Jong paard en toch bomproof?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:04

Mijn verzorgpaard is nu 5, maar die kun je echt wel bomproof noemen. Hij schrikt weleens maar reageert dan heel nuchter.

Kinke

Re: Jong paard en toch bomproof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:13

Zo kreeg ik vroeger een New Forest merrie, bijna 4 jaar, had nog noot iemand op gereden. Tot mijn vader zei: ga er maar eens op zitten, ik denk dat ze dat wel goed vindt'. Zo gezegd, zo gedaan…dat was het inrijden dus. Ze heeft in al die jaren dat ik haar had nooit een stap verkeerd gezet, was nergens bang voor. Ik reed ook (zonder er zelfs over na te denken) bij ons langs het spoor, die treinen, daar keek ze niet eens naar. In de wei ging ik wel eens op haar zitten of liggen terwijl zij gras stond te eten. Dit was gewoon het karakter van deze pony. Was echt een gouden dier. Het veulen wat we erbij hadden gefokt was ook zo'n braverd. De hengst hadden wij trouwens ook uitgezocht met name op zijn karakter.

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:20

wij hebben een grote shet van 4.5 jaar. wordt gereden door een meisje van 6 en heeft 2 bixies keurig gereden (4e en 1e) . we gaan veel met hem op buitenrit en gaan dan ook probleemloos door een klein tunneltje.
maar bomproof....... dat vind ik geen enkele pony

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:42

Bmamavan2 schreef:
Heb de afgelopen maanden heel wat advertenties voorbij zien komen van paarden en pony's in allerlei soorten, maten en kleuren.
Ikzelf kijk veel naar de betrouwbare, zogenaamde bomproof, paarden en pony's.
Heel vaak zijn dit de dieren op leeftijd, die het allemaal al wel gezien hebben ;) maar het valt me ook op dat er vaak paarden en pony's bijstaan van 4, 5 of 6 jaar die net zijn ingereden maar die worden omschreven als bomproof, een kind kan er zo op weg rijden.
Van de ene kant lijkt het me ideaal, een jonge pony die lekker rustig is en waar je nog jaren plezier mee kunt hebben maar kan je op zo'n jonge leeftijd al aangeven hoe het karakter is en zal het dan ook zo blijven?
Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Wij hadden ook een bomproof pony te koop staan ( volgens mij aan je beschrijving te zien had je het ook over "onze" advertentie :D ) ??
We hadden haar vanaf 3 jarige en twee jaar in ons bezit en ze heeft nog nooit iets gedaan wat buiten de grenzen was, in ons achterhoofd natuurlijk dat ze jong was en ook ik twijfelde of het wel zou gaan met onze kinderen, spijt hebben we nooit gehad, zo lief ZO betrouwbaar dat ik idd met een gerust hart onze 6 jarige dochter op haar liet rijden,( uiteraard onder begeleiding) was ze dan nooit ondeugend?? nee eigenlijk niet, we hebben haar in alle rust buiten leren rijden, groot verkeer motors, klapperende zeilen van vrachtwagens, natuurlijk reageerde ze erop, maar door zelf heel rustig te blijven en gerust te stellen raakte ze ermee vertrouwd, maar je zag aan haar dat ze een cool karakter had, ze reageerde maar niet overdreven actief ;)
We missen haar nu al , onze bomproof d pony, maar gelukkig staat ze goed bij een moeder die haar deelt met haar dochter, en ze houden nu al veel van haar en doen leuke dingen met haar :j
Dus ja als antwoord op je vraag, ze bestaan die bomproof pony's , al denk ik wel dat het er niet veel zijn!! Er ligt vind ikzelf een heel stuk in karakter maar ook een groot stuk in opvoeding en gewenning, bij ons staan ze aan huis en dagelijks zijn we ermee bezig, en we doen er alles mee, zo raken ze met alles vertrouwd ;)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:20

Nou bomproof wil ik het niet noemen maar ik heb een 3,5 jarige die dat ook wel gaat worden hoor :) schrikt echt weleens ergens van, maar kan zo zonder gezeur alleen met hem het erf af. Hoe meer hij ziet hoe relaxeder hij wordt. Heeft veel met t karakter en de rust van de ruiter te maken denk ik.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:28

Er zijn er zat die ook compleet omslaan na het puberen hoor.
Ken een paard dat volkomen braaf was al 4 jarige en als 8 jarige niet meer te genieten was. Ligt ook een deel aan de opvoeding, als jij gewoon lekker nuchter bent is je paard dit over het algemeen ook.

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:31

Sommige zijn braaf en blijven braaf. Je hebt er ook zat die die de eerste jaren alles maar laten gebeuren en op hun 7e opeens een trukendoos open gaan trekken. Ik geloof best dat de instelling van de ruiter daar een grote rol in speelt.

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:33

enkele eigenaren schijnen hun paard aan de snelweg/rijksweg te stallen in een wei. en die knallen doen ze met oud en nieuw....... tja. ik heb mijn eigen mening hierover :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:45

Ik heb met een pas beleerde 4 jarige warmbloed examen gedaan voor mijn koetsiersbewijs... onnodig te zeggen dat dat een redelijk braaf paard was... terwijl hij wel flink voorwaarts was, erg fijn zo'n paard. De examinatrice vond het eerst nogal een eng idee, geloof ik, maar ze merkte dat het allemaal inderdaad prima ging.

Het enige waar we in het begin bij de africhting van dat paard last van hadden was dat hij geneigd was ongevraagd achteruit te lopen, ook onder het zadel, omdat hij dat achteruitgaan ook tijdens het inspannen moest doen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:06

Ja, dat kan.
Voor mij is het voor een groot deel natuurlijke aanleg, karakter, maar opvoeding doet natuurlijk ontzettend veel.

Mijn eerste pony was als driejarige al werkelijk bomproof. Súpernuchter dier, echt waar. Kende niets, maar keek toch nergens van op. Bijzondere dame. Kon je al je kleine kindjes veilig op en onder laten spelen, bij wijze van.

Mijn fjord nu is enorm nuchter, kun je alle toeters en bellen op loslaten en de eerste keer dat hij een trein van dichtbij zag vond hij het gras interessanter. Hij loopt zo langs de bosbouwmachines, de snelweg en over en onder tunnels door. Met hem kan ik zó door een drukke binnenstad rijden, dat is allemaal heel oké. En uiteraard zit er bij hem ook veel tijd en oefening in, maar in essentie is hij een nuchter paard.

Ik denk wel dat je moet op moet letten dat je bomproof niet verward met 'braaf' of 'kinderpony'. Want zo bomproof als mijn fjord kan zijn, zo lief als hij eruit ziet, het is geen kinderpony. En ik zou hem ook niet als makkelijk paard omschrijven. Dat hoeft zeker niet altijd samen te gaan.