Wel chip geen paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 02:10

JoyCiej007 schreef:
Ho, stop, wacht even......

*spoelt even terug*

Ik heb werkelijk waar geen enkele, maar dan ook serieus geen énkel wóórd genoemd wat ook maar néigde naar 'penny', en daar zinspeelde ik ook op geen énkele manier op!

Ik zeg alleen maar dat de eigenaresse heel gemakkelijk een slaatje zou kúnnen slaan uit verzorgMEIDEN. Ik weet niet eens hoe oud jij bent en ik doelde niet eens op een bepaalde doelgroep van een bepaalde leeftijd.

Jij begrijpt mij behoorlijk verkeerd.
Je 'vraagt het alleen maar', ik zég toch ook niet dat jij er niets vanaf weet?
Alleen, had je er wel wat vanaf geweten, dan weet je ook dat een chip + paspoort verplicht is. En dat het niet zo makkelijk op is te lossen als je een pony koopt met chip maar zonder paspoort.

Ik reageer om jou te helpen, maar heb geen zin om nu allerlei verwijten naar mijn hoofd gesmeten te krijgen. dat vind ík erg naar.......

Dan heb ik het verkeerd opgevat.. maar het laatste stukje kwam in mijn ogen beetje bott over.
Excuus :)

BobbieLover

Re: Wel chip geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 02:12

Maar dan kijk wel even wat haar reactie is op het berichtje.
En dan kijken hoe het loopt dan zou ik dat ook even netjes laten weten :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 02:14

Maar ik wou even laten weten dat ik zo me bedje in duik is best wel laat haha
Goodnight en dan laat ik het morgen nog wel even weten! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:16

Ik hoop voor je dat het paspoort snel boven water komt en de eigenaresse wil meewerken.
ben benieuwd :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:23

Laat het weten als je meer weet :D

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:30

Ik heb 3 jaar geleden voor mijn veulen een chipper laten komen, omdat ik dan voor 35,- euro en een chip en een paspoort kreeg.
Wanneer ik dit bij de veearts zou laten doen, was ik het dubbele kwijt voor consult en chip 40,-+ 25,- euro het paspoort moest dan apart worden aangevraagd à 25,- euro door mijzelf.
Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat in dit geval bij de pony alleen een chip is geplaatst en geen paspoort is aangevraagd.

Maar hebben jullie elkaar wat betreft papier wel goed begrepen? Dat er wel een paspoort bij zit, maar geen stamboom? Omdat verkoper zegt dat het niet ter zake doet omdat het een ruin betreft???

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:52

PP >> TAO

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:43

Ts ik kan me heel goed voorstellen dat je je hart verloren hebt aan deze pony en nu hij te koop staat hem graag zelf over wil nemen! Het belangrijkste is dat je achterhaalt door wie/welk stamboek of welke organisatie de chip geplaatst is en of er ooit wel een paspoort bij uitgegeven is. Het makkelijkst zou het zijn als er helemaal nog geen chip in zou zitten...

Zit er wel een chip in, dan zul je de verkoper moeten vragen actie te ondernemen en aan het bijbehorende paspoort te komen. Als de chippapieren er nog zijn kan er een paspoort aangevraagd worden. Als er niks is... Laat het alstjeblieft wel aan de verkoper over! En als er straks wél een paspoort is... Laat het chipnr in combinatie met het paspoort dan CONTROLEREN door voordat je de pony daadwerkelijk koopt. Want hoewel het onschuldige beestje er niks aan kan doen is het dan jouw probleem en dat wil je voorkomen.

€175 is niet veel voor een shetje, maar als dit niet geregeld is wordt het een hele dure shet hoor ;)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 12:06

Mijn vraag heeft ze eindelijk beantwoord en het blijkt dat hij helemaal geen chip heeft, *ze heeft het verkeerden meegekregen bij de aankoop vertelde ze mij.
en dat dat allemaal dan nog geregeld moet worden?
Dus Chip+Paspoort haar reden'Ik hoef het niet te regelen want k verkoop hem toch die extra kosten wilt ze er dan niet aanmaken.
Dus als ik hem zou kopen dan chippen en paspoortje, Dan is wel prima

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 12:29

K heb haar dus duidelijk gemaakt, dat de pony gewoon al een chip&paspoort moest hebben al 2 jaar geleden.
Dus dat het haar kosten zijn, dat ik die niet gaan maken...
Dat mijn ouders dat ook niet van plan zijn,en niet omdat ze het niet willen betallen maar wat meerderen al zeggen dat zij kosten voor haar want zij had het al moeten regelen, en btw ze is nog steeds eigenaar.
Ze maakt de pony alleen als maar duurder volgens mij klopt het voor geen bus meer -O-

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:40

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:42

BobbieLover schreef:
K heb haar dus duidelijk gemaakt, dat de pony gewoon al een chip&paspoort moest hebben al 2 jaar geleden.
Dus dat het haar kosten zijn, dat ik die niet gaan maken...
Dat mijn ouders dat ook niet van plan zijn,en niet omdat ze het niet willen betallen maar wat meerderen al zeggen dat zij kosten voor haar want zij had het al moeten regelen, en btw ze is nog steeds eigenaar.
Ze maakt de pony alleen als maar duurder volgens mij klopt het voor geen bus meer -O-

Mijn voorgevoel is toch juist (helaas!) Heel eerlijk? Ik denk dat ze heel bewust geen chip en paspoort heeft, scheelt weer in de kosten immers.

Wat is het dan toch mooi dat je ouders ook zo oplettend zijn :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 12:43

Poeltje schreef:
Aparte reden van de eigenaar.

Chip met bijbehorend paspoort is verplicht.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... poort.html

Inderdaad,
Kvind het ook erg apart.. alles zag er een beetje rozekleurig uit.. en nou .. -O-
Nu het allemaal niet meer klopt.. heb ik zelf ook een beetje een naargevoel...
Wat als hij dadelijk misschien 'toch; wel ziek blijkt te zijn etc
Allemaal dingen waar je nu met zekerheid toch niet achterkomt ..

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 12:45

@vuurneon,(inderdaad heb je gelijk)

Op zulke momenten ben k echt even blij dat me ouders inspringen.
Niks tegen de pony, kan hij niks aan doen.. maar dadelijk word het kostenplaatje alsmaar groter..
blijkt er dadelijk als er een echte veearts bijkomt misschien van alles mis te zijn.
Ze heeft het bewust ook niet gedaan, want hij is ook niet verzekerd.. dat vonden mij ouders niet erg.
dat wouden ze zelf nog wel regelen *kost ook weer geld.. niet dat ze het er niet voor over hebben.
Maar mijn ouders vinden gewoon als je voor een paard wil zorgen moet je het ook goed doen.
Hoe klein of hoe groot hij/zij ook is

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:50

BobbieLover schreef:
Traiectum schreef:
Een chip is zeer zeker niet genoeg. Paspoort is wettelijk verplicht, en ik zou het niet vertrouwen als een paard wel een chip maar geen paspoort heeft.

Maar voor even? naar de verkoop alsnog een paspoort regelen?

Voor het zelfde geld is dat dier gestolen en heeft de eigenaar daarom geen paspoort.. :x
Geen paard kopen zonder chip en paspoort!! Dan is dat risico iig een stuk kleiner..

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 12:53

@Casarell
Jaa daar ben ik nu ook wel achter haha :D
Jaa als het een jongere dier was geweest dat was het niet echt een probleem geweest.
maar ze heeft hem al vanaf 4 maanden, dus eigelijk had dat allemaal al geregeld moeten zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:28

Goh wat vervelend allemaal!

Die verkoopster geeft wel steeds vagere antwoorden hoor:

- eerst zou wel chip maar geen paspoort hebben
- geen paspoort 'want is niet nodig bij een ruin'
- 'hij heeft het verkeerde bij verkoop meegekregen' :?
- Bewust geen chip + paspoort 'want pony is niet verzekerd'.

Ik zou er eerlijk gezegd, hoe jammer ook, er niets meer van vertrouwen.

En inderdaad, wat je zelf ook zegt; als ze al zo vaag is over wel/geen chip + paspoort en de reden daarvan, dan kun je je afvragen of er nog meer niet klopt...
Shetten zonder chip en paspoort worden vaak 'gratis' weggegeven, omdat er nog extra kosten komen aan het chippen en paspoort aanvragen, en omdat ze eigenlijk dus helemaal niet verkocht én vervoerd mógen worden. Dus 175 euro vragen en zelf de kosten voor chip en paspoort niet willen dragen, is een beetje 'reken je rijk'-mentaliteit van de verkoopster als je het mij vraagt..... is zij er vanaf.......

Daarbij: óók de reden dat hij niet verzekerd is en dáarom geen chip + paspoort heeft, is dikke onzin.
En TS: je ouders denken na over een verzekering (ik neem aan tegen ziektekosten) voor je pony, maar realiseer je dan wel dat je altijd premie betaald en dat vaak 9 v/d 10 veel voorkomende dingen of dingen die écht duur zijn, soms worden uitgesloten van de verzekering. Daarnaast is een ziektekostenverzekering meestal ook bedoeld om de waarde van het paard uit te keren bij overlijden.

In mijn ogen kun je beter (of kunnen je ouders beter) een apart spaarpotje hebben voor onvoorziene dierenartskosten, dat als hij ziek wordt, je het daar gewoon uit betaald. Of maandelijks zelf geld opzij leggen. Wat je met een verzekering eigenlijk doet is ook maandelijks een bepaald bedrag afdragen namelijk, en dat kan in verhouding best duur zijn als jou pony vrijwel nooit ziek is of echt flinke DA kosten nodig hebt.

Ik heb hier 2 shetten en 1 welsh A. die heb ik geen van allen verzekerd. Had ik dat wel gedaan, had het mij al honderden euro's gekost, want ze zijn nooit echt ziek geweest :n In plaats van geld afdragen aan dure verzekering, heb ik gewoon zelf een flinke spaarpot voor 'noodgevallen'.

Daarnaast bepaald een verzekering in sommige gevallen bij ziekte óf er behandeld wordt, en zo ja, welke behandeling, en wat er met het paard gebeurd. Zo kan het voorkomen dat jij vind dat er een andere behandeling/medicatie moet komen omdat het paard pijn heeft bijv. , terwijl verzekering zegt 'pruts eerst nog maar even door'.

Ook dat is niet altijd even prettig.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 13:35

JoyCiej007 schreef:
Goh wat vervelend allemaal!

Die verkoopster geeft wel steeds vagere antwoorden hoor:

- eerst zou wel chip maar geen paspoort hebben
- geen paspoort 'want is niet nodig bij een ruin'
- 'hij heeft het verkeerde bij verkoop meegekregen' :?
- Bewust geen chip + paspoort 'want pony is niet verzekerd'.

Ik zou er eerlijk gezegd, hoe jammer ook, er niets meer van vertrouwen.

En inderdaad, wat je zelf ook zegt; als ze al zo vaag is over wel/geen chip + paspoort en de reden daarvan, dan kun je je afvragen of er nog meer niet klopt...
Shetten zonder chip en paspoort worden vaak 'gratis' weggegeven, omdat er nog extra kosten komen aan het chippen en paspoort aanvragen, en omdat ze eigenlijk dus helemaal niet verkocht én vervoerd mógen worden. Dus 175 euro vragen en zelf de kosten voor chip en paspoort niet willen dragen, is een beetje 'reken je rijk'-mentaliteit van de verkoopster als je het mij vraagt..... is zij er vanaf.......

Daarbij: óók de reden dat hij niet verzekerd is en dáarom geen chip + paspoort heeft, is dikke onzin.
En TS: je ouders denken na over een verzekering (ik neem aan tegen ziektekosten) voor je pony, maar realiseer je dan wel dat je altijd premie betaald en dat vaak 9 v/d 10 veel voorkomende dingen of dingen die écht duur zijn, soms worden uitgesloten van de verzekering. Daarnaast is een ziektekostenverzekering meestal ook bedoeld om de waarde van het paard uit te keren bij overlijden.

In mijn ogen kun je beter (of kunnen je ouders beter) een apart spaarpotje hebben voor onvoorziene dierenartskosten, dat als hij ziek wordt, je het daar gewoon uit betaald. Of maandelijks zelf geld opzij leggen. Wat je met een verzekering eigenlijk doet is ook maandelijks een bepaald bedrag afdragen namelijk, en dat kan in verhouding best duur zijn als jou pony vrijwel nooit ziek is of echt flinke DA kosten nodig hebt.

Ik heb hier 2 shetten en 1 welsh A. die heb ik geen van allen verzekerd. Had ik dat wel gedaan, had het mij al honderden euro's gekost, want ze zijn nooit echt ziek geweest :n In plaats van geld afdragen aan dure verzekering, heb ik gewoon zelf een flinke spaarpot voor 'noodgevallen'.

Daarnaast bepaald een verzekering in sommige gevallen bij ziekte óf er behandeld wordt, en zo ja, welke behandeling, en wat er met het paard gebeurd. Zo kan het voorkomen dat jij vind dat er een andere behandeling/medicatie moet komen omdat het paard pijn heeft bijv. , terwijl verzekering zegt 'pruts eerst nog maar even door'.

Ook dat is niet altijd even prettig.

Ja dat is ook nog een opzie, als het dier vanzelf gewoon kern gezond is, een spaarpotje opzij leggen.
Kvind het erg jammer ze zegt nou dat hij nu weer 100 kost zonder spuilen met ze halster, eerst wou ze erweer 175 maken, en de entingen ktwijfel vrijwel ook of hij die wel gehad heeft.. en of er ooit een dierenarts is geweest.
K heb er bedankt en gezegd dat ik het liever niet doe, tot die tijd blijf ik hem gewoon verzorgen en hopen dat hij echtt echtt goed terecht komt.
K hoop het echt voor die kleine draak :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:19

een paspoort hoort bij het paard. Indien het paspoort zoek is kun je vaak wel aan de hand van facturen de verstrekte entingen aantonen.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:24

Ik zou gewoon een veearts hem laten scannen naar een chip. Als hij echt geen chip heeft dan is day gunstiger dan dat hij wel een chip heeft maar geen paspoort. Als hij geen chip heeft kun je hem zelf laten chippen en een paspoort aanvragen. Ik zou in dat geval niet meer dan max €100 aan de aanschaf van de pony uitgeven. Heeft hij wel een chipaar geen paspoort wordt het een lastiger verhaal!

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 16:35

Wizz99 schreef:
Ik zou gewoon een veearts hem laten scannen naar een chip. Als hij echt geen chip heeft dan is day gunstiger dan dat hij wel een chip heeft maar geen paspoort. Als hij geen chip heeft kun je hem zelf laten chippen en een paspoort aanvragen. Ik zou in dat geval niet meer dan max €100 aan de aanschaf van de pony uitgeven. Heeft hij wel een chipaar geen paspoort wordt het een lastiger verhaal!

De eigenaar heeft aangegeven dat hij ook geen chip heeft,
En k heb gezegd dat ik dan nog even door kijk :)

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:57

Bedoelde eigenlijk dat het eerst wel chip was en daarna toch weer geen chip.laat een veearts dan gewoon met een chiplezer komen dan weet je het zeker.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 17:02

Wizz99 schreef:
Bedoelde eigenlijk dat het eerst wel chip was en daarna toch weer geen chip.laat een veearts dan gewoon met een chiplezer komen dan weet je het zeker.

Jaa ik heb er al verteld dat ik door kijk en dat als andere mensen
de pony willen hebben dat ik hoop dat hij goed terecht kom.
Dan wacht ik maar even op iets waar ik zekerheid van heb,

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:28

TS: heel verstandig. Het klinkt alsof de eigenaar op jouw gevoel voor de pony inspeelt en daar extra geld uit probeert te krijgen. Goed van je om verder te kijken!

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:50

Traiectum schreef:
TS: heel verstandig. Het klinkt alsof de eigenaar op jouw gevoel voor de pony inspeelt en daar extra geld uit probeert te krijgen. Goed van je om verder te kijken!

Denk het deels ook wel, kvind het erg jammer dat het zo moet gaan.
Maar dan komt er vast wel een ander leuke paardje op mijn pad, geduld is een schone zaak.
En zeker zoiets groots.. want een paard moet je houden tot de dood :)