Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:10

Chicalover schreef:
Pff als ik had geweten dat al deze ellende zou gaan gebeuren had ik Buddy nooit verkocht :(
Ik dacht echt dat hij een geweldig plekje had gevonden, mijn ouders hadden ook totaal geen verstand van paarden toen ze Buddy voor mij kochten (ik was net 13) maar door heel goede begeleiding werd het een super leerpony voor mij.
Ik heb met hem heel veel kilometers door het bos gereden, ik ben met hem op ponykampen geweest, heb grondwerk-lessen met hem gevolgd, heb westernlessen, dressuurlessen en springlessen met hem gevolgd en ging vaak met hem op locatie rijden. Kortom, bij mij was t echt een toppony!

Ik kan er gewoon niet bij hoe hij nu zo veranderd kan zijn, en ik kan wel janken om het idee dat hij misschien naar een handelaar gaat. Hij heeft mij zo veel geleerd en hij was echt mijn beste vriendje, als ik hem terug zou kunnen kopen zou ik het echt graag willen doen! Helaas hebben wij maar 3 stallen die allemaal al een inwoner hebben en zijn wij de helft van ons landje kwijt geraakt.

Ik word erg verdrietig van al jouw verhalen over wat er allemaal niet goed is, en ik hoop echt dat er heel snel een koper komt die echt een geweldige klik met hem heeft want al deze onzekerheid en verschillende ruiters verdient hij gewoon niet, en ik hoop dat Lara daar een geweldige pony voor terug krijgt waar ze gewoon haar ding mee kan doen.
[size=9]
Dit berichtje is misschien wat kortaf geschreven, sorry daarvoor, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik hier ontzettend verdrietig en onrustig van word...
[/size]

wat erg jammer is in dit verhaal ,
het nieuwe meisje is 11 jr en dus erg jong voor zo`n grote pony
jij was 13 toen je hem kreeg en dat is op die leeftijd een groot verschil

het is gewoon jammer dat de pony veranderd is omdat een 11 jr hem helaas niet de leiding kan geven die hij nodig heeft
maar aan wie ligt het?
kopers omdat ze een pony gekocht hebben die teveel pony is voor hun dochter of verkoper die deze pony verkocht hebben aan zo`n jong meisje?

mocht het echt zo aan je hart liggen, koop hem terug en zoek er zelf een ander baasje voor
het weer word beter met een deken op kan hij best buiten staan
dat jij goed met hem overweg kon komt vooral dat jij ouder bent en meer overwicht en ervaring hebt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:15

Gypsy schreef:
Lekker dan. Jullie kopen een prima kinderpony, verrijden hem, en nu gaan jullie vrolijk door naar de volgende. Ik heb echt te doen met de vorige eigenaar. Dit is een rotopmerking, maar wel hoe jullie gedrag overkomt. Wat moet je dochter hier van leren? Leer haar met deze om te gaan, daarna zal ze de hele wereld aan kunnen.

Waar slaat dit op?? Mensen veroordeel een ander toch niet altijd zo. Zoals ik uit de tekst lees hebben ze het echt wel de tijd gegeven om het te laten werken tussen pony en baasje maar als het niet lukt kan dit toch gewoon zo zijn? Zegt niets over de pony en ook niet over de amazone apart maar alleen dat deze combinatie dus niet gaat werken. En dan moet je de pony maar laten staan en de amazone maar verplichten om op deze pony door te rijden tot ze echt doods bang is en de zin in rijden helemaal over is?
Het kost meer als genoeg geld en tijd paarden houden en dit is niet erg maar dan moet er ook wel lol aan beleefd worden en niet alleen stress op leveren.
Verstandige keuze om pony te verkopen en snap dat het niet leuk is voor vorige eigenaar maar zo is het nu eenmaal bij verkoop.

Succes met de verkoop en hoop dat dochterlief weer heel veel lol en plezier van een nieuwe pony krijgt.

groetjes genja

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:16

Gypsy schreef:
Lekker dan. Jullie kopen een prima kinderpony, verrijden hem, en nu gaan jullie vrolijk door naar de volgende. Ik heb echt te doen met de vorige eigenaar. Dit is een rotopmerking, maar wel hoe jullie gedrag overkomt. Wat moet je dochter hier van leren? Leer haar met deze om te gaan, daarna zal ze de hele wereld aan kunnen.

Soooo wat heerlijk kort door de bocht. De vorige eigenaar had misschien meer talent als kind en was meer onbevangen en doortastender dan dit meisje? En dat voelt de pony aan waardoor zowel pony als kind nog nu meer onzeker worden. Dat is toch een heel logisch gevolg? En ook iets wat je niet zomaar even oplost.

Handelaar zou ik toch ook wel echt treurig vinden, ik kan me wel verplaatsen in de vorige eigenaar dat ze daar erg ongerust van wordt.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:20

Blue eyes, het is inderdaad rot, vooral voor de pony. Veiligheid? Desnoods ga je er naast lopen. Het is geen robot, maar een dier. Begin bij het begin. Ik snap wel dat ts een frisse start wil maken, maar zou het eerlijker vinden om dit dier dan een poosje in training te zetten, zodat er een mooie verkoop advertentie gemaakt kan worden. Dat is ze het dier wel verschuldigd.

KirstenAp

Re: Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:34

Ik heb je een pb gestuurd. Misschien is dat wat?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 02:00

Gypsy heeft natuurlijk wel een punt, wat ik heb begrepen uit het verhaal is dat de ruiter na een voorval op een andere pony, niet lekker meer op deze pony rijd.
Ik denk dat de ruiter met de juiste begeleiding, toch eerst haar angst moet overwinnen, want dit zal ze ook doorgeven aan de volgende pony en de daarop volgende....

En ja ik weet waar ik over praat, het kost bloed zweet en tranen, ik heb mijn dochter (nu net 12) gesmeekt te stoppen met rijden, omdat ze elke keer weer zo zat te huilen tijdens elke les, ik schaamde mij op den duur zelfs voor haar...
Ook zij had veel angst, na een val met gebroken pols van een manege pony toen ze 6 jaar was, en niet eens haar eigen pony!!
Maar ze is er toch overheen gekomen, het zit er nog wel een beetje in, maar niet meer dat ze daar alleen maar mee bezig is.
Maar ze heeft er wel door leren rijden, pony is ons verkocht als 7 jarige, bleek achteraf nog maar 3 te zijn en drachtig van een paard...pony is onlangs verkocht maar anders mocht ze nu L2 starten, ze heeft er nu zoveel van geleerd dat ze nu de zoon wat een grote D pony is, zelf met haar lesgeefster zadelmak gaat maken.

Dus ja dat doorzetten leren ze ook veel van, ruiter moet dus wel vooral aan haar zelf werken, haar angsten overwinnen.
En dat kost tijd en heel veel geduld, maar die moet je wel nemen, anders zal je met de nieuwe pony ook weer op de koffie komen....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:04

Dat vind ik een mooie mentaliteit gooiske, een dier is geen wegwerp product. Wat bijzonder dat jullie zelfs het veulen hebben gehouden!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 09:08

Tuurlijk hebben wij als ouder fouten gemaakt in het kopen van een pony voor onze dochter.
Onze instructrice vond dat ze wel toe was aan een eigen pony maar wel een hele brave, waar ze veel van zou kunnen leren omdat zij weet dat onze dochter verstijfd raakt zodra een pony gaat rennen, bokken of de leiding overneemt.
We hebben zelfs meerdere pony's geprobeerd voor we deze pony zagen maar toen ze hem was, was ze verkocht. En natuurlijk om het guitige koppie en het leuke kleurtje maar ook omdat ze hem echt heel leuk vond. En wij ook natuurlijk.
Maar toch, we hebben hem twee keer proefgereden en hebben hem toen op proef genomen. En helaas zagen we hem veranderen van de leuke, brave pony die we daar gezien hadden in een pony die vooral heel erg snel was en van daaruit steeds meer de leiding nam. Eigenlijk hadden we toen natuurlijk de knoop moeten doorhakken en zeggen, nee dit werkt niet. Maar we wilden hem ook niet zomaar kwijt natuurlijk.
Dus heeft hebben ze extra privelessen gehad, hebben we een nieuw zadel laten aanmeten omdat het ander hem niet goed paste, hebben we hulp gehad bij de grondwerklessen, heeft onze dochter instructies gehad in angst overwinnen maar helaas niet met het gewenste resultaat.
Dus ik mag eerlijk zeggen dat wij heel veel hebben geprobeerd om het probleem aan te pakken maar helaas met als enig resultaat dat onze dochter op een gegeven moment niet eens meer kon grondwerken met hem want hij loopt compleet over haar heen en als ze de stal in wil dan legt hij zijn oren in zijn nek.
En nee zij heeft hem nooit iets aangedaan ofzo, dat kan ik met mijn hand op mijn hart beloven want eigenlijk had ze hem gewoon veel strenger moeten aanpakken, ze is altijd veel te lief voor hem geweest.
En tuurlijk we hebben gezegd dat ze moest doorzetten, evenals haar instructrice. Zij wilde deze pony toch. Maar als je steeds ziet dat ze met buikpijn/hoofdpijn naar de manege gaat, nog timiderder wordt in zijn nabijheid, als je haar ziet vechten om controle over hem te krijgen en hij bij wijze van zijn middelvinger naar haar opsteekt. Dat hij dan soms toch maar doet wat zij wilt maar dan gaat lopen klieren. Als zelfs de instructrice hoopt dat hij er niet vandoor zal gaan met haar en ze beide de les uitzet omdat ze een gevaar vormen voor de andere ruiters.
En dan moet ik haar maar leren dat ze moet doorzetten, dat ze niet moet opgeven? Mijn hemel dat heb ik geprobeerd maar zelfs ik ging op een gegevn moment met knikkende knietjes mee naar de les.
Van de FNRS mocht ze zelfs niet starten tijdens een wedstrijd!
We wilden ook graag met hem naar buiten maar dat ging natuurlijk ook niet want hij werd nerveus van iedere wandelaar/fietser en tuurlijk werd mijn dochter daar weer nerveus van.
Dus ja Chicalover ik snap je hele punt en dit is ook niet wat wij voor ogen hadden maar jij was stukken ouder en had meer ervaring toen je met hem aan de slag ging. En dat is iets wat hij nodig heeft.
En absoluut we zoeken het beste voor hem. Ik lig al nachten wakker van mogelijke oplossingen. Een particulier blijkt moeilijk te vinden, een handelaar is niet mijn eerste keus maar als het moet een hele goede, ik wil hem zelfs nog wel ergens anders stallen als het moet of hem in bruikleen/lease doen. Als hij maar goed terecht komt!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:18

En voordat wij allemaal over TS vallen, de vorige eigenaar heeft het dier ook maar twee jaar gehad voordat ze die doorschoof voor een ander, liever op haar andere pony's reed,... maakt niet uit wat de reden is.
Er zijn geen slechteriken in dit verhaal.
Een elfjarig kind zou ik inderdaad niet willen laten "vechten" met een pony die toch net dat tikkeltje te veel voor haar is. Een elfjarig kind moet gewoon plezier hebben in het rijden en met paarden omgaan.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:26

Foi wat een reactie hier zeg.
vind he5 vooral overdreven.
ts kocht een pony voor haar dochter en als die achteraf toch niet geschikt is moet je de pony verkopen.
ik hoor vaker dat een pony anders reageerde als er iemand op rijd die een pony niet Door pakt en er dan een loopje mee neemt.

EN ALS DE OUDE EIGENAAR DIT ZO VERSCHRIJKELIJK VIND DAT DE PONY WEG GAAT HAD JE HEN ZELF MOETEN HOUDEN.

niemand kan je een garantie geven dat een paard voor het leven bij iemand blijft.
Ja misschien een handje vol ja.

en over handelaren vergeet niet de helft hier van bokt een pony of paard bij een handelaar vandaan heeft.
Deze zijn toch ook goed terecht gekomen.
maar daar hoor je niks over.
en een handelaar zijn ook wel goed voor hun paarden en komen ook vaak weer bij een kind terecht.

en tuurlijk zijn er gevallen die anders zijn maar dit heb je ook met particulieren.

TS is goed voor de pony geweest heeft haar best gedaan dus laat haar ook even zelf bepalen wat ze met de pony doet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:32

Je hebt geen garantie op een goed tehuis, niet via een particulier en ook niet via een handelaar.
Maar deze pony is 11, veelzijdig zit pit in en heeft een apart kleurtje.
Ik denk best dat deze prima terecht kan komen.
Als kinderen uit hun shetlander groeien en deze verkocht wordt klaagt er ook niemand. Deze pony is een maatje te groot gekocht ipv een maatje te klein.
Nou is TS waarschijnlijk nogal overhaast te werk gegaan bij de aankoop van de pony, maar er is van geleerd.
Kind is 11, er zijn imo grenzen aan wat je zo'n kind aan kan doen wbt doorzetten.
Hoe leuk is het ook voor de pony dat hij eigenlijk niet echt gewild is? Duidelijk aangeeft een sterke leiding nodig te hebben maar deze niet krijgt?
Ik denk dat niemand heel blij wordt van deze situatie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:33

Mijn hemel, wat een hypocriete en schijnheilige reacties hier in dit topic.

Ten eerste; verkocht is verkocht. Als oude eigenaar heb je dan de keus om hem zelf terug te kopen en anders je mond te houden. That's life. Dat je het zielig, sneu, niet verwacht.. Kan allemaal, maar het risico bestaat er altijd dat een dier anders is dan bij jou.

Daarnaast; als de pony niet geschikt is voor de dochter, dan moet ze hem gewoon verkopen. Klaar. Waarom alle ellende op gaan zoeken? Pony alleen maar blijven belonen in niet gewenst gedrag en dochter alleen maar meer de grond in laten "trappen" omdat het niet blijft lukken. Hoeveel anders kan het gaan als het kind wel een pony heeft die haar helpt, als een team. Dat ze prijzen kunnen winnen in plaats van een wedstrijd om te blijven zitten en een fatsoenlijk rondje te kunnen rijden.

TS heeft in mijn ogen haar keuzes overdacht, komt bedacht over en geeft eerlijk aan wat haar visies zijn. Er worden dagelijks zat ponys verhandeld en bij een manege gebeurt er niks anders als het dier niet geschikt is. En dat is hier toch hetzelfde; pony is niet geschikt als kinderpony. Je hebt een kind, die kun je niet ineens volwassen maken door het wel te laten lukken. Straks heb je de kans dat je kind het helemaal niet meer wil. Dus: kies voor je kind. Als de pony enkel een wat handigere ruiter nodig heeft, dan eindigt hij echt niet bij de slager hoor.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 09:44

Dank je wel voor jullie reacties, had ook even wat positiviteit nodig want ik zit er natuurlijk zelf ook mee in mijn maag |(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:56

Ik denk dat ts hier wel een goed oede keus maakt. Ongeveer iets soortgelijks meegemaakt. Ponytje (was indertijd niet van mij maar ik reed hem wel. Ingerden enz) verkocht. Bij de eerste eigenaar niet goed gegaan. Te jonge ruiter en nog niet helemaal bevestigde pony. Reeks handelaren ertussen. Volgende eigenaar wat oudere kinderen die wel de feeling hadden en de ervaring om hem vertrouwen te geven en hem door problemen heen te rijden. Alles prima hier. Jongste dochter neemt hem over en de problemen beginnen weer. Zijn gek vd pony willen graag doorzetten tot het van kwaad naar erger gaat. Ze vroegen me uiteindelijk of ik mee uit wou kijken naar een plekje. Ik heb toen beslist hem zelf terug te kopen. Inmiddels bijna een jaar met hem aan het werk en het gaat steeds weer beter maar we zijn er nog niet en die onbevangen pony van vroeger komt ook niet weer terug vrees ik.
Dus mijn idee niet te lang mee door ploeteren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:14

Caesar schreef:
Mijn hemel, wat een hypocriete en schijnheilige reacties hier in dit topic.

Ten eerste; verkocht is verkocht. Als oude eigenaar heb je dan de keus om hem zelf terug te kopen en anders je mond te houden. That's life. Dat je het zielig, sneu, niet verwacht.. Kan allemaal, maar het risico bestaat er altijd dat een dier anders is dan bij jou.

Daarnaast; als de pony niet geschikt is voor de dochter, dan moet ze hem gewoon verkopen. Klaar. Waarom alle ellende op gaan zoeken? Pony alleen maar blijven belonen in niet gewenst gedrag en dochter alleen maar meer de grond in laten "trappen" omdat het niet blijft lukken. Hoeveel anders kan het gaan als het kind wel een pony heeft die haar helpt, als een team. Dat ze prijzen kunnen winnen in plaats van een wedstrijd om te blijven zitten en een fatsoenlijk rondje te kunnen rijden.

TS heeft in mijn ogen haar keuzes overdacht, komt bedacht over en geeft eerlijk aan wat haar visies zijn. Er worden dagelijks zat ponys verhandeld en bij een manege gebeurt er niks anders als het dier niet geschikt is. En dat is hier toch hetzelfde; pony is niet geschikt als kinderpony. Je hebt een kind, die kun je niet ineens volwassen maken door het wel te laten lukken. Straks heb je de kans dat je kind het helemaal niet meer wil. Dus: kies voor je kind. Als de pony enkel een wat handigere ruiter nodig heeft, dan eindigt hij echt niet bij de slager hoor.

Ik ben het volledig eens met Caesar, ik wou net hetzelfde gaan zeggen maar krijg het niet zo mooi verwoord.

Iedereen die TS zo snel veroordeeld voor deze (volgens mij wel goed doordachte) keuze:
Het is makkelijk om kritiek te leveren van achter je computerscherm. Maar niemand houdt jullie tegen om de pony zelf te kopen en te proberen beter te doen.

TS: De paardensport moet een hobby blijven, dus veiligheid en plezier gaan voor alles. Jullie hebben foute keuzes gemaakt, maar ook daar hebben jullie veel uit geleerd. Jullie zijn nu beter in staat om wél de juiste keuzes te maken en ik denk dat jullie dat nu aan het doen zijn.
Dit is jammer genoeg een keuze waarvoor je veel kritiek krijgt, maar laat dat niet aan jullie hart komen en wees niet bang om de keuzes te maken die voor jullie het beste zijn.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:26

Ik ga mee met het verkopen.
Niet iedereen is geschikt voor elke pony en het is niet de bedoeling dat er ongelukken van komen.
Ook voor de pony is het beter om een andere eigenaar te zoeken met meer ervaring.
Nu heb ik het idee dat deze pony zowiezo te groot is voor dit meisje en dat vaker deze fout gemaakt word gezien haar leeftijd zou een C pony beter zijn maar ja wie ben ik.

Het is een mooie pony maar gezien de afstamming wel een karakter pony en ik hoop oprecht dat jullie er de juiste persoon voor vinden.
Ikzelf zou het ook zien zitten met deze pony alleen wonen jullie te ver weg helaas.
Succes en wijsheid toegewenst ik blijf even volgen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:49

Ben ik nou de enige die denkt dat de oplossing zo veel simpeler zou kunnen? Iedereen heeft het over doorploeteren, verkopen en een meisje wat zo niet door kan gaan omdat ze de leiding niet heeft. Ik zou als moeder dan ook daar het probleem gaan aanpakken?

Dus TS, Gypsy heeft daarin wel degelijk haar punt. Hoe verwacht jij dat je dochter het wel lukt met een volgende pony als ze angstig is en leiding durft te nemen? Het zijn dieren, geen robots. Bij elke pony moet je de leiding hebben. Een pony zelf wilt de leiding niet, zo redeneren ze niet. Is er echter sprake van een zwakke leider (dochter) dan worden ze instinctief onzeker en gaan de leiding overnemen, tegen wil in.
Hij wil niet en moet dus wel. Dat veroorzaakt botsingen in de relatie. Als dit verder een prima pony is en dus zo te lezen ook geweest is dan is het heel simpel. Geef jezelf en dochter een denkbeeldige schop onder de kont en start bij 0. Neem goede grondwerk lessen en neem hier de tijd voor. Dus niet zelf maar wat aanklooien, echt les. Dochter leert pony lezen, leert signalen en leert een stap voor te zijn. Pony blij met een leider en kind blij met een pony die luistert. Zeer goed proces voor je kind om door te maken dus loop er niet voor weg en neem de verantwoordelijkheid voor je acties. Gebeurt anders zo weer met de volgende pony. En tja, dan kan ik me de reactie van de vorige eigenaresse voorstellen. We hebben vaker te maken met probleemmensen ipv probleempaarden. Uit onkunde. Geeft niks, zolang er wel naar een eerlijke oplossing gezocht wordt. En dat is het probleem nu bij de bron aanpakken en niet aan symptoombestrijding doen. Succes! :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:50

Ik denk dat ik deze pony ken! Of er zijn twee identieke Buddy's hier in Nederland. Ik heb een pb gestuurd want ik ben heel nieuwsgierig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:56

sylva schreef:
Ben ik nou de enige die denkt dat de oplossing zo veel simpeler zou kunnen? Iedereen heeft het over doorploeteren, verkopen en een meisje wat zo niet door kan gaan omdat ze de leiding niet heeft. Ik zou als moeder dan ook daar het probleem gaan aanpakken?

Dus TS, Gypsy heeft daarin wel degelijk haar punt. Hoe verwacht jij dat je dochter het wel lukt met een volgende pony als ze angstig is en leiding durft te nemen? Het zijn dieren, geen robots. Bij elke pony moet je de leiding hebben. Een pony zelf wilt de leiding niet, zo redeneren ze niet. Is er echter sprake van een zwakke leider (dochter) dan worden ze instinctief onzeker en gaan de leiding overnemen, tegen wil in.
Hij wil niet en moet dus wel. Dat veroorzaakt botsingen in de relatie. Als dit verder een prima pony is en dus zo te lezen ook geweest is dan is het heel simpel. Geef jezelf en dochter een denkbeeldige schop onder de kont en start bij 0. Neem goede grondwerk lessen en neem hier de tijd voor. Dus niet zelf maar wat aanklooien, echt les. Dochter leert pony lezen, leert signalen en leert een stap voor te zijn. Pony blij met een leider en kind blij met een pony die luistert. Zeer goed proces voor je kind om door te maken dus loop er niet voor weg en neem de verantwoordelijkheid voor je acties. Gebeurt anders zo weer met de volgende pony. En tja, dan kan ik me de reactie van de vorige eigenaresse voorstellen. We hebben vaker te maken met probleemmensen ipv probleempaarden. Uit onkunde. Geeft niks, zolang er wel naar een eerlijke oplossing gezocht wordt. En dat is het probleem nu bij de bron aanpakken en niet aan symptoombestrijding doen. Succes! :)

juist _/-\o_

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:58

TS er is toch genoeg geboden op marktplaats als jij zegt dat de prijs goed te bespreken is zal ik daar mee akkoord gaan mits goed tehuis ..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:59

[quote="sylva"]Ben ik nou de enige die denkt dat de oplossing zo veel simpeler zou kunnen? Iedereen heeft het over doorploeteren, verkopen en een meisje wat zo niet door kan gaan omdat ze de leiding niet heeft. Ik zou als moeder dan ook daar het probleem gaan aanpakken?

Ik denk dat dit meisje de pony niet kan mannen omdat hij en te groot en te veel karakter heeft.
Een beetje ervaren pony met minder pit en iets kleiner zou wel helpen in het zelfvertrouwen.
Niet iedereen is een goede ruiter maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt leren op een meer geschikte pony.
Ik ken niet zoveel kinderen van deze leeftijd die een goede consequente ruiter zijn gewoon omdat ze alles nog moeten leren en daarom zijn de pony's die daar geschikt voor zijn niet veel te koop en ook duurder.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:08

Je rijtechnische vaardigheden staan los van je capaciteit op de grond maar zijn ook verbonden. Een persoon kan bijvoorbeeld Z rijden, maar zeer onzeker zijn. Op de grond zal zo'n persoon niks kunnen met een Buddy. Zo ook dochter niet. Daarom moet je bij elk paard de leiding voor elkaar hebben. Heb je dat niet, dan wil het rijden ook niet. En dat zal dochter dan ook niet bij de volgende kinderpony kunnen. Aanpakken dat probleem dus, gezien het voor beide een goede oplossing is. Niks mis met een kind leren om te gaan met een probleem. Helemaal als dat bij jezelf als mens ligt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:10

Helemaal geen schande om een pony te verkopen. Wat een rare reacties hier.
Maar waar ik het wel grondig mee eens ben is dat het niet verstandig is om nu een nieuwe pony aan te schaffen terwijl er nog steeds angst bij je dochter zit. Als ze niet leert zich hierover te zetten en assertief te zijn op een pony zit je straks weer met exact hetzelfde probleem. Op deze manier kun je iedere hondsbrave pony veranderen in een dominante/onzekere pony die over je heen loopt. Daarom zou ik eerst de angst aanpakken voor je straks weer met hetzelfde probleem zit.
Door nu een andere pony te kopen verplaats je het gevolg, maar je pakt de oorzaak van het probleem niet aan. Dat is symptoombestrijding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:13

Cayenne schreef:
Helemaal geen schande om een pony te verkopen. Wat een rare reacties hier.
Maar waar ik het wel grondig mee eens ben is dat het niet verstandig is om nu een nieuwe pony aan te schaffen terwijl er nog steeds angst bij je dochter zit. Als ze niet leert zich hierover te zetten en assertief te zijn op een pony, dan kun je iedere hondsbrave pony veranderen in een dominante/onzekere pony die over je heen loopt. Daarom zou ik eerst de angst aanpakken voor je straks weer met hetzelfde probleem zit.

ik zou in dit geval gewoon een paar jaar wachten.Tot het kind een jaar of 15 is.
Ik heb zelf geen kinderen,maar vind wel dat ouders soms meer gevaren zien dan er zijn.
Staan aan de kant hun bezorgtheid te uiten,dat helpt ook niet veel aan het zelfvertrouwen van het kind.
Maar goed,ik heb ze dus niet.Waarschijnlijk als ik ze wel had was ik nog veel erger geweest ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:14

Ik denk zelf dat het verstandig is om dit meisje een paar jaar op een goede manege te laten rijden, waar ze op verschillende brave pony's kan zitten en op die manier wat onbezorgder is te paard.