Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:33

Kitty1985 schreef:
Een blauwe maandag op een superdeluxe dressuurstal gewerkt.
De luxe was voornamelijk voor de mens....voor paarden een hel.

80% van de paarden(allemaal sportpaarden) van de eigenaar waren luchtzuigers (lag aan de genen :Y) )

Deze paarden werden elke dag 3 kwartier gereden en kwamen 2 keer 30 minuten in de stapmolen.

In de stallen was alles verwijderd waar ze hun tanden op kunnen zetten. Daar ook voor het eerst gezien hoe een paard luchtzuigt als hij zijn tanden nergens in kan zetten. Brrr word er nog naar van.

Wat deden de luchtzuigers dus in de stapmolen: naar voren rennen en tanden in het hout. Was het volgende hek er, dan renden ze weer naar voren om weer de tanden in het hek te zetten.
Zo ging dit een half uur door.
Stroom stond altijd op het vaste hek, waren ze dus iets te laat dan kregen ze weer een optater.

Het grootste gros van de pension klanten gebruikte de stapmolen om het paard warm te stappen en draven voor het rijden aan.
Ze gingen dan ook compleet opgezadeld in de stapmolen.
Waren ze klaar met rijden, dan gingen ze (nog steeds gezadeld) de stapmolen in om uit te stappen.
Was het erg gezellig in de kantine. Dan moesten de paarden gewoon blijven lopen.
Soms wel een uur lang.

6 dagen, toen ben ik GILLEND naar huis gegaan.

Tuurlijk zijn er genoeg luie ruiters die hun paard laten warm en uitstappen in de molen.
Ik zie alleen het verband tussen de stapmolen en het luchtzuigen niet.
Bij ons op stal hadden we geen enkele luchtzuiger en die kwamen toch elke dag ongeveer 30 tot 45 min in de stapmolen.
Dit puur voor de afwisseling. Daarnaast nog uitgebreid getraind en soms dan nog in de paddock of wei.

Dat luchtzuiger zit hem ergens anders in.

Daarnaast was het bij ons gewoon verboden om je paard er met welk stuk tuigage ook in de molen te zetten.
Ook het warm/uitstappen is na verloop van tijd verboden.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 10-02-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:35

Hilarisch. :')
Edit: ik bedoelde het filmpje.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 10-02-14 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:46

Bij ons op stal gaan alle paarden elke dag een half uurtje de stapmolen in. Een keer een hengst gehad die er uit sprong omdat hij naar mijn ponymerrie wilde die in de wei liep maar verder in 10 jaar tijd nog nooit iets gebeurd. Ze gaan er wel altijd ZONDER enig tuigage in en er houdt altijd iemand een oogje in het zeil. De paarden gaan er doorgaans graag in. Het is ter aanvulling op wei/paddock en werk.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:47

Bij mijn jonge merrie is de stapmolen de enige optie. Ze is zo hevig als ze uit haar stal of van de wei komt dat je er helemaal niet mee kan aanvangen. Als je ze dan wil longeren is ze gevaarlijk en als je er mee wilt wandelen is ze niet te houden. Als we dan richting stapmolen wandelen is ze hanteerbeer. Ze mag dan een half uurtje stappen of draven in de molen en na een half uurtje kan ik er terug alles mee doen en gaan we vaak wandelen aan de hand en laat ik haar grazen aan de hand en kan ik haar ook longeren (nog een half uurtje stappen aan de longe) alles om haar te laten wennen aan de omgang met mensen. Ze staat er wel altijd alleen in voor de veiligheid en ik zet altijd netjes mijn wekkertje en hou haar altijd in de gaten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:53

Als je 1 paard hebt is wandelen aan de hand ook wel te doen, maar als je 20 paarden aan de hand wil stappen dan mag je daar wel een extra persoon voor in dienst nemen ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:20

palousa_boy schreef:
Tuurlijk zijn er genoeg luie ruiters die hun paard laten warm en uitstappen in de molen.
Ik zie alleen het verband tussen de stapmolen en het luchtzuigen niet.
Bij ons op stal hadden we geen enkele luchtzuiger en die kwamen toch elke dag ongeveer 30 tot 45 min in de stapmolen.
Dit puur voor de afwisseling. Daarnaast nog uitgebreid getraind en soms dan nog in de paddock of wei.

Dat luchtzuiger zit hem ergens anders in.

Daarnaast was het bij ons gewoon verboden om je paard er met welk stuk tuigage ook in de molen te zetten.
Ook het warm/uitstappen is na verloop van tijd verboden.

Zo klinkt het net alsof je jou stal in het verhaal herkende en aangesproken voelde :P

Maar ze zegt nergens dat luchtzuigen door stapmolen komt. Ik lees dat omdat die beesten er alleen uitkomen voor rijden of stapmolen ze zich vervelen (nooit dus vrije beweging, want stapmolen is net zo on-vrij als rijden), ze gaan luchtzuigen, en aangezien ze het op stal niet konden, deden ze dus luchtzuigen in de stapmolen.

Maar goed, helaas zijn er zoveel van dat soort stallen.

Ik zie het nut van een stapmolen ook absoluut niet. Enige wanneer je met een paard moet stappen is als tie hersteld van een blessure lijkt mij, anders kan die toch gewoon een paddock in ? Beter voor het paard, beter voor zijn geest. Als je er 20 aan de hand moet stappen zou ik me toch afvragen wat er dan mankeert aan die stal dat er 20 alleen maar mogen stappen en niet gewoon vrij bewegen.....

Ook ik heb vaak paarden echt kapot zien gaan doordat ze uitgleden en dan dat stroom hek over zich heen zien gaan. Je ziet de pijn van zo'n dier, hij snapt er niets van, doet niets fout en word gepijnigd, zo zielig.
Mijn diertjes komen niet in stapmolen, ik zie de nut er echt niet van in...... Als die blessures hebben stap ik ze zelf of ze gaan alsnog gewoon hele dagen paddock in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:41

Japeloup schreef:
Er zijn zeker paarden die het niet erg vinden om in de stampmolen te lopen.
Sommige maken er een leuk spelletje van.....
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151727502904490

Volgens mij zijn er niet zoveel paarden die het wel een probleem vinden, ik heb er in elk geval nooit een meegemaakt.

En in en uitstappen in de molen vind ik niet perse luiheid van de ruiter, het geeft je paard wel de beste cooling down op die manier.
Ideaal daarvoor, zowieso ideaal om een goede vlotte stap te krijgen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:45

een vlotte stap krijg je er niet van, mijn merrie slofte altijd achterin het vak net niet tegen het rek, ongeacht de snelheid. als ik haar in het midden van een vak wilde hebben moest ik hem heeeeeel zachtjes zetten. Enige wat zij ervan had was molenziek en geen tenen meer op de achtervoeten. Rot probleem...want krijg haar dus nooit meer vlot dat ze ophoudt met sloffen.

Ik heb geen hekel aan de molen, mits je hem correct gebruikt...dat gebeurde destijds niet helemaal...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:59

Kan ze wel achterin tegen het rek gaan lopen, maar ze zullen toch op tempo door moeten anders krijgen ze hem op de kont.
Net zo hard zetten dat ze steeds 2 drafpassen zetten, op een gegeven moment ontspannen ze en gaan ruimer stappen.
Maar dat werkt alleen bij krabbelaars, ze lopen natuurlijk niet allemaal onder tempo.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:00

Hier op stal hebben we er 1 die handmatig gestopt moet worden. De spijlen veren mee, sommige paarden presteren het om een vak op te schuiven.

Wij doen ze 's ochtends altijd met z'n tweeën erin. Dan hebben wij mooi de stal leeg en kunnen we die mesten. Als de stal klaar is gaat het paard weer terug. Ze lopen er dan ook altijd maar max. 20 minuten in.
Ik vind het echt ideaal op die manier. Soms als er meerdere paarden op 1 ochtend gereden moeten worden en ze zeik en zeiknat van t zweet zijn dan gaan ze ook even met een dekentje op de molen in.

Ik heb in al die jaren dat we gebruik maken van de stapmolen nog nooit een ongeluk meegemaakt.
Als ik ondertussen wat anders aan het doen ben zet ik gewoon een alarm op 20 minuten, dan kun je ze sowieso niet vergeten.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:04

De stal waar ik vroeger werkte had een stapmolen die stopte als het programma klaar was. En geen hekken, maar stangen/kettingen ertussen waar je stroom op kon zetten.
Het enige wat er ooit gebeurd is, is dat er een paard uitgleed met het eruit halen. En dat kwam door het niet correct gebruiken van de stapmolen, vlug een paard eruit willen halen en niet eventjes de molen stil zetten. Dat paard had niets en vanaf dat moment werd de molen dus ook door iedereen stil gezet met het uithalen van de paarden.
Verder nooit problemen of ongelukken gehad.

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:35

hmmm..... Ik vraag me eigenlijk echt een beetje af hoe je je dierbare viervoeter kunt vergeten terug in zijn vertrouwde "slaapkamer" (stal) te zetten.

Stapmolens tja ze hebben zo hun voor en nadelen
100% fan ben ik niet al heb ik wel gezien bij een vriendin van mij dat het soms wel
een uitkomst kan zijn voor wat extra beweging voor deze edele dieren.

:-)

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:04

Dyanavb schreef:
hmmm..... Ik vraag me eigenlijk echt een beetje af hoe je je dierbare viervoeter kunt vergeten terug in zijn vertrouwde "slaapkamer" (stal) te zetten.

Precies dit. Het lijkt mij toch wel dat je voordat je naar huis gaat nog wel even langs de stal loopt?
Als je dan toch ergens mee bezig bent en denkt dat je je paard kunt vergeten uit de stapmolen te halen zet dan een alarm op je telefoon of neem ouderwets een kookwekker mee. Dan word je sowieso herinnerd aan het feit dat je paard nog in de molen staat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:10

Japeloup schreef:
Er zijn zeker paarden die het niet erg vinden om in de stampmolen te lopen.
Sommige maken er een leuk spelletje van.....
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151727502904490

Hier kan ik dan wel weer om lachen.

Ik heb niets met stapmolens. Wat is er mis met zelf longeren voor warming up en cooling down?

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:25

Gelukkig hier ook nooit een paard vergeten! _/-\o_

Wel eens gehad dat het paard waar ik op reed de molen in moest en dat de eigenaar er zelf ook was, ik had het paard in de molen gezet en de eigenaresse zou hem eruit halen dit was mondeling afgesproken in het bijzijn van meederde pension klanten. Ze is haar paard dus vergeten en wilde mij daarvan de schuld geven. Probleem was echter dat ze er pas achter kwam toen ik haar via een sms vroeg of ze hem er nog had uitgehaald. Ik spreek dat soort dingen dus NOOIT meer af. Heb nu 3 eigen paarden bij huis en bij mij geen molen thuis (financieel gebrek, maar als ik het financieel wel kon dragen had ik wel een gedrainde buitenbak gebouwd) *\o/*

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:32

Ik heb lang geleden een keer een paard s ochtends in de stapmolen aangetroffen die door iemand de vorige avond wad vergeten.

Paard was door blijven lopen mar was ernstig vetzuurd en uitgeput.

Is goed gekomen maar zooo zielig!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:44

Op mijn huidige pensionstal hebben wij geen stapmolen, maar zodra die er komt gaat mijn paard er zeker in.
Heb een poosje met mijn pony bij iemand privé gestaan en daar werd veel gebruik gemaakt van de stapmolen. Soms werd een paard 'vergeten' en liep die in plaats van 30 minuutjes 45 minuutjes. Nooit iets ernstigs mee gemaakt. Mijn pony liet trouwens ook die stangen over hem heen gaan en stond zelf te grazen :')

Vroeger hadden wij op de manege zo stapmolen waar je je paard nog aan het halstertouw mee vast zetten. Die vond ik wel eng.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:46

Best wel heftig om dit te lezen.
Ik heb geen ervaring met een stapmolen, maar als ik dat zo lees is het ook niet echt nodig.
Natuurlijk zal het voordelen hebben, maar hier hebben we gewoon de ruimte om ze naar buiten te laten en zelf te gaan wandelen :)

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:48

hoe kan je nou je paard vergeten :( stal eigenaar bellen of dat meisje om je paard eruit te halen je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat ie geen beweging heeft gehad haha succes

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:50

Paard waar ik het over had heeft er n uur of 8 in gelopen...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:51

Ligt ook denk ik aan de bodem qua blessures en val-gevaar. Je hebt stapmolens met stenen als ondergrond, maar ook stapmolens met zand. Die laatste lijkt mij wel iets veiliger/vriendelijker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:53

Ik snap ook niet hoe je, je paard kan vergeten :?

Ik vind het geen ondingen, maar mijn pony staat er ook niet dagelijks in. Enkel als ze echt flink gezweet heeft, dan gaat ze nog even stappen in de molen, maar wel pas als ze gestopt is met 'pompen' als ze zich echt heel druk heeft gemaakt. Dekentje erop en dan nog even een kwartiertje rustig stappen, en daarna dekentje nog ophouden en even een bak hooi naar binnen werken. Maar als het 1x in de week is, dan is het veel..

Maar je paard vergeten, nee zit er bij mij niet in. Ja zijn er hier op stal ook wel een paar hoor, die zetten hun paard in de paddock en vergeten dat ie erin staat. Grote stal, dus soms zetten mensen paarden voor elkaar in de paddock en als niemand verder de paddock in wil, staat paardlief daar dus erg lang.. tótdat het etenstijd is, dan wil knol maar wat graag naar binnen en loopt er ineens een paard los over het erf, zo z'n stal in.. :+

Maar goed, ook daar kan ik met m'n verstand niet bij.. Ik geef de mijne standaard voor ik weg ga peentjes in d'r bak, dus niet te missen als ze er niet instaat, want dan mis ik wat geluid :+

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:55

Ken ook een paard die 'vergeten' was, eigenaar was al naar huis toen iemand erachter kwam dat er nog een paard in de stap molen stond. Beestje heeft en ruim 3 uur in gestaan.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:58

wij hebben hier een verzorger lopen die ook gerust de pony vergeet. staat het dier gewoon nog op de poetsplaats terwijl zij al opgehaald is door haar vader. Wat betreft een stapmolen die hebben wij niet ken wel meerdere bedrijven die er wel een hebben en vind het in principe goed werkende dingen. maar ja ze gingen dan ook bij beide bedrijven max 30 min per dag in de stapmolen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:58

Ik denk dat je ook wel een béétje van de waps bent als je vergeet dat je paard in de stapmolen staat :p Ik gebruik het nooit, is toch veel fijner om lekker naar buiten te gaan? En het argument 'geen tijd' vind ik altijd een beetje slap..