Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.Prrrr schreef:Artikel 446 Wetboek van Strafrecht
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
.
. (Vooral de manier hoe het werd afgehandeld door de commissaris van hier was de druppel)
Orchidee21 schreef:Hallo, hier spreekt de politie (met zwangerschapsverlof;-)
Het gebeurd in de buitengebieden best vaak dat er een melding komt van een loslopend dier (allerlei dus ook paarden) De eerste prioriteit is de veiligheid van mens en dier dus paard van straat op een, op dat moment, zo veilig mogelijke plaats. Veel collega's hebben niets met paarden en zijn al blij dat ze hun taak kunnen volbrengen met het verplaatsen naar een omheinde wei. Mocht de eigenaar van deze weide nu schade hebben aan de weide of de dieren dan kam deze (na mijn weten) aangifte doen van vernieling, Art 350sr. De politie zal dan de eigenaar van het betreffende paard/dier weer aansprakelijk stellen omdat dit dier los op de openbare weg liep(wat ook strafbaar is, weet alleen het Art. zo niet) ik kan wel vertellen dat het midden in de nacht verrekte moeilijk is om een goede weide te vinden voor een losgebroken dier. En dan heb ik gelukkig nog wat met dieren maar als niet dierenliefhebber zijn het niet de leukste klussen want paarden kunnen dan best groot zijn..
Hoe vervelend het ook is voor de eigenaar van de weide, bedenk je dat wanneer jou paard ontsnapt, jij ook liever hebt dat deze in een weide wordt geploft dan onder een auto terecht komt met alle gevolgen van dien.
Tigra_ schreef:Verder lijkt het me voor de politie wel heel makkelijk om de eigenaar te achterhalen. Midden in de nacht dan weer niet maar overdag kunnen ze lijkt mij gewoon de gemeente bellen of in de buurt rond vragen wie z'n grond het is.
__Astrid schreef:little_king schreef:Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.
Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.
Onteigening was als vb.
Politie magin principe alleen je huis in met een huiszoekingsbevel, zo niet is dat schending van de privacy...
Als je echt wil zoek ik alle details en voorwaarden in het Belgische recht wel eens op voor je en stuur ik het in PB.
En verder, voor zover ik weet, als we loslopende dieren tegenkomen (hond, konijn, paard nog niet gehad...) is er meestal een particulier die het dier onder z'n hoede neemt, belt naar de politie en dan hebben zij meestal wel een melding gekregen van een vermist dier.
Zo niet mag je volgens mij het dier onder je hoede houden en de kosten ervan van de eigenaar terugvorderen. Maar dan heb je dus wel zelf je instemming gegeven.
Moest hier dus een of ander artikel zijn dat dit toelaat, dan ben ik daar heel erg benieuwd naar. Is volgens mij interessante stof, misschien is er zelfs Europese/internationale rechtspraak over, zou helemaal mooi zijn.
ze mogen dat inderdaad als het in het algemeen belang is (= paarden van straat) en het was wel degelijk de politie, iemand die in de buurt woonde had de paarden wel gewoon terug in hun eigen wei gezet die aan de overkant lag. Ze moeten wel zsm de eigenaars terugvinden en de paarden dus weer weghalen. De eigenaars van de wei iets laten weten vinden ze helaas wel overbodig.