Nieuw paard kopen, onervaren, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:39

Ik zou ook even kijken of het tuig passend is, hoe het paard gestald is, en wat voor voer hij krijgt. Een van nature relaxed paard kan een energiebom worden als hij de hele dag op stal staat en/of veel krachtvoer krijgt, een paard kan bokkerig worden van een slecht passend zadel, en een heet paard zal rustiger zijn als hij de hele dag op 't land staat. Als de situatie bij de verkoper afwijkt van hoe het bij jou zal zijn zou ik daar wel rekening mee houden.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:43

Joolien schreef:
TS, wat je ook kunt doen als je paarden ziet staan die verder weg staan (oke belgie is wel heel erg overdreven :') ) kun je er ook een dagje weg van maken dat je er een paar achter elkaar ziet :)

+1

Om je droompaard te laten lopen omdat hij wat verder weg staat dan een uurtje rijden is zonde! Mijn eerste stond ook dik 2,5 uur weg en ook voor mijn tweede paardje ben ik een aantal keren 2 uur wezen rijden om te gaan kijken. Uiteindelijk een paard vlak om de hoek gevonden, maar toch ;)

Fienus

Re: Nieuw paard kopen, onervaren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:29

Dat van die trailer en auto komt wel goed..echter een paar keer twee uur rijden word iets teveel van het goeie. Ik ben al zo afhankelijk van de kunde e.d van andere mensen en ook voor mijn vriend word het op den duur net iets te veel... Sommige dingen moet je niet op de spits drijven haha..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:32

Ik heb ook geen trailer. Wel een auto die het kan trekken.
Trailler vind ik niet altijd een must have.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:35

Beauuum schreef:
Zoals al word gezegd laten keuren door een DA voordat je het paard koopt

dat is het eerste wat altijd gezegd word maar daar ben ik het niet mee eens. wij kopen regelmaat wat ponys paarden op en nog nooit 1 gekeurd in al die tijd 15 jaar nog maar 1 kreupele gehad,

wat voor iets zoek je ts, pony of paard?
warmbloed/koudbloed.
leeftijd.

neem iemand mee die er wat meer kijk op heeft en ga enkele keren rijden.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:44

Mijn ervaring en waar je op moet letten

1) paard was verkeersmak maar toen er een trekker aankwam moest ik wel even in de hoek staan >;)
2) Paard zou alles springen en nooit weigeren --> bij hindernis 1 lag ik er al naast doordat hij stopte bokte etc. :P
3) merrie die alleen met een speciaal bit gereden werd (deze kreeg ik uiteraad mee als ik haar kocht :') )
4) paard op de advertentie kern gezond kwam ik daar broodmager ''ja hij heeft de hele zomer op de wei gestaan'' :?
5) paard zou heel braaf zijn. Maar ik moest wel opassen met dit en datjes en ohja hij steigerde soms ook _O-

Zorg er gewoon voor dat je je gezonde verstand gebruikt.
En niet het eerste beste paard mee nemen omdat je stal anders zo leeg is.
Ik heb een hele zomer gezocht en soms kwam ik wel een paard tegen waarvan ik dacht dat dat hem wel kon gaan worden maar toch uiteindelijk telkens zo'n onderbuik gevoel.
Uiteindelijk heb ik echt mijn droompaard gevonden en naar de keuring bij de DA was ze van mij :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:55

@Josje4
3) kan ik me nog voorstellen. Er zijn natuurlijk paarden die een voorkeur hebben wat bitten betreft en als je dat weet hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Maar het moeten geen "toeters en bellen"zijn zeg maar.

Dat laatste dat je zegt is beslist waar. Vertrouw op je intuitie. Als ergens een alarmbelletje gaat rinkelen, luister dan daarnaar. Als een verhaal te mooi klinkt om waar te zijn is het dat ook meestal. Het "lot uit de loterij" ontpopt zich dan als een kreupele of onberijdbare bok.
Een paard met gangwerk "a la Totilas" koop je niet voor 3500. Je kunt er gif op innemen dat er dan een addertje onder het gras zit.
Is een paard een poosje uit het werk geweest wegens "geen tijd" betekent dat meestal een poosje uit het werk wegens een blessure. Wees in zo'n geval extra alert. Trap nooit in verhaaltjes dat er een andere koper op de loer ligt. Dat zou voor mij meteen een reden zijn om het paard te laten staan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:58

Dani schreef:
Ik zou ook even kijken of het tuig passend is, hoe het paard gestald is, en wat voor voer hij krijgt. Een van nature relaxed paard kan een energiebom worden als hij de hele dag op stal staat en/of veel krachtvoer krijgt, een paard kan bokkerig worden van een slecht passend zadel, en een heet paard zal rustiger zijn als hij de hele dag op 't land staat. Als de situatie bij de verkoper afwijkt van hoe het bij jou zal zijn zou ik daar wel rekening mee houden.

Dat bedoelde ik inderdaad. Omstandigheden zijn net zo bepalend.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:00

Babootje schreef:
Dat laatste dat je zegt is beslist waar. Vertrouw op je intuitie. Als ergens een alarmbelletje gaat rinkelen, luister dan daarnaar. Als een verhaal te mooi klinkt om waar te zijn is het dat ook meestal. Het "lot uit de loterij" ontpopt zich dan als een kreupele of onberijdbare bok.
Een paard met gangwerk "a la Totilas" koop je niet voor 3500. Je kunt er gif op innemen dat er dan een addertje onder het gras zit.
Is een paard een poosje uit het werk geweest wegens "geen tijd" betekent dat meestal een poosje uit het werk wegens een blessure. Wees in zo'n geval extra alert. Trap nooit in verhaaltjes dat er een andere koper op de loer ligt. Dat zou voor mij meteen een reden zijn om het paard te laten staan.

En da's een mooie aanvulling. Tis ook een kwestie van nuchter blijven, doortastend zijn. Wat te mooi klinkt om waar te zijn IS te mooi om waar te zijn. Jij bent koper en dus eigenlijk de sterke partij (zij willen er vanaf) Hou dan ook de regie in handen. oohhhh en wees niet te bleu om stevig te onderhandelen. Zou ik altijd doen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:08

StalNollie schreef:
Beauuum schreef:

dat is het eerste wat altijd gezegd word maar daar ben ik het niet mee eens. wij kopen regelmaat wat ponys paarden op en nog nooit 1 gekeurd in al die tijd 15 jaar nog maar 1 kreupele gehad,

warmbloed/koudbloed.
leeftijd.

Een paard kopen zonder keuring is als Russisch roulette. Je kunt geluk hebben maar ook heel veel pech. De prijsklasse is vaak maatgevend of men wel of niet gaat keuren maar juist in de prijsklasse waar TS in wil gaan kijken staat ontzettend veel "brandhout". Ook al is het paard niet zo duur. Ik zou altijd keuren. Ook al wordt het paard pas een paar jaar later kreupel op iets wat op foto te zien zou zijn geweest, je hebt er verdriet van, zeker als ie niet meer te fixen is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:22

En naast te mooie verhalen... trap ook niet in zielige verhalen. Ja, er is soms veel leed bij de verkoop van een paard/pony (oprecht huilende kinderen, huilende volwassen mannen, of geen stalling na periode x), maar laat dit je niet leiden tot te snel overgaan tot koop.

Wil jij ermee buitenrijden? Zorg dan dat je een ritje buiten maakt. Verkeersmak is ook een term die op verschillende manieren geïnterpretteerd kan worden, heb ik meegemaakt. Hetzelfde als braaf overigens. Wat de een braaf noemt, noemt de anders sensibel. Wat de een sensibel noemt, noemt de ander een dooie. Kortom, advertenties zijn subjectief en houd daar rekening mee.

Ik zou ook niet naar een handelaar gaan, maar dat zijn gewone eerdere ervaringen. Je kan er vaak prima paarden vinden en kopen, maar ik heb ook weleens de andere kant meegemaakt (braaf paard kon niet eens 5 sec met vier benen op de grond blijven staan bijvoorbeeld) en kreupele paarden die verkochte werden onder het mom van 'super paard en mankeert noooooooit wat'. Maargoed, dat zijn puur mijn ervaringen.

Veel te vroeg komen, heb ik nooit gedaan. Wij waren vaak te laat (oeps), maar pony stond altijd keurig in zijn stal. Nooit problemen gehad met dat mensen eerst gingen longeren of niet of doping. Je merkt echt snel genoeg hoe een paard is. Een paard longeren, betekent lang niet altijd dat het paard daarna zijn fratsen kwijt is. Zeker niet. Daarbij gebeurt het zo vaak dat ik mijn pony in de ochtend longeerde en in de middag reed bijvoorbeeld. Kon ze lekker dr energie kwijt en hoefde ze niet in de stal te staan te verpieteren.

Laat het paard ook los bewegen, dan kan je goed zijn gangen zien (al dan niet op het harde/op de volte) en kijken of hij niet stiekem kreupel loopt.

En neem echt iemand mee met kennis. En iemand die met een blanco blik naar het paard kijkt. Het wordt jouw paard en dan wordt er snel gesproken 'ach, dat valt wel mee', 'dat plekje vind ik geen probleem', terwijl de ander wat nuchterder naar het paard kan kijken.

Laat het paard inderdaad voor rijden. Doe eens maf op het paard (als je een braaf paard wilt kopen, moet je ook op zijn kont kunnen kloppen of hem om zijn hals kunnen vallen bijvoorbeeld) en ga de tweede keer er zelf gelijk op. En inderdaad laten keuren door een dierenarts!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:00

Mijn ervaring is dat particulieren veel oneerlijker zijn dan handelaren. Een handelaar heeft een naam te verliezen en zit met de 6 maanden.

En dan heb ik het niet over die 10 handelaren waar je nou net niet moet zijn natuurlijk :') .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:31

@ruitje, ben het met je eens hoor. maar ook bij de 'goede' handelaren kun je maar beter goed op de hoogte zijn van je rechten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:53

Nog een paar tips:
- spreek sochtends af zodat ze niet eerst flink het paard kunnen rijden, wassen om zweet weg te halen en op laten drogen voordat jij komt en je paard braaf op stal vindt.
- bij keuren ook bloed laten afnemen om bij gedonder achteraf eea te kunnen bewijzen.
- Kijk goed hoe de ogen van het paard staan, is hij helder en wakker of maakt hij een slaperige indruk, kans dat er een pasta of wat jenever in is gegaan om paard mak te maken.
- laat de dierenarts ook de chip checken met paspoort, wordt soms vergeten, zou standaard in aankoopkeuring moeten zitten.
- Probeer of verkoper zelf paard kan brengen dan zijn risico's tijdens transport nl voor verkoper, pas paard betalen bij aflevering. Of sluit een transportverzekering af als je paard gaat halen.

Klinkt alsof je niemand kunt vertrouwen, maar beter vooraf goed geinformeerd dan achteraf spijt. Kijk naar de vele topics op bokt van mensen die de mist in zijn gegaan op dit soort dingen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:08

Ik kocht een jaar geleden mn eerste echte eigen paard, na een paar pony's.
Wat ik heel erg wilde, is dat ik DIRECT een klik had met het betreffende paard. Ik heb een aantal paarden bekeken. Ik had bij een bepaald paard een klik, was echt een kanjer. Hij bleek echter bij het lopen, heel lastig weg te stappen, en toen ik erop zat wilde hij niet eens draven. Mijn gevoel en mijn verstand vochten met elkaar! Dan is het belangrijk dat je je VERSTAND volgt. Je gevoel móet goed zijn, maar je verstand moet de boventoon voeren. Ik heb dit paard dus niet gekocht, hoe lastig ik het ook vond omdat hij zoooo leuk was, en dat was precies waar ik voor ging; een recreatiepaard met een superlief karakter. Na weer wat paarden te hebben bekeken waar ik niks bij voelde, kwam ik mijn huidige paard op het spoor. Met hem was DIRECT die klik weer aanwezig,ik was compleet verliefd. Mijn verstand zei me dat ik hem eerst moest laten keuren, voordat ik hem zou kopen. Ik heb dus met de verkoper afgesproken dat ik hem door mijn eigen dierenarts wilde laten keuren. Dat is gebeurd en hij is goed bevonden. Als hij was afgekeurd dan had ik hem ook echt niet gekocht. Dan was ik inderdaad 300 euro armer geweest (keuring met reiskkosten), en dat is megazonde, maar het wordt pas echt vervelend als je paard je een vermogen gaat kosten omdat er iets niet in orde is.
Succes!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:49

StalNollie schreef:
Beauuum schreef:

warmbloed/koudbloed.
leeftijd.

Tja, dan heb je veel mazzel gehad. Maar om dat nou aan iemand anders te adviseren?

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:13

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:55

Als je een afspraak maakt bij iemand om een paard te gaan bezichtigen, vraag dan of ze hem niet gaan voorrrijden, maar jij alles vanaf het begin mag doen. Zo leer je het paard in meerdere fases kennen en niet alleen bij het rijden.
Daarnaast is het ook niet onverstandig om een kwartiertje te vroeg te komen op de afspraak, sommige mensen willen het paard nog wel eens drogeren voordat er een koper komt. Dan lijkt het wildste paard ineens een mak lammetje en eventuele kreupelheden kunnen hiermee verdoezelt worden.

Keuring weet ik niet zo goed. Ik heb mijn 2 paarden beiden klinisch laten keuren voor aankoop, in beide gevallen goed gegaan gelukkig maar er zijn ook cons te verzinnen. Het blijft een momentopname en daarnaast kan de buigproef bij de beste paarden met de hardste benen fout gaan als ze niet op de juiste manier gebogen worden, waardoor een goed paard ineens kreupel gaat lopen en niet op tijd herstelt.
Ieder paard loopt namelijk na de buigproef de eerste passen kreupel, maar de DA baseert op het aantal passen hersteltijd of het paard goed is in dat been. Bij een verkeerd uitgevoerde buigproef kan het zijn dat het paard veel later herstelt of zelfs helemaal niet.
Wat dat betreft heb ik wel mijn twijfels gekregen bij een klinische keuring.

Daarnaast is een róntgenologische keuring ook maar koffiedik kijken gezien je daar ook geen peesblessures op ziet. Ik dacht ook na maanden van onzuiverheid maar eens foto's te laten maken, komt niets uit en paard kwakkelt nog steeds.

Alle keuringen van de wereld kun je laten doen, maar kan nog steeds betekenen dat je paard 2 weken later kreupel staat.

Nadat je jaren in de paarden hebt gelopen zijn er vast mensen die je kent met veel paardenkennis, en ervaring met aanschaffen van paarden. Zoek er 1 uit die jij vertrouwt, en ga daarmee kijken welke keuringen je wilt laten uitvoeren en welk paard het voor jou wordt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:05

Keuren moet je niet alleen doen omdat je zeker wil weten of het paard gezond is, het is immers gewoon een moment opname. Maar mocht er een verborgen gebrek uitkomen en iets komt voor een rechter, dan heb jij tenminste voldaan aan je onderzoeksplicht. Zonder keuren heb je geen poot om op te staan.

Of je het paard alleen klinisch of klinisch en rontgenologisch laat keuren is een keuze die je zelf maakt.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:46

De meesta antwoorden zijn al gegeven, valt weinig aan toe te voegen...
Laten nazien door een arts, meerdere paarden bekijken, meerdere keren kijken, opgewarmd rijden,
eventuee longeren dat je zelf kan zien hoe hij in stap, draf enzo loopt. Of met een ander op zijn/haar rug.

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:49

voordat wij onze merrie gehaald hadden, heb ik deze zelf even gereden....
in de 2 weken proeftijd laten keuren. Helemaal gezond(had het niet anders verwacht).

Ik zou eerst een ervaren iemand meenemen en dan in de 2 weken proef even alles aankijken.