Slachtprijs 2013/2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:17

Swift, die slachtprijs geldt ook alleen als het paspoort volledig is en ze niet om wat voor reden dan ook is uitgesloten van menselijke consumptie. Anders wordt het betalen bij de slachtplaats i.p.v. geld vangen.

Ewona

Re: Slachtprijs 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:29

Even tussendoor ...
Paarden die in Nederland in de verzekering zitten en "geslacht" moeten worden voor de verzekering, gaan ook nog wel eens in de handel als de verzekering hun meeneemt. Tenminste dat was vroeger zo, hoe het nu is weet ik niet, dus sla me niet dood.
Maar in 1997 ... ja hoor, toen gebeurde het nog ... dus mogelijkheid dat hier en daar nog wel een paard/pony door de mazen van het net glipt.
Mensen die dat niet geloven, komen maar eens tot hier.
Hier loopt een shetlandpony die vanuit Nederland komt, uit de verzekering.
Grote letter A gebrandmerkt, omdat ze zogenaamd afgekeurd was.
Ook nog een brandmerk (vroeger mocht dat nog) met een S, vanuit het stamboek.
Pony is via via (misschien nog gelukkig) tot hier gekomen en bleek later ook nog eens drachtig te zijn.
Misschien toch allemaal niet zo safe als ze zeggen.
Ik heb ook heel lang met het idee gespeeld om haar te adverteren in allerlei Nederlandse boekjes en via het stamboek om de vroegere eigenaar te laten weten dat ze het goed maakt.
Maar ik heb daar van afgezien, omdat de vroegere eigenaars vast al tranen genoeg gelaten hebben om hun beslissing. Ze denken dat ze dood is, ze hebben geld van de verzekering ontvangen en tja dan komt ze nog eens boven water.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:11

Als je een paard naar de slager brengt en er maar 200 voor krijgt...
Gaat er dan niet een belletje rinkelen van 'ik kan dit paard beter verkopen..'?
Bah, slager.

Vooral voor die jonge beestjes, die nog een heel leven voor zich hebben.
(maar wees gerust, met een beetje geluk eten jullie jullie eigen paard op als je denk dat je gehakt eet :) )

Wuh. -:(-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:18

Sommige paarden, ook jonge dieren zijn beter af bij de slager dan dat ze in de verkoop belanden. En wat is er nou zo erg aan? Dier is in 1 keer dood en weet echt niet dat we hem opeten hoor! Ik vind het ook niet zo erg als er een keer ergens paard in mn eten zit. Dieren hebben over het algemeen een goed leven gehad en het eeuwige leven bestaat nou eenmaal niet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:18

wat is er erg aan om je eigen paard op te eten?
vind dat dus zo hypocriet!
waarom is paard eten erger dan varken, koe, schaap of kip?
paard heeft in de meeste gevallen een beter leven gehad dan een ander dier wat is geslacht.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:21

Ik ben zelf vegetariër en verkies paarden niet hoger dan schapen, varkens, koeien etc.
Ik eet het allemaal niet :)

Ik ben niet hypocriet :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:24

Ik vind het prima dat je vegetarisch bent maar je moet ook kunnen begrijpen dat andere mensen dat niet zijn en dat die gewoon vlees eten. Er is wat mij betreft niks zieligs aan een dier is geen mens en heeft helemaal niet het denkvermogen om zichzelf zielig te vinden als ie naar de slager gaat.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:26

Ik heb geen problemen met mensen die wel vlees eten.
Maar ik vind het naar dat mensen hun jonge diertje, die nog zo'n groot leven voor zich heeft, naar de slacht te brengen.
Dat vind ik gewoon naar.

Wat ik nog naarder vind zijn die arme kippen en koeien (varkens etc.)
Die in zo'n mini hokje gepropt zitten om dik te worden en te worden geslacht.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:32

tja meisje zo gaat het in het grote mensen leven!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:33

Alja schreef:
tja meisje zo gaat het in het grote mensen leven!

En dan moet ik het maar mooi, geweldig en zeer op prijs stellen? :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:34

Als zo'n dier iets mankeert is er toch niks ergs aan? Goede jonge dieren gaan echt niet zomaar naar de slacht hoor.

Wat betreft varkens en kippen, die moeten van de wet een bepaald oppervlak hebben waarop ze kunnen leven. Als consumenten willen dat de dieren meer ruimte hebben dan zal het vlees duurder worden en dat wil ook niemand. Dus blijft het zoals het nu is. Koeien staan nooit in kleine hokjes, die lopen of in een ligboxen stal of staan in strohokken om afgemest te worden.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:37

MarjanB schreef:
Als zo'n dier iets mankeert is er toch niks ergs aan? Goede jonge dieren gaan echt niet zomaar naar de slacht hoor.

Wat betreft varkens en kippen, die moeten van de wet een bepaald oppervlak hebben waarop ze kunnen leven. Als consumenten willen dat de dieren meer ruimte hebben dan zal het vlees duurder worden en dat wil ook niemand. Dus blijft het zoals het nu is. Koeien staan nooit in kleine hokjes, die lopen of in een ligboxen stal of staan in strohokken om afgemest te worden.

Zo sprak ik laatst met iemand, die zijn paard naar de slacht wilde doen omdat hij er geen tijd meer voor had.
En niet omdat het iets mankeerde..

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6UiKNa_xaeEnqvDq2em3qC1uhVVXRNMv1lpAb6r7ITLC4ZqrqBA

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:41

Lieve schat, je hoeft me niks te vertellen over hoe stallen er van binnen uitzien. Ik werk in de agrarische sector. En wat is er nou erg aan als iemand de keuze maakt om zijn of haar paard te laten slachten. Dier merkt er niks van, enige die er zich druk om maakt zijn meisjes zoals jij :D

Laten we het topic niet verder vervuilen en weer over prijzen praten :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:44

Beter misschien als ik hier geen woorden meer aan vuilmaak.

Ik weet heel goed wie hier hypocriet bezig is, en dat ben ík niet.
Vriendelijke groeten en nog een fijne dag toegewenst.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:50

Ik ben inderdaad trots om in de agrarische sector te werken! En als jij nu gewoon bezig gaat met huiswerk of iets kunnen wij in de grote mensen wereld ervoor zorgen dat jij eten op je bord hebt! Want vergeet niet die arme sla plantjes boontjes en doperwtjes ook allemaal van het land gehaald door boeren.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:04

Yasmijntje schreef:
Als je een paard naar de slager brengt en er maar 200 voor krijgt...
Gaat er dan niet een belletje rinkelen van 'ik kan dit paard beter verkopen..'?
Bah, slager.

Vooral voor die jonge beestjes, die nog een heel leven voor zich hebben.
(maar wees gerust, met een beetje geluk eten jullie jullie eigen paard op als je denk dat je gehakt eet :) )

Wuh. -:(-

Ik denk dat je niet alles even goed hebt gelezen. Ik heb de afgelopen tijd drie paarden naar de slager gebracht die niet jong meer waren en weet zeker dat ze geslacht zijn. De prijzen zijn nou eenmaal niet hoger dan de 200 euro die ik ervoor heb gekregen.
Ik woon dicht bij Belgie en had ze inderdaad voor meer geld over de grens kunnen laten slachten maar heb ervoor gekozen het in Nederland bij een betrouwbare slachter te laten doen.
Het ging mij in ieder geval niet om het geld, maar om een snelle en eerlijke dood. Als ik ervoor had moeten betalen had ik ze nog laten slachten.
En dat ze daarna in het stoofvlees belanden vind ik alleen maar goed. Waarom goed eten verknallen door je paard af te laten spuiten en op te laten halen door de Rendac.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:26

Ik heb mn enter vorig jaar uit amsterdam gehaald voor slachtprijs. Dat was 200 euro, hij is nu bijna 2 jaar maar was mager klein en bang toen we hem ophaalden.

Rianne01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:29

MarjanB schreef:
Ik ben inderdaad trots om in de agrarische sector te werken! En als jij nu gewoon bezig gaat met huiswerk of iets kunnen wij in de grote mensen wereld ervoor zorgen dat jij eten op je bord hebt! Want vergeet niet die arme sla plantjes boontjes en doperwtjes ook allemaal van het land gehaald door boeren.

Gaat dit niet een beetje ver?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:31

Hoezo te ver? Ze had haar post ook weer aangepast maar er stond iets in dat ik maar trots op moest zijn en of ik er zo'n 1 was. Volgens mij bedoelde ze boer/iemand die in haar ogen dieren mishandeld voor vlees. Nou dat is iets een slecht beeld..

ruithof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:50

slachtprijzen die wij betalen zit tussen de 1,- en 1,50 per kg geslacht gewicht zonder kosten
geld niet voor shetlanders en andere kleine pony's
alleen als het paard gehaald wordt worden er kosten in rekening gebracht

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:18

Dan moet ik wel zeggen dat ze voor de export toch net even een stuk meer opbrengen. Hoewel 1,50 per schone kilo ook een nette prijs is.

Werken jullie door heel NL? Misschien handig voor sommige mensen hier om te weten...

ruithof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:56

penkie382003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:16

Ruithof,
slachten jullie zelf of halen jullie het bij slachthuis Wolvega weg?

Gr. Henk

ruithof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:37

wij slachten zelf en kopen ook karkassen bij

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:17

Om een beetje een beeld te schetsen voor de gemiddelde bokker.

Wanneer levert een dier nu 1,00 op per KG en wanneer 1,50? Gaat dit aan de hand van leeftijd of gewicht, vet,slank,gemiddeld.

En dan nog iets belangrijks hoeveel weegt nu een gemiddeld paard geslacht?