pony kwijt, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: pony vermoedelijk gestolen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:41

Een contact zegt volgens mij ook vrij weinig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:43

Eigenlijk zegt niks iets, bij dieren. Contracten, 'bewijzen', zo ver ik weet is heel veel gewoon voor de sier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:43

melaniepk schreef:
Niemand die me op dat moment tegen zou houden als ik MIJN paard kwam halen hoor, daar zou ik wel voor zorgen...
Zijn ze nou helemaal.

Ze houden zich niet aan de afspraken dus ontbind jij op basis daarvan het contract.
Punt.

Juist!! Eens!!
En contract ook nog tussen haakjes. Een mondelinge overeenkomst, is ook rechtsgeldig maar daar komt ook wel wat bij kijken natuurlijk.
Het is zo simpel als hierboven geschreven wordt.
Ophalen! Liever gister dan morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:44

xSlvna schreef:
Eigenlijk zegt niks iets, bij dieren. Contracten, 'bewijzen', zo ver ik weet is heel veel gewoon voor de sier.

En juist daarom zijn mondelinge afspraken in zulke gevallen wel degelijk waardevol. Niet alles hoeft letterlijk in het wetboek opgenomen te zijn. Neem bijvoorbeeld handjeklap, wanneer dat gedaan wordt bij een koop van bijv. een koe is die overeenkomst gewoon hartstikke rechtsgeldig. Ook al is er geen contract.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:46

Maar hoe wil je dat dan doen Bizzybijtje, wie bewijst het? Als ik €500 geef en een paard meeneem, en de ontvanger vervolgens zegt dat ik het paard gewoon heb meegenomen, heb ik toch ook geen poot om op te staan, of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:46

Maartje1990 schreef:
Ze zegt ook niet dat het verplicht is, alleen dat je dan volgens de wet de eigenaar bent. Vraag me dat overigens af of dat klopt, zie o.a. http://www.advocaat-voor-hippisch-recht ... en-verkoop daar hebben ze het over een koopovereenkomst.

Wellicht kun je bij dat bureau ook even informeren over het hoe en wat TS?

Nee, dat klopt niet. Daarom zei ik het ook. :)) Je bent eigenaar na een geldige koopovereenkomst, maar dat hoeft echt niet schriftelijk. Heb je wel eens iets gekocht van marktplaats met een contract erbij?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:47

Hier heb ik het dus over bizzybijtje, je bent ook echt niet (wettelijk gezien) eigenaar van een product als je dit tweedehands koopt, hoe wil je bewijzen dat je het gekocht hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:48

xSlvna schreef:
Hier heb ik het dus over bizzybijtje, je bent ook echt niet (wettelijk gezien) eigenaar van een product als je dit tweedehands koopt, hoe wil je bewijzen dat je het gekocht hebt?

Jawel, je bent wettelijk gezien wel eigenaar als je iets tweedehands koopt...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:50

En hoe bewijs jij dat? Kijk gelukkig gaan de meeste dingen schriftelijk (per mail), maar veel ook niet. Het is gewoon (vaak) niet aan te tonen wat van wie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:51

xSlvna schreef:
En hoe bewijs jij dat? Kijk gelukkig gaan de meeste dingen schriftelijk (per mail), maar veel ook niet. Het is gewoon (vaak) niet aan te tonen wat van wie is.

Eigendom heeft niks te maken met bewijs, als je dat aan zou kunnen wijzen in het BW zou dat erg fijn zijn want ik zit me al suf te bladeren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:55

Ik kan nu niet uitgebreid reageren omdat ik op een vliegveld onderweg naar Nederland ben.

Maar als jurist kan ik jullie vertellen dat die 3, 6 of 12 maanden regel de grootst mogelijke onzin is die ooit op dit forum terecht is gekomen

Het beste is een koopcontract van de vorige eigenaar dat het eigendom naar jouw overgaat.

Eigendom gaat over als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Titel: koop en soms schenking
Levering: dus ter hand stellen
Beachikkingsbevoegdheid: dus jij moet het eigendom rechtmatig overdragen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:02

Ik denk dat je het allemaal niet te moeilijk moet maken.
Trailer aanpikken, paard en spullen ophalen en als ze je aan willen klagen so be it... Geloof nooit dat ze dat geld er aan uit gaan geven hoor :n
Zowel laat je de oude eigenaresse een eigendomspapiertje krabbelen waarop de datum van aankoop staat en klaar.
Maar nogmaals ze zullen wel gek zijn om er een rechtszaak van te maken.
Voor dat geld kopen ze ook een nieuwe pony moet je maar denken.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:31

Ik keek in een ander topic bij gebruiker:2005 staat onder dr berichhte voor juridisch advies over paarden haar te berichten misschien kan je haar eens vragen

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:34

Ik ben ook niet echt te spreken over manege waarland. heb er zelf ook een paar jaar gereden.
Is inderdaad niet zo slim dat je geen contract hebt opgesteld, zij hebben geen bewijs van wat ze gezegd hebben en jij ook niet.

Ik zou gewoon aankomen met een trailer en je pony meenemen, op papier staat dat jij de eigenaar bent dus wat willen ze doen.
Ze kunnen er wel een rechtszaak van gaan maken maar er zullen heus getuigen zijn van wat er gezegd is en dat ze wel werkelijk heeft meegelopen in de lessen.
En het kost hun veelste veel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:50

Ten eerste wat een goere manier om aan een goede pony te komen, waaalgelijk. Ts eerst inlichtingen vragen bij politie en zeggen dat je hem gaat ophalen kijken wat zij zeggen, desnoods dierenpolitie bellen of zij weten wat je moet doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:57

Gewoon jouw eigen pony op gaan halen, klaar. Neem iemand mee die mondig is voor het geval ze moielijk gaan doen. Maar het is jouw dier, jij hebt je aan de afspraak gehouden, dus je kunt er mee doen wat je wilt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:58

Bizzybijtje schreef:
Melissa1996 schreef:
Jullie hebben allebei geen poot om op te staan, volgens mij.. Volgens de wet hebben zij alle kosten betaalt voor jou pony en dan hoort hij dus volgens de wet bij hun.. Er is iemand op bokt die precies dit verhaal heeft mee gemaakt, ik ben dr naam even kwijt maar zal is zoeken, misschien kan zijn jou veder helpen.

Edit:
Trailer pakken en opladen, zou ik nog niet zo snel doen.. Als het idd klopt wat ik weet/heb gehoord is die pony Volgens de wet van hun... Als je de politie erbij haalt en deze gaan naar de wet kijken, ben je als het klopt, je pony kwijt..

Nou het is in ieder geval klinkklare onzin. De TS is nog steeds de eigenaar.

Melissa1996 schreef:
Daarom zij ik ook al, voor zo ver ik weet.. ik ben geen wandelt wet boek.. :o

En dus.....
Kun je maar beter je mond houden over 'de wet' en 'het recht' en 'wettelijk gezien'. Heb je ergens de ballen verstand niet van, pretendeer dan ook niet dat je er wat vanaf weet.

Het is niet voor niets dat er speciale rechtenstudies bestaan, net als dat je niet zomaar ff als leek een medische diagnose kan stellen, alsof je een arts zou zijn.

Overigens is het altijd erg makkelijk om te zeggen 'ja want volgens de wet..........', zonder daar de bijbehorende wettekst, of geldende regelgeving bij te vermelden, want hej, als je wat beweert moet je dat ook staven met aantoonbare info en geldige redeneringen. En laat dát nou net voor jou uitspraken absoluut NIET te vinden zijn, dan kan niet, want het is pure onzin van de hoogste plank die jij verkondigd.

@ TS:
Mocht je nog hulp nodig hebben, wil ik je ook wel helpen met het opstellen van een (juridische) brief, maakt vaak meer indruk dan alleen de schriftelijke mededeling dat je 'het er niet mee eens bent, en je pony terug wil en wel nu'.

Pony is idd niet gestolen, eerder 'wederrechtelijke toe-eigening'!.

Reageren ze dan nog steeds niet, geven ze hun ongelijk niet toe of zijn ze echt voornemens 'een rechtszaak' er van te maken, dan wens ik ze alvast heel veel succes. Mits het verhaal overigens echt zo in elkaar steekt (ik zeg niet dat jij 'liegt' oid hoor, maar misschien hebben zij wel een heel ander verhaal).

Laat dit trouwens wel een héeeule wijze les zijn voor jou én andere paardeneigenaren die een dergelijke constructie hebben of overwegen mbt hun paard in manege-lessen laten lopen in ruil voor gratis stalling of gereduceerd tarief. Want dergelijke dingen zou je eigenlijk ALTIJD schriftelijk vast moeten leggen in een, vrij simpel, contractje. Dat kan ook onderhands, zonder tussenkomst van een (dure) notaris. Je hebt nu een mondelinge overeenkomst, en die is evengoed bindend voor beide partijen en rechtsgeldig, maar helaas kun je dan vrij gemakkelijk in de knoei komen met bewijzen, ook vwb de bedoelingen en het oogmerk van beide partijen.

kiki1976 schreef:
Betaald zij al 3 maanden alles voor jouw pony? En dan ook echt alles?
Da, tandarts, ostheo, hoefsmid etc?

En hebben hun in die tijd ook extra kosten moeten maken voor jouw pony?

FF verandert en wat toegevoegd

Nogmaals, dat wil nog steeds niet zeggen dat de manege zomaar eigenaar is geworden.
Dat is een heeeeeeel hardnekkig bokt-gerucht, en die mag wat mij betreft z.s.m. de wereld worden uitgeholpen!

deviltjh schreef:
Zoals ik nu lees kun je haar gewoon terugnemen,
ze staat op jou naam, en niet op die van de manege.
Ook is er geen schriftelijke verklaring afgelegd,
Waardoor de manege feitelijk gewoon machteloos staat.

Schriftelijke verklaring waarvan? En waarom staat manege 'machteloos'?
Paard op naam van TS, van pietje of van jantje, kán meehelpen maar nogmaals, zegt helemaal niets. Paspoort + stamboekpapieren zijn géén eigendomsbewijzen, en dat staat er ook heel duidelijk in.

Squirrel1 schreef:
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) moeten zij 12 maanden lang alles voor de pony hebben betaald en dan zijn zij de eigenaar van de pony.

En weer, complete b*llsh*t van de bovenste plank
:roll: *zucht eens diep*. 3 maanden, 6 maanden of 12 maanden, door simpel (wederrechtelijk) toe-eigenen wordt je écht niet zomaar eigenaar van een zaak! En óók niet van een dier!

callass schreef:
Naar mijn weten is het zo dat wie het paspoort heeft de gene is volgens politie enzo eigenaar is, ik kan dit ook fout hebben hoor

Nog meer onzin.
Paspoort = geen eigendomsbewijs, staat zelfs IN het paspoort! Paspoort hoort altijd BIJ het paard te verblijven (en dat staat ook in het paspoort zelf), het is heel gebruikelijk dat als men een paard bij een pensionstal/manege/boer heeft gestald, dat de pensionhouder/stalhouder het paspoort in bezit heeft, anders loopt'ie kans op hoge boetes. Bovendien is bezit iets heel anders dan houderschap, en beiden zijn weer anders dan eigendom. Allemaal juridische begrippen met hele grote verschillen.

Douraque schreef:
Eigendom gaat over als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Titel: koop en soms schenking
Levering: dus ter hand stellen
Beachikkingsbevoegdheid: dus jij moet het eigendom rechtmatig overdragen.

Kijk, en dáár zijn de rechtenstudies nou voor!

Héhé _/-\o_

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 02:01

Goed gezegd joycie, maar wie zien elkaar wel vaker in dit soort topics :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 02:03

Douraque schreef:

Achja................... :') Soms MOET ik gewoon even van m'n handen afkomen omdat er soms zóoooo ontzettend veel klinklare b*llsh*t wordt verkondigd. Het zal een missie zonder einde zijn vrees ik, maar ik kan het igg proberen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 02:32

Gewoon ophalen die handel. Om wettelijk eigenaar te worden moeten ze naast de kosten betaald te hebben jou hier ook van geïnformeerd hebben dmv aangetekende brieven. Aanmaningen om te betalen dus. Pas na x maanden waarin iedere maand een brief verstuurd is zou er beslag gelegd kunnen worden op het dier (niet zomaar door de manege zelf) waarna beslist zou kunnen worden (wederom niet door de manege zelf) deze bijvoorbeeld te verkopen om de onkosten te dekken. Die aanmaningen om te betalen hebben ze logischerwijs niet gedaan. Het is dus helemaal niet aan de orde in jou situatie. Er staat niets op papier, jij hebt je aan de overeenkomst gehouden, zij niet, hun verlies. Ga het dier gewoon halen en als ze dreigen met politie en justitie gewoon niets van aantrekken, ze kunnen je niets maken, hebben geen poot om op te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 05:04

JoyCiej007 schreef:
Douraque schreef:

Achja................... :') Soms MOET ik gewoon even van m'n handen afkomen omdat er soms zóoooo ontzettend veel klinklare b*llsh*t wordt verkondigd. Het zal een missie zonder einde zijn vrees ik, maar ik kan het igg proberen.

Ik zou echt niet weten waarom je in hemelsnaam een juridische brief zou opstellen en deze aan de eigenaren zou geven/sturen. Wat is daar het nut van? Eigenaresse wil haar pony terug, ze wil niemand in gebreke stellen of nakoming eisen of wat dan ook. Een juridische brief is dus nergens voor nodig. Ze wil alleen haar pony terug :)

TS, gewoon auto met trailer mee, en daar even meedelen dat je je pony komt ophalen.
Jullie hebben een mondelinge afspraak gemaakt, zij komen volgens jou niet na en dus ontbind je de afspraak tussen beide partijen. Net zoals je de boel hebt afgesproken, nu ook mondeling en huppatee, pony in de trailer en gaan :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:36

Ts ze hebben geen contract met je gemaakt. Als jij je pony nu ophaalt willen ze alle kosten van je betaald hebben. Maar ja geen contract dus ook niet duidelijk wat ze dan willen hebben van je.
Ik zou een rekening maken voor de huur van mijn pony met spullen voor die periode voor hetzelfde bedrag als de stalling ed uit die periode. Vervolgens zou ik m'n pony ophalen en als zij met de rekening komen ook even met mijn rekening over de brug komen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij 100% moet betalen terwijl zij lekker verdiend hebben aan je pony.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:51

Ik ken deze manege als zeer betrouwbaar en geloof nooit dat TS het complete verhaal verteld.
Ik zeg niet dat ze liegt, maar er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. Mijn advies: gewoon als volwassen mensen gaan praten ipv beschuldigingen smijten waarmee je het alleen maar moeilijker voor jezelf maakt.
TS, je bent ook nog niet volwassen zie ik. Tip: laat je ouders dit oplossen. Je bent hier emotioneel gezien gewoon teveel bij betrokken om objectief naar de situatie te kunnen kijken. Ook zou ik als de donder de naam van de manege (of beter nog het hele topic) laten verwijderen omdat je het daarmee alleen maar moeilijker maakt voor jezelf. De manege is al op de hoogte van je topic.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-02-14 08:07, in het totaal 3 keer bewerkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:52

Kan je niet naar de instantie bellen waar het boekje van komt en vragen wat je moet doen als ze het niet terug willen geven? Ik denk dat ze altijd een nieuwe kunnen maken en opsturen voor het geval dat je je boekje verliest. Of ben ik hier nu mis?

Voor ts: Gewoon gaan halen die pony :) Ik heb ongeveer dezelfde situatie meegemaakt met een shetlander en bokt zei ook hem te gaan halen dus had ik een brief gestuurd naar de dame waar hij stond met een datum dat ik hem kwam halen (niet te lang wachten) en die dag stond ik daar met een trailer en heb he gewoon meegekregen. Waarschuw desnoods ook de politie zodat ze meteen komen moest er wat aan de hand zijn. Dat had ik toen ook gedaan en dat vinden ze meestal echt niet lastig.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:02

Cayenne schreef:
Ik ken deze manege als zeer betrouwbaar en geloof nooit dat TS het complete verhaal verteld.
Ik zeg niet dat ze liegt, maar er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. Mijn advies: gewoon als volwassen mensen gaan praten ipv beschuldigingen smijten waarmee je het alleen maar moeilijker voor jezelf maakt.
TS, je bent ook nog niet volwassen zie ik. Tip: laat je ouders dit oplossen. Je bent hier emotioneel gezien gewoon teveel bij betrokken om objectief naar de situatie te kunnen kijken. Ook zou ik als de donder de naam van de manege (of beter nog het hele topic) laten verwijderen omdat je het daarmee alleen maar moeilijker maakt voor jezelf. De manege is al op de hoogte van je topic.

Dat jij deze manege betrouwbaar vind wil nog niet zeggen dat het zo is. En de intimiderende uitspraak van het topic verwijderen en de naam vind ik zeker not done.
Ts heeft een negatieve ervaring met deze mensen en mag dus de naam in het topic noemen. Als het dan echt zo'n keurig bedrijf is, en ze zijn al op de hoogte dan bellen ze toch gewoon met de ouders en lossen het op?