Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

muppetmayo schreef:Ik volg even, ik ben momenteel bezig met dezelfde zoektocht. Erg lastig om een beetje leuk te kunnen rijden qua prijs en toch nog veilig... rij nu een daihatsu cuore dus dat het een hele overstap gaat zijn is wel duidelijk
Opties welke er open staan zijn een hyundai santa fe, kia sorento of een camper busje (type vw busje of ford ). Camper busje zou dan naast mn kleine autootje worden gereden... ook nog een passat tdi station gezien (dat is qua gewicht nog betaalbaar in diesel) maar ik twijfel of dat überhaupt veilig is zo'n relatief lichte auto voor een zware 2 paards.. qua gewicht mag het allemaal (los even van de kogeldruk maar die heb ik nog niet kunnen vinden van de passat) maar vraag me af of het veilig is...
ikke schreef:Ehm, zoveel zwaarder is jouw Freebee nou ook weer niet. Ik weet uit eerste hand dat de Freebee niet echt onder de indruk is van 2 ton aan de haak, mits je een td4 in het vooronder hebt liggen.
MarcR schreef:Kijk eens naar een Subaru Forester, de 2 liter diesel versie van het huidige model mag 2000 kg trekken.
Bij een ouder model zal je voor de 2,5 liter turbo benzine moeten gaan om 2000 kg te mogen trekken.
Wij trekken een Ifor Williams 2 paards met een Forester 2 liter benzine en dat gaat prima.
superpony schreef:Ik kijk naar de cherokee sport 2.4lt. Die is 1717 kg en mag 2160 trekken zoiets....
Kogeldruk, wil ik wel wat de trailer nodig heeft ook kunnen en mogen hebben. Een Vitara heeft 75kg zover wij ze tegenkomen, maar mag 1850 trekken. Wij hebben alleen pony's dus hebben daar genoeg aan. Toch klopt het op papier dan niet en eigen gewicht is erg licht...
Je kan evt nog naar de Grand Vitara XL kijken en achterste bank eruit halen. Die weegt dan iets van 1600kg volgens mij. Kogeldruk geen idee.
Ifor is wel zwaarder meestal dan een ''standaard'' trailer.
superpony schreef:Die 3.7 is wel zwaarder. Die 2.4 mag al 2100kg trekken en daar blijven wij echt ver onder. Wij komen in principe niet boven de 1400kg en alleen in bijzondere gevallen op 1800kg, zeer ruim genomen.
Ik vind zelf de 2.4 dagelijks rijden al duurder. En hij lijkt me tegenover de Freelander en Grand Vitara al een stuk beter. Dus om dan weer je grens te verleggen naar nog meer weg bel en verbruik gaat me eigenlijk te ver.
Bij de Jeep's is het sowieso best apart als je bijv ziet wat de nieuwste weer mogen trekken.
muppetmayo schreef:Ikke hoe zit het met onderhoud van die Cherokee? Staan deze veel bij de garage zoals bijvoorbeeld de Opel Frontera?
(wellicht te off topic, heb hiervoor ook even een pbtje gestuurd)
muppetmayo schreef:Ja precies ikke dat snap ik ook. Maar zijn het auto's die wat kunnen hebben, of is algemeen bekend dat je meer bij de garage staat dan op de weg? En zijn de onderdelen een beetje betaalbaar? (dat laatste vrees ik dus van niet)
)