Wat is redelijk om te vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:02

Moni_Q schreef:
Ik ben absoluut geen prof, maar durf oprecht te zeggen dat ik veel ervaring in het doorrijden van jonge paarden. Heb mede door stage hierin veel ervaring opgedaan. En met goede begeleiding van mijn instructrice al enkele paarden opgeleid tot M niveau.

De eigenaar heeft mij gevraagd of ik dit paard wil rijden en gezegd dat ik dit niet voor niks hoef te doen. In principe hoef ik dit paard alleen maar buiten en binnen te zetten en te rijden. Maar doe ook een paar x week haar box mesten en recht trekken, omdat ze op het bedrijf alleen opstrooien en eens per 2 weken alles leeg halen. Maar dit is een kleine moeite.

Het paard staat op hetzelfde erf als mijn eigen paarden, dus hoef er niet extra om te reizen want moet mijn eigen paardje toch ook trainen.

Door mijn ervaring met het rijden van jonge paarden kom ikzelf een heel eind. Maar zoals (bijna) iedereen heb ook ik begeleiding nodig. Daarom gaat dit paard eens in de 2 à 3 weken mee naar les. Ik krijg dan genoeg huiswerk om zelf weer even verder te kunnen. Ook mijn instructrice beaamt dit.

Ik hoef hier ook geen bakken geld aan te verdienen, omdat ik in principe tot nu toe weinig tot geen kosten maak aan dit paard en ik hoef er niet van te leven . Ik steek er op dit moment alleen tijd in en af en toe gaat ze mee naar les. Maar vind het toch wel redelijk om een (kleine) vergoeding te krijgen voor het trainen van andermans paard. En de eigenaar heeft dit zelf aan geboden, ik heb er niet om gevraagd. Maar mocht in de toekomst iemand vragen of zijn pf haar paard wil rijden doe ik dit cker niet gratis.

Maar als ik het dus begrijp hebben ze daar op die stal alleen een buitenbak? En moet je twee a 3 maal in de week een tien minuten heen en weer met de trailer?

ambre

Re: Wat is redelijk om te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:15

Dat begrijp ik mindim,maar ik neem aan dat ze het heeft over 300€ incl stalling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:27

ambre schreef:
Dat begrijp ik mindim,maar ik neem aan dat ze het heeft over 300€ incl stalling?

Nee, stalling komt niet voor rekening TS.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:44

Moni_Q schreef:
Heey! Jij hier ook? :D

Fanatieke bokker haha ;)
Jonkie van jullie ziet er goed uit trouwens! Was van het weekend even wezen kijken :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:47

Mindim schreef:
ambre schreef:

Ik doelde op de post van iemand die zei een paard bij een prof voor 300€ te kunnen zetten in training.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:56

Ik vind het maar een vreemde situatie..
Zou gewoon de eigenaar zn ding laten doen, als hij perse wil betalen lekker laten doen. Zelf iets vragen vind ik nogal vreemd in deze situatie, kan komen omdat het doel van de eigenaar nog niet duidelijk is genoemd en het allemaal wat vaag overkomt in het topic.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:57

ik zou als eerste opschrijven wat je kwijt bent aan benzinekosten (19 cent per km.).
De tijd opschrijven, slijtage hoofdstel/zadel (zadel moet ook opgevuld, en tuig moet gevet).

omdat je zelf geen idee hebt en het (Zo lijkt het) ook niet heel belangrijk vindt (natuurlijk is het mooi meegenomen, maar je doet het nu ook voor niets en investeert zelfs erin, dus vind het ws ook leuk om te doen) zou ik dan gewoon bij de eigenaar aangeven dat je het moeilijk vindt om een bedrag te noemen, en waar zij zelf aan zat te denken. Intussen heb je dan zelf al het kostenplaatje helder en weet je dus precies wat je overhoudt..voelt het goed...gelijk doen.

Je voorkomt dan ook dat je of minder vraagt dan wat de eigenaar had willen betalen, of dat je teveel vraagt, waardoor de eigenaar het wel betaald, maar mss toch een rotgevoel eraan over houdt en dit de goede verstandhouding verstoort. Het is een blijk van waardering van de eigenaar...die kun je alvast in je zak steken, en laat het de eigenaar dan ook maar bepalen, dan zit je altijd goed.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:06

soms moet je ook blij wezen als je op een paard rijd.
als wij paarden voor andere reden.
kregen wij altijd alles vergoed.
dus ook de stalling en die kosten hier 200 euro en wedstrijden en startkaart alles.
brokken noem maar op.
en wij hadden er ook plezier in.
en als wij een paard verkochten kregen wij nog een heel leuk zak centje mee.

maar als jij het paard zadelmak moet maken en door gaat rijden vind ik het een ander verhaal.
dan zou ik vragen tussen de 400 a 600 euro.
maar ben jij een ruiter die gewoon leuk kan rijden maar niet bijzonder om het maar zo te zeggen.
dan vind ik dat je al blij mag wezen dat je op een ander zijn paard mag rijden.
om het maar zo uit te leggen haha.

maar voor de volgende keer kan je het beter van te voren afspreken wat je wilt.
qwa geld enz

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:17

Onze dochter krijgt 20 euro in de week. Ze rijdt een pony nu 2 keer in de week en ze geeft de eigenaar dan nog 1 keer les.
Vindt het een net bedrag,ze rijdt op Z2 nivo en heeft ervaring met jonge pony`s inrijden en doorrijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:28

ambre schreef:
Mindim schreef:

Ik doelde op de post van iemand die zei een paard bij een prof voor 300€ te kunnen zetten in training.

Lees het zoals je wilt, er zijn genoeg semiprofs die het voor 300 all in doen.
Dan heb je de grotere/bekendere stallen die wat meer vragen maar trek je daar de stallingskosten vanaf dan kom je op eenzelfde bedrag voor het rijden alleen.
Dat is ook wat ts doet, ze heeft er verder totaal geen werk mee, hoeft alleen te rijden.
Wat de intentie's van de eigenaar zijn maakt wel verschil vind ik, als die het paard wil verkopen als ts er klaar mee is, vind ik het wat anders dan iemand die toevallig even minder tijd heeft en iemand zoekt die tijdelijk het paard beweging kan geven.
Maar zou dit een goed paard zijn met potentie en is het geen probleem om er bv wedstrijden mee te rijden, dan is het ook weer een prachtige gelegenheid om ervaring op te doen voor ts, dan zou ik bv alleen onkosten laten vergoeden en een deel vragen bij verkoop.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:39

Ik zat op de 125-150 excl stalling. En ik deed een beetje hetzelfde wat jij deed.