Paard is niet te laden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:40

Ik had ook zo een paard dat niet te laden was.Ik heb professionele hulp gehad en we hebben gewoon de trailer op de weide gezet en hij kreeg alleen nog maar eten in de trailer en anders niet. Na 3 dagen ging hij er in. Hang er ook een hooinet in. Dit blijven herhalen tot hij het doet zonder eten. Op den duur zal hij de trailer associëren met eten. Beloon hem dan ook met eten als hij er op staat. Laat ook voor het laden de zijdeur open zo dat het wat opender lijkt. Laat het paard er 5 min in zonder de trailer toe te doen. Als hij dit goed doet kan je de trailer achteraan eens dicht doen en hem 5 min in laten. Gaat dit allemaal nog goed dan Maak je van 5 min 10 min tot hij er een tijdje kan instaan zonder in paniek te zijn. Als dit allemaal goed gaat kan je een zeer klein toertje gaan doen van ongeveer 5 min. laad hem daarna rustig uit en stap er enkele minuten rustig mee rond. Daarna probeer je heb weer op de trailer te zetten en er direct weer uit. Omdat sommige paarden na de eerste rit niet meer op de trailer durven gaan moet je na het uitlaten enkele minuten rustig rondstappen en daarna weer op de trailer en er direct weer af. Zo weet hij dat hij niet iedere keer wordt opgesloten.
Werkte heel goed bij mijn jong paard. Vooral niet beginnen met touwen en dergelijke want het paard geraakt meer in paniek. Vooral niks dwingen.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:15

Bij ons gaat het na een tijdje niets met de trailer gedaan te hebben, gewoon goed. ALS het niet goed, ligt het aan het baasje, in dit geval mezelf. Werkelijk waar, irritante spiegel ;-)
Ik merk dat ik bijvoorbeeld gespannen ben, verkeerd sta tov mijn paard, etc. Even een stapje terug en met 5 minuten staat ze weer net zo makkelijk op de trailer.

Verwacht niet dat het met een paar keer oefenen goed gaat. Ik heb er aardig wat tijd ingestoken, vooral in het begin. Maar het is me echt de moeite waard geweest. Totaal 3 lesjes gehad, verders zelf veeeeeel oefenen

Nieuwsgierig wat je nu gaat doen........

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:01

En anders www.trailerlaadproblemen.nl ??

Mijn lease pony is ook geen makkelijke tante om in de trailer te krijgen. Ze hoeft de trailer maar te zien en het drama begint. De laatste keer toen ik ergens heen moest met haar duurde het thuis een half uur en het was het een heel gevecht. Pony zwetend op de trailer van de spanning, kapotte neus, ik een zere hand, you name it. Niet geweldig :-(.

Op de terugweg Elke (van de website hierboven dus) gevraagd of ze me kon helpen en ze stond er binnen 3 minuten in zonder dwang of gedoe. Mijn mond viel echt open van verbazing! Ik hoop binnenkort wat lesjes te plannen om dit verder te oefenen.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:15

Ook wij hebben het ons paard aangeleerd met een paar stapjes naar voren en weer naar achteren. Alles op mijn commando. Een pas op de klep en weer terug, twee passen op de klep en weer terug.

Mijn paard was daarbij ook nog eens heel gespannen. Hij vond het echt eng. We hebben hierbij wel voer gebruikt als beloning. Elke keer als hij braaf was hebben we hem beloond, nooit gestraft. Wel hebben we op een gegeven moment de longeerlijn erbij genomen omdat mijn paard zo af en toe erg stout. Hij steigert dan en draait om. Om hem bij de klep te kunnen houden hebben we de longeerlijn gebruikt. Daarnaast had ik een geweldige partner die super mee begeleide en op het juiste moment er was.

Naar mijn idee kun je beter van achteren drijven dan aan het hoofd trekken, dit hebben we dan ook toegepast op mijn paard en nu kunnen we hem super laden. Of hij loopt er gelijk in of binnen 3 minuten.

Veel geduld, logisch denken en je paard observeren.

Veel succes.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:20

marleen_usar schreef:
Heel veel goede bruikbare tips, we hebben veel grondwerk gedaan ook in het verleden ook geclickerd en dat ging ook heel goed. Maar dan nog lukte het niet, maakt het ook nog uit of je hem vaker laadt of maakt dat niet uit? Dus wanneer het goed gaat en je doet het een tijdje niet, gaat het dan nog steeds goed?

Werk je alleen of heb je iemand die je helpt? Hoe vaker hij op de trailer is geweest (en goede ervaringen ermee heeft) hoe makkelijker hij de trailer op blijft gaan. Maar in principe moet het na een tijdje ook goed lukken, mits het goed, en vooral paardvriendelijk!, gedaan wordt. Luister goed naar je paard en handel daarnaar..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:28

ingvdh schreef:
Als je het alleen wil doen, neem dan contact op met Esther de Vries, die kan je vast helpen.

Zij gebruikt geen hekken etc, ze leert je alleen te laden zonder dat je 5 mensen erbij nodig hebt.

Esther de Vries zou ik ook iedereen aanraden! Kost best wat, maar het is echt met 1 sessie klaar. Het duurde eerst een uur om mijn pony te laden (heeft een nare ervaring gehad met laden), nu dankzij Esther staat ze er weer in 1 keer op en ben ik dus in 5 min klaar voor vertrek.

Niet te lang zelf blijven aanklooien als het niet goed gaat, dan wordt het vaak alleen maar erger.
Laatst bijgewerkt door Junia op 02-11-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:29

Ik ben ook heeeel lang bezig geweest voor mijn paard een beetje de trailer op wilde. Hij vond het spannend en wilde niet, maar raakte niet paniek en was ook niet echt bang en angstig.
Meestal liep hij de plank op, trailer in, en liet dan een voet buiten op de klep staan, en als we hem dan nog een duwtje gaven kwam hij weer in volle vaart achteruit. Of hij ging gewoon op de laadklep staan en weigerde nog voor of achteruit te gaan. Uiteindelijk heb we het geprobeerd met 2 longeerlijnen aan weerskanten van de trailer en dan gekruist achter zijn kont zodat hij niet naar achter kon, en elk stapje vooruit belonen.
Tegenwoordig loopt hij er of in een keer in, of hij staakt weer, tot we de longeerlijn langs (niet eens erachter) de trailer spannen en dan loopt hij toch maar naar binnen met een diepe zucht :+

Let op, het gaat hier wel om een paard dat duidelijk niet bang was voor de trailer, maar er gewoon liever niet in gaat (is sowieso een dominant en lichtelijk koppig paard). Ik had het zo nooit aangepakt als het paard bang was geweest.

Mer1980

Re: Paard is niet te laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:04

Ook ik heb een tweetal paarden gehad (de rest liep er wel probleemloos op) en aangezien ik zelf een druktemaker ben heb ik Wendy Misran ingeschakeld. Die heeft het probleem in een halve dag opgelost. Ik moest het ook zelf leren (dat was het moeilijkste, want ik ben van niet banketstaaf maar poetsen zegmaar of de bezem erachter) maar paardje is voortaan probleemloos de trailer op gegaan. En deze moesten we echt platspuiten en naar binnen lieren. Nu nooit meer een probleem... Een prof inschakelen is wat mij betreft de oplossing en daarnaast ook nog eens heel leerzaam.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:23

Toen ik mijn merrie uit de opfok haalde is ze over de voorstang gesprongen en heeft vervolgens haar achterhand eronder door geschoven. Erg schrikken dus.
Om grote problemen te voorkomen heb ik na het zadelmak maken en het nodige grondwerk meteen hulp gezocht. Ik investeer liever één keer € 90,-.
Ik dacht wel wat ervaring te hebben, maar wat ik allemaal in één sessie heb geleerd is echt onvoorstelbaar waardevol. Met zoveel gemak en rust loopt ze de trailer op en ik ben me op dat moment zo bewust van iedere stap die ik goed of fout doe. Echt heel gaaf!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:07

Wat meestal goed werkt is het volgende. Leer het paard (zonder trailer) in eerste instantie om met een rukje met touw aan halster voorwaarts te gaan. Dat klinkt simpel maar veel paarden moet je nog blijven trekken met druk op het touw. Doe hetzelfde achteruit. Dus er voor staan, een rukje naar achteren en dan moet ie naar achteren bewegen.

Nu naar de trailer. Wanneer het paard voor of op de plank stopt dan vraag je meteen een meter of 5 achteruit. Dan weer rukje vooruit. Meelopen en als ie weer stopt weer achteruit. Verder geen stemcommandos of beloningen. Simpel deze techniek toepassen en al snel lopen ze erop. Kun je mooi alleen oefenen.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:22

ik volg dit even.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:43

Excuseme, rukjes aan het touw?? Was het maar zo simpel.....

Zou jij het prettig vinden als je met iemand ging wandelen en die geeft jou elke keer een rukje als je moet gaan lopen? Dat ga je gauw zat zijn....

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:50

Wij hadden dit probleem ook als wij op concours gingen met onze E pony.
Van alles geprobeerd tot ik het helemaal beu was.
Ik heb de trailer in haar wei gezet schot eruit gehaald en haar daarin telkens gevoerd zowel brokken als hooi.
Nu loopt ze er zonder op.
ps het lukt op deze manier niet in een dag dat moet je niet denken er gaat een tijdje overheen.

Veel succes. {:}

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:02

Ben het met cissy eens. Rukjes aan het touw vind ik ook een no-go.
Hou het paardvriendelijk..

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:19

Je kunt kijken of je idd toch iemand kunt regelen die je er mee helpt. Dan kun je aangeven dat je het graag zelf ook wilt kunnen en dan neemt diegene stapsgewijs de dingen met jou door en kan ze ook kijken hoe het paard reageert en hoe jij daarop weer moet reageren.

Mijn pony durfde ook nooit op trailer, was voor mij wel een must ivm les waar ik naar toe moest ed.
Ik heb de trailer op wei gezet (kan ook in bak/paddock), stenen onder de achterkant (als hij niet aangekoppeld staat aan de auto zodat je hem langere tijd kunt laten staan) zodat hij niet kan kieperen en dan zonder halster oid in alle vrijheid geleerd trailer laden.
Ik gaf hem elke dag 2x per dag zijn eten in de trailer. Ik had de voerbak voorin gemonteerd. Op deze manier leerde hij dat hij de trailer in moest voor zijn brok. Daardoor wilde hij zodra hij ergens de trailer zag staan direct naar de trailer toe hihi.
Sommige mensen zeggen dat je niet moet lokken met eten, maar bij mij heeft dit juist erg geholpen. Ook geen snoepjes halverwege leggen! Gewoon in de voerbak voorin en desnoods wat rammelen zodat ze weet dat het er is. Uiteindelijk kon ik binnen een maand super makkelijk trailerladen. Ik kwam aanlopen en zet hem op de laadklep, liet los, liep om de trailer en ging bij het deurtje staan, riep hem dan en liep daarna weer naar achter om de achterkant dicht te maken. Ik had dus van niemand hulp meer nodig en pony kon in alle rust vervoerd worden.

Sluit hem ook de eerste keren niet meteen op (dus niet de klep dicht). Laat hem zien dat hij weg kan zodra hij wil. Dan leert hij dat er altijd een vluchtweg open blijft. Pas als je dit een aantal keer hebt gedaan en hij niet in angst er weer uit wil de klep dichtdoen. Pas als dit goed gaat met de trailer rijden.

Succes! Hopelijk kun je hier wat mee :)