Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:38

Andere vraag hierover. Wie is er verantwoordelijk voor het vinden van de eigenaar en het melden bij de eigenaar van de wei? Zie nml staan dat de politie wel in een wei mag zetten maar de eigenaar van de wei er achter aan kan om de eigenaar van paard(en) te vinden. En als ik dan ook nog zie dat de gemeente eigenlijk verantwoordelijk is voor de opvang........

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:42

ook ervaring mee, alleen niet door de politie in de wei gezet maar de ponys waren ingebroken. Politie gebeld en die waren ook gekomen, en heel leuk.... ik was nu verantwoordelijk. Ik kon niet naar het werk aangezien ik ze niet apart kon zetten en ze achter mijn merries bleven rennen . Ik heb toen enkele uren met 2 hengstjes gestaan tot de eigenaar per toeval gevonden werd. Ze hadden niet eens nagedacht om de politie te bellen.

Schade uiteindelijk met pijn en moeite via eigenaar vergoed gekregen

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:44

Mijn topic is ondertussen ook al genoemd.

Mijn ervaring:

De paarden worden zomaar op jouw erf gezet, zelf wordt je niet op de hoogte gebracht dat er paarden staan en als je ze dan vindt kan je ook nog eens zelf op zoek naar de eigenaar.
Politie maakt er geen echt werk van, want "ze staan toch veilig" (nadat ze de eigen paarden van de wei hebben opgejaagd naar een ander deel van het weiland.... Daar had zoveel fout mee kunnen lopen maar dat mag blijkbaar allemaal) en als je gaat klagen op kantoor wordt je in je gezicht uitgelachen. Klacht indienen heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat dat blijkbaar allemaal wettelijk is toegestaan :j .

Oja, toen ik ze wilde laten opvangen door een opvangadres voor paarden of een pensionstal werd er mij duidelijk gezegd dat ik dat niet mocht. De paarden waren in mijn wei gezet en nu dus mijn verantwoordelijkheid en ze mochten in geen geval verplaatst worden.

Wij hebben nu sloten op onze poorten.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 06-01-14 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:45

Mag de politie die paarden dan ook op een landje droppen waar al dieren staan?
Want een leeg weiland, dat lijkt me niet zo'n probleem, maar ze in een bestaande groep gooien...?

Er was een tijdje terug ook een topic van iemand waarbij de politie loslopende paarden in hun bestaande groep had gezet.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:45

Hallo, hier spreekt de politie (met zwangerschapsverlof;-)
Het gebeurd in de buitengebieden best vaak dat er een melding komt van een loslopend dier (allerlei dus ook paarden) De eerste prioriteit is de veiligheid van mens en dier dus paard van straat op een, op dat moment, zo veilig mogelijke plaats. Veel collega's hebben niets met paarden en zijn al blij dat ze hun taak kunnen volbrengen met het verplaatsen naar een omheinde wei. Mocht de eigenaar van deze weide nu schade hebben aan de weide of de dieren dan kam deze (na mijn weten) aangifte doen van vernieling, Art 350sr. De politie zal dan de eigenaar van het betreffende paard/dier weer aansprakelijk stellen omdat dit dier los op de openbare weg liep(wat ook strafbaar is, weet alleen het Art. zo niet) ik kan wel vertellen dat het midden in de nacht verrekte moeilijk is om een goede weide te vinden voor een losgebroken dier. En dan heb ik gelukkig nog wat met dieren maar als niet dierenliefhebber zijn het niet de leukste klussen want paarden kunnen dan best groot zijn..

Hoe vervelend het ook is voor de eigenaar van de weide, bedenk je dat wanneer jou paard ontsnapt, jij ook liever hebt dat deze in een weide wordt geploft dan onder een auto terecht komt met alle gevolgen van dien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:47

Prrrr schreef:
Artikel 446 Wetboek van Strafrecht
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Paarden in een bestaande groep gooien zou je kunnen aanvechten op grond van dit stukje in de wet. Zet een paar jonge hengsten tussen een stel merries en je loopt als land-eigenaar zeker gevaar als je ze wilt scheiden.
Probleem is dat de politie dat over het algemeen niet weet. En als jij niet thuis bent, dan doen ze dus maar wat.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:48

P.s. Er wordt door de meeste collega's echt wel gekeken of een weide geschikt is maar zoals ik zei, is dat s'nachts niet altijd even makkelijk..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:51

Orchidee21, ik geef je gelijk hoor. Paarden van de weg is prioriteit nummer 1 :j .
Hoe het toen bij mij is afgehandeld is jammer genoeg zo fout gegaan dat ik er gewoon negatief tegenover sta om het nog eens mee te maken. Paarden stonden op een groot voetbalterrein náást hun eigen weiland, maar werden 300m verder op mijn wei gezet waar eerst mijn eigen paarden werden uit verjaagd naar een ander stuk van de wei. Dat vind ik dan weer een brug te ver aangezien er weilanden bij de vleet zijn hier zonder paarden op en met goede omheining. Maar dat heeft te maken met onze politiezone en absoluut niet met de politie in het algemeen hoor :) . (Vooral de manier hoe het werd afgehandeld door de commissaris van hier was de druppel)

Sadira

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:53

Waar ik vooral aan moet denken... wat nou als een losgebroken hengst in een wei wordt gepleurd met jouw groepje merries? Kan me niet voorstellen dat de politie namelijk daar ook nog over nadenkt :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:58

Uit een gesprek vanmorgen met de politiemannen die mij kwamen helpen bleek dat ze helemaal niks van paarden weten en ook geen cursus oid hebben gehad. Denk dus ook niet dat ze in kunnen schatten dat het een hengst is :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:59

Hangt natuurlijk heel erg af wat er voor handen is. Als ik hier in de omgeving kijk is er redelijk wat grasland maar dat is niet omheind en de weilanden die omheind zijn daar staan dieren in. Dat lijkt me wel lastig want inderdaad is het belangrijkste dat het dier van de weg gehaald word. En als er geen leeg weiland voor handen is dan ja moet je wat. Je wil ze zo snel mogelijk in een weiland hebben en je hebt geen tijd om eerst een leeg weiland op te sporen en daar de paarden naar toe te jagen.

Verder lijkt het me voor de politie wel heel makkelijk om de eigenaar te achterhalen. Midden in de nacht dan weer niet maar overdag kunnen ze lijkt mij gewoon de gemeente bellen of in de buurt rond vragen wie z'n grond het is.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:02

Helaas weet 90% van de politiemensen niet het verschil tussen een hengst en merrie. Dus helaas kan dat voorkomen. Maar de eigenaar van de hengst is dan ook fout door het dier achter een niet deugdelijk omheining te plaatsen. (alhoewel ik ook al heb mee gemaakt dat dieren opzettelijk uit de weide werden gehaald) maar blijft een lastige situatie waarin de politie het helaas niet altijd goed kan doen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:10

Orchidee21 schreef:
Hallo, hier spreekt de politie (met zwangerschapsverlof;-)
Het gebeurd in de buitengebieden best vaak dat er een melding komt van een loslopend dier (allerlei dus ook paarden) De eerste prioriteit is de veiligheid van mens en dier dus paard van straat op een, op dat moment, zo veilig mogelijke plaats. Veel collega's hebben niets met paarden en zijn al blij dat ze hun taak kunnen volbrengen met het verplaatsen naar een omheinde wei. Mocht de eigenaar van deze weide nu schade hebben aan de weide of de dieren dan kam deze (na mijn weten) aangifte doen van vernieling, Art 350sr. De politie zal dan de eigenaar van het betreffende paard/dier weer aansprakelijk stellen omdat dit dier los op de openbare weg liep(wat ook strafbaar is, weet alleen het Art. zo niet) ik kan wel vertellen dat het midden in de nacht verrekte moeilijk is om een goede weide te vinden voor een losgebroken dier. En dan heb ik gelukkig nog wat met dieren maar als niet dierenliefhebber zijn het niet de leukste klussen want paarden kunnen dan best groot zijn..

Hoe vervelend het ook is voor de eigenaar van de weide, bedenk je dat wanneer jou paard ontsnapt, jij ook liever hebt dat deze in een weide wordt geploft dan onder een auto terecht komt met alle gevolgen van dien.

Misschien is het dan wat om als politieagent in buitengebied toch wat meer te trainen op dit gebied en je te verdiepen in hoe het op te lossen. Zoals je leest kan het best vaak gebeuren en is het een relavant onderdeel van je werk. Ook zou een plan van aanpak in deze situaties toch ook niet verkeerd zijn. Hoe gaan we er mee om en wie schakelen we in?

Verder is iedereen blij als zijn paard is een leeg land wordt gezet in zo'n situatie. Maar iedereen zou het ook fijn vinden als het gelijk even gemeld zou worden. En als er binnen korte tijd toch even een oplossing wordt aangedragen. Want ze zo bij iemand droppen en hopen dat de eigenaar ze ophaald is toch heel erg aso.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:14

communicatie is ook niet altijd even goed, wij hebben 2 loslopende paarden gehad een grote zwart bonte met heel veel haar en een tenger diertje bruinbont. Zelf welke kleur halster ze droegen. Maar de politie geen melding gehad.

Mensen op een camping hadden ze gevonden en vastgezet aan een hondelijn op het veld en politie verwittigd met presies dezelfde omschrijving als ons maar er waren geen melding :Y)

Gelukkig zijn mensen van de camping opzoek gegaan naar eigenaren en zagen mijn tante met halstertouwen aan haar fiets rijden en hadden we ze snel weer terug.

Maar kudde koeien in de wei, schapen en zelf ook keer een paardje. Gelukkig wel agenten die eerst het stuk wei afsloten voordat de dieren erin gingen en het nummer op het hek belde (hang daarom een telefoonnummer op je hek, bespaard voor een agent ook tijd). Alle dieren zijn weer veilig naar baasje toegegaan en kregen vaak ook nog een aardigheidje voor het opvangen.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 06-01-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:16

Tigra_ schreef:
Verder lijkt het me voor de politie wel heel makkelijk om de eigenaar te achterhalen. Midden in de nacht dan weer niet maar overdag kunnen ze lijkt mij gewoon de gemeente bellen of in de buurt rond vragen wie z'n grond het is.

Het kadaster weet precies van wie welke grond is, dus dat is idd geen probleem. Wil nog niet zeggen dat je de eigenaar dan ook te pakken hebt. Zeker particulieren werken overdag over het algemeen, en een vast telefoonnummer is wel te achterhalen, maar mobiel wordt lastiger.
En eigenaren van de ontsnapte dieren vinden is vaak nog moelijker, en ik kan me voorstellen dat daar dan nog meer prioriteit aan wordt gegeven. Maar alles bij elkaar heeft het helemaal geen hoge prioriteit meer, op het moment dat de dieren veilig staan en van de openbare weg af zijn. Dan gaat de prioriteit weer naar aanrijdingen en inbraken.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:17

__Astrid schreef:
little_king schreef:
Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.

Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.

Onteigening was als vb. ;)
Politie magin principe alleen je huis in met een huiszoekingsbevel, zo niet is dat schending van de privacy...
Als je echt wil zoek ik alle details en voorwaarden in het Belgische recht wel eens op voor je en stuur ik het in PB. ;)

En verder, voor zover ik weet, als we loslopende dieren tegenkomen (hond, konijn, paard nog niet gehad...) is er meestal een particulier die het dier onder z'n hoede neemt, belt naar de politie en dan hebben zij meestal wel een melding gekregen van een vermist dier.
Zo niet mag je volgens mij het dier onder je hoede houden en de kosten ervan van de eigenaar terugvorderen. Maar dan heb je dus wel zelf je instemming gegeven.

Moest hier dus een of ander artikel zijn dat dit toelaat, dan ben ik daar heel erg benieuwd naar. Is volgens mij interessante stof, misschien is er zelfs Europese/internationale rechtspraak over, zou helemaal mooi zijn. :)

Ik heb het anders wel al gehad hoor :P ze mogen dat inderdaad als het in het algemeen belang is (= paarden van straat) en het was wel degelijk de politie, iemand die in de buurt woonde had de paarden wel gewoon terug in hun eigen wei gezet die aan de overkant lag. Ze moeten wel zsm de eigenaars terugvinden en de paarden dus weer weghalen. De eigenaars van de wei iets laten weten vinden ze helaas wel overbodig.
Ik had gelukkig geen schade, maar wat er in dat geval gebeurt daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Ik heb er niks op tegen als ze loslopende paarden vangen en ergens in een wei zetten verder, ik zou dat voor mijn paarden ook liever hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:21

Ik heb 2x mee gemaakt dat dit niet zo verliep zoals de politie het mooi dacht te hebben opgelost.

1x was een kudde koeien/pink. Die vond ik 's avonds op een dijk vlak bij huis. Politie gebeld, die hebben ze in een lege wei gejaagd. Hebben dat ook niet aan de eigenaar van de wei gemeld. Volgende dag vond die boer z'n weides vertrapt en met duidelijke trekkersporen er in. Iemand had 's nachts die pinken al opgehaald. Boer kon fluiten naar het geld voor de schade. Aangifte doen kan wel, maar tegen wie?

Paarden van een grote stal hier in de buurt zijn 's nachts ook een keer losgelaten (door vandalen). Door de politie een erf van een boerderij opgestuurd, hekje dicht. Politie is daarna wel opzoek gegaan naar de eigenaar. Maar toen hadden die paarden al een groot deel van het erf vertrapt en die mensen doodschrik aangejaagd. Overal weides (waaronder die waar ze uitkwamen op 150 meter afstand). Eigenaar op 400 meter, maar de schade was heel groot.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:24

Lijkt mij ook niet zo veel extra werk om een standaard geplastificeerd document te hebben als politie zijnde met info er op dat er vreemde dieren op je land bevinden op last van de politie, je rechten en plichten en waar je heen kunt bellen bij vragen. En deze dan aan de poort ophangen. Dan weten de landeigenaren tenminste íets.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:26

@Jjane:de politiemensen die de laatste jaren van de Academie komenhebben ook een middagje voorlichting gehad over hoe te handelen met paarden in de sloot en gekantelde vrachtwagens etc. Echter als je er bang voor bent dan blijft het een rotklus. Collega's in de dienst die wel wat met dieren hebben zullen zich ook vaak wel melden mocht er zoiets voorkomen. En of het aso is, tjaa, een paard op de weg laten lopen vind ik meer aso. En s'nachts is niet altijd te achterhalen wie de eigenaar is van de beteffende weide. Zelf zou ik wel een briefje aan de omheining maken met tel.nr. En proberen te achterhalen wie de egenaar van het beest is welke ik met plezier het bed uit haal (als er op dat geen belangrijker melding binnen komt..)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:29

Ik snap wel dat je als politie zijnde de keus maakt om het paard/ paarden ergens in de wei neer te zetten.. Hoewel de communicatie vaak te wensen over laat heb ik wel zoiets van, stel nu dat het jouw paard is die uitgebroken is en iemand of de politie zet jouw paard ergens in een wei om verdere ongelukken te voorkomen. Dan ben je toch ook blij dat je paard "niets overkomen" is.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als Lynn_Nikita door een storm was een paar km verder bij een stal het dak eraf gewaaid. Eigenaren van die paarden hadden toen hun paarden in hun eigen wei neer gezet. Waar ze uit ontsnapt zijn.
Toen ik 's morgens mijn paarden ging voeren vond ik 4 paarden in mijn wei. Gelijk de politie gebeld, paarden waren behoorlijk over de zeik. Hadden hier en daar een wondje opgelopen. Mijn afrastering naar de knoppen. Ik kreeg ook als antwoord van de politie zorg er maar voor de eigenaar komt wel een keer opdagen..
Ik heb die paarden in een andere wei gezet, wat hooi gegeven. Moest noodgedwongen mijn eigen paarden binnen laten staan.
Eigenaars melde zich na een paar uur. Er kon geen bedankje af, het enigste wat ik kreeg was een grote mond. Toen ik begon over de schade die ontstaan was kreeg ik als antwoord, bewijs jij maar dat mijn paarden dat gedaan hebben..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:40

En dat is nu precies waar de schoen wringt. Voor een agent in de stad is dat middagje wel genoeg maar voor een buiten agent dus blijkbaar niet. Maar ja constateren dat er bij de politie dingen beter kunnen wordt niet gewaardeerd.
Tuurlijk is het aso om een paard los op de weg te laten lopen. Maar ik neem aan dat iedereen wel weet dat niemand dit voor de leuk even doet.
En dan het punt dat de prioriteit bij echt belangrijke dingen ligt stuit mij enorm tegen de borst. Voor vrijwel het grote deel van de paarden eigenaren is hun dier hun alles. Al hun geld , tijd en liefde zit is het dier.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:57

Bij de politie kunnen zoveel dingen beter, ben ik met je eens. Maar alles staat en valt met financiën en tijd. Beide erg schaars, ook binnen de politie. De dierenpolitie kan ook helpen in dergelijke zaken met bemiddeling tussen weide en paardeneigenaren mocht er schade ontstaan zijn. En hoeveel een paard voor een eigenaar betekend weet ik (heb ze immers ook) maar dat neemt niet weg dat de eigenaar van een auto ook graag de politie bij zijn zaak wil hebben als de auto vernield/gejat is. De loslopende beesten kunnen niet de enige prioriteit van de politie zijn.. Keuze tussen een reanimatie/aanrijding dood-letsel/huiselijk geweld OF een paard in een verkeerde weide is (zelfs voor mij als dierenliefhebber) een simpele keuze.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:28

Fijn dat je hier antwoordt Orchidee :)

Dat er dingen altijd beter kunnen lijkt mij duidelijk,dat er fouten worden gemaakt is menselijk.
Paarden staan veiliger achter een hek dan op de weg...mijn vriend heeft niet lang geleden ook 2 loslopers beetgepakt.Gelukkig kwam de eigenaar al snel aanlopen en zijn ze weer veilig in hun eigen land gezet.(Had iemand per ongeluk open gelaten na werk met een trekker).Sindsdien ligt er nu ook een lang halstertouw in de auto...

Mag de politie jou zomaar verplichten om de zorg van de dieren op je te nemen zolang als het duurt totdat de eigenaar ze eens komt halen.Dat ze niet zomaar zonder melding verplaatst mogen worden snap ik nog wel,maar het kan toch niet zo zijn dat jij verplicht wordt je eigen paarden maar op stal te parkeren omdat het anders een gevaarlijk/risicovolle situatie wordt.
Zoals we uit enkele reacties hebben kunnen lezen zijn niet alle eigenaren van de ontsnapte dieren blij met rekeningen en betalen die gewoon weg niet.Of richten nog meer schade aan door met een aanhanger het land in te rijden en met de noorderzon te vertrekken

Wat ik hier dan lees dat er iemand is die vragen stelt hierover aan de politie eigenlijk gewoon nul op request krijgt.Het komt min of meer over van "Wij hadden een probleem en hebben dat nu jouw probleem gemaakt en nu zoek je het maar uit"
Dat is dus eigenlijk de reden dat ik wil weten waartoe je verplicht kunt worden en wat je rechten zijn.

Elkaar helpen en wat ruimte maken zodat een dier tijdelijk veilig "geparkeerd" kan worden lijkt mij niet meer dan normaal.Zou zelf ook blij zijn als mijn paarden ooit ontsnappen en iemand zet ze veilig....maar dan de afwikkeling.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:30

Tuurlijk is die keuze logisch maar dat is vaak niet de reden waarom het zo halfgebakken wordt opgepakt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:37

ik had niet eens een stal en 3 merries die over de zeik waren. Kon ik fijn blijven staan met 2 hengsten en verplaatsen mag je niet
Ik dreigde met ze buiten de wei aan een boom te binden aangezien ik moest werken, en als dan iets gebeurde was IK verantwoordelijk volgens de politie

Wat als mijn paard zodanig geblesseerd raakt dat ze ingeslapen moet worden?
En miscommunicatie tussen melding doen en vermissing doorgeven komt ook vaak voor, beide partijen geven het door en ze weten nergens vanaf