Snackie schreef:quote]
Sinds wanneer mag je met een combi rijden die zwaarder dan het toegestane gewicht van je auto rijden?
Buitenom dat het slecht is voor je auto (er staat niet voor niks op wat de auto max mag trekken)
Schijnt dat je gewoon een boete kan krijgen.
De regel momenteel is, dat je niet boven de 3500kg samen uit mag komen,
Dus auto plus trailer plus paard.
Maar! Je trailer plus paard mogen niet zwaarder zijn dan de max. treklast van de auto.
Dus als er op je papier staat dat je 1200 mag trekken, mag je niet meer dan 1200 trekken.
In mijn geval is de auto 1285, maar het trekgewicht (geremd) 1400kg. de trailer weegt 500 paard ruim genomen 600 = 1100. plus 1285 van het gewicht zit ik op 2485kg, en mag ik dus zonder E rijden.
Echter heb ik mijn E wel gehaald, want volgend jaar word t vast weer veranderd.
Hier gaat iets fout voor iemand die zonder E wil rijden, want dan wordt er alleen gekeken naar gewicht + laadvermogen van de aanhanger (dus max. gewicht op kenteken aanhanger) en niet naar wat er daadwerkelijk in staat.

Al jaren... En op de camping zet ik de vouwwagen op de plek omdat mijn vechtgenoot met gratis E dat niet kan... Ook fileparkeren, recht of krom achteruit, maakt me niets uit. Alleen in het donker achteruit vind ik wat lastiger.