Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:04

dubbel
Laatst bijgewerkt door Happinez op 07-01-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:05

Mijn ervaring met de Rendac is dat het wel respectvol gaat. Het paard wordt rustig met een grijper in de bak gelegd. Het ziet eruit zoals 2 handen die een jong katje omvatten bij de buik. Er is geen sprake van het paard laten vallen en dingen horen breken o.i.d. Ze vragen ook of je erbij wilt zijn of niet. E.e.a. zal natuurlijk ook wel afhangen van welke chauffeur je hebt.

Ik heb eens zo'n folder gelezen van een crematie en meerdere opties. Nou dat is echt geld verdienen aan andermans verdriet. Je kon bijv. per mail of sms op de hoogte gehouden worden wanneer je paard de oven in ging a 10 euro. Een foto toegevoegd was nog duurder. Het paard kon tegen meerprijs opgebaard worden, je kon een gedenkprentje krijgen etc. Elke handeling stond een tarief tegenover.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:08

Pony was eens zo ziek dat ik wel aan het moment van heengaan moest gaan denken. Het leek ieder moment zo ver te zijn namelijk. En ja, ik wilde ook voor cremeren gaan, maar dan had ik 2 keuzes. Of zelf levend brengen en dan daar afscheid nemen, maar dat wilde ik niet want pony was te ziek om vervoerd te worden, of thuis in laten slapen en dan op laten halen door een speciaal door het crematorium gecontracteerd bedrijf, om het lichaam naar hen te brengen (je mag nl. zelf geen dood dier vervoeren).
Juist dat vervoer, maakt het een duur grapje (want er zit hier geen crematorium in de buurt).
Vandaar dat ik toen toch besloot dat het dan individuele service van de Rendac zou worden. In ieder geval niet die grijper met een hoop gesleep en gesleur voordat ze aan de straat zou liggen.
Uiteindelijk knapte madame op en was het allemaal helemaal niet nodig en hoop ik uiteraard het moment van deze beslissing/keus nog lang uit te mogen stellen.
Maar ik denk dat ik toch bij de individuele service van de Rendac blijf.
Of ... wat kennis van mij heeft gedaan, die heeft zijn pony aan de wetenschap over gedragen. Paardje had een afwijking aan de hersenen en dat wilden ze graag onderzoeken waar het vandaan kwam. Vond ik ook een mooi eind eigenlijk toch wel omdat je dan nog kans hebt dat andere paarden met een zelfde afwijking er in de toekomst mee geholpen kunnen worden.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:10

Ik heb mijn oude merrie laten ophalen door de Rendac. Heb voor dat ze werd afgemaakt ook goed afscheid van haar genomen en het was ook wel te zien aan komen. Maar heb aan de Rendac trouwens ook een hele goede ervaring aan overgehouden. Was gewoon op de route en werden opgebeld dat ze er aan kwamen en ze werd heel voorzichtig opgepakt en er ingelegd. Was geen mogelijkheid om te cremeren en had haar ook wel aan huis kunnen begraven (keuze ook gehad), maar dit gaf mij geen fijn gevoel, dus dan maar Rendac en dan is dus bij mij prima gegaan.

swatch

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:12

paarden mag je toch niet begraven?

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:13

Ik denk dat ik voor de Rendac zal gaan kiezen.. Misschien maak ik wel een andere keuze als ik er daadwerkelijk voor sta, maar eerste gedachte is Rendac, Heb mijn honden allemaal laten begraven, deels op Hondenbegraafplaats, deels op eigen grond, pony lijkt me een beetje te groot om te begraven, en daar heb ik ook een andere (wil niet zeggen mindere) Maar wel andere band mee dan mijn `echte` huisdieren.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:16

Het mag inderdaad ook niet. Maar als verder niet het weet dan maakt het toch niet uit, maar vond het geen fijn gevoel om haar thuis onder de grond te hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:18

Ik heb mijn merrie na inslapen op laten halen door de Rendac...

Het klinkt respectloos misschien, maar voor mij is dood dood...
en dan merken ze er niks meer van wat er met ze gebeurt...
Ik heb haar hele leven alles voor haar gedaan tot de allerlaatste seconde en het is goed is, ik heb hier vrede mee...

Daarbij respecteer ik alle andere meningen, iedereen denkt er op z'n eigen manier...

Laj1

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:22

bij ons gaan ze naar Rendac
ik heb hier geen moeite mee,er zijn er al 3 naartoe gegaan en heb er vrede mee zoals dit gaat

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:23

dood is dood en dan mag het weg van mij. In mn tuin liggen allerlij dieren helaas, maar een paard mag niet. Dus wordt t rendac want ik vind de prijs niet gezond voor de achterblijvers. Mijn man wil het liefst na zijn overlijden door een verhakselaar (voor stammen en takken) het bos in gespuugd worden. Mag ook vast niet ;) een vriendin van ons is bovengronds begraven, ook raar als je het voor het eerst hoort. Maar je doet het alleen voor jezelf, de patiënt weet er niks meer van. Nederland is al vol genoeg, begraven is not done voor mij. Zuurbad schijnt ook te kunnen, weet alleen niet of je ook je paard daar kwijt kan.
Dus gewoon rendac.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:25

Rendac.. heb mijn ruin in december moeten laten inslapen op 30 jarige leeftijd
ging allemaal heel netjes en respectvol!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:26

pipo schreef:
dood is dood en dan mag het weg van mij. In mn tuin liggen allerlij dieren helaas, maar een paard mag niet. Dus wordt t rendac want ik vind de prijs niet gezond voor de achterblijvers. Mijn man wil het liefst na zijn overlijden door een verhakselaar (voor stammen en takken) het bos in gespuugd worden. Mag ook vast niet ;) een vriendin van ons is bovengronds begraven, ook raar als je het voor het eerst hoort. Maar je doet het alleen voor jezelf, de patiënt weet er niks meer van. Nederland is al vol genoeg, begraven is not done voor mij. Zuurbad schijnt ook te kunnen, weet alleen niet of je ook je paard daar kwijt kan.
Dus gewoon rendac.

heb ik echt nog nooit gehoord bovengronds begraven, wat houd het in?

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:32

Ik twijfel nog heel erg... Ja, ik denk er weleens aan..
Mijn merrie is 20jaar, heb haar al 12jaar, is echt me maatje, Ik denk dat ik haar laat cremeren, haar zoon die helaas in 2012 net na de geboorte is komen te overlijden heb ik door Rendac laten ophalen.
maar ik denk zoals er vele reacties zijn, ieder zijn eigen gevoel erbij.

andere bij mij op stal die die beslissing moesten maken kozen voor de Rendac, met de gedachten,dan kunnen ze met de kudde naar de eeuwige jachtvelden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:38

SecretLIN schreef:
pipo schreef:
Dus gewoon rendac.

heb ik echt nog nooit gehoord bovengronds begraven, wat houd het in?

Mijn vrindin is begraven bij de Heilig Landstichting in Nijmegen , Pim fortuin is ook bovengronds begraven. Het is heel normaal in bv spanje en portugal ed. Vanwege de rotsen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:05

Ik heb altijd gezegd al mijn dieren te cremeren maar ik kom daar nu denk ik toch op terug.

Onze hond hebben we vorige week moeten laten inslapen, en ook hij is gecremeerd. Gisteren hebben we de urn ontvangen. Wat een grote urn voor een hond van 24kg B-) niet echt meer makkelijk ergens neer te zetten zoals de urnen van onze konijnen en vogels. Hoe groot is die van een paard dan wel niet?! En dan de kosten, jeetje dat vind ik met alle respect zonde van het geld. Ik ga mee met Simodi.

simodi schreef:
Daar hoef ik geen moment over na te denken: Rendac!

Even vooraf: ik respecteer absoluut de mening en het gevoel van anderen hierover, hoor.

Maar voor mij is een paard na zijn/haar dood ook echt weg en ik heb geen gevoel dat ik met het lichaam nog iets speciaals moet doen.
Heb inmiddels zelf een paard moeten laten inslapen en zij is ook gewoon door de Rendac opgehaald. Wel vond ik het fijn dat ik er niet zelf bij hoefde te zijn toen ze uit de stal is gehaald en door de Rendac werd opgehaald.

Ik zou ook geen as van mijn paard hoeven te hebben. Ik heb wel aandenkens aan haar en ook van mijn huidige paarden, namelijk mooie sieraden met hun haren er in. Deze heb ik echter bij leven laten maken. Ik vind het een veel fijner gevoel om iets te bezitten van hen dat nog is uit de tijd dat ik nog volop van ze kon genieten. ;)

Daarnaast vind ik cremeren ook zeer duur en besteed ik dat geld liever aan mijn overblijvende paard(en). :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:12

vuurneon schreef:
Cowgirl; en dan is het maar de vraag of men braaf blijft liggen in het graf :') mensen gaan ook ondergrond aan de wandel haha. Als er geen betonnen wanden in zitten, kan het best zijn dat je over 100 jaar niet bij Pietje staat, maar dat buurman Henkie daar nu ligt :D (heeeeel zelden belandt er 1 buiten het kerkhof... )

Gezellig toch... alleen is ook maar alleen *\o/*

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:24

Heb mijn oude pony laten ophalen door Rendac. De chauffeur heeft alles netjes uitgelegd, de pony zo rustig mogelijk met de grijper in de vrachtwagen geladen. Hij ging er voorzichtig mee om.

Mijn Andalusier heb ik naar de slacht gebracht, dit ging er ook erg netjes aan toe. Respect voor paard en eigenaar.

Mijn centjes worden niet gespendeerd aan cremeren. Voor mij onnodig veel geld en uiteindelijk krijg je er as voor terug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:55

Hier haalt de Rendac ze op. Simpelweg omdat cremeren hartstikke duur is. Na het overlijden is het maar een leeg omhulsel, het paard merkt er helemaal niks meer van. Degene die je zo lief vond is er al niet meer. Ik geef ze liefde tijdens het leven maar als ze dood zijn heb ik er geen moeite mee om ze af te laten voeren door de Rendac. Ja het is een naar gezicht als ze in de bak verdwijnen. Daar kijk ik ook niet naar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:09

Marije112 schreef:
fokfanaat schreef:
Absoluut slager of rendac, liefde voor mijn paard laat ik wel in dr verzorging zien als ze dr nog is.

Ik ga even een opschuddende opmerking in deze discussie gooien. Dit is niet om iemand tegen het been te schoppen of iemand te beledigen. Dit is ook tevens niet mijn mening, maar alleen een eye-opener;

Een dierbaar gezinslid (denk hierbij aan vader, moeder, broer of zus) laat je toch liever ook niet ophalen door een vrachtwagen met een grijper?

Nogmaals, dit wil niet persee mijn mening zijn, maar een nadenker.

Ik ben de medische molen in gegaan, gelukkig was het niets. Heb toen wel stilgestaan bij wat ik met mezelf en mijn paarden wil. Heb helemaal niets met de poespas van cremeren/ begraven. Heb toen ook gezegd dat als het fout zou zijn ik samen met mijn oudje een spuitje wilde en dan samen in de bak vd rendac. Klinkt heel bot, maar dood is dood en als ze mij in de groenbak aan de straat zetten vind ik het ook prima. Ik heb er inmiddels 3, waarvan de oudste 23 is (20 jaar mn kleine grote vriend) , maar cremeren vind ik zonde geld, daar doe ik liever iets leuks voor of ik leg het bij een nieuw paard. Ze hebben een mooi leven gehad, ik heb een mooi leven, dus ik zou voor de goedkoopste oplossing gaan.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:22

Rendac, ben opgegroeid op een boerderij waar dood er net zo goed bij hoort als leven. Vindt dat rendac evengoed respectvol omgaat met dode dieren. En het kostenplaatje vind ik ook belangrijk.

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:26

ik heb mijn merrie in oktober naar de slager laten brengen omdat ze blijvend kreupel was en veel pijn had.
verder was ze lichamelijk gezond, en ik hou niet van verspillen.
hoe moeilijk de beslissing ook was, ik heb er vrede mee.
dood is dood en verdriet heb je toch wel.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:31

Als ik zelf mag kiezen absoluut een crematie, lijkt mij een fijnere manier van afscheid nemem. Maar als ik het zelf niet betaal, zal het wel Rendac worden :(

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:03

Ik had er eigenlijk nooit echt goed over na gedacht, maar toen mijn bijna 2 jarige merrietje zeer plotseling overleed, en ik haar zag, was het niet meer mijn meisje, je kon inderdaad heel duidelijk zien dat zij zelf al lang ergens anders was. Dat was ook het moment waarop ik direct vrede had met ophalen door de Rendac, zijzelf zou er echt niets meer van mee krijgen. Mijn vader is bij het ophalen geweest en dat ging heel respectvol, ze werd heel rustig neergelegd, niet laten vallen zoals je weleens hoort. En cremeren vind ik eigenlijk ook niets, en dan die kosten, nee dat geld gebruik ik liever om mijn andere paarden te verzorgen.
Nu maakt het mij ook niets uit wat ze met mijn lichaam doen mocht ik overlijden, je merkt er toch niets meer van, en vind het ook zonde dat het allemaal zoveel geld moet kosten.

Ik heb van haar staart wel een mooie armband laten maken, dat vind ik veel mooier dan een pot as.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:09

Al_Zawraa schreef:
Ik had er eigenlijk nooit echt goed over na gedacht, maar toen mijn bijna 2 jarige merrietje zeer plotseling overleed, en ik haar zag, was het niet meer mijn meisje, je kon inderdaad heel duidelijk zien dat zij zelf al lang ergens anders was. Dat was ook het moment waarop ik direct vrede had met ophalen door de Rendac, zijzelf zou er echt niets meer van mee krijgen. Mijn vader is bij het ophalen geweest en dat ging heel respectvol, ze werd heel rustig neergelegd, niet laten vallen zoals je weleens hoort. En cremeren vind ik eigenlijk ook niets, en dan die kosten, nee dat geld gebruik ik liever om mijn andere paarden te verzorgen.
Nu maakt het mij ook niets uit wat ze met mijn lichaam doen mocht ik overlijden, je merkt er toch niets meer van, en vind het ook zonde dat het allemaal zoveel geld moet kosten.

Ik heb van haar staart wel een mooie armband laten maken, dat vind ik veel mooier dan een pot as.

ik denk er inderdaad net zo over...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:16

Mijn paard is gewoon door Rendac opgehaald. Ik zie een lijf als een omhulsel. Ik heb nog één keer omgekeken nadat mijn paard was ingeslapen en wat daar lag, dat was mijn paard niet meer. Die zit in mijn hart en in mijn herinneringen. En dat is voor mij genoeg.