Dragende merrie gekocht die niet dragend blijkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:26

dodyg schreef:
We Zijn momenteel aan het onderhandelen met de verkoper..
We krijgen als het goed is een deeltje van het geld terug en 3 rietjes die hij nog heeft erbij..

Klinkt als een hele redelijke oplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:43

dodyg schreef:
We krijgen als het goed is een deeltje van het geld terug en 3 rietjes die hij nog heeft erbij..

Als hij het zo oplost is het idd netjes gedaan.
En dat veulen, krijgt dat wel gewoon papier met die dekking? En wat krijg je als het nu niet pakt?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:24

Prrrr schreef:
dodyg schreef:

Klinkt als een hele redelijke oplossing.

ik vind een redelijke oplossing nog zacht uitgedrukt.
de ex-eigenaar is helemaal niks verplicht en kan het hoog op laten lopen

ik denk dat je blij mag zijn dat hij je op deze manier tegemoet komt!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Dragende merrie gekocht die niet dragend blijkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:27

Heel blij zijn met deze oplossing! Jullie hebben allebei gedwaald.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:43

inderdaad,
een wijze les voor volgende keer..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:55

baszo17 schreef:
ik vind een redelijke oplossing nog zacht uitgedrukt.
de ex-eigenaar is helemaal niks verplicht en kan het hoog op laten lopen

ik denk dat je blij mag zijn dat hij je op deze manier tegemoet komt!!

idd.

Over het algemeen is het namelijk ook alles of niks.
Dus dan geld terug en paard kwijt
...aangezien de prijs van een paard heel relatief is. Je kunt geen prijs zetten op een ongeboren veulen, aangezien deze zo krom kan zijn als een hoepel met 5 benen of een Totilas....
en natuurlijk is ook de prijs van de merrie heel relatief...slachtwaarde + wat een gek ervoor wilt geven....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 02:08

Cassidy schreef:
Denk ook niet dat je 10 keer een papier krijgt. Nogmaals, dit is vermeerderen en niet fokken. Helemaal als je dezelfde hengst op alles met een baarmoeder zet.

Onzin, het gebeurd heel veel met echt goede hengsten dat er vaten met rietjes worden verkocht. Dan kan je geluk hebben en pech. Bij diverse hengsten in duitsland krijg je voor het dekgeld 5 rietjes. Daarna kan je overnieuw betalen. Je krijgt er gewoon papier bij en alles wordt gewoon geregistreerd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 02:27

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar als de verkoper koopcontract heeft ondertekend en daarin staat dat het gaat om een dragende merrie dan moet het paard bij mijn weten terug genomen worden door de verkoper. Of er moet onderling iets geregeld worden, dat hij het dekgeld betaald of iets dergelijks.

Ik adviseer je in elk geval om alle communicatie schriftelijk te doen, dan valt daar later niet over te discussiëren. Verder kunnen je info inwinnen bij het juridisch loket (gratis!), die hebben ook voorbeeldbrieven die je naar de verkoper kunt sturen om hem schriftelijk te informeren over dit gebrek en de gevolgen daar van.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 03:33

Jasmijn159 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar als de verkoper koopcontract heeft ondertekend en daarin staat dat het gaat om een dragende merrie dan moet het paard bij mijn weten terug genomen worden door de verkoper. Of er moet onderling iets geregeld worden, dat hij het dekgeld betaald of iets dergelijks.

Ik adviseer je in elk geval om alle communicatie schriftelijk te doen, dan valt daar later niet over te discussiëren. Verder kunnen je info inwinnen bij het juridisch loket (gratis!), die hebben ook voorbeeldbrieven die je naar de verkoper kunt sturen om hem schriftelijk te informeren over dit gebrek en de gevolgen daar van.

Als die op dat moment dragend was dan kan de verkoper er niks aan doen.
Hij heeft (bij zijn weten) een dragende merrie verkocht. Daarom moet je dat altijd laten controleren.

Dus de verkoper biedt een hele redelijke oplossing aan.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:14

Koopcontract is pas 10 dagen geleden getekend, dat maakt het verhaal wat anders dan dat ze het paard al vanaf 2maanden dracht in bezit heeft. Toen was ze nog drachtig gescand (is hier bewijs van?) En kan er nog veel mis gaan. Na 10 dagen en een bijna volgroeid veulen gaat het niet meer onzichtbaar mis.. dan kun je er 100% vanuit gaan dat ze leeg verkocht is, en dus verborgen gebrek al wist de verkoper vab niks. Hij heeft getekend voor een drachtige merrie en dat is ze niet (goed te bewijzen)
Wacht maar af waar hij mee komt, opnieuw dekken op zijn kosten is een net voorstel, zit je wel weer een jaar te wachten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:36

matasja schreef:
Koopcontract is pas 10 dagen geleden getekend, dat maakt het verhaal wat anders dan dat ze het paard al vanaf 2maanden dracht in bezit heeft. Toen was ze nog drachtig gescand (is hier bewijs van?) En kan er nog veel mis gaan. Na 10 dagen en een bijna volgroeid veulen gaat het niet meer onzichtbaar mis.. dan kun je er 100% vanuit gaan dat ze leeg verkocht is, en dus verborgen gebrek al wist de verkoper vab niks. Hij heeft getekend voor een drachtige merrie en dat is ze niet (goed te bewijzen)
Wacht maar af waar hij mee komt, opnieuw dekken op zijn kosten is een net voorstel, zit je wel weer een jaar te wachten

Ze heeft het paard niet laten scannen en heeft dus niet voldaan aan haar onderzoeksplicht.
Als het een lichamelijk probleem was geweest en ze had haar niet laten keuren had ze ook pech gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:58

Dit zou gewoon het niet nakomen van het contract aan de kant van de verkoper kunnen zijn.
Hij zou dan ofwel alsnog moeten nakomen, ofwel een schadevergoeding moeten betalen. Als nakoming blijvend onmogelijk is kan je in een dergelijk geval eventueel aansturen op ontbinding van het contract, maar dan moet je wel van het dier zelf afwillen.
Maar, jij hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan tijdens het sluiten van de koop. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat de vrucht verworpen is na het sluiten van het contract. Hierdoor komt de bewijslast dus op jou te liggen; je dient aan te tonen dat de vrucht reeds verworpen was bij het sluiten van het contract. Kan je dit niet, dan staat de verkoper een stuk sterker in z'n recht.
Hij kan namelijk prima een drachtige merrie hebben verkocht. Een koopcontract biedt geen garantie dat de merrie dragend blijft na verkoop en dat er een gezond veulen uitkomt. Dat ja na het sluiten van de koop jouw garantie.

Wees wel zo slim om de volgende keer een drachtige merrie te laten scannen. Eerlijk gezegd is dit je eigen fout en ik vind niet dat je de verkoper om compensatie/nieuwe rietjes kan vragen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:25

Het vruchtje zou tien dagen geleden al een heel veulen zijn geweest wat je niet zomaar ff mist. Helaas vorig jaar mee mogen maken.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:30

vandaag een compensatie gekregen,
hij heeft hierbij ook toegegeven dat de merrie nooit gescand is geweest en hij dit dus maar gegokt heeft dat ze drachtig was aangezien ze dikker werd.. da papieren die getoond werden was van andere merrie..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:56

Wow....
Dan hoop ik dat je tevreden met de compesatie bent, want dit is gewoon misleiding wat hij nu heeft gedaan.
Heeft hij dit op papier toegegeven...?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:58

ik ben persoonlijk naar daar geweest..
heb alleen een geld compensatie gekregen aangezien de merrie nu leuk loopt met mijn nichtje en ze deze wil blijven rijden..
de rietjes had hij blijkbaar al 6 jaar in de diepvriezer zitten en ik vertrouwde het allemaal niet..
als ik ooit nog een veulentje zou willen dan kan dat nog altijd..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:29

dodyg schreef:
hij heeft hierbij ook toegegeven dat de merrie nooit gescand is geweest en hij dit dus maar gegokt heeft dat ze drachtig was aangezien ze dikker werd.. da papieren die getoond werden was van andere merrie..

Zo dan, dat is serieus foute boel , en riekt naar met opzet belazeren van de koper. Blij toe dat je compensatie hebt gekregen!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:43

Cassidy schreef:
dodyg schreef:

Zo dan, dat is serieus foute boel , en riekt naar met opzet belazeren van de koper. Blij toe dat je compensatie hebt gekregen!

inderdaad en toen hij zijn vriezer open deed en ik daar een inkijk in keek was het rietjes verhaal al snel over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:45

Rietjes in de vriezer? Sperma dient bewaard te worden in de dampfase van vloeibare stikstof, en niet in de vriezer thuis. Als hij die rietjes al die jaren thuis in de vriezer heeft zitten zal daar weinig levensvatbaar sperma in zitten....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-02-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:46

Komen deze rietjes ook uit de vriezer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:47

Peppertree schreef:

Welke rietjes? Ze heeft geen rietjes, alleen financiele compensatie.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:48

Cassidy schreef:
Rietjes in de vriezer? Sperma dient bewaard te worden in de dampfase van vloeibare stikstof, en niet in de vriezer thuis.

inderdaad.. meneer had die lekker bij zijn eten in de vriezer liggen.
een hoop van wel 20 stuks..
terwijl de man van de hengst duidelijk zei dat ie er maar 12 had overgenomen van betreffende hengst..
plukte er 3 van de stapel..
zooo ik denk dat deze het wel zijn ..
nou nee bedankt

Als ik de merrie niet kende van veulen tot een jaar of 6 dan had ik ze terug gebracht..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:49

Peppertree schreef:

ik moest die rietjes niet meer hebben nadat ik zijn bewaarmethode gezien had

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:15

Als hij die rietjes bij -18 bewaard heeft, kun je net zo goed softijs bij die merrie erin stoppen.
Dat gaat toch helemaal niet en dat moet hij toch, als fokker zijnde, weten?
Ik vroeg me al af waar hij zo'n vat met stikstof zou hebben staan als simpele fokker zijnde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:18

Ik kan ook gewoon sperma kopen en bij een KI station in opslag geven. Daar betaal ik dan per jaar een bepaald bedrag voor. Niet meteen er van uitgaan dat je het gewoon thuis hebt liggen.

Maar in het geval van de fokker heeft hij het geloof ik niet helemaal begrepen, hoe dat werkt met rietjes, KI en opslag van zaad.