Nieuw paard maakt schade aan overige paarden - verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:37

Mindim schreef:
Ik denk dat er een probleem rijst, dat je niet kunt bewijzen dat je paarden getrapt zijn door dat specifieke paard. Logisch dat je denkt dat het door dat paard komt, maar zeker weten doe je het niet.
Dat de andere normaliter gezellig met zijn vieren van 1 hooibultje staan te eten, zegt natuurlijk niet zo veel. Dat hebben wij hier ook, toch is mijn paard destijds door een vreugdebok van haar beste vriend, beurs geschopt. Het blijven dieren. Jij hebt de keuze gemaakt de paarden samen te voegen, dat kan de verzekering misschien aandragen om niet uit te keren, eigen keuze om ze bij elkaar te zetten. Het is een risico om paarden bij elkaar te zetten, die je heel bewust hebt genomen.
Ik hoop voor je dat een verzekering uitkeert, maar je hebt eigenlijk niet zo veel bewijs.

zo denk ik er idd ook over.. denk idd dat je niet veel kan bewijzen daarin

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:39

sylva schreef:
Update:

Ik heb de kosten van de kliniek van de verzekering uitgekeerd gekregen *\o/* In de eerste instantie een afwijzing, daar heb ik op gereageerd middels een brief met daarin mijn standpunt en mijn kant van het verhaal. Een kopie van de factuur van de kliniek meegestuurd en vervolgens kreeg ik anderhalf week later een telefoontje. Welliswaar na een korte en lichte discussie via de telefoon hebben ze ingegeven en kreeg ik de kliniekkosten vergoed. Ben er heel blij om. Het is dus niet onmogelijk. :j

oei, lees nu je berricht!!
ik denk dat je veel geluk hebt gehad hoor!!

Ceriadwen

Re: Nieuw paard maakt schade aan overige paarden - verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:43

Jij hebt een pensionstal, je ziet het gebeuren (vanaf het begin af aan) en je onderneemt geen adequate actie? Is niet een toonbeeld van goed pensionhoudersschap.

Bij mij had je met een dergelijk verzoek je rechtsbijstand in kunnen schakelen, want ik had je geen dubbeltje betaald.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:48

_Anneruth schreef:
Er is door de pensionhouder besloten dat het paard in de kudde wordt geplaatst. Je hebt het gedrag van het nieuwe paard nauwlettend kunnen volgen en toch grijp je pas in nadat het echte leed heeft plaats gevonden. Als ik je verhaal goed heb begrepen had je zelf eerder kunnen ingrijpen en het leed kunnen voorkomen en daarom zou ik denken dat je dan geen aanspraak kan maken op een verzekering. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Daar ben ik het mee eens. Je had veel eerder moeten ingrijpen en het dier apart zetten.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:04

Discussie over het wel of niet eerder ingrijpen lijkt me zeer onnodig, helemaal aangezien dat niet meer relevant is. Ik heb een update geplaatst voor de mensen die destijds hadden aangegeven benieuwd te waren geweest hoe het afliep. Ook voor mensen in de toekomst is het handig om te weten hoe dit eventueel kan lopen.

In onderstaande quote van mijzelf heb ik al uitgebreid uitgelegd hoe ik gehandeld heb en wat mijn argumenten daarin zijn.
sylva schreef:
Zo, wat een reacties! Sommige reacties heb ik echt wat aan, enorm bedankt. Zal de adviezen op een rijtje zetten en zeker een aantal opvolgen. Erg fijn en bedankt voor het delen van de ervaring.

Maar sommige reacties van jullie, bah wat kunnen sommige mensen kortzichtig zijn zeg ;( Denken jullie nou werkelijk waar dat ik wat aan dat soort reacties heb? Ik zit met tranen in mn ogen om mijn geblesserde paard een topic te typen in de hoop op reacties die me kunnen helpen bij het eventueel terug vorderen van de kliniek kosten en sommige van jullie vinden het leuk om nog even een trap na te geven?

Kan ik er nog wat aan veranderen? Nee
Kan ik de tijd terug draaien? Nee
Heb ik dit zo gewild? Nee
Had ik het agressieve paard eerder apart moeten zetten? Ja
Zou ik dat nu anders doen? Ja

Ten eerste is het een nieuw paard wat in een bestaande kudde komt. Dat geeft altijd oproer. De eerste 2 weken was het paard onderdanig en mocht niet in de buurt van de anderen komen. Allemaal normaal verloop, later eind 2e week werd hij geaccepteerd. Begin 3e week begint hij met het vertonen van dit gedrag en zie ik dat 2 dagen achter elkaar aan. Wat zijn nu 2 dagen met een nieuw paard in een bestaande kudde? Wat zijn nu 2 dagen van rangorde strijd? Dat hij dat gedrag vertoont enkele keren zat me uiteraard niet lekker, heb het ook aangegeven bij de pensionklant (ik ben idd gedeelde pensionhouder). Zij gaf aan dat het paard het anders nooit doet. Tja, wat moet je dan? Paard direct maar apart zetten? Ik zag het niet 24/7 en het was voornamelijk tijdens het hooi bijvoeren in de weide. Dan liep hij van bultje naar bultje te zeveren en onze merrie expres te teisteren door om de paar minuten van bultje te verwisselen. Ik maakte ipv 5 7 bultjes en het probleem was de volgende voerbeurten minder. Daarnaast heb ik hier 1 kudde en een 2 shetlanders apart lopen en heb ik geen ruimte voor het creeeren van een 3e kudde. De 2 shetlanders nemen samen nl ook al ruimte in. Deze kunnen niet bij onze bestaande kudde omdat ze dekens stuk maken. Daarbij, waar moet ik dat nieuwe paard heen doen? Maar in zn eentje zetten? Ik durf te wedden dat als ik daar een week geleden een topic voor had geopend op dit forum dat ik vierkant bekritiseerd zou worden. Kritiek in de zin van 'Och, zo kort? Dat is normaal, geef het een paar dagen' en
'Een nieuw paard in een bestaande kudde is niet binnen 3 weken ingeburgerd' en ' Een paard alleen hoort niet, zo creer je onrust en kan je m er nooit meer bij zetten'. Ga toch fietsen zeg.
Vanaf de zijlijn is het geweldig makkelijk om commentaar te leveren. Dus ben ik gelijk maar een slechte pensionhouder? Belachelijk, werkelijk waar. Dat iemand het 1 keer noemt, prima, maar dat het merendeel dat soort commentaar is?

Dat het agressieve paard nu bij de shetlanders in staat is niet mijn keus. De eigenaresse van het agressieve paard is ook de eigenaar van beide shetlanders. Zij wil het zo. Ik heb het waargenomen gedrag gemeld, maar ze blijven bij elkaar. Prima, niet mijn paarden en ook niet mijn risico meer. Dat weet ze ook en daar is ze het mee eens. Dat wil niet zeggen dat ik af en toe niet mijn hart vast houd als hij weer bezig is.
Ik heb voorop gesteld dat het paard terug in onze bestaande keuze plaatsen geen optie is en dat ik niet voor 1 pensionklant een aparte kudde van een paard in zijn eentje kan houden, financieel gezien. Dat kost me gewoon gras. De optie voor haar is dus in principe of een andere stal zoeken of haar paard bij de shetlanders. Zij kiest ervoor ze bij haar shetlanders te zetten. Kan ik dan niks mee verder.

Tot slot, dat het een risico blijft om andere paarden bij een kudde in te doen, dat lijkt me duidelijk. Ik vraag ook niet om medelijden in dat opzicht. Het is mijn eigen keus geweest. Helaas voor mij had ik eerder mijn gevoel moeten volgen. Wellicht dat het dan niet gebeurd was. Dat haar paard verantwoordelijk is lijkt me duidelijk, maar idd de bewijslast is nog een probleem. Ik ga met de adviezen van getuigschriften en het gedrag twee dagen voor die tijd wat proberen te doen. Wellicht dat de eigenaresse ook een deel hier in kan hebben. Via pb heb ik ook al een zeer nuttige ervaring gehad, dus ik ga het gewoon proberen. Ik heb zelf geen rechtsbijstand verzekering en ik heb mijn paard ook niet verzekerd. Ik begreep dat dat idd niet veel waarde zou hebben omdat de meeste verzekeringen alleen bij dood uit betalen. Wil je meer dan ben je al gauw 40 euro per maand extra kwijt en dan heb je die kosten er ook al uit als er een keer wat gebeurd. Wat betreft antwoord op een reactie in de trend van dat ik hier uberhaupt een claim op wil maken? Ik hoor jou wel als je zelf ook in een vergelijkbare situatie zit en inmiddels door andermans paarden in de kosten bent opgelopen. :') Op een gegeven moment vind ik het een keer genoeg en is het altijd het proberen waard.

Verder dus nogmaals bedankt voor de ontopic reacties. Ik hou jullie op de hoogte wat de uitkomst gaat worden als daar belang bij is?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:07

Ceriadwen schreef:
Jij hebt een pensionstal, je ziet het gebeuren (vanaf het begin af aan) en je onderneemt geen adequate actie? Is niet een toonbeeld van goed pensionhoudersschap.

Bij mij had je met een dergelijk verzoek je rechtsbijstand in kunnen schakelen, want ik had je geen dubbeltje betaald.

Zie mijn zojuist geposte bericht met uitgebreide uitleg. Gelukkig gaat de WA-verzekering zelf er nog altijd over en heb je er als verzekerde weinig op in te brengen als het gaat om de aansprakelijkheid. Hooguit je verhaal, maar gezien dat de verdedigende kant is, heeft de andere partij, de gedupeerde ook nog wat in de melk te brokkelen. Ik heb ook niks meer met de pensionklant daarin te maken gehad, maar rechtstreeks met de verzekering. Rechtsbijstand is dus ook totaal niet aan de orde hier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:16

Ceriadwen schreef:

Als je aansprakelijk wordt gesteld door iemand heb je zelf daar weinig over te bepalen, je stuurt door naar je verzekering en die handelt het af. Dat jij vindt dat het niet terecht is uitgekeerd is jouw mening, de wet en de verzekering beoordelen dat dus anders.
Als je denkt dat iets een twijfelgeval is kun je gewoon indienen bij de verzekering, die zoekt wel uit of het terecht of niet bij hun wordt neergelegd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:17

Ik heb mee gelezen,fijn TS dat je toch geld krijgt v.d. verzekering.
Eigenlijk is dat toch ook normaal,ik bedoel als een hond schade oploopt door een andere hond,krijg je toch ook vaak de kosten vergoed? maar het ligt ook aan de verzekering hoor,ze proberen er altijd onderuit te komen.Een meisje had schade veroorzaakt aan mijn paard,een hoop gedoe met haar verzekering,zij werkte wel volledig mee.Uiteindelijk werden de kosten toch nog vergoed [1250,-].

Je hebt nu ook vast wel geleerd dat je het geen 2 dagen moet aankijken.
Ik vind dat paard niet bepaald alleen maar dominant, die is ook niet sociaal.
Ik heb het hier ook gehad,een merrie die niet sociaal was,de leider van de groep liet duidelijk merken dat hij daar niet van gedient was.Hij bleef de merrie maar opjagen en aanvallen,schoppen,bijten in de hoek drijven.Ik heb nix afgewacht,heb na een paar uur de merrie apart gezet.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:24

Bedankt Waratje.
Idd Gohya, sindsdien kijk ik niks meer aan. Inmiddels is er een nieuw paard bij gekomen en heb direct aangegeven dat zoiets nooit weer de kans krijgt. Ook eigenaren vertrouw ik niet op hun woord dat ze een braaf paard hebben, sociaal gezien. Bij twijfel, direct eruit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:28

TS als een nieuw paard de kudde negeert of geen intresse toont dan is dat al fout!
Je zal dan ook zien dat de kudde het nieuwe paard gaat negeren in het begin.
Een nieuw paard wat wel sociaal is maakt áltijd kennis met de kudde,daarna gaan ze bijna altijd 'treintje' lopen en de 2de dag komt dan het bepalen van de rangorde,en dit gaat echt niet zo gemeen zoals dat paard deed bij jou paarden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:31

Jeetje wat enorm balen zeg!Sneu voor jou en je beide paarden

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je er echt een zaak van maakt maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat je pech hebt. Het is jouw keuze geweest om ze samen te zetten en het is ook je eigen keuze geweest ze niet eerder uit elkaar te halen ondanks dat je duidelijk meerdere malen gezien hebt dat het niet goed ging.

Fijn in elk geval dat haar verzekering mee gaat werken!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:33

Klopt, met het nieuwe paard daarna ging het gelukkig goed, direct vanaf de start al geaccepteerd en ook een sociaal dier. Was dat anders geweest dan zou ik een tweede keer schade ook direct voorkomen door direct eruit te halen, ongeacht of de eigenaar zegt dat t paard normaal nooit zo doet. Eruit dan

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:40

Dat is dan idd de afweging nieuwe samenstelling kudde, logische onrust en altijd aankijken versus te veel onrust etc etc. Waar ligt de grens bij een nieuw paard en wanneer zijn ze agressief. In het vervolg wacht ik in elk geval niks af Nimber, al ging het nu ook om een relatief korte tijd natuurlijk.

Wat mij betreft hoeven verdere discussiepunten ook niet verder uitgewerkt te worden. Ik wou een update plaatsen, en dat heb ik nu gedaan. Wat mij betreft blijft het daarbij gezien het een eind goed al goed is. Paard gaat deze winter tot het voorjaar nog op rust, daarna hopelijk er weer lekker tegenaan en we laten dit fijn achter ons. Hoofdstuk gesloten :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:30

zie je update nu net; goed dat je de kosten toch vergoed hebt gekregen. Fijn om te lezen dat het met je geblesseerde paard ook goed moet komen :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:28

Wat sneu voor je dat dit allemaal zo gelopen is.
Ik zou er ook enorm van balen.

Ik vraag me alleen af of de eigenaresse van het paard weet of je dit zo op bokt bespreekbaar maakt?
Zonder naam en toenaam maar ik denk voor bekenden toch zeker wel te herkennen.
Ik zou het niet leuk vinden als mijn pensionhoudster dit deed.
Wil je niet terecht wijzen of zoiets, maar ik vind dat je als pensionhouder heel erg voorzichtig moet zijn met het geschreven woord... voor je het weet doen de raarste verhalen over je de ronde.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 18:19

Zij zit niet op bokt. Noem idd bewust geen namen, plaats ed. Maar wil de kwestie daarom ook verder niet meer verder nog bespreken. Het begon met een vraag, het komt er vervolgens op neer dat ik mezelf moet verdedigen en uitleggen, wegens de vele wisselende reacties, vandaar dat er steeds meer van het verhaal op internet komt. En daar heb je gelijk, dat is voor niemand leuk dus vandaar dat ik het nu ook wil laten rusten. Heb er wel opgelet dat ik de klant met geen verkeerd woord benoem, noch het paard. Daar ben ik zo discreet mogelijk in gebleven. Dat is ook het laatste wat ik er nog aan wil toevoegen en reageer ook niet meer nu. Topic kan op slot :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:02

Topic wordt gesloten in overleg met team en TS.