Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:36

Brainless schreef:
Uit mijn hoofd 500E met kans op inbeslagname van het paard.

ha! moeten ze proberen! }:) }:) }:)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:39

Alles leuk en aardig maar ik heb wel gezien dat een paardeneigenaar na trammelant met de stalhouder moest vertrekken met paard, maar zónder paspoort. -O-

hafjelinger

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:41

Maar hoe zit het dan bij ons??
Onze paarden staan bij iemand achter het huis, wij huren dat land en de stal en doen alles zelf. De bewoners van het huis hebben niks met onze paarden te maken. Moeten zij dat de paspoorten van onze paarden hebben? Dat zou erg krom zijn....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:41

Ja dat is dus het grote risico. Dat er herrie komt en de stalhouder zegt, je krijgt het paspoort niet. Lekker geregeld weer allemaal.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:45

Cookies schreef:
Ja dat is dus het grote risico. Dat er herrie komt en de stalhouder zegt, je krijgt het paspoort niet. Lekker geregeld weer allemaal.

Maar die man waar wij staan is de stalhouder niet.
Wij huren alleen zijn land, that's it :P

Ik vind het een hele rare regel. Ik geef mijn ID-kaart toch ook niet aan mijn moeder omdat ik daar woon? (Oke dat ik best een kromme vergelijking :+ )

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:49

Ik denk echt dat jullie het verkeerd lezen.Het paard moet gechipt zijn en/ of het paspoort moet aanwezig zijn.

Of ben ik nou zo blond :o?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:54

bontesok schreef:
Ik denk echt dat jullie het verkeerd lezen.Het paard moet gechipt zijn en/ of het paspoort moet aanwezig zijn.

Of ben ik nou zo blond :o?

Volgens mij heb je gelijk. Even nagelezen en ik denk idd dat alleen gechipt al voldoende is.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:57

Volgens mij is het inderdaad of chippen of paspoort. Ds als het paard gechipt is dat het paspoort niet op locatie hoeft te liggen

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:01

Dat denk ik dus ook, maar op zich lijkt me dat ook logisch dat ze dat eisen. Anders kan elke banketstaaf zeggen dat het paard van hem is.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:05

Zou behoorlijk krom zijn als je je paspoort af moet geven, ik heb het bij stallingen ook nog niet meegemaakt.
Het paspoort van mijn paard blijft bij mij zodat ik met mijn paard weg kan als dit nodig is.

Wat nou als het paard accuut ziek wordt en je er mee naar de kliniek moet.
Pensionhouder is niet thuis dus je kunt niet weg omdat je het paspoort niet hebt.
Die moet je immers bij je hebben als je het paard vervoert, anders ben je strafbaar...

Erg kromme regeling en het paspoort van mijn paard blijft veilig bij mij in huis liggen, in mijn handen.
Ik ben ook van mening dat ze dit niet kunnen maken, en volgens mij hoeft het ook helemaal niet als het paard gechipt is. En dat zijn alle paarden vanaf 6 maand anders mogen ze namelijk ook niet vervoerd worden...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:17

LaCiega schreef:
Volgens mij is het inderdaad of chippen of paspoort. Ds als het paard gechipt is dat het paspoort niet op locatie hoeft te liggen

Dat staat er dus niet. Er staat dat het paspoort bij de houder moet liggen, dat is dus de pensionhouder.

http://www.nl-paardenpaspoort.nl

Ik ben even benieuwd welke instantie hier precies aan het controleren is en wie de boete uitdeelt. Is dat het Productschap Vee en Vlees?
Laatst bijgewerkt door Animal op 25-11-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gebruikersnaam aangepast naar nieuwe naam i.v.m. anonimiteit

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:22

Quote van http://www.nl-paardenpaspoort.nl:

02 Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?
Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal.
In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:24

Precies!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:25

LaCiega schreef:

Nee,
je bent in overtreding als
- je paard geen paspoort heeft op stal
- je paard niet gechipt is
- je paard niet gechipt is en ook nog eens geen aanwezig paspoort heeft

dat is de en/of ;)
Laatst bijgewerkt door Animal op 25-11-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gebruikersnaam aangepast naar nieuwe naam i.v.m. anonimiteit

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:30

Als ik het even zo mag zeggen, dit is duidelijk weer zo'n regel die bedacht is door instanties die er blijkbaar geen flauw benul van hebben dat dit allesbehalve praktisch is := Ze hebben zeker geld tekort.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:32

Wat hebben ze dat onduidelijk opgeschreven dan zeg. Dan hadden ze gewoon EN moeten schrijven ipv EN/OF.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:39

Gini schreef:
En met al die zadelkastdiefstallen die je hoort. Zijn ze naast het dure tuig ook met je paard aan de haal en je hebt geen poot om op te staan.

Ik geloof dat in België een kopie van een paspoort voldoende is. Of dat was het toch tot een maand geleden, want toen heb ik het nog eens opgezocht.

Hier is een kopie van het paspoort voldoende inderdaad.
+ In belgie is een identificatieplicht voor het paard, daarbij staat het paard echt op je naam en is het paspoort ook geen eigendomsbewijs.

Je moet dan bij de federatie het paard zijn chipnummer en paspoortnaam doorgeven en zo wordt jou naam erbij gezet. Bij verkoop moet deze federatie ook ingelicht worden en wordt de eigenaar veranderd.
In principe kunnen mensen die jou paspoort dus in handen krijgen niks ermee en is het absoluut niet het bewijs dat het paard in hun eigendom is.

Ik vind het inderdaad ook vervelend als je wel steeds aan je stalhouder voor het paspoort moet gaan vragen als je met de trailer weg gaat op wedstrijd of les ergens anders dat hij/zij het paspoort even moet gaan halen, hun hebben heel de dag ook wel iets beters te doen.
Een kopie is toch veel handiger dan!

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:32

Het is inderdaad waar dat het paspoort bij het paard aanwezig moet zijn. Helaas hebben pension en stalhouders het recht om het paspoort van het paard bij zich te houden.
Wellicht is het een optie om de paspoorten in een kluis te bewaren waar de stalhouder en de eigenaar te allen tijde bij kunnen komen.

Een kopie van het paspoort is echter niet voldoende.

Voor de paarden die 'ergens' in een weiland staan, dient het paspoort binnen 2 uur aanwezig te kunnen zijn.
Een paspoort is geen eigendomsbewijs, het hoort echt alleen bij het paard. het is verstandig om een kopie te maken van het betreffende paspoort zodat bij het eventueel kwijtraken er altijd een duplicaat kan worden aangevraagd bij de paspoort uitgevende instantie.

Overigens zijn wijzigingen die niet door een bevoegde instantie zijn aangebracht niet erkend. (voor de mensen die zich zorgen maken)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:35

Ik sta op privé stal bij iemand aan huis met 5 stallen. Kans dat er daar wordt gecontroleerd of niet?

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:40

Ik vind het allemaal maar super onhandig. Onze stalhouder is er 9 van de 10 keer niet. En stel dat ik met nood naar de kliniek moet met mijn paard, kan ik niet weg omdat ik mijn paspoort niet heb?!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:48

Mijn paard staat op een kleinschalige pensionstal, waar geen huis aan vast zit.
Dus ik heb hem thuis, want stel ik heb hem nodig.
En wat als er ingebroken wordt? Dan hebben ze niet alleen het tuig maar ook je paspoort en paard.
Ik vind het maar een slecht idee, want de pension/manege eigenaar heeft ook een leven.
Die heeft echt niet 24/7 de tijd om klaar te staan met je paspoort.
wat als je paard met spoed naar de kliniek moet?
Maar het paspoort ligt ergens anders, of je gaat een weekendje weg, moet je dan het paspoort daar dan ook afgeven?
Aan mensen die je niet kent en geen idee hebt wat ze in hun mars hebben.
En als je op wedstrijd gaat maar de stalhouder is weg, hoe moet het dan?
En een centrale kluis, wie weet als je mot hebt waar een boze stalgenoot toe instaat is.
nee sorry ik hou hem thuis, de stalhouder krijgt hem bij het enten. En dan krijg ik hem keurig de zelfde dag of de volgende terug.
Dat vind ik persoonlijk een fijner idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:51

Tja dat wordt er ingebroken ... als paspoort er niet ligt, hebben ze enkel je paard. Al hebben ze het paspoort wel, dat is officieel toch geen bewijs van eigendom? Die heb ik namelijk gewoon thuis liggen. Maar paspoort heb ik wel gewoon op stal liggen achter slot. Mocht het nodig zijn (vb. plots naar kliniek) dan kan de stalhouder er gewoon bij. Want ik zit doordeweeks in België en ben daar niet zo snel (daarbij zou paspoort anders bij eigendomsbewijs liggen bij mijn ouders in NL, zou ik eerst daarheen moeten en dan pas naar stal kunnen).

Zet desnoods van die kleine lockers neer van formaat brievenbus. En ieder paspoort er apart in, stalhouder sleutel + eigenaar een sleutel. Kan eventueel andere dingen zoals mededelingen er ook in gestopt worden. En geen andere stalgenoten die bij jou paspoort kunnen. En geen stalhouder nodig om er zelf bij te kunnen als je op wedstrijd gaat.

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:03

Citaat:

Al hebben ze het paspoort wel, dat is officieel toch geen bewijs van eigendom? Die heb ik namelijk gewoon
Citaat:

Integenstelling van wat veel mensen denken zijn het Paspoort of stamboekpapier absoluut geen eigendomsbewijzen. Ok niet als jouw naam er op staat als betreffende eigenaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:08

En dan besluit je dat je naar een andere stal gaat... heb ik al van alles van gezien, spullen niet meekrijgen, paard geen eten of niet/slecht uitgemest de laatste maand, ... ik vind het echt raar, dat boekje is weliswaar geen bewijs van eigendom maar als de stalhouder zegt dat jij het paard aan hem verkocht hebt, en jij zegt van niet, is het alleen maar woord tegen woord. Idem bij diefstal op stal, paard EN paspoort weg, moeilijke zaak hoor. (of ook leuk: paard staat er nog, maar paspoort is weg om een ander paard mee te kunnen verhandelen, kost je ook 200 Euro voor een nieuwe!) Er IS namelijk geen bewijs van eigendom bij paarden, helemaal niks! Dus wie paard EN paspoort heeft staat toch verdomd sterk...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:10

Starbreeze schreef:
LaCiega schreef:

Dat staat er dus niet. Er staat dat het paspoort bij de houder moet liggen, dat is dus de pensionhouder.

http://www.nl-paardenpaspoort.nl

Ik ben even benieuwd welke instantie hier precies aan het controleren is en wie de boete uitdeelt. Is dat het Productschap Vee en Vlees?

AID controleert. Paarden moeten gechipt zijn en paspoort aanwezig bij houder (vaak de pensioneigenaar). Indien bij controle er paarden zijn zonder chip en/of paspoort niet aanwezig, dan komen ze later terug en dan MOET alles in orde zijn. (Gebaseerd op eigen recente ervaring ;) )
Laatst bijgewerkt door Animal op 25-11-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gebruikersnaam in quote op verzoek aangepast naar nieuwe gebruikersnaam