nw paard gekocht transport ongeluk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:18

Het geld van het zadel hebben ze meegekregen. Hij bleef maar lopen met het zadel en wij met stokkreupel gewond paard.
op het moment dat paard in stal hupte. wou ik zadel aanpakken maar dat hoefde niet.
pas na het overhandigen geld in zadelkamer kreeg ik het zadel.

En nee niet direct afgedankt. Daarom staat ze nu op stal bij ons !!!!

geerke

Re: nw paard gekocht transport ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:22

heeft het ook een naam wat het paard heeft aan zijn achterbeen?

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:23

nee nog niet.
da dacht dat het na de verdoving en andere spuiten beter zou zijn. zaterdag in de loop van de middag al en woensdag zou alles achter de rug zijn. Hij had het goede bericht dat dit klaar zou zijn.
maja helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:36

even off topic....hoe kan een dierenarts nu adviseren dat op de wei beter is als nieteens bekend is wat het paard heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:37

Hoe kan een da zeggen dat iets over is binnen een paar dagen als hij niet weet wat het is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:40

:D tja...inderdaad.
Vreemde dierenarts.
Voor hetzelfde geld is er iets gebroken en staat het arme beest het volledig te vernielen nu :7

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:43

beweging altijd beter dan vast opgesloten in stal. wat hij ontdekte was een rode plek op haar zool onder de hoef. hij dacht dat dat het probleem zou zijn. het is wel een goede dierenarts een eerlijke.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:48

bij een hoefzweer of kneuzing punten ze met de hoef...ze trekken dan niet het volledige been omhoog.
Beweging is helemaal niet goed als je niet weet wat er aan de hand is.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:50

Sorry maar ik vind dit allemaal erg dom, je betaald een paard toch niet vooraf???
Paard wordt gebracht, paard goed = betalen niet eerder, of als je het paard zelf ophaalt, eerst kijken of het paard nog steeds goed is, papieren en keuringen in orde zijn, zo ja papieren overhandigen, geld overhandigen en paard overhandigen.

Denk dat je nu een enorm getouwtrek krijgt, wens je heel veel sterkte.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:52

Wat iemand vorige pagina zei klopt, geldige eigendomsoverdracht is bij levering (en dan rechtsgeldige titel en beschikkingsbevoegdheid). Hoe t precies met paarden zit weet ik echter niet maar neem aan dat dat er ook onder valt. Tot het moment dat t paard van de trailer afkomt, is het onder hun zorg. Maar jammer dat je niet gelijk gehandeld hebt! Ik snap t wel, maar toch!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:58

Ik denk toch dat er iets over het hoofd gezien wordt. TS is al een paar weken eigenaar van het paard. Ze heeft zelf opdracht gegeven het paard te laten vervoeren door de vorige eigenaren. Met andere woorden, jouw paard, jouw zorgen.

Ik heb mijn laatste paard gekocht in Portugal en betaald (met keuring en koopcontracten) voordat hij op transport ging naar NL. De transport was voor mijn rekening en mijn risico. Het was immers toen al mijn paard. Als hij een ongeluk zou hebben gehad onderweg zou ik daarvoor niet bij de fokker hoeven aankomen. Het was immers mijn beslissing om hem te laten vervoeren en hij was in mijn eigendom.

Als jouw paard was gebracht door een andere vervoerder en er was wat gebeurd onderweg had je ook niet bij de vorige eigenaar hoeven aankomen. Als er in de weken dat het paard nog bij de vorige eigenaar stond terwijl het al door jou betaald was een ongeluk zou krijgen in de wei dan was dat ook niet meer hun risico.

Dus ik denk dat er nogal wat haken en ogen aan zitten en dat terugbrengen en je geld terug eisen niet zomaar gaat. Ik wens je veel succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:03

dat is inderdaad zo...ts was al eigenaar.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:04

Mee eens als het paard door een derde vervoerd is. Maar het lijkt me in dit geval niet zo. De eigendomsoverdracht heeft immers nog niet plaats gevonden?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:05

Als het paard gebracht wordt door een derde en die krijgt een ongeluk dan stel je die aansprakelijk lijkt me.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:05

DonCamillo schreef:
Mee eens als het paard door een derde vervoerd is. Maar het lijkt me in dit geval niet zo. De eigendomsoverdracht heeft immers nog niet plaats gevonden?

Ja wel, alleen het zadel moest nog betaald worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:07

maikeltje schreef:
Als het paard gebracht wordt door een derde en die krijgt een ongeluk dan stel je die aansprakelijk lijkt me.

Dat werkt helaas niet zo. Je kan je paard wel verzekeren voor schade tijdens een (groot) transport.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:08

maikeltje schreef:

dan zou het dus de w.a verzekering van de vorige eigenaar moeten zijn die gaat vergoeden?
En dan verzint de verzekering wel weer iets dat hij niet verzekert is om ritjes voor anderen te doen ofzo.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:16

Jessix schreef:
DonCamillo schreef:

Paard is een roerende zaak volgens art 3:2 Bw. Eisen voor eigendomsoverdracht voor een roerende zaak zijn een geldige titel, beschikkingsbevoegdheid en levering.
Leveringvereisten van een roerende zaak is bezitsverschaffing.
En daarin heb je 2 soorten: feitelijke overdracht (dus letterlijk overdragen) of indirecte overdracht (als t goed door iemand anders gehouden wordt bijvoorbeeld een caravan in een caravanstalling)
Dan lijkt mij toch het eerste van toepassing, feitelijke overdracht?

Edit: of het is een gevalletje eigenaar wordt houder... (Constitutum
Possersorium), en dan zou ts wel de eigenaar zijn..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 09-10-13 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:19

geerke schreef:
eigelijk is het toch hetzelfde dat als ik een auto koop,betaal en als ze hem komen brengen een ongeluk krijgen en auto total loss is....dan wil ik mijn geld terug.
Nu gaat het jammergenoeg om een dier van vlees en bloed,maar het principe is hetzelfde.

Mocht het wel op te lossen zijn wat hij heeft zou ik zeker de dierenartskosten vergoed willen hebben....zij hebben hem gebracht het was hun verantwoording.Het was anders geweest als je hem zelf had opgehaalt.

Ik denk dat dit misschien wel wat moeilijker ligt, immers op welk moment werd het paard van de TS toen ze hem daar betaalde of pas toen hij op haar erf kwam? En is de verwonding ontstaan door onzorgvuldigheid met het transport of gewoon domme pech/eigen gedrag van het paard. Want op een moment dat je ervan uit gaat dat het paard al van TS was na betaling en het de verwonding ontstaan zijn door het eigen gedrag van het paard dan is het natuurlijk een totaal andere situatie. Immers als je je paard door een ander laat vervoeren en het paard flipt zonder aanleiding op de trailer is die ander ook niet perce aansprakelijk...

@TS: ik zou ZSM een duidelijke diagnose willen voor het paard zodat je weet waar je aan toe bent en eens bellen met rechtsbijstand of het juridisch loket...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:26

Celiien schreef:

Paard is een roerende zaak volgens art 3:2 Bw. Eisen voor eigendomsoverdracht voor een roerende zaak zijn een geldige titel, beschikkingsbevoegdheid en levering.
Leveringvereisten van een roerende zaak is bezitsverschaffing.
En daarin heb je 2 soorten: feitelijke overdracht (dus letterlijk overdragen) of indirecte overdracht (als t goed door iemand anders gehouden wordt bijvoorbeeld een caravan in een caravanstalling)
Dan lijkt mij toch het eerste van toepassing, feitelijke overdracht?

Edit: of het is een gevalletje eigenaar wordt houder... (Constitutum
Possersorium), en dan zou ts wel de eigenaar zijn..[/quote]

Hoe het ook zit in dit geval, het is niet zo simpel.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:26

Betaling en levering zijn twee verschillende dingen. Als ik een koelkast bestel en in de winkel alvast betaal, maar hij is DOA (dead on arrival), dan heb ik alle recht van klagen. Natuurlijk is het dan een consumentenkoop (je koopt iets van een bedrijf). Maar ook als je via MP iets koopt van een particulier en het wordt niet of defect geleverd, sta je in je recht als je klaagt. Gelijk hebben is dan natuurlijk nog niet gelijk krijgen (laat staan geld terug krijgen).
Ik zou de TS ook aanraden om vooral een goed dossier bij te houden, vanaf het begin: schrijf alle gesprekken op (datum en inhoud), data van de dierenartsbezoeken en zijn acties en bevindingen, enzovoort.
Dit kan nog een heel langlopende zaak worden en misschien een rechtszaak. Tegen die tijd weet je echt niet meer hoe alles precies gegaan is. Ook als er een advocaat bij komt, wil die graag precies weten wat en wanneer er iets gezegd of gebeurd is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:01

Ik heb zo het idee dat je naar je geld kan fluiten als je het paard terug brengt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:03

Owjee, wat vervelend zeg. En wat heb je dom gehandeld, sorry.
Je het het paard geaccepteerd zoals het van de wagen kwam, je hebt de 'gebreken' die daar zichtbaar waren geaccepteerd.
Niet zo slim dus want daarmee stem je ermee in.
Dat het paard altijd gezond is geweest is fijn voor ze maar heb jij niets aan, paard was onder hun verantwoordelijkheid tot het moment van afleveren dus ook toen deze schade is ontstaan.

Voor wat het waard is; mocht het ooit weer gebeuren; onmiddelijk terug in de trailer, eigenaar duidelijk meedelen dat je er niet mee accoord bent en dat je je geld terug wilt. Je betaald voor een gezond paard, dus dat moeten ze ook afleveren.
Als jij het paard zelf ophaalt en inlaad is het een ander verhaal, dan is het jouw verantwoordelijkheid zodra je van het erf af bent.

Ik denk niet dat je er nu nog veel mee kunt, ook gezien de onbuigzame/ongeintresseerde houding van de vorige eigenaren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:09

Boras schreef:

Dus volgens het artikel, is zolang er niks afgesproken is, sprake van feitelijke levering. Ts heeft geen contract oid, dus tenzij ze mondelijk iets heeft afgesproken is het paard niet goed geleverd
Maar ze heeft t wel geaccepteerd... Daar zit t lastige punt.