Een 4-jarige Shet is te vergelijken met een peuter. Ze worden langzamer volwassen dan een paard of menig groter ras.
Shetten kunnen heel erg oud worden, 25-30 jaren, mits sober gehouden.
Ik hoop dat die twee van mij voor een heleboel dorpskinderen nog heel veel jaren heel veel leuks kunnen betekenen, die zijn natuurlijk nu nog relatief piepjong met hun 8 en 9,5 jaar.
En ik sluit niet uit dat ze alsnog ooit (tijdelijk) naar een ander gaan, als leuke kinderponies, mocht er een kind weer helemaal verliefd op worden en ze actief worden beziggehouden(Bartje kan overigens ook leuk springen!).
Maar ik zoek het bepaald niet... het is natuurlijk ook niet zo dat ik me op het aanmatigende standpunt stel dat ze het alleen bij mij het beste zouden hebben, want de Shetten vinden het zelf enorm leuk om op allerlei manieren vrij intensief met kinderen bezig te zijn, ze trekken ook behoorlijk naar kinderen toe (ook merk ik dit als ik met ze over straat wandel, ze reageren behoorlijk op kinderstemmen en doen nooit drammerig of vervelend, zelfs niet als je de lijn aan de kleinste kinderen overgeeft) als ik alsnog de juiste tegenkom voor hen... alleen wil ik ze per se en absoluut terug als de kinderen er uit groeien en de Shet daar niet meer kan blijven.
Ik wil ze een mooi en happy leven garanderen....ik weet het leven geeft geen garanties, maar het gaat hier om levende wezens, die imo hetzelfde recht hebben op een veilig leven als jij en ik.