Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:53

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:55

Ik zat op een pad met geen uitwijk mogelijkheden meer. 1 voor me, 1 achter me! Mag jij me zeggen waar ik heen had gemoeten? Daarbij reden beide heren zo hard dat ze beiden binnen 30 seconden nadat ik ze gezien had bij mij waren...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:18

Robijntjah schreef:
Oh ik vergeet relevante informatie: beide tractoren hadden zo'n maiskargeval erachter hangen. De een vol, de ander leeg!

Inderdaad, deze mensen zijn daar noodzakelijkerwijze voor hun werk onderweg.
Jij bent daarentegen een recreant. Op een paard dat (klaarblijkelijk) geen voorbijrijdende trekkers verdraagt, op een plek waarvan jij wist dat deze voertuigen onderweg zijn.

Het is zo makkelijk met het vingertje naar die anderen te wijzen, maar vind je zelf niet dat je enige verantwoording draagt voor hetgeen voorgevallen is...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:21

Waar haal jij vandaan dat ik dat wist?

Serieus, ik heb de hele middag nagedacht wat ik anders had kunnen doen vanaf het moment dat ik ze zag aankomen maar ik had geen opties meer...

En nogmaals, mijn paard verdraagt normaal prima tractoren, op deze manier was calimero nog de sloot ingegaan...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:23

ik heb vandaag en vorige week verschillende van die tractor combinaties voor me gehad in het gebied waar TS het over heeft (ik in de auto) en sommige hebben echt overal schijt aan
ze rijden zon grote tractor en de rest moet maar wijken!
en ja ook ik heb gezien (vandaag WEER) dat ze met een snelheid van ongeveer 40 km/h elkaar rakelings passeren ( het zijn echt die grote combinaties, als ik in die straat een vrachtwagen moet passeren zet ik mn auto in de berm, kun je nagaan hoe gevaarlijk ze rijden!)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:24

Ehm, je rijd over een zandweg in een landbouwgebied waar mais geoogst wordt, je gaat me toch niet vertellen dat je daar niets van hebt meegekregen..?
Maar goed je reactie beantwoordt de vraag of je vind dat je zelf enige verantwoordelijk droeg duidelijk genoeg; niet dus...

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:26

Ik had geen idee dat ze dat vandaag gingen doen nee, is dat zo vreemd? Het is niet alsof ze dat breed uitgemeten in het nieuws brengen :+

Ik was voor zij begonnen al in de duinen met mijn paard dus heb er niets van meegekregen!

Maar Goed, verder ontopic dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:36

Hoe kom je erbij dat het doorrijden na een ongeval is? Zij hebben jou toch niet geraakt? JOUW paard schrok.
Wat mij betreft heb je ook niet echt een civiele zaak, (en dat is net zo duur als de schade die je nu hebt), omdat jij je met je paard op een openbare zandweg bevindt. Zij hebben niet roekeloos gereden als je t mij vraagt. Gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Kwestie van verkeerde plaats, verkeerde tijd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:49

Ik weet wel dat in de Belgische wet staat dat je een paard stapvoets moet passeren met minimaal een meter afstand en dat je bij reactie van het paard daar naar moet reageren.
Mijn kinderen leren nu voor hun theorie rijbewijs voor de auto.

Geen idee wat er precies in de Nederlandse wet staat hier over.

Ts heel veel sterkte :(:)
Geen idee of je iets kan verhalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:59

Kuggur schreef:
Je verhaal geeft de indruk van het laatste, en in dat geval klopt je titel niet, zou dan "ongeval door niet verkeersmak paard" moeten zijn.

:D

Wat ik me vooral afvraag TS: je wéét dat in deze tijd de mais (en aardappelen, afhankelijk van wat bij jou in de buurt verbouwd wordt) eraf wordt gehaald. Dat is gewoon ELK jaar zo. En ook dat de gemiddelde boer/loonwerker dat op tempo doet. Ze zijn aan het werk, tijd is geld. En jij zit daar op je paard, inderdaad, te recreëren. Iedereen die zich een beetje kan inleven in een oogstende boer snapt dat zo'n boer vindt dat jij, letterlijk, in de weg rijdt. Wáárom ga je dan met je paard ergens rijden waar geoogst wordt?

En ik begrijp ook niet dat je dat met zulke dure laarzen doet. Is toch zonde als er iets mee gebeurt (nu dan je paard in de sloot, maar je kunt 'm ook beschadigen aan een braamstruik of iets dergelijks)

Ik snap het echt niet zo goed, dat mensen niet gewoon uit de buurt van akkers/oogstroutes blijven in de oogsttijd. Snap ik echt niet. En ik vind het vooral niet bevorderlijk voor de verstandhouding tussen ruiters en akkerbouwers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:18

Kuggur schreef:
Ehm, je rijd over een zandweg in een landbouwgebied waar mais geoogst wordt, je gaat me toch niet vertellen dat je daar niets van hebt meegekregen..?
Maar goed je reactie beantwoordt de vraag of je vind dat je zelf enige verantwoordelijk droeg duidelijk genoeg; niet dus...

Als ik het verhaal goed begrijp hebben de 2 trekker tegelijkertijd elkaar EN een 3e weggebruiker willen passeren op een smal stuk weg. 3e weggebruiker was kleinste en dus zwakste van de 3 en is daardoor uitgeweken (want niet intimiderend genoeg om ruimte af te dwingen). Daarbij is/moest die zover uitwijken dat deze door sloot/omheining aangrenzende weide ging. Eigenlijke vraag is dus : "was er eigenlijk wel genoeg ruimte voor 3 weggebruikers naast elkaar op dat stukje weg?"

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 02:00

Het is sowieso al bijzonder dat ze tegelijkertijd bezig waren elkaar te passeren ter hoogte van TS, waardoor TS nog maar 50cm ruimte over had. En dat ze tegelijkertijd elkaar tegemoet reden met TS ertussenin waardoor ze konden zien wat er met TS gebeurde.
Als jouw paard schrikt omdat er een trekker voor en een trekker achter zit en als gevolg door het prikkeldraad en in een sloot springt, dan is je paard gewoon niet verkeersmak. En dan kan je heel hard roepen dat je paard wel dood had kunnen zijn, maar als je dat wilt voorkomen dan moet je je paard verkeersmak maken of in de bak blijven. En niet iemand anders de schuld geven en zeker niet de kosten daarop proberen te verhalen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:00

Karl66 schreef:
Het is sowieso al bijzonder dat ze tegelijkertijd bezig waren elkaar te passeren ter hoogte van TS, waardoor TS nog maar 50cm ruimte over had. En dat ze tegelijkertijd elkaar tegemoet reden met TS ertussenin waardoor ze konden zien wat er met TS gebeurde.
Als jouw paard schrikt omdat er een trekker voor en een trekker achter zit en als gevolg door het prikkeldraad en in een sloot springt, dan is je paard gewoon niet verkeersmak. En dan kan je heel hard roepen dat je paard wel dood had kunnen zijn, maar als je dat wilt voorkomen dan moet je je paard verkeersmak maken of in de bak blijven. En niet iemand anders de schuld geven en zeker niet de kosten daarop proberen te verhalen.

Helemaal mee eens.
Je kunt niet de schuld op die mensen schuiven vind ik.
Je weet dat ze in deze tijd gaan hooien en rooien.
Oke, ze rijden hard soms en rijden soms roekenloos.
Maar je hoort ook je paard onder controle te kunnen houden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:10

Ik ga momenteel geen buitenritten maken. Puur om dit te voorkomen.

Ik moet wel zeggen dat het een enorm breed pad is geweest als hun naast elkaar kunnen rijden.
Dat lukt hier nergens.
Dus ook in 30 seconden kun je dan zorgen dat je niet er net naast zit.
Even halt, stukje draven, en je had een trekker breedte ruimte over gehad.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:15

OK, en de tendens is dus: als je aan het werk ben mag je roekeloos rijden, tijd is geld, daar moeten anderen maar rekening mee houden?
Dan ga ik er direct ff een paar aan de kant duwen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:21

Natuurlijk niet.
Maar zelf als ruiter wat inzicht in het verkeer hebben is ook niet zo verkeerd.
Ik kan me niet voorstellen dat trekkers op een zandpad vol gas gaan, zeker de volle niet.
Dat het zo lijkt kan ik me wel voorstellen.

Ik kan hier alleen maar buiten ritten maken dat 1 van die grote trekkers de weg al helemaal vult.
Ik heb bij 1 al maar 50 cm over.
Dat vind ik met een vluchtdier niet voldoende en wacht ik wel een paar weken met buiten rijden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:33

Wat een rare gedachtengang lees ik af en toe hier...dus omdat het oogsttijd is moet je maar binnen blijven?Welk veld er op welk tijdstip geoogst gaat worden staat ook niet altijd vast.Maïsveld hiernaast is ruim een week geleden geoogst...een van de 1e hier in de buurt terwijl het normaal als laatste aan de beurt is.

Hier rijden ze ook behoorlijk tempo maar heb ze hier nog niemand van hun sokken zien rijden.Ook als je aan het werk bent dien je rekening te houden met overige weggebruikers.Als ik de TS mag gebloven dan weten degene die in de tracktoren hebben gereden dat ook donders goed.
Wat schadevergoeding betreft zal ik mij niet over uitlaten,maar dat deze situatie geen schoonheidsprijs verdiend is wel zeker.

TS...hopelijk gaat het snel weer beter met je paardje en kun je een goed gesprek met de heren hebben.Al is het maar dat er in de toekomst niet weer zoiets gebeurt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:33

Ik denk dat je vandaag maar moet afwachten wat het verhaal is van de heren.

Je kon geen kant uit en de heren hebben zich niet zo netjes gedragen,
En of een paard nu wel of niet verkeersmak is denk niet dat het daarom gaat.
Het zijn erg grote combinaties die je passeren dat ik me ook wel eens achter mijn oren
krab omdat het soms heel hard gaat.

Je had gewoon pech dat ze net achter en voorop aankwamen en als je geen lang pad heb waar je op rijd dan kan je inderdaad niet voor of achteruit.

Ben benieuwd vandaag. Succes

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:34

@little_king: Dat jij het je niet voor kan stellen wil niet zeggen dat het niet gebeurt, ik zie het ook regelmatig.
Elkaar zo passeren houdt geen pas. Je passeert als ruiter zo toch ook geen wandelaars in volle galop, die schrikken zich het apezuur.

En de opmerking dat de chauffeurs TS niet gezien zouden hebben: denk wel dat ze dat zullen zeggen ja.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:40

Ik vind ook hier sommige reacties erg krom.
Wat als er een kind van een jaar of 9 op het fietsje had gezeten en hierdoor schrok en dus in de sloot viel.
Had die dan ook zo moeten anticiperen of was het dan zielig geweest voor dat kindje.
Echt heel raar. Ik hoop voor de TS dat ze excuses krijgt en evt. schade vergoeding. Als ze haar direct hebben aangekeken wisten ze duidelijk dat het mis was. En geen enkel paard is in mijn ogen 100% verkeersmak want het zijn dieren en dieren reageren soms nog de ene dag anders dan de andere.
En in de wet is het betreffende onze lieve huisdieren en paarden en pony gewoon klote geregeld. Voor de wet zijn het dingen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:43

Vergelijken met een kind is er nuttig ja.

Die dingen zijn gewoon enorm breed en dat geeft voor mij reden genoeg om op de smalle wegen hier niet te gaan.
En heb je brede wegen zou ik wel gaan maar wel uit mijn doppen kjjken . Wat is daar zo raar aan?

Dat ze door zijn gereden is fout, maar ik ben het zeker wel mee eens met andere dat je een paard ten aller tijde onder controle hoort te hebben.
En dat maak je een stuk simpeler door zelf op te letten en niet te wachten tot alles naast elkaar zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:47

Stalgenootje van mij, en heb het topic even doorgelezen. Paard is was dus echt niet bang van tractoren. Rijd normaal overal met een lange teugel voorbij...

Het is hier idd om de manier van passeren gegaan, twee die er veel te hard rijden en daardoor hun afsneden en geen kant meer op konden... -,-'
Dan kan je paard nog 200% bomproof zijn, maar in z'n situatie is het bijna logisch dat je paard schrikt....

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:56

Ik ken het stuk waar het is gebeurt. Het is al moeizaam om op dat punt
Met twee auto's elkaar te passeren. Tussen de zandweg en fietspad staan paaltjes.
Alleen een klein stukje van ongeveer vijf meter lang staan geen palen. Daar
Is het gebeurt. Als je daar rijdt heb je echt maar 50cm als je door twee tractoren wordt ingehaald.

Ik ben het ermee eens dat het bijna geen zaak kan gaan worden. Civiel is het woord tegen woord. Dat win je niet zonder getuigen en bewijs. En heb je een zaak..lastig..

Het is ook dat hoe goed ee n paard ook verkeersmak is. Het paard toch kan schrikken.
Dat vind ik geen reden om niet te gaan rijden buiten.

Wat ik wel zeer kwalijk vind en wat ik denk dat ts ook bedoeld is dat ze de moeite niet hebben genomen
Om te stoppen. En gewoon inhalen terwijl het niet kan en een gevaarlijke situatie te creëren.

Fatsoen is ver te zoeken tegenwooig. Waar blijven normen en waarden..

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:25

Belachelijk hoe ze je hebben gepasseerd!Maar juridisch ben ik bang dat je weinig kans maakt.
Wij hadden het omgekeerd.
Een trekker met aanhanger stopte naast me om af te slaan,nu drie weken geleden.
Mijn pony is toen ontploft,omgedraaid,bijna in de sloot gevallen en finaal met mij onderuit gegaan.
De trekker neem ik niks kwalijk die stond stil. Pony ziet regelmatig trekkers en vrachtwagens maar naast haar stoppen en aan de andere kant een sloot bleek teveel van het goede.
Maar ook bij mij zijn ze niet even komen kijken hoe het ging.Dat zit me wel dwars.
Mijn pony had wonden tot op het bot.We stonden samen mega te bloeden.Dan kom je toch even kijken,al is het een ongeluk en heb je niks verkeerd gedaan.
Gelukkig gaat het nu de betere kant op.Maar de mentaliteit die ik ook in jou berichtje lees daar kan ik niet over uit!
Sterkte met het herstel!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:36

Shayla schreef:
Loonwerkers hè :+ Lijkt soms net op ze niet per uur maar per kar betaald worden :+

Hoop voor je op een flink excuus met minimaal een bos bloemen ! Y;(

Buiten het feit om dat het bijzonder vervelend is voor de Ts, dr is heel veel werk wat per kuub word betaald. Dus in feite per kar.

Ik vind het een bijzonder verhaal van Ts en ook vervelend, maar veel meer dan een excuus denk ik niet dat je hoeft te verwachten.