elke twee jaar een nieuwe pony voor ze. Die handelsgeest hoef je imo als kind nog niet te krijgen. Ik ben toch wel blij dat mijn dochter vanaf haar D-pony tzt direct door kan op de paarden. De pony komt dan ook op leeftijd en het dan ook logischer om over te stappen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:15

Waarom handelsgeest? Hier weten ze dat het vorige baasje te groot werd, en dat heidi nu hier een mooi plekje heeft. En als zij te groot worden, gaat ze weer andere kindjes blij maken. :) ik vind het zelf aan kunnen klooien echt super trouwens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:20

Precies vind ik ook, doet wel even pijn, maar een nieuwe pony verzacht veel.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:21

Mijn dochter had een heel lief welsje en die heb ik kunnen ruilen voor een dravertje van 1.55m. omdat ze er aardig groot voor werd. Mijn dochter is inmiddels 11 en gaat zelfstandig op buitenrit. (afgesproken route) Dravertjes zijn over het algemeen heel goed opgevoed en zijn niet snel onder de indruk van iets. Hij kon nog niet zo heel veel (wel bekend met zadel en galop) maar ze zijn enorm gegroeid in de 1,5 jaar dat ze nu samen zijn. Hij springt, hij dressuurt, ze doet voltigeren met hem en mennen. Een fantastisch paard waar zelfs ik ook op zou kunnen of mee kan gaan mennen als ik het niet druk genoeg met mn eigen zou hebben. Hij is nu 11 trouwens. Voor een kind is het niet gaaf als je afscheid moet nemen omdat je te groot wordt. Doodgaan doet alles een keer, maar afscheid moeten nemen als je net lekker op weg ben is ook zo spijtig.
Mijn dochter gebruikte een krukje om bv op te stappen. En aansingelen moet je toch even mee helpen. (okee ik nu niet meer)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:23

Zou beginnen met een grote B, zolang je geen kind hebt dat belachelijk groot of lang is, kunnen ze daar toch wel tot een jaar of 11 op rijden.

En idd wat een groene 8 jarige nodig heeft aan een pony is zo anders dan een van 11, met 3 jaar ervaring, dat je dat bijna niet van 1 en dezelfde pony kan verwachten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:25

Mijn dochter wordt van de zomer 12 en heb haar grote a net ingeruild voor een grote C.

Wil nog geen D voor dr kopen, dat is voor haar in de omgang nog echt geen doen, en als ze toch concours gaat rijden, moet ze hoger springen en tegen meiden van 16+ opboksen.

Nu kan ze nog prima met de groentjes les meerijden op de ponyclub.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:28

Tja dat is een ander verhaal. Als wij wat doen aan wedstrijdjes is het een onderlinge op de manege. Maar voornamelijk zijn we lekker thuis aan het klooien. Beetje bak hobbelen en buitenrijden. Van ons hoeft het wedstrijd gebeuren niet zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:56

Mijn dochter van zeven past nu al niet meer mooi op een A'tje :=
Haar D-pony is hartstikke bomproof, maar heeft ook dressuur gelopen, kan goed en wil graag springen, is bekend met crosshindernissen,.. mocht ze interesse krijgen in de wedstrijdsport dan is dat dus echt nog wel mogelijk. Qua pit past dat dier zich goed aan aan de ruiter, met mijn dochter op het dooie akkertje wat rondsukkelen maar ik kan er ook zo een eind buiten mee gaan crossen. Als ze wil springen kan ze ook gerust een tijd oefenparcoursen doen, niks mis mee. Op het gebied van springen zit ik toch in een 'foute' regio, veel bloedfanatieke springkindjes, van een jaar of tien die met vijf verschillende pony's op concours komen.
De pony kan sowieso nog lang dienst doen, heb nog twee kinderen, mijn zoontje van anderhalf zegt niks anders meer dan 'paard' :roll: Maar mijn oudste hecht wel enorm aan mens en dier, die piept nu nog over de pony die ze reed toen ze 2 jaar was :=

Dit zijn ze samen: [RIJ-ITP] Ponyplezier van Gioya en Sendy (tinker)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:08

Is echt ook afhankelijk van een pony, dit is een hele grote en stevige a pony, mijn dochter is hier bijna 11
Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:09

Wat een leuk duo! Groot kan ook zeker goed werken hoor, het is maar net waar ze zelf de om vragen. Hier wilden ze perse een b.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:16

Ligt ook aan kind.. mijn dochter is 1.55 en dus net 11 jaar. Dus goed afwegen, grootte kind, grootte powny en doel wat je samen wil en kan doen. Mijn dochter kwam al een aardig eind onder de vorige pony uit met haar benen. :D