Goh wat vervelend allemaal!
Die verkoopster geeft wel steeds vagere antwoorden hoor:
- eerst zou wel chip maar geen paspoort hebben
- geen paspoort 'want is niet nodig bij een ruin'
- 'hij heeft het verkeerde bij verkoop meegekregen'
- Bewust geen chip + paspoort 'want pony is niet verzekerd'.
Ik zou er eerlijk gezegd, hoe jammer ook, er niets meer van vertrouwen.
En inderdaad, wat je zelf ook zegt; als ze al zo vaag is over wel/geen chip + paspoort en de reden daarvan, dan kun je je afvragen of er nog meer niet klopt...
Shetten zonder chip en paspoort worden vaak 'gratis' weggegeven, omdat er nog extra kosten komen aan het chippen en paspoort aanvragen, en omdat ze eigenlijk dus helemaal niet verkocht én vervoerd mógen worden. Dus 175 euro vragen en zelf de kosten voor chip en paspoort niet willen dragen, is een beetje 'reken je rijk'-mentaliteit van de verkoopster als je het mij vraagt..... is zij er vanaf.......
Daarbij:
óók de reden dat hij niet verzekerd is en dáarom geen chip + paspoort heeft, is dikke onzin.En TS: je ouders denken na over een verzekering (ik neem aan tegen ziektekosten) voor je pony, maar realiseer je dan wel dat je altijd premie betaald en dat vaak 9 v/d 10 veel voorkomende dingen of dingen die écht duur zijn, soms worden uitgesloten van de verzekering. Daarnaast is een ziektekostenverzekering meestal ook bedoeld om de waarde van het paard uit te keren bij overlijden.
In mijn ogen kun je beter (of kunnen je ouders beter) een apart spaarpotje hebben voor onvoorziene dierenartskosten, dat als hij ziek wordt, je het daar gewoon uit betaald. Of maandelijks zelf geld opzij leggen. Wat je met een verzekering eigenlijk doet is ook maandelijks een bepaald bedrag afdragen namelijk, en dat kan in verhouding best duur zijn als jou pony vrijwel nooit ziek is of echt flinke DA kosten nodig hebt.
Ik heb hier 2 shetten en 1 welsh A. die heb ik geen van allen verzekerd. Had ik dat wel gedaan, had het mij al honderden euro's gekost, want ze zijn nooit echt ziek geweest

In plaats van geld afdragen aan dure verzekering, heb ik gewoon zelf een flinke spaarpot voor 'noodgevallen'.
Daarnaast bepaald een verzekering in sommige gevallen bij ziekte óf er behandeld wordt, en zo ja, welke behandeling, en wat er met het paard gebeurd. Zo kan het voorkomen dat jij vind dat er een andere behandeling/medicatie moet komen omdat het paard pijn heeft bijv. , terwijl verzekering zegt 'pruts eerst nog maar even door'.
Ook dat is niet altijd even prettig.