Beschadiging geleende trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:18

TS, kan je kennis er niet bij zijn verzekering o.i.d. op aandringen dat ze hem van advies dienen wat hij NU moet doen (en niet wat hij gedaan had moeten hebben)?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:18

.............
Dubbel geplaatst.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 23-10-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Re: Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:19

Ik zou de kosten van de DA nooit zo maar op me hebben genomen. Voor hetzelfde geld ga je een lang slopend medisch proces in. Ik zou er zeker een plafond aan verbinden...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:19

hij is niet slim bezig om te gaan betalen staat gelijk aan schuldbekentenis.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:20

capopjekop schreef:
Maar trailers hoeven niet gekeurd te worden toch? Dan lijkt het me dat er bewezen moet kunnen worden dat die trailer voorheen al kapot was en dat het niet door de paarden is gebeurd.

In België moeten trailers gekeurd worden :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:21

Er zijn heel wat 'schuldigen' aan te wijzen in dit verhaal.
2 trekpaarden verkopen aan een meisje van 16-jaar, + ouders zonder 'verstand van paarden'.
Onverzekerd de trailer verhuren, geen WA-verzekering.
Degene die het minst schuld heeft, wordt als zondebok gebruikt.
Hoog tijd voor een goed (familie-)gesprek.
Alleen zo kom je er samen uit.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:22

Jeetje wat een waardeloos gedoe dat ze hem laten betalen. En dom dat hij heeft betaald!!

Hij had eerst dingen moeten uitzoeken. Als zij geld genoeg hebben om 2 hengsten op te halen, kunnen ze de medische kosten ook betalen. Dat is het risico van het houden van dieren. Kom op zeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:24

poetser schreef:
Het gaat hier niet om mijn nichtje, maar het nichtje van de kennis.

De trailer is geleend van de staleigenaar (zonder contract voor 100 euro, waarvan 75 euro waarborg was), maar voor zover ik begrepen heb is de verzekering vervallen en kunnen de kosten daar niet op verhaalt worden. Trailer was redelijk oud en zou waarschijnlijk niet door de keuring geraakt zijn. Ik denk zomaar dat de staleigenaar nu hoopt op een gratis nieuwe trailer.

Nichtje mocht de paarden niet alleen gaan halen, zij is 16 jaar. Zij stelt haar oom, mijn kennis dus, verantwoordelijk omdat hij ondanks de schade toch is doorgereden naar huis. Echter zag hij dat als enige mogelijkheid, omdat hij bang was dat de hengst uiteindelijk door de klep heen zou komen en hij geen andere mensen kende die de hengsten konden/durfden overladen langs de snelweg.

Het speelt zich af in België.

Ik denk dat jouw kennis het meest verstandige heeft gedaan dat hij in die situatie heeft kunnen doen. Ik ben van mening dat beide partijen nichtje en oom goed met elkaar in gesprek moeten blijven om de mogelijkheden te bekijken of en hoe e.e.a. te verhalen valt.

Op het moment dat een trailer achter een auto hangt is deze plus inhoud verzekerd via de WA verzekering van de auto op het moment zich een ongeval voordoet. Ik kan me voorstellen dat de verzekering dit afwijst omdat er niet echt een ongeluk heeft plaatsgevonden.
Mogelijk zal de staleigenaar de kosten van de beschadigde trailer willen verhalen op je nichtje/ouders van nichtje. Haar paard heeft de trailer schade toegebracht en schade ontstaan door een huisdier valt gewoonlijk onder de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar.
Discutabel is natuurlijk de staat van de trailer die mogelijk niet eens op de weg had thuis gehoord. Ik denk dat het heel moeilijk wordt voor je nichtje om de schade aan haar paard te verhalen. Het beste is een jurist e.e.a. te laten bekijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:25

Sees schreef:
Ik zou de kosten van de DA nooit zo maar op me hebben genomen. Voor hetzelfde geld ga je een lang slopend medisch proces in. Ik zou er zeker een plafond aan verbinden...

Dit dus.
Had ie echt niet moeten en hoeven doen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:27

Ik vind wel dat jou kennis veeeeeeel te aardig is zeg. Tjonge, wil je iets doen voor iemand krijg je een deksel op je neus van heb ik jou daar. En dan nu ook nog gaan betalen omdat zij te cheap zijn om een vervoersbedrijf te laten komen die paarden op te halen?? hmmm bij mij hadden ze echt de hoogste boom kunnen opzoeken. Ik hoop maar 1 ding, dat die kosten van de DA niet de pan uitrijzen. Onee 2 dingen, dat hij dus echt nooit maar dan ook nooit meer wat voor die familieleden doet. Sowww zeg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:27

Ik vind dat de kennis verder goed gehandeld heeft om door te rijden en niet over te willen laden naast een drukke weg. jammer dat hij iemand wilt helpen en nu zelf de dupe geworden is
wie wel of niet schuld is, geen idee, daar mogen juristen zich over buigen, maar lijkt me een ingewikkelde zaak, verhuurder zit fout door een onverzekerde en ongekeurde trailer mee te geven, meisje maakt zich er makkelijk vanaf, minderjarig en laat alles door een ander regelen, idem met de ouders.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:29

Ik ga mee met wat Sees en laura hier zeggen. Niet zomaar de kosten van de dierenarts op je nemen.

Eerst juridisch advies gaan inwinnen, voor er dingen worden toegezegd. Het kan zomaar oplopen, zo'n dierenarts rekening. Peesblessure is een niet te onderschatten verwonding. Wie weet wat er eventueel nog meer voor de dag kan komen. Het kan heel lang gaan duren voor het genezen wordt verklaard. Of het geneest niet en het paard is blijvend geblesseerd.

Als er geen enkele partij WA of anderszins verzekerd is in deze zaak zijn de kosten in principe voor eigen risico eigenaar paarden en eigen risico eigenaar trailer, lijkt me zo. Maar er zitten juristen op bokt die hier vast meer over kunnen zeggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:30

Ik zou me persoonlijk aardig genaaid voelen om het zo maar even te zeggen, je biedt aan om een paar paarden op te halen, niet meer en niet minder en vervolgens heb je dit gezeur aan je broek.
Dat nichtje had moeten zorgen dat er iemand extra mee was gegaan, dan had die kennis er in elk geval niet alleen voor gestaan.
Dat nichtje moet er voor zorgen dat de kosten betaald worden voor het repareren van de trailer, het zijn tenslotte haar paarden die dit aangericht hebben, dat doe je gewoon alleen al uit fatsoen naar iedereen toe. Dan heeft de stal eigenaar weer een goede trailer en kan zij iedereen gewoon aan blijven kijken. Persoonlijk zou ik erg oppassen met zo iemand die zo makkelijk de schuld afschuift!

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:31

Brainless schreef:
komone schreef:
Ik zag een artikel in de autoweek staan over schade aan een geleende aanhanger.
http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=1049

Misschien heb je daar iets aan?

Het lijkt er op dat als de trailer zelf niet casco verzekerd is, de bestuurder van de auto de schade aan de trailer zelf moet betalen.
Nu kun je er nog over discussiëren of er betaald moet worden door de oom of het nichtje, maar de eigenaar moet natuurlijk de schade vergoed krijgen.

Dat is Nederland, TS komt van België.

Excuus! Dan heb ik hier nog een interessante site gevonden:
http://www.verzekeringen.be/verzekering-aanhangwagen-belgie
Poeh nog best ingewikkeld.
Ik lees dat aanhangwagens (dus ook trailers) van meer dan 500 kg door de eigenaar verplicht verzekerd moeten zijn.
Maar ook: Zodra een aanhangwagen aan een trekkend voertuig wordt gekoppeld, dan is het de verzekering van het trekkend voertuig die de dekking op zich neemt, ongeacht het gewicht van de aanhangwagen.

Dus losgekoppeld schade voor de eigenaar? Had ie hem toch op de snelweg moeten laten staan! Nee hoor grapje! :P
Laatst bijgewerkt door komone op 23-10-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:32

Ik heb hem ook al gewaarschuwd dat die peesblessure niet te onderschatten is en wie weet wat er nog beschadigd is in die benen. Niet alleen door de klappen tegen de klep, maar wat is er nog beschadigd tijden het door de klep zakken? Daar kan pas verder naar gekeken worden als het dier wat rustiger is.

Paddock waar ze instaan is ook al enkele keren gesneuveld. Wat dat betreft heeft mijn kennis wel geluk dat er letterlijk in het koopcontract staat dat het om 2 ongemanierde hengsten gaat, zodat hem nooit verweten kan worden dat ze dit gedrag vertonen door een traumatische reis.

Trailer had inderdaad de weg niet opgemogen en kennis ziet zelf ook wel in dat hij dat zelf had moeten controleren. Daar is hij zelf de fout in gegaan, dat geeft hij ook eerlijk toe.

Voor de mensen die een beetje hun weg kennen in België, het speelde zich af op de E17

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:32

Normaal gesproken is het zo dat de eigenaar van de paarden verantwoordelijk is voor de schade die de dieren maken.
In dit geval zijn de paarden van een minderjarig meisje, dus de ouders verantwoordelijk.
Zij hebben aan de kennis gevraagd of hij de paarden wilde vervoeren. Dit is dan het eigen risico van de eigenaren van de paarden, want ze verhuren geen erkend bedrijf in die hiervoor verzekerd is.
De schade die de paarden hebben aangericht dienen de eigenaren (eventueel met een WA-verzeker) te vergoeden, want deze zijn verantwoordelijk.

De schade die het paard opgelopen heeft is denk eigen verantwoording.
Echter weet ik niet hoe het zit met de wetgeving in belgië, want de trailer moet gekeurd worden en verzekerd zijn, maar dit was niet het geval. Dus het kan zo maar zijn dat de eigenaar van de trailer geen recht heeft op de kosten.. Dit durf ik niet de zegen.

De kosten van de DA betalen is zeer netjes, alleen niet nodig. Hij heeft de paarden vervoerd op risico van de eigenaren. Deze zijn ten alle tijden verantwoordelijk voor hun dieren of het moet gaan om een erkend bedrijf.

Ik zou als ik je kennis was eerst goed uit laten zoeken waar zijn verantwoording ligt, want volgens mij heeft hij geen schuld, maar uit gezond verstand gehandeld en de risico's voor zowel mens en die geprobeerd te beperken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:33

Ik lees dit echt met ongeloof

meisje van 16 jaar kan wel 2 zware knollen kopen maar niet betalen voor degelijk vervoer en komt ook niet helpen
ouders die niet eens WA verzekerd zijn, uit welke tijd stammen die?

ik zou als kennis geen rooie cent betalen en eerder geld eisen voor de enorme gevaarlijke positie waarin de nicht en ouders hem gebracht hebben door hem 2 onopgevoede zware paarden te laten vervoeren zonder hulp

de eigenares van de trailer zou ook geen cent krijgen
zou eerst het keuringsrapport eens opvragen en willen zien of de trailer wel netjes gekeurd is, zo niet is dat ding niks waard
trailer wel gekeurd, heeft ze nog steeds ingestemd om 2 paarden te halen waarvan ze wist hoe ze waren(ze heeft immers zelf de koop geadviseerd) en wist dat de vervoerder geen verstand had van paarden
ze heeft tegen betaling de trailer uitgeleend dus is het eigen risico(en ze wist precies hoe groot dat risico was)

het krijg het idee dat zowel kennis, nicht en ouders niet de snuggerste zijn als ik zie wat er uiteindelijk voor oplossing uitkomt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:34

Komone dat is enkel als er met de trailer bv tegen een geparkeerde auto gereden wordt. Heeft niets met de eigen schade te maken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:35

Wat een raar nichtje zeg pff... Je kan verwachten dat dieren die niet in handen zijn geweest misschien ook niet zo braaf op de trailer staan...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:35

Ik vergeet nog iets erbij te zetten, wat al eerder is gevraagd.

Het eigen risico van de trailer was bedoeld voor de staleigenaar zelf. Ik weet niet of dit nog iets verandert aan de zaak omdat dit mondeling is afgesproken en dus makkelijk te verdraaien is?

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:38

Iris82 schreef:
Komone dat is enkel als er met de trailer bv tegen een geparkeerde auto gereden wordt. Heeft niets met de eigen schade te maken.

Je hebt gelijk.
Het is nog lastig die verzekeringskwesties. Ik heb moeite gedaan om hierover wat op te zoeken, omdat ik zelf ook wel eens met een geleende trailer rijd. En je denkt dat je goed verzekerd bent, maar daar kom je vaak pas achter wanneer er zich een situatie voor doet als in dit topic.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:51

Persoonlijk zou ik ook geen cent neerleggen voor geen enkele partij.
Nichtje is eigenaresse van de paarden en had gewoon bij het transport aanwezig moetten zijn.
Tevens zijn het haar paarden die schade hebben veroorzaakt dus haar verantwoordelijkheid.
Voor zover ik het weet is het zelfs zo dat als de rit schade aan de auto had veroorzaakt had ze daar ook voor mogen dokken.

Een nieuwe trailer is trouwens bull.
Het gaat om de dagwaarde en of de getaxeerde waarde van de trailer wat vergoed kan worden.
Het zo maar zo kunnen zijn dat de trailer eigenaar aan kan gaan kloppen bij zijn eigen verzekering.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:08

Ik val van de ene verbazing in de andere.

De kennis word zonder ook maar enige kennis van paarden Alleen!!! op pad gestuurd met 2 onopgevoede hengsten van ongeveer 1000 kilo per stuk met notabene een onverzekerde en ongekeurde trailer!
Vervolgens krijgt hij het verwijt dat hij is door gereden maar wat moest hij dan?
Met 2 hengsten langs de snelweg gaan staan die nooit meer dan grassprietjes hebben gezien?
Als hij dat gedaan had hadden er zeker doden (Kunnen) (ge)vallen!
Ik heb verder geen weer van de Belgische wet maar ik zou geen cent betaalt hebben!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:14

moyra schreef:
Ik val van de ene verbazing in de andere.

De kennis word zonder ook maar enige kennis van paarden Alleen!!! op pad gestuurd met 2 onopgevoede hengsten van ongeveer 1000 kilo per stuk met notabene een onverzekerde en ongekeurde trailer!
Vervolgens krijgt hij het verwijt dat hij is door gereden maar wat moest hij dan?
Met 2 hengsten langs de snelweg gaan staan die nooit meer dan grassprietjes hebben gezien?
Als hij dat gedaan had hadden er zeker doden (Kunnen) (ge)vallen!
Ik heb verder geen weer van de Belgische wet maar ik zou geen cent betaalt hebben!

_/-\o_

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:21

Ik ben heel bekend met de E17, TS: volgens jij woon jij niet gek ver van mij vandaan? :)

Als ik de kennis was zou ik idd ook geen frank (euhm, euro) betalen eerlijk gezegd.