Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:33

Snackie schreef:
quote]

Sinds wanneer mag je met een combi rijden die zwaarder dan het toegestane gewicht van je auto rijden?
Buitenom dat het slecht is voor je auto (er staat niet voor niks op wat de auto max mag trekken)
Schijnt dat je gewoon een boete kan krijgen.

De regel momenteel is, dat je niet boven de 3500kg samen uit mag komen,
Dus auto plus trailer plus paard.

Maar! Je trailer plus paard mogen niet zwaarder zijn dan de max. treklast van de auto.

Dus als er op je papier staat dat je 1200 mag trekken, mag je niet meer dan 1200 trekken.

In mijn geval is de auto 1285, maar het trekgewicht (geremd) 1400kg. de trailer weegt 500 paard ruim genomen 600 = 1100. plus 1285 van het gewicht zit ik op 2485kg, en mag ik dus zonder E rijden.
Echter heb ik mijn E wel gehaald, want volgend jaar word t vast weer veranderd.

Hier gaat iets fout voor iemand die zonder E wil rijden, want dan wordt er alleen gekeken naar gewicht + laadvermogen van de aanhanger (dus max. gewicht op kenteken aanhanger) en niet naar wat er daadwerkelijk in staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:35

TinePine schreef:
Nee want het laadvermogen van die trailer is 2200 kg, dus leeg mag hij nog niet achter je auto, omdat dit dus hoger is dan wat je auto mag trekken.

edit: ik moet het goed zeggen. Hij staat max gewicht 2200 kg op je kenteken en dat is het enige waar naar gekeken wordt op het moment dat jij aangehouden zou worden. Wanneer je E hebt zou het wel kunnen dan kijken ze naar wat je er werkelijk in het staan. (beetje kinderachtig maar zo werkt het wel) En bij twijfel ga je dan op de weegbrug

Soms kan je je trailer wel teug laten keuren dus dat het max laadvermogen minder word. Dus dat je dan onder de 3500 uit komt.

Ik snap soms alleen nog steeds niet wat sommige mensen bezielt om met een lichte auto en zwaardere trailer te gaan rijden. .. ook al mag het.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-13 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:35

snackie, het gewicht van je auto zegt niets over wat hij mag trekken. Wat je auto mag trekken geremd staat op het kenteken en is afhankelijk van o.a. het vermogen en het Koppel etc.

Mijn auto weegt bijvoorbeeld 1379 kg, maar mag geremd 1500 kg trekken. Wanneer ik met mijn trailer rij met paard erin kun je ook voelen dat hij dat makkelijk aankan. Zowel met optrekken als met remmen. Wel in de versnelling remmen dan he, maar dat moet altijd en vooral met een aanhanger!
Laatst bijgewerkt door TinePine op 13-08-13 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:37

Volgens mij klopt dat ook niet helemaal, gewicht trailer is vaak 500 plus 600/700 dus 1100/1200 kg

Ze rekenen volgens mij sws altijd de max massa (staat op je kenteken, dat is dus trailer gewicht, plus wat hij max mag vervoeren) wat er daadwerkelijk in staat meten ze niet direct na in geval van een paard of vee.
Maar de meeste gevalletjes bij controle zijn zware machines of puin bijv. en dan kun je gewoon mee naar de weegbrug.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:37

TinePine schreef:
snackie, het gewicht van je auto zegt niets over wat hij mag trekken. Wat je auto mag trekken geremd staat op het kenteken en is afhankelijk van o.a. het vermogen en het Koppel etc.

klopt, t ging om t voorbeeld

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:38

het ergste is overigens dat meneer agent het 9 van de 10x ook niet zeker weet.

Op de site hierboven genoemd staat dit : Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

En dat is dan ook wel waar, want als je auto 1200 weegt, maar 1400 geremd mag trekken, is het trekgewicht idd zwaarder dan de auto.
Maar je mag dus niet zwaarder trekken dan de maximum aangegeven op je kenteken
Laatst bijgewerkt door TurboTinker op 13-08-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:39

Snackie schreef:
het ergste is overigens dat meneer agent het 9 van de 10x ook niet zeker weet.

+1

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:42

Snackie schreef:
Van de rijksoverheid krijgen wij de volgende info
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Bij b rijbewijs:
Citaat:
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Dit is ook wat er al sinds feb op de site staat, heb er zelf namelijk al eerder naar gezocht.

Dat is best raar, aangezien je auto dat inprinciepe niet aan kan.[/quote]
Nee dat staat er niet, er zijn auto's die meer mogen trekken dan ze zelf wegen, in dat geval mag je op B rijbewijs de aanhanger dus trekken mits hij binnen je laadvermogen valt en onder een totaal van 3500 valt. Stel je hebt dus een auto van 1400 die 1600 mag trekken, dan heb je een aanhanger die 1600 max gewicht heeft kom je totaal op 3000 en mag dat op een b rijbewijs.

Stel je hebt een auto van 1600 en een aanhanger terug gekeurd op 1400 mag dit ook.

Echter wanneer je auto 1500 mag en je aanhanger 2000 max is mag dit op B rijbewijs niet, op BE zou je mits het werkelijke gewicht onder de 1500 blijft je hem wel mogen trekken (risico is alleen dat ze je bij twijfel op de weegbrug mogen zetten en je plaatje dan nog moet kloppen)

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:43

IK! Maar ik rijd zonder E rijbewijs, omdat ik m'n E rijbewijs nog niet mag halen, omdat ik nog geen 18 ben... -O-

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:45

UnitedxWest schreef:
IK! Maar ik rijd zonder E rijbewijs, omdat ik m'n E rijbewijs nog niet mag halen, omdat ik nog geen 18 ben... -O-

Nu ben ik in de war, want heb je dan wel een B? of is dat met die nieuwe regel dat je kunt afrijden als je 17 bent en dan onder begeleiding de weg op mag? (voel mij ineens heel oud dat ik dit niet weet)

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:47

TinePine schreef:
UnitedxWest schreef:

Nu ben ik in de war, want heb je dan wel een B? of is dat met die nieuwe regel dat je kunt afrijden als je 17 bent en dan onder begeleiding de weg op mag? (voel mij ineens heel oud dat ik dit niet weet)

Ik (17) heb wel m'n B inderdaad en mag nu onder begeleiding de weg op. Ook als in met trailer rijd, moet er begeleiding naast natuurlijk.

BabiiVeeraa

Re: Wie rijdt er met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:53

Ik rijd sinds kort ook zonder rijbewijs met de trailer! Wel even een paar lesjes gehad van mijn vader, omdat ik het toch wel fijn vind om even te weten waar je op moet letten voordat ik echt met paard&al op pad ga.

Wij hebben 2 trailers en met de ene mag ik wel rijden en de andere niet :+
Auto is 1450 en de nieuwe trailer is 1900 max geladen. De oude trailer is 2000 en blijft dus ook wel onder de 3500 grens in combi met de auto, maar onze auto mag maar 1950 trekken. Daar moet je dus wel even goed naar kijken :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:55

BabiiVeeraa schreef:
Ik rijd sinds kort ook zonder rijbewijs met de trailer! Wel even een paar lesjes gehad van mijn vader, omdat ik het toch wel fijn vind om even te weten waar je op moet letten voordat ik echt met paard&al op pad ga.

Wij hebben 2 trailers en met de ene mag ik wel rijden en de andere niet :+
Auto is 1450 en de nieuwe trailer is 1900 max geladen. De oude trailer is 2000 en blijft dus ook wel onder de 3500 grens in combi met de auto, maar onze auto mag maar 1950 trekken. Daar moet je dus wel even goed naar kijken :)

Wat je zou kunnen doen is de trailer terug laten keuren naar 1950, dan mag je ermee op pad.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:35

Mijn instructrice doet het al jaren, gooit haar charmes in de strijd bij meneer Agent en komt er dan met een waarschuwing vanaf.
Die reed altijd met een paardenvrachtwagentje... lol en dan niet in de buurt maar die karde heel NL door nu nog steeds trouwens.
Kan prima omgaan met zowel een paardentrailer als vrachtwagen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 01:25

Ik rij ook zonder E.
Heb een vw passat 4x4 weegt 1550 en mag 1800 trekken en mijn trailer mag geladen 1350. Vind het buiten dat ik geen E hoef het fijn een zware auto voor de trailer te hebben.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 01:40

;) Al jaren... En op de camping zet ik de vouwwagen op de plek omdat mijn vechtgenoot met gratis E dat niet kan... Ook fileparkeren, recht of krom achteruit, maakt me niets uit. Alleen in het donker achteruit vind ik wat lastiger.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 06:33

ik had het p[ gegeven moment zelfs zo dat als ik mijn daihatsu feroza op geel kenteken zou hebben net boven het gewicht van die 3500 uit zou komen met 1,5 paards, maar met grijs kenteken niet. is een hele uitzoekerij geweest, omdat moment had ik me al opgegeven voor b&e les, maar dacht ik het kan nu rij ik al 15 jaar trailer

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:30

Charityyy schreef:
Mijn instructrice doet het al jaren, gooit haar charmes in de strijd bij meneer Agent en komt er dan met een waarschuwing vanaf.
Die reed altijd met een paardenvrachtwagentje... lol en dan niet in de buurt maar die karde heel NL door nu nog steeds trouwens.
Kan prima omgaan met zowel een paardentrailer als vrachtwagen.

Het is mij vooral om de verzekering te doen! En vooral wanneer iemand ander tegen jou aanrijdt, dan heb jij het toch gedaan omdat je niet verzekerd bent. Ik vind het mooi dom, vooral wanneer je de paarden van een ander vervoerd.
Wat betreft vrachtwagentje. Er zijn er die je gewoon met een B mag rijden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:08

Dit zegt de Rijksoverheid er over (B-rijbewijs):

Aanhangwagen of oplegger:
    (1) toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg of
    (2) toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg

Als je zekerheid wilt over je optelsom: bel het RDW.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:44

Ik rij op B rijbewijs met mijn Nissan Almera 2 ltr diesel met daarachter een anderhalfpaardstrailer met max.massa van 1200 kg (terug laten keuren).
Trailer weegt leeg 570 kg, paard ongeveer 520 kg.
Dit is een legale combinatie, overigens :)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:49

Hartstikke leuk dat mensen roepen "Dat ze het zichzelf wel hebben aangeleerd" en goed kunnen rijden met de trailer (zal vast wel waar zijn).
Maar hoe zit dit verzekeringstechnisch in het geval er wat gebeurd?!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:19

Ik snap niet dat niet gewoon het BE gehaald wordt, op bv vakantieveilingen heb je vaak al cursussen voor 300 euro. Hier leer je ook fatsoenlijk achteruit rijden ed en geen gedoe als de regels toch weer wijzigen en geen onduidelijkheden bij verzekeringen en agenten als er iets gebeurd

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:29

Lynn_Nikita schreef:
Ik snap niet dat niet gewoon het BE gehaald wordt, op bv vakantieveilingen heb je vaak al cursussen voor 300 euro. Hier leer je ook fatsoenlijk achteruit rijden ed en geen gedoe als de regels toch weer wijzigen en geen onduidelijkheden bij verzekeringen en agenten als er iets gebeurd

Tja ik ga misschien wel de cursus doen maar afrijden laat ik wel uit mijn hoofd.
Ik heb faalangst en praktijk examen gaat finaal fout en wordt ik erg onzeker van..
Met mijn auto heb ik 5 keer afgereden en daarna een half jaar erg onzeker gereden daardoor, terwijl ik zonder examinator geweldig kon rijden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:17

Lynn_Nikita schreef:

Haha veel plezier via vakantieveilingen. 2 vriendinnetjes van mij hebben dit gedaan, beide gezakt. De ene heeft een week laten via dezelfde school maar dan niet vakantieveiling maar gewoon regulier en die is zonder extra oefenen geslaagd. Zo een examen aanvragen is dan voor een rijschool meer dan het oplevert. Dus op kleine dingetjes laten ze je al zakken om zo toch de kosten er nog een keer uit te halen. Zij rijd prima rond, bij haar zal ik mijn paard zo in de trailer zetten en dat zegt heel veel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:26

Met E wordt je niet geleerd hoe je veilig een paard vervoert. Mijn ene paard stapt niet eens weer in als een persoon met E maar zonder paardenkennis met hem op stap gaat. Ook al heeft die persoon op zijn manier heel voorzichtig gereden. zolang de wet de mogelijkheid biedt maak ik er gebruik van.