paarden gekocht en eigenaren waren er niet eerlijk in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:31

Akhal_Teke schreef:
geerke schreef:
TS Hoe oud ben jij?Ik begrijp erg weinig van je manier van schrijven...kan aan mij liggen

Ligt niet aan jou. Ik heb ook grootse moeite met het lezen van de antwoorden en uitleg van ts

Ik begrijp ook niets van de TS :')

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:18

EvelienKiss schreef:
Ik verbaas me over de kritiek gericht aan de TS. Natuurlijk is controle beter dan vertrouwen, zeker in de paardenhandel. Maar de verkoper heeft beweerd dat een paard een bepaald niveau heeft gelopen bij wedstrijden, dan is het zwendel als dat niet zo blijkt te zijn. Controleren jullie ook allemaal of een ring echt van goud is als jullie deze aanschaffen bij de juwelier? Afhankelijk waar de pony is gekocht (particulier of handelaar), op welke manier de beweringen zijn gesteld (op papier, mondeling, etc) en of er een verkoopovereenkomst is opgesteld, zijn er wellicht juridische stappen te nemen. Ik adviseer om een beroep te doen op de rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket voor toelichting op de mogelijkheden. Overigens denk ik inderdaad dat juridische stappen weinig zin heeft als TS door wil met deze pony, want dan wil hij geen ontbinding van de overeenkomst. Toch denk ik dat het zin heeft als TS (of beter, zijn ouders) zich laat voorlichten over de rechten en plichten in deze situatie, want een geïnformeerd mens telt voor twee.

Het hangt er van af wat er gezegd is, namelijk op een bepaald niveau wedstrijden gereden hebben of het paard loopt op een bepaald niveau. Wat betreft het 2e, je hoeft maar een keer filmpjes op Sporthorses gekeken te hebben om te zien dat zelfoverschatting een gemeengoed is daar. Veel paarden op "Z niveau" die niet eens een normale M proef zouden kunnen lopen. In principe is het geen oplichten, maar een inschatting die mensen zelf maken.
Wat betreft de vergelijking goud en juwelier, dit is de paardenwereld. Dus ja, checken en dubbelchecken. Het is erg naïef om te vertrouwen op een verkoper in de paardenwereld. En het is levende have, als het er eenmaal is doe je er vaak niet zo makkelijke meer afstand van. Zo ook hier.

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:25

Ik begrijp ook niet heel veel van ts :o
Ts het is niet zo als jij een pony hebt gekocht die m1 heeft gelopen dat jij er ook meteen M1 mee kan rijden
Het heeft tijd nodig om een goede combinatie te vormen
Neem even rustig de tijd om alles duidelijk typen dan kunnen wij jou beter helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:51

EvelienKiss schreef:
Ik verbaas me over de kritiek gericht aan de TS. Natuurlijk is controle beter dan vertrouwen, zeker in de paardenhandel. Maar de verkoper heeft beweerd dat een paard een bepaald niveau heeft gelopen bij wedstrijden, dan is het zwendel als dat niet zo blijkt te zijn. Controleren jullie ook allemaal of een ring echt van goud is als jullie deze aanschaffen bij de juwelier? Afhankelijk waar de pony is gekocht (particulier of handelaar), op welke manier de beweringen zijn gesteld (op papier, mondeling, etc) en of er een verkoopovereenkomst is opgesteld, zijn er wellicht juridische stappen te nemen. Ik adviseer om een beroep te doen op de rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket voor toelichting op de mogelijkheden. Overigens denk ik inderdaad dat juridische stappen weinig zin heeft als TS door wil met deze pony, want dan wil hij geen ontbinding van de overeenkomst. Toch denk ik dat het zin heeft als TS (of beter, zijn ouders) zich laat voorlichten over de rechten en plichten in deze situatie, want een geïnformeerd mens telt voor twee.

TS is zo te zien minderjarig en heeft hij geen recht om een koopovereenkomst aan te vechten of ongedaan te maken, als dit al mogelijk is, daar heb je een volwassene voor nodig. En dan is er nog een verschil of er mondeling is bevestigd dat het dier dat niveau echt gelopen heeft, of de oefeningen op dat niveau redelijk beheersd. Daarnaast hangt het helemaal er vanaf of de manier van rijden aansluit bij wat de ts gebruikt. Als ik als galopcommando "pannekoek" roep, en jij geeft vervolgens het commando "galop" zou het dier dan aangalloperen?

Ts geeft idd al aan dat hij door wil met de pony. Zijn eigenaren niet eerlijk in het niveau van een pony als er een hele tijd niets mee is gedaan en eea is weggezakt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:02

VivaLaVida schreef:
Stelletje boktheksen :') kijk eens in het profiel van ts hij is nog hartstikke jong.
Dit zijn niu de typische paardenmensen-reacties... gelijk katten ....

Deze opmerking ga ik onthouden !! _/-\o_

TS, als je tevreden bent met de pony, zou ik lekker samen gaan lessen en plezier maken en dan komt het vanzelf goed.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:12

hoe oud ben je eigenlijk ? je maakt nogal veel spel fouten ( ik ben ook niet altijd foutloos ), en blijkbaar geen verstand van paarden (handelaars)
je moet altijd bij wat voor dier dan ook informatie verzamelen en op zoeken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:19

springeasy1 schreef:
nee hebben gezecht op wedstrijd daar om juist hij vind het heel moelijk om de M oefeningen te rijden en het Z springen vind ze een hindernis leuk maar niet meer

Maar kun je zelf wel op dat nivo rijden :) niet iedere ruiter tovert zo even de oefeningen te voorschijn....daar moet je zelf ook wat voor kunnen!

Kan best dat hij thuis M dressuurmatig getraind wordt en op wedstrijd in het M de punten voor het Z heeft.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:20

Als er foto's en video's zijn van die pony op dat niveau dan kan de pony het blijkbaar wel, maar misschien is het al eventjes geleden voor de pony en moet je het even opfrissen.
Als het verder zo'n lief dier is dan is het de moeite meer dan waard om lekker aan de slag te gaan samen om jezelf en de pony op te frissen en op dat niveau te brengen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:54

VivaLaVida schreef:
Stelletje boktheksen :') kijk eens in het profiel van ts hij is nog hartstikke jong.

Mwah.. Ik vind TS zijn topic ook een typisch paardenmensen-topic: Ik heb een paard gekocht waarvan ik dacht dat hij heeel hoog liep, maar we bakken er samen niks van, en dus ligt het aan de verkoper en het paard, en wat ik nu eigenlijk wil bereiken zeg ik niet of weet ik niet, maar ik wil er in ieder geval over klagen, zodat iedereen te weten komt dat ik niet tevreden ben.

Ach, TS, nu overdrijf ik het hoor, om even aan te geven in welke richting ik dat voel, dus trek het je niet teveel aan, ik wil je niet afzeiken.

Vervelend voor je dat je pony niet helemaal aan jullie verwachting voldoet. Het feit dat je filmpjes hebt gezien waarop de pony wel op dat niveau liep, doet mij wel vermoeden dat er wat communicatie stoornissen tussen jou en de pony zijn, een beetje het pannekoek - galop verhaal van Cassidy hierboven (geniaal Cassidy! :D ).

Fijn om in ieder geval te lezen dat je verder wel blij met de pony bent, en denk maar zo: het verdient meer respect om een pony zelf naar een hoog niveau te trainen, als een 'kantenklaartje' te kopen en zo op het talent van de pony mee te liften. Dus, laat maar zien dat jij het talent hebt om je pony zelf op dat niveau te krijgen, jij bent helemaal geen ingeprogrammeerde pony nodig!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:58

nwankwo schreef:
heb eind vorig jaar een z2 pony gekocht en op een gegeven moment kreeg ik hem nog niet meer in galop :')

nu een halfjaar later gaat alles super en loopt ie perfect.

met les en doorzettingsvermogen komt het vanzelf goed!

Top en eerlijk van je dat je dat zo online zet! Leuk, echt. Niet iedereen zou hier voor uitkomen, maar ik vind het leuk dat jij dat wel doet. En je hebt ook gelijk joh, het gaat niet altijd gelijk goed, en soms gaat het eerst zelfs dramatisch slecht. Kwestie van doorzetten en hulp vragen, en dan kom je er wel. Goed bezig!! :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:01

Wat ik grappig vind, is dat het nu is "Had je het maar moeten uitzoeken van te voren". Als ik nu een topic open met "Ik heb gezegd dat mijn paard Z loopt, maar dat doet hij eigenlijk niet, nu zijn de mensen boos" is het "Ja, logisch dat ze boos zijn!" etc.

Heel naar, maar als jullie straks een team zijn, een tijdje lekker aan t trainen zijn, kom je vanzelf ook wel in het Z. Maakt niet minder vervelend dat er over gelogen is!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:22

Ja tuurlijk zou de koper boos zijn of iig gefrustreerd. Maar het moet van 2 kanten komen, als jij alles gelooft wat een ander zegt ben je wel heel dom. Als je je veel waarde hecht aan een bepaald niveau vind ik dat je niet moet klagen als je het niet uitgezocht hebt

Waar je ook in handelt, de meeste verkopers maken het net een tikkeltje mooier dan dat het werkelijk is ern er zijn altijd genoeg mensen die erin trappen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:27

Elke vorm van handel heeft te maken met liegen, de verkoper hemelt het product op, en de koper kraakt het af. De een wil zoveel mogelijk er voor krijgen, en de ander wil zo weinig mogelijk geven. Op beide is idd een commentaar te geven...

TS had het uit moeten zoeken, had hij het zeker willen weten. De verkoper had idd eerlijk moeten zijn, misschien is hij dat ook wel geweest. Hoe dan hebben buitenstaanders inderdaad altijd wel een commentaar. Daarom moet je als koper ook zeker van je zaak zijn en je best doen om juiste info te krijgen, dan hoef je jezelf in ieder geval niks te verwijten ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:35

Joscaa schreef:
Wat ik grappig vind, is dat het nu is "Had je het maar moeten uitzoeken van te voren". Als ik nu een topic open met "Ik heb gezegd dat mijn paard Z loopt, maar dat doet hij eigenlijk niet, nu zijn de mensen boos" is het "Ja, logisch dat ze boos zijn!" etc.

Heel naar, maar als jullie straks een team zijn, een tijdje lekker aan t trainen zijn, kom je vanzelf ook wel in het Z. Maakt niet minder vervelend dat er over gelogen is!

Nou ja ze mag best boos zijn maar tja wat wil je. Eigenaren zijn niet eerlijk geweest moet je ze confronteren en wat wil je er verder mee. Paard terug brengen omdat die niet voldoet. Bedoel je kan wel klagen en het is natuurlijk niet leuk maar je moet toch een beetje een doel hebben. Daarnaast is er natuurlijk een groot verschil als iemand zegt het paard loopt Z of dat ze zeggen hij is uitgebracht in de Z. De ene vind dat een paard Z loopt als deze oefeningen kan die daar gevraagd worden. Maar dat ze alleen de oefeningen kunnen wil ook niet zeggen dat ze correct uitgevoerd/aangeleerd zijn bv.
En eerlijk is eerlijk als niveau echt belangrijk is bij de aankoop lijkt me wel dat je het even controleert of het daadwerkelijk is.
Het is natuurlijk logisch dat TS niet blij is maar je hebt daar natuurlijk ook zelf een aandeel in. Nooit vertrouwen op de ogen van een verkoper. Je verkoopt en wilt er vanaf dan wil een mensen nog weleens overdrijven of dingen weg laten.
En een miscommunicatie heb je ook zo. Zelfde dat als je 10 mensen vraagt wat voor hun een zadelmak paard is kan je toch 3 of meer verschillende versies van horen. Soms moet je gewoon heel specifiek zijn en het checken om zeker te weten.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:40

B dressuur en M springen?
Dacht dat je, wanneer je in het M spring je ook je niveau dressuur wat hoger moet bevestigen ?

Ik bedoel, dit is niet zo heel erg. Maar je had dit zelf ook met je ouders kunnen uitzoeken...
Kijk als er nu niet eerlijk was gedaan dat het paard een of andere ziekte heeft, ja dat snap ik nog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:56

Charityyy schreef:
Dacht dat je, wanneer je in het M spring je ook je niveau dressuur wat hoger moet bevestigen ?

Wie zegt dat het niveau in Dressuur niet hoger is bevestigd? Moet je perse een wedstrijd hebben gereden en het niveau door een -al dan niet met-vooroordelen-behepte-jury hebben beoordeeld? Is een plaatsing op een wedstrijd de garantie dat het paard echt in alle situaties onder appel is? Ik ken ruiters die nog nooit een wedstrijd hebben gereden maar menig wedstrijdruiter een poepie kunnen laten ruiken. Wedstrijdresultaten zeggen he-le-maal NIETS.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:02

Cassidy schreef:
Charityyy schreef:

Wie zegt dat het niveau in Dressuur niet hoger is bevestigd? Moet je perse een wedstrijd hebben gereden en het niveau door een -al dan niet met-vooroordelen-behepte-jury hebben beoordeeld? Is een plaatsing op een wedstrijd de garantie dat het paard echt in alle situaties onder appel is? Ik ken ruiters die nog nooit een wedstrijd hebben gereden maar menig wedstrijdruiter een poepie kunnen laten ruiken. Wedstrijdresultaten zeggen he-le-maal NIETS.

Uhm dat bedoelde ik niet, maar bedankt dat je het even benadrukt. :) Ze zocht de resultaten op van haar pony, en die waren dus B dressuur en M springen
Ik meende dat, wanneer je wedstrijden voor de knhs rijd (dus geen achter de heg cc) je bij 1 wp in B mag gaan springen maar wanneer je klasses gaat springen je ook je dress moet opkrikken (dus jezelf ook officieel bewijzen in de B omdat M ook meer rijvaardigheid eist) dus kloppen die resultaten wel bij wat ze zegt? :+ Verder valt zo'n dier toch alles te leren zou er imo geen probleem van maken als ik een pony kocht en ik kwam hierachter. ben het eens met wat je zegt dat je niet alles hoeft te bevestigen op de wedstrijden want sommige mensen bakken er geen bal van en rijden toch steeds elk cc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:18

Ik heb het nieteens over een "achter de heg cc". Ik heb het over de ruiters/eigenaren die hun paard aan alles blootstellen, inclusief een kermis of knetterende vliegers op het strand, in tegenstelling tot alle ruiters met sportpaarden die behalve hun eigen terrein alleen het wedstrijd terrein op andere locaties als uitdaging tegenkomen, laat staat hun paard blootstellen aan een buitenrit en kennis laten maken met alles wat ze op die buitenrit kunnen tegenkomen, van ligfietsen, skeelers, en vliegers aan toe.....

Dus idd, wedstrijdresultaten zeggen niets. En zelfs als het dier het in het verleden wel tot dat niveau heeft gebracht, is dat geen garantie dat hij daar blijft.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:31

Jep maar snap je ook wat ik bedoel? Heb het nu namelijk over het meisje wat haar pony heeft gekocht (de TS dus) voor de sport en dus erachter is gekomen welke resultaten het dier had binnen de knhs (daar buiten uitgesloten). Waarschijnlijk heeft TS nog niet genoeg met haar nieuwe pony gereden om uit te vinden welk niveau het paard dus heeft. Want misschien heeft hij dus inderdaad wel het Z springen bevestigd, maar dan thuis en nog niet dat niveau binnen KNHS.

Wat je zegt klopt, ken ook zoveel mensen die Z2 rijden thuis (en ook veel die zo wijs zijn met hun dieren dat ze ook aan alles met ze doen, bossen in, door drukke straten etc) maar rijd wedstrijden in het L. Dan zijn wedstrijdresultaten dus niks waard want het paard kent de oefeningen uit het Z bij wijze van al wel.

Maar had de verkoper dan even duidelijk moeten vermelden dat ze thuis dat niveau rijden en niet op de wedstrijd? Sommige mensen zijn namelijk nogal gesteld op welk niveau het paard heeft (om welke reden dan ook)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:34

Je hebt gelijk Cassidy. Al die wedstrijdruiters met hun KWPN-ers, die hun niveau hebben laten beoordelen en bevestigen door een jury van de KNHS, daar heb je helemaal niets aan. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:35

Ts is een jongen en is 13. Hij bevindt zich met het starten van dit topic in het volwassen gedeelte van Bokt, dus hij gaat volwassen tegengas krijgen. Met andere woorden: je bent blij met je paard, wilt hem niet kwijt, verkoper heeft in jullie ogen gelogen (want dit komt niet van ts vandaan maar geheid ook van de ouders) dus deal with it.
Als je niet kritisch genoeg bent, en geen research gaat plegen zul je in de paardenbusiness geheid op je gezicht gaan.
Roll with the punches zou ik zo zeggen. Even rollen en weer doorgaan. Je financiele verlies accepteren. Als je het gevoel hebt teveel voor dit paard te hebben betaald: take your loss. Het is uiteindelijk alleen maar geld. Een sterfgeval is erger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:08

springeasy1 schreef:
hallo ik heb pas een D pony gekocht en de eigenaren zijde dat hij M1 kan lopen met dressuuren en Z springen wij hebben hem pas ingeschreven bij de KNHS en het schijt dat hij B dressuur rijd en M springen raar
wie heeft dit ook wel een mee gemaakt of kan mijn tips geven wat ik nu moet doen

Misschien bedoelen ze geen officiële wedstrijden? Maar of het paard dat niveau daadwerkelijk liep, kan je toch volgens mij opzoeken?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:20

Charityyy schreef:

Ik bedoel, dit is niet zo heel erg. Maar je had dit zelf ook met je ouders kunnen uitzoeken...
Kijk als er nu niet eerlijk was gedaan dat het paard een of andere ziekte heeft, ja dat snap ik nog

Nee hoor, je hoeft zelfs met het betreffende paard helemaal nooit een dressuurwedstrijd te rijden als je maar met een ander paard ooit je winstpunt in de B hebt gereden. Je kan dus met een paard wat nog nooit tussen de hekjes is gereden Z springen en hoger zijn.
Veel springruiters hebben niet zo'n zin in dressuurwedstrijden :D

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:16

Percy schreef:
Charityyy schreef:

Nee hoor, je hoeft zelfs met het betreffende paard helemaal nooit een dressuurwedstrijd te rijden als je maar met een ander paard ooit je winstpunt in de B hebt gereden. Je kan dus met een paard wat nog nooit tussen de hekjes is gereden Z springen en hoger zijn.
Veel springruiters hebben niet zo'n zin in dressuurwedstrijden :D

Hihi oké dat wist ik dus niet! :P
Maar goed ruiters komen er snel genoeg achter dat wanneer je in het M beland er toch ook wel meer rijvaardigheid bij komt kijken enz dus hihi vandaar dat ik dacht moet je niet een niveau hoger zijn wanneer je ook met springen hoger raakt ?

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:46

Sluit me hier bij aan!
VivaLaVida schreef:

Ah vind je een leuk jochie hoor (even je profiel gegluurd). Het komt vaak voor dat je op een nieuw paard nog niet helemaal lekker kubt rijdenje hebt een filmpje gezien dat de poby het wel kan, dus gewoon lekker lessen, komt wel goed met jullie. Wanneer de pony het niet zou kunnen zou het immers ook niet ineens wel kunnen op het filmpje.
Misschien een tip om mee te nemen voor in her vervolg als je er weer een koopt. Laat de pony altijd voorrijden, en laat ze de oefeningen doen waarvan word gezegt dat hij die beheerst. Ook verstandig je instructrice mee te nemen. Dit voorkomt zulke verwarringen.
Maar zoals ik zei gewoon lekker lessen komt helemaal goed. +:)+