Bedrogen, wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Bedrogen, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:02

Enkele jaren?
En in de tussentijd?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:14

gini1521 schreef:
Mijn mama had het opgezogt en blijkbaar kan je in belgie als minderjarige een gratis advokaat krijgen.

Dat zou mooi zijn, want anders betaal je met gemak € 300,- per uur.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:24

Je staat gewoon in je recht als je het paard terug wilt geven. Je hebt duidelijk gemaakt dat je een rijpaard zocht en zij heeft je dit paard als rijpaard verkocht, terwijl ze wist dat het paard er ongeschikt voor is.

Kortom het product (het paard) voldoet niet aan de redelijkerwijs gestelde verwachtingen.

Heel sneu voor jou, vooral voor het paard ook.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:46

een heel naar verhaal. snap niet dat dat mens steeds door kan gaan met der praktijken terwijl er al rechtzaken zijn geweest ts ik wens je succes

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:08

In de tussentijd niets, je kan er toch niets meer aan doen.

colordance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:07

Goed dat je dit soort mensen aanpakt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:19

gini1521 schreef:
Mijn mama had het opgezogt en blijkbaar kan je in belgie als minderjarige een gratis advokaat krijgen.

Dat zal zeker wel, maar is het ook zo dat jij juridisch gezien de eigenaar bent van het paard? Ik vind er niet veel over, enkel dit: http://www.goeievraag.be/vraag/financie ... aam.190214 .
En het is me niet duidelijk of dit een Nederlandse wetgeving is en of die ook voor België geldt, maar als dat zo is, dan is juridisch gezien het paard van je ouders en dan moeten zij een advocaat inschakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:47

Ik zou het paard eerst zelf nog eens na laten kijken door een dierenarts. Zometeen is het allemaal overdreven (heba daar ervaring mee. .) En op grond waarvan wil je hem anders terug doen? Dat een vorige eigenaar iets heeft verteld dat het paard niet goed zou zijn maar dat is nu nog niet bewezen toch? Of lees ik ergens over heen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:53

Is er in Belgie niet zoiets als de onderzoeksplicht? Want daar heb je sowieso niet aan voldaan Ts...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:00

gini1521 schreef:
Er zijn hier ineens een hoop reacties dus ik ga op zoveel mogelijk reacties apart reageren.
Friesiszwart: heb hem niet laten keuren nee. Maar ik heb het eens nagegaan en deze vrouw heeft al meer dan 50 mensen op dezelfde manier bedrogen, dus het is gelul dat ze zelf de prijs kan bepalen en dat ik daar mee akkoord ga. Ik ben akkoord gegaan met een rijpaard van 9 jaar, dat wedstrijdjes jumping en dressuur had gedaan maar de laatste 3 jaar als wandelpaard werd gebruikt, dat, ik citeer uit het zoekertje: EEN GOEDE CHECK-UP VAN DE DIERENARTS HEEFT.
Ik ben helemaal niet akkoord gegaan met wat ik heb gekregen: een weidemaatje van 13 dat nog maar !2 maanden! Bij deze eigenares was (ipv 3 jaar) en een rugprobleem heeft en dus niets waard is.

Ik denk dat als je terug gaat deze mevrouw "niet thuis" geeft. Ik zou in ieder geval zowiezo een aangetekende brief sturen dat je de koop wil ontbinden en aangifte doen bij de politie.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je een procedure beginnen. Het vervelende alleen is, dat procedures lang duren en je je in die tijd vaak al enorm gaat hechten aan zo'n paard. Het beste is, je verstand erbij houden en toch proberen het paard terug te doen naar de oude eigenaresse.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:07

Als de zaak duidelijk ligt, hoeft het geen jaren te duren. Uit wat ik begrijp wil de vorige eigenaresse je helpen met bewijs dat hij op de rug is afgekeurd? Dan is het duidelijk dat het paard voor de aankoop al niet gezond was. Als er meer klachten zijn - die nagetrokken kunnen worden - zal ik zeker ook aangifte doen bij de politie van oplichting.
Er is idd een onderzoeksplicht maar relatief. Als het paard aangekocht is van een handelaar weegt de mededelingsplicht van de handelaar zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. (Consumentenkooprecht) geldt in de hele EU, dus ook in Belgie.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:38

Vivalavida: het is wel bewezen hoor, alleen niet bij mij.

Zoals vermeld heb ik er al gestaan met mijn paard en was ze er niet. Ik heb klacht neergelegd, nu nog eens teruggaan en nog eens vragen of ze hem niet terugneemt gaat geen nut hebben.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-08-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:30

gini1521 schreef:
Zoals vermeld heb ik er al gestaan met mijn paard en was ze er niet. Ik heb klacht neergelegd, nu nog eens teruggaan en nog eens vragen of ze hem niet terugneemt gaat geen nut hebben.

Waar heb je een klacht neergelegd?
Ik weet in ieder geval dat je eerste stap in dit soort gevallen is, dat je die mevrouw schriftelijk en aangetekend moet laten weten dat je de koop wilt ontbinden en waarom en twee weken de tijd geeft om te reageren; doet ze dat niet, kun je verder juridische stappen ondernemen. Zolang er niks op schrift staat, kunnen ze alles ontkennen. Telefoontje, op de stoep staan, alles.
Volgens mij gaat dat in Belgie niet anders. En zou ik zowiezo een aangifte doen bij de politie wegens oplichting.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 16:32

Ze heeft via sms gezegd dat ze er niet kon zijn.
We hebben klacht neergelegd in het politiekantoor in westerlo, dat ook verantwoordelijk is voor herselt, waar we het paard hebben gekocht.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:27

gini1521 schreef:

Maar jij hebt zelf toch ondervonden dat je rijpaard voldoet? Je hebt erop gereden en het paard liep goed toch? Dus ik zie niet op welke grond je het paard nu terug zou kunnen doen.

Ook als er eerder bewezen is dat het paard niet geschikt was als rijpaard ('iets' aan de rug is wel heel vaag trouwens), wil dat niet zeggen dat het paard nú niet geschikt is als rijpaard. Dat bewijs zul je echt zelf moeten leveren, dus het paard laten onderzoeken/keuren (misschien dan het beste naar de dierenarts gaan waar je paard eerder is 'afgekeurd').

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:39

NiFallor schreef:
gini1521 schreef:

Maar jij hebt zelf toch ondervonden dat je rijpaard voldoet? Je hebt erop gereden en het paard liep goed toch? Dus ik zie niet op welke grond je het paard nu terug zou kunnen doen.

Ook als er eerder bewezen is dat het paard niet geschikt was als rijpaard ('iets' aan de rug is wel heel vaag trouwens), wil dat niet zeggen dat het paard nú niet geschikt is als rijpaard. Dat bewijs zul je echt zelf moeten leveren, dus het paard laten onderzoeken/keuren (misschien dan het beste naar de dierenarts gaan waar je paard eerder is 'afgekeurd').

Het kan zijn dat het paard medicatie kreeg tegen de pijn waardoor het tijdelijk goed liep. Dus dan spreek je over een verborgen gebrek en is het aan ts om het paard te laten keuren of deze al langer klachten moet hebben gehad.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:45

als het paard niet gekeurd is bij aankoop dan heb je geen poot om op te staan.

Daarnaast is het niet perce de schuld van de verkoper. Eigenlijk is het de schuld van de verkoper voor de verkoper, want die heeft een kapot paard verkocht in plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor een kapot paard, waardoor de verkoper aan ts de mogelijkheid heeft gekregen dit paard weer als gezond te verkopen aan een onwetende paardenkoper.

iets wat vandaag de dag heel gewoon is hoor overigens. Goede paarden met goede papieren gezond en wel, koop je niet voor 1700 euro.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:12

En waarom heb ik geen poot om op te staan ? Zoals iemand eerder al had vermeld worden er geen platen genomen van de rug bij een gewone keuring, en zijn gebrek kan je niet zien of voelen. Dus dan had ik hem laten keuren en dan zat ik daar, onderzoeksplicht vervuld maar nog steeds een gebrekkig paard gekocht.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:15

Als jij helemaal geen keuring gedaan hebt bij aankoop, dan heb jij niet aan je onderzoeksverplichting voldaan en krijg je bij de rechter geen gelijk.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:30

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:30

Wil dus zeggen datconderzoeksplicht niet gelijk is aan het keuring, het is wel aan te raden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:33

over het algemeen verschilt het belgische recht niet zo van het neerlands recht.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:49

Oei dat is niet best, kan aan de ene kant voor ts werken, en aan de andere kant ook tegen omdat met een beetje google ze dit had kunnen weten. Ik hoop voor het beste voor je, en nog meer voor het paard in kwestie en dat er iemand is die verantwoording neemt voor het dier en dat beessie af laat maken voordat die weer door deze malle molen moet.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 20:53

Ja, wou eerst niet zeggen dat het in herselt was want ik wou hem nog proberen terug te brengen en als ze haarzelf misschien opzogt en ze kwam achter dit topic zou ze hem misschien niet terugnemen. Maar nu kan het me niet meer schelen want heb toch al klacht neergelegd :)

Ik ga hem echt niet lapen inslapen hiervoor hoor, hij blijft gewoon bij mij en ik zal er wel goed voor zorgen, maar ik wil een schadevergoeding.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-08-13 21:16, in het totaal 6 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub. / Naam verwijderd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:17

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten verwijderd. Het is voor de vraag van de topicstarter niet van belang om welke stal dit gaat dus graag geen namen/woonplaatsen vermelden in dit topic.