Stalhouder maakt fout, wat kan ik doen bij tegenwerking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:34

Tja je bank kan contact opnemen met de ontvanger. Die sturen de ontvanger dan een brief, met het verzoek tot terugstorting.
Echter ze hoeven het niet te vergoeden en ook is de ontvanger niet verplicht om het terug te storten. Onlangs was er zelfs een dame op tv die voor 15.000 het schip in was gegaan. Had de ontvanger uiteindelijk zelf gevonden, deze gesproken en bleek alles uitgegeven om haar schulden op te heffen. Ironische was dat het van de betaler ook een betaling aan haar leninghouder was.

Als je stalhouder inderdaad zich vergist heeft in het nummer (en je dit kunt bewijzen) zou ik voorstellen de schade te delen als je het geld niet teruggestort krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:38

An_J schreef:
Tja je bank kan contact opnemen met de ontvanger. Die sturen de ontvanger dan een brief, met het verzoek tot terugstorting.
Echter ze hoeven het niet te vergoeden en ook is de ontvanger niet verplicht om het terug te storten. Onlangs was er zelfs een dame op tv die voor 15.000 het schip in was gegaan. Had de ontvanger uiteindelijk zelf gevonden, deze gesproken en bleek alles uitgegeven om haar schulden op te heffen. Ironische was dat het van de betaler ook een betaling aan haar leninghouder was.

Als je stalhouder inderdaad zich vergist heeft in het nummer (en je dit kunt bewijzen) zou ik voorstellen de schade te delen als je het geld niet teruggestort krijgt.

Niet om schulden op te heffen maar om scooters te kopen.. De oorspronkelijke eigenaar van de 15000 had het bedrag om een lening af te lossen. Familie van mij heeft ivm werk hiermee te maken..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:47

Sinds de IBANnummers controleert ING inderderdaad niet meer.

Je moet een verzoek bij de bank doen. Zij gaan dan via equens een verzoek aan de ontvanger doen om het geld terug te storten. Wanneer hij/zij dit niet doet, zullen zij uiteindelijk jou de NAW-gegevens geven (hier gaan wel eerst een aantal weken overheen).
Succes!

Otti1977

Re: Stalhouder maakt fout, wat kan ik doen bij tegenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:52

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, ben je al iets wijzer geworden?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:52

Kan je dan wel bewijzen dat de stalhouder het verkeerd heeft doorgegeven, of heeft hij een beetje gemompeld, en heb jij het verkeerd opgeschreven?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:48

Even puur een reactie op de naam van het topic. Je kan niet bewijzen of het een fout van de stalhouder is. TS zou het ook verkeerd hebben overgenomen, het briefje waar het oorspronkelijke nummer op staat heeft ze niet meer. De stalhouder heeft gewoon alle recht op zijn geld (ook als is het een sufferd). Bij 'tegenwerking' zoals je het noemt kan je er dus weinig aan doen dan proberen hem over te halen tot een regeling die voor jullie beiden acceptabel is. Ik zou zeggen; je vangt meer vliegen met honing dan met azijn...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:54

Hoe komt iedereen er toch op dat als het verkeerd wordt overgemaakt dat je het dan gewoon mag houden?
Zou wat moois zijn zeg, gaat vaak genoeg mis en dat mag iedereen zomaar houden, zou een mooie boel worden dan.
@TS ik zou een printscreen maken voor je pensionhouder dat je wel wat hebt over gemaakt. Vader vanaf nu af aan wel gewoon betalen en vragen of je uitstel mag van het afgelopen jaar. Je moet even via je bank dat geld proberen terug te regelen. Het gaat er inderdaad om een onverschillige betaling zoals eerder gezegd, dus je hebt gewoon recht op teruggave van je geld. Probleem is alleen dat je niet altijd krijgt waar je daadwerkelijk recht op hebt. Maar ik zou in iig een poging wagen via je bank, succes!

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:01

Mijn dochter heeft twee keer een bedrag op haar abn-amro spaarrekening gestort gekregen wat niet voor haar bestemd was. Kreeg beide keren een brief van de Rabo bank met het vriendelijke verzoek het geld over te storten naar de rechtmatige eigenaar omdat ze anders aangiften zouden moeten doen. Ook hier kwamen ze er pas na maanden achter dat het op een verkeerde rekening gestort was en omdat het hier een spaarrekening betrof en dus geen afschriften kreeg was het ons ook niet opgevallen. Gewoon even naar de bank toe gaan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:02

Omdat het beschouwd kan worden als een "gift" als iemand het naar je overmaakt. Zou van de zotten zijn als iemand aangifte tegen jou kan doen van diefstal, terwijl die persoon zelf het geld naar je overmaakt :=

Overigens zou ik het zelf nooit kunnen houden :n

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:04

Nee, het is een onverschuldigde betaling. Iets word niet zomaar iets omdat het jou het beste uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:08

Maar bijvoorbeeld het geval van die 15.000 euro, legde mijn familielid uit, dat het hier gezien wordt als gift en dat de politie er dus niets mee kan. Terwijl die gever zelf dus uiteindelijk bij de gemeente waar de ontvanger in de schuldsanering zat, heeft aangeklopt. Ze kunnen niets voor haar betekenen.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:16

Foute naam en rekeningnr wordt wel degelijk vaak uitgevoerd.... dus vind het vrij apart.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:16

De politie kan er sowieso niks mee in dit soort zaken, het is namelijk geen diefstal of verduistering. Dit is een civiele zaak. Als ze hier een zaak van hadden gemaakt hadden ze waarschijnlijk gewonen, maar omdat mevrouw in de schuldsanering en het al in de pot zat zeg maar konden ze het niet terughalen. Na de schuldsanering krijgen alle schuldeisers een percentage van hun schuldeis terug wat doorgaans niet erg veel is, dus had de rechtzaak meer geld gekost dan opeleverd. Ik denk dat dat daar aan hand was.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:17

ik heb ook keer gehad dat iemand 500 euro opp mijn rekening hadden gezet wat niet voor mij bedoelt was had toen ook brief gekregen dat geld niet voor mij bestemd was en dat terug over moest maken,

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:23

Ik hoop uiteraard voor de TS en de boer dat dit goed afloopt en de ontvanger van het geld zo vriendelijk is het terug te storten. Wat ik wel een beetje merkwaardig vind is dat een boer die niet elke maand zijn rekening zit uit te pluizen wordt afgeschilderd als een lompe boer en een sufferd. Waarom is het direct negatief als iemand meer dan half jaar zonder te zeuren in goed vertrouwen ervan uitgaat dat zijn geld wel een keer komt? Wees blij dat de beste man er nog steeds van uitgaat dat je gaat betalen, want vanuit zijn standpunt bekeken ben je hem gewoon 600 euro schuldig. Ik vraag me af hoeveel stalhouders alleen maar even bellen om te informeren hoe het zit zonder jou met je pony op straat te zetten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:39

Laat je ons weten hoe het afloopt! Jammer dat de boer er zo laat mee komt..veel geld zomaar even kwijt. Hopelijk kan de bank er iets mee.

Ik heb ooit teveel geld gekregen van de belasting. Tikfoutje..en weet je wat daar het leuke was..het is dat ik het zelf melden had ik dat niet gedaan had ik nog rente mogen betalen en het bedrag terug omdat ik het onterecht gekregen had??? Dat is dan wel weer raar...zij maken de fout ik zou als ik het niet gemeld had rente moeten betalen! IK had dezelfde dag gemeld..en wilde het geld direct terug storten! Hun antwoord doet u dat maar niet en wacht op bericht van ons..anders is het bedrag kwijt. IK heb toen wel gevraagd of ze alsjeblieft een brief stuurde dat ik niet bij de verrekening de rente niet zouden door berekenen. Dat was mijn geluk want 5 maanden later!! kwamen ze hun geld halen...en maakt de fout van rente vragen. Dus meteen brief van hun laten lezen weer;) Gelukkkig. IK heb wel 5 maanden het geld op een spaarrekening gezet en dus wel die rente gepakt. Dat was toen in die tijd heel fijn en goed;) Dus geluk gehad. Maar de rente die zij rekenen dan is belachelijk hoog en krijg je bij geen bank terug in rente. Dus was blij dat ik de brief had gevraagd en gemeld had...Dus als je ooit zoiets hebt. Trek aan de bel! Belastingdienst leuker kunnen we het niet maken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:40

maura schreef:
Ik hoop uiteraard voor de TS en de boer dat dit goed afloopt en de ontvanger van het geld zo vriendelijk is het terug te storten. Wat ik wel een beetje merkwaardig vind is dat een boer die niet elke maand zijn rekening zit uit te pluizen wordt afgeschilderd als een lompe boer en een sufferd. Waarom is het direct negatief als iemand meer dan half jaar zonder te zeuren in goed vertrouwen ervan uitgaat dat zijn geld wel een keer komt? Wees blij dat de beste man er nog steeds van uitgaat dat je gaat betalen, want vanuit zijn standpunt bekeken ben je hem gewoon 600 euro schuldig. Ik vraag me af hoeveel stalhouders alleen maar even bellen om te informeren hoe het zit zonder jou met je pony op straat te zetten.

Omdat je gewoon de verantwoordelijkheid hebt om zoiets na te gaan als stalhouder. Als het echt zo is dat hij een verkeerd rekening heeft gegeven en hij gaat half jaar zitten wachten op zijn geld, kan je wel zeggen ah gossie wat een aardige man. Maar hij heeft nu wel zijn klant mooi in de nesten gewerkt en is het helemaal zijn eigen schuld dat hij het nog niet binnen heeft. Wat had TS dan moeten doen, vragen of hij h
geld al binnen heeft? Daar ga je als pensionhouder toch gewoon achteraan.Zeshonderd euro is een heleboel geld hoor, misschien kan ze het niet zomaar missen in een keer? Het is ook behoorlijk zuur, heb je elke maand gewoon geld overgemaakt zoals je hoort te doen, krijg je in ene een rekening van 600,-.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:40

Betaal de man trouwens de aankomende maand en de maanden er na contant en vraag om een bewijsje op papier dat je contant betaald hebt;) En als je kan betaal hem het verschil alvast..hij kan er niets aan doen dat jij foute boekingen gedaan heb. Alleen dat hij er laat mee was met melden. Maar misschien als je praat en een bewijs mee neemt dat je wel overboekte dus afschrift dat hij nog wel met je mee wil denken??

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:50

xdesix schreef:
1 cijfer verkeerd, dat kan niet, is het wel daadwerkelijk van jouw rekening af geschreven? Achter een rekeningnummer schijnt een berekening te zitten, het schijnt dat het deelbaar moet zijn door 11. Dus als 1 cijfer verkeerd is klopt het rekeningnummer niet meer, en je kan geen geld overmaken naar een rekening die niet bestaat. google maar even

Dit klopt alvast niet. Heb het controleerd met mijn eigen rekeningnummer (proberen te delen door 11), en die is dus niet deelbaar door 11 :P.
Heb ING overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:50

Delen door 9 kan ook geloof ik.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:51

Werkt bij mij ook allebei niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:51

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef hier staat hoe je het berekent. Je moet dus eerst alle getallen vermenigvuldigen met hun positie in je rekeningnummer, van achteren af gezien, dus laatste getal x1, een-na laatste x2 etc.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:54

jeetje is toch logisch dat je niet controleert, had ik ook niet gedaan als je niets hoort ga je er vanuit dat je gewoon je stalling betaald. Beetje raar dat die boer en nu pas mee komt! Ik hoop dat je wat verder gekomen bent vandaag met de ING?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:07

TS heb je geen papiertje waar hij zijn rekeningnummer heeft opgeschreven? Ik neem aan dat je die niet zomaar onthouden hebt.. Toch vind ik het zijn eigen domme schuld om een verkeerd rekening nummer te geven en daar na 8 maanden pas achter te komen. Ik zou dus echt geen stal geld betalen en per direct vertrekken..je bent 600 euro armer door een fout van hem, oke je had het kunnen navragen maar ik snap ook dat je er vanuit gaat dat het allemaal goed zit.

Ik weet toevallig over welke boer je het hebt, en idd dat is een aparte lompe boer. Succes ermee!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:12

Esmeej333 schreef:
maura schreef:

Omdat je gewoon de verantwoordelijkheid hebt om zoiets na te gaan als stalhouder. Als het echt zo is dat hij een verkeerd rekening heeft gegeven en hij gaat half jaar zitten wachten op zijn geld, kan je wel zeggen ah gossie wat een aardige man. Maar hij heeft nu wel zijn klant mooi in de nesten gewerkt en is het helemaal zijn eigen schuld dat hij het nog niet binnen heeft. Wat had TS dan moeten doen, vragen of hij h
geld al binnen heeft?
Daar ga je als pensionhouder toch gewoon achteraan.Zeshonderd euro is een heleboel geld hoor, misschien kan ze het niet zomaar missen in een keer? Het is ook behoorlijk zuur, heb je elke maand gewoon geld overgemaakt zoals je hoort te doen, krijg je in ene een rekening van 600,-.

Het lijkt mij voor de stalhouder toch minstens zo zuur dat hij zijn geld niet heeft gekregen. En ik vind het inderdaad vrij normaal om zelf even na te vragen of iemand het geld dat ik heb overgemaakt heeft ontvangen wanneer het om een rekeningnummer gaat dat mondeling of op een los briefje is doorgegeven. Bij facturen kun je er wel van uitgaan dat het nummer klopt, maar in andere gevallen check ik dat even. Kleine moeite.
Maar goed, daar ging het mij niet om, het ging mij erom dat ik het verbazingwekkend vind dat zo'n man dan wordt bestempeld als de sukkel wiens fout het is dat TS moeite moet gaan doen om uit te vinden waar haar 600 euro is gebleven. Behoorlijk onbeschoft vind ik dat. Hij zou helemaal niet achter zijn geld aan hoeven gaan, hij zou er gewoon op moeten kunnen vertrouwen dat hij het krijgt. En kennelijk heeft hij daarop vertrouwd. En om die reden is hij dan een lompe boer en een sufferd. Bizar. Het hele gebeuren is veroorzaakt door een onschuldig misverstand over een rekeningnummer, maar blijkbaar moeten zelfs onschuldige misverstanden iemands schuld zijn en rechtvaardigt dat het op internet uitschelden van mensen die niet eens weten dat ze op internet worden besproken.

Jastiehorse, TS is helemaal geen 600 euro armer door de fout van die 'lompe boer'. TS is precies even veel geld armer dan wanneer ze het geld naar de juiste rekening had overgemaakt. De enige die tot nu toe 600 euro armer is door de fout van de 'lompe boer'(of TS zelf, niemand hier is erbij geweest dus wie weet heeft ze gewoon een verkeerd cijfer ingetoetst, kan gebeuren) is de 'lompe boer'. Jij adviseert TS dus om zonder nog verder iets te betalen te vertrekken. Nee dat is helemaal fraai.