Zo, wat een reacties! Sommige reacties heb ik echt wat aan, enorm bedankt. Zal de adviezen op een rijtje zetten en zeker een aantal opvolgen. Erg fijn en bedankt voor het delen van de ervaring.
Maar sommige reacties van jullie, bah wat kunnen sommige mensen kortzichtig zijn zeg

Denken jullie nou werkelijk waar dat ik wat aan dat soort reacties heb? Ik zit met tranen in mn ogen om mijn geblesserde paard een topic te typen in de hoop op reacties die me kunnen helpen bij het eventueel terug vorderen van de kliniek kosten en sommige van jullie vinden het leuk om nog even een trap na te geven?
Kan ik er nog wat aan veranderen? Nee
Kan ik de tijd terug draaien? Nee
Heb ik dit zo gewild? Nee
Had ik het agressieve paard eerder apart moeten zetten? Ja
Zou ik dat nu anders doen? Ja
Ten eerste is het een nieuw paard wat in een bestaande kudde komt. Dat geeft altijd oproer. De eerste 2 weken was het paard onderdanig en mocht niet in de buurt van de anderen komen. Allemaal normaal verloop, later eind 2e week werd hij geaccepteerd. Begin 3e week begint hij met het vertonen van dit gedrag en zie ik dat 2 dagen achter elkaar aan. Wat zijn nu 2 dagen met een nieuw paard in een bestaande kudde? Wat zijn nu 2 dagen van rangorde strijd? Dat hij dat gedrag vertoont enkele keren zat me uiteraard niet lekker, heb het ook aangegeven bij de pensionklant (ik ben idd gedeelde pensionhouder). Zij gaf aan dat het paard het anders nooit doet. Tja, wat moet je dan? Paard direct maar apart zetten? Ik zag het niet 24/7 en het was voornamelijk tijdens het hooi bijvoeren in de weide. Dan liep hij van bultje naar bultje te zeveren en onze merrie expres te teisteren door om de paar minuten van bultje te verwisselen. Ik maakte ipv 5 7 bultjes en het probleem was de volgende voerbeurten minder. Daarnaast heb ik hier 1 kudde en een 2 shetlanders apart lopen en heb ik geen ruimte voor het creeeren van een 3e kudde. De 2 shetlanders nemen samen nl ook al ruimte in. Deze kunnen niet bij onze bestaande kudde omdat ze dekens stuk maken. Daarbij, waar moet ik dat nieuwe paard heen doen? Maar in zn eentje zetten?
Ik durf te wedden dat als ik daar een week geleden een topic voor had geopend op dit forum dat ik vierkant bekritiseerd zou worden. Kritiek in de zin van 'Och, zo kort? Dat is normaal, geef het een paar dagen' en
'Een nieuw paard in een bestaande kudde is niet binnen 3 weken ingeburgerd' en ' Een paard alleen hoort niet, zo creer je onrust en kan je m er nooit meer bij zetten'. Ga toch fietsen zeg. Vanaf de zijlijn is het geweldig makkelijk om commentaar te leveren. Dus ben ik gelijk maar een slechte pensionhouder? Belachelijk, werkelijk waar. Dat iemand het 1 keer noemt, prima, maar dat het merendeel dat soort commentaar is?
Dat het agressieve paard nu bij de shetlanders in staat is niet mijn keus. De eigenaresse van het agressieve paard is ook de eigenaar van beide shetlanders. Zij wil het zo. Ik heb het waargenomen gedrag gemeld, maar ze blijven bij elkaar. Prima, niet mijn paarden en ook niet mijn risico meer. Dat weet ze ook en daar is ze het mee eens. Dat wil niet zeggen dat ik af en toe niet mijn hart vast houd als hij weer bezig is.
Ik heb voorop gesteld dat het paard terug in onze bestaande keuze plaatsen geen optie is en dat ik niet voor 1 pensionklant een aparte kudde van een paard in zijn eentje kan houden, financieel gezien. Dat kost me gewoon gras. De optie voor haar is dus in principe of een andere stal zoeken of haar paard bij de shetlanders. Zij kiest ervoor ze bij haar shetlanders te zetten. Kan ik dan niks mee verder.
Tot slot, dat het een risico blijft om andere paarden bij een kudde in te doen, dat lijkt me duidelijk. Ik vraag ook niet om medelijden in dat opzicht. Het is mijn eigen keus geweest. Helaas voor mij had ik eerder mijn gevoel moeten volgen. Wellicht dat het dan niet gebeurd was. Dat haar paard verantwoordelijk is lijkt me duidelijk, maar idd de bewijslast is nog een probleem. Ik ga met de adviezen van getuigschriften en het gedrag twee dagen voor die tijd wat proberen te doen. Wellicht dat de eigenaresse ook een deel hier in kan hebben. Via pb heb ik ook al een zeer nuttige ervaring gehad, dus ik ga het gewoon proberen. Ik heb zelf geen rechtsbijstand verzekering en ik heb mijn paard ook niet verzekerd. Ik begreep dat dat idd niet veel waarde zou hebben omdat de meeste verzekeringen alleen bij dood uit betalen. Wil je meer dan ben je al gauw 40 euro per maand extra kwijt en dan heb je die kosten er ook al uit als er een keer wat gebeurd. Wat betreft antwoord op een reactie in de trend van dat ik hier uberhaupt een claim op wil maken? Ik hoor jou wel als je zelf ook in een vergelijkbare situatie zit en inmiddels door andermans paarden in de kosten bent opgelopen.

Op een gegeven moment vind ik het een keer genoeg en is het altijd het proberen waard.
Verder dus nogmaals bedankt voor de ontopic reacties. Ik hou jullie op de hoogte wat de uitkomst gaat worden als daar belang bij is?