helft betaling zadel nog niet ontvangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 09:28

Lynn_Nikita schreef:
Dan zou ik eerder op een zaterdag/ zondag gaan, aangezien de meeste mensen dan op op stal zijn

helaas heeft mijn chauffeur dan geen tijd -O- anders had ik er nu gestaan tot straks :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:42

Mijati schreef:
Shirley schreef:
Het zadel is verkocht, dus eigendom van de koper ... dat het nog maar voor de helft betaald is, staat daar los van -O-

Stuur nu gewoon die aangetekende brief, zoals ik je al eerder aanraadde, dan sta je echt het sterkst !

Als er geen overeenkomst getekend is, is niet aantoonbaar dat het zadel al dan niet verkocht is en voor welke prijs het verkocht is.

Dat is waar, maar dan zou TS ook officieel het recht niet hebben om het overige geld op te eisen ;)

Neem aan dat er wel correspondentie over en weer geweest is over de aanschaf en over de gedeeltelijke betaling.

Mijati

Re: helft betaling zadel nog niet ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:24

De vraag is of die correspondentie ook rechtsgeldig is. Is deze niet rechtsgeldig, dan heeft ts pech en kan ze fluiten naar het resterende bedrag.

Kimdestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:48

Jammer dat je tegenwoordig niemand meer op zijn woord kan vertrouwen , succes met het terug halen van het resterende bedrag of je zadel ...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:53

Dat is inderdaad triest, daarom hanteer ik ook gewoon het "boter bij de vis" principe, bij zowel koop als verkoop !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 01:41

Mijati schreef:
De vraag is of die correspondentie ook rechtsgeldig is. Is deze niet rechtsgeldig, dan heeft ts pech en kan ze fluiten naar het resterende bedrag.

Rechtsgeldigheid???? ook weer een self-made jurist zeker?!

Ik weet niet waar je dit nou weer vandaan haalt, maar dergelijke overeenkomsten zijn zelfs móndeling al 'rechtsgeldig' en bindend. Laat staan als deze correspondentie niet mondeling is gegaan, maar via sms/email.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 06:54

Joycie ik zie dat je rechtenstudent bent.
Ik ben geintersseerd in recht en wil geen selfmade jurist zijn, daarom mijn vraag of jij weet hoe het juridisch zit.

Als er in termijnen wordt betaald, moet je opletten, heb ik gelezen.
Als verkoper is het aan te raden om eigendomsbehoud te stellen (huurkoop).
Dit moet nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen, want een handtekening van de koper onder deze overeenkomst is vereist voor het stellen van eigendomsbehoud.
Zo niet, dan is er sprake van koop op afbetaling waarbij het eigendom door levering, ook al zijn niet alle betalingstermijnen voldaan, overgaat naar de koper.
Heel risicovol dus voor de verkoper als zoals in dit geval de betaling wordt gestopt.

Ik geloof niet dat in dit geval het eigendomsbehoud (correct) gesteld zal zijn door ts.
Wat haar positie in mijn ogen als de koper de resterende betaling weigert en het zadel weigert terug te geven erg zwak maakt. Hoe zeer dat ook tegen het rechtsgevoel ingaat.

Ik ben benieuwd naar jouw visie.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:06

JoyCiej007 schreef:
Mijati schreef:

Rechtsgeldigheid???? ook weer een self-made jurist zeker?!

Ik weet niet waar je dit nou weer vandaan haalt, maar dergelijke overeenkomsten zijn zelfs móndeling al 'rechtsgeldig' en bindend. Laat staan als deze correspondentie niet mondeling is gegaan, maar via sms/email.

... mits aantoonbaar... Mondeling is altijd leuk, zolang het goed gaat. Gaat het niet goed, dan is het knap lastig als het bij het mondelinge gebleven is.

Afijn, nu heb je correspondentie weliswaar, ook dat maakt de zaak niet veel eenvoudiger. Het is civiel recht (ze heeft het zadel niet verduisterd, danwel gestolen) dus de politie kan (en mag!) er helemaal niets mee.

Dus dan rest TS enkel een juridische procedure... Dat werkt prima, mits zij voorzien is van een rechtsbijstandsverzekering, die korte metten maakt met de kopende partij, die momenteel haar handen wast in onschuld. Maar bij gebrek aan rechtsbijstand, lijkt het mij dat TS lichtelijk een 'probleempje' heeft... Dan moet zij de zaak aan een advocaat/jurist uit handen geven, die bij het aanschrijven van een simpele brief naar de verkopende partij vaak al een somma á 100 euro rekent (laat staan als de koper niet reageert en deze kosten oplopen, doordat de advocaat/jurist meer handelingen moet verrichten om tot resultaat te komen), hetgeen nog eens wordt bemoeilijkt, daar TS geen verdere gegevens heeft, dus de koper al moeilijk persoonlijk aangeschreven kan worden en oma? Mja... dat is maar net hoe betrouwbaar Benidorm Grandma is... Die kan weliswaar betaald hebben, maar is geen partij in dit verhaal. Niets van de correspondentie is via haar gegaan, dus voor hetzelfde geld is zij ter goeder trouw en heeft zij het zadel in haar beleving 'in zijn totaliteit' betaald (tenzij oma erbij geschreven heeft dat het een aanbetaling, danwel deelbetaling betrof), maar dan krijg je weer het gezeur dat de andere helft 'contant' is betaald en daar wellicht geen bewijs van is afgegeven (even zittend op de stoel van de duivel he...)...

Wint TS de zaak, dan krijgt zij al deze kosten wel weer terug/verhaald op de koper (die waarschijnlijk geen cent te maken heeft, anders liet zij haar oma niet opdraaien voor deze ellende, lijkt mij), maar ja... win je het niet (te weinig gegevens, onduidelijk verhaal, gebrek aan concrete informatie/correspondentie), dan heb je kosten die het resterende bedrag van het zadel overstijgen.

Kortom, als TS rechtsbijstandsverzekering heeft (misschien haar ouders?), dan zou ik die in kennis stellen en de zaak af laten handelen. Zelf geen woorden meer aan vuil maken. Heeft TS dat niet, dan zit er niets anders op om met pa en ma (of beiden) de kopende partij ofwel Benidorm Grandma te verrassen met een onverwachts bezoekje, met de aanwezige documentatie/correspondentie bij de hand en daar de koper (of oma) mee te confronteren en het ter plaatse op te lossen.

Vervelend, maar veel anders zit er niet op...

Oh jawel trouwens, gewoon je verlies nemen... Je hebt er van geleerd, harde/dure leerschool en dus nooit weer doen...

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:01

Boras schreef:
Joycie ik zie dat je rechtenstudent bent.
Ik ben geintersseerd in recht en wil geen selfmade jurist zijn, daarom mijn vraag of jij weet hoe het juridisch zit.

Als er in termijnen wordt betaald, moet je opletten, heb ik gelezen.
Als verkoper is het aan te raden om eigendomsbehoud te stellen (huurkoop).
Dit moet nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen, want een handtekening van de koper onder deze overeenkomst is vereist voor het stellen van eigendomsbehoud.
Zo niet, dan is er sprake van koop op afbetaling waarbij het eigendom door levering, ook al zijn niet alle betalingstermijnen voldaan, overgaat naar de koper.
Heel risicovol dus voor de verkoper als zoals in dit geval de betaling wordt gestopt.

Ik geloof niet dat in dit geval het eigendomsbehoud (correct) gesteld zal zijn door ts.
Wat haar positie in mijn ogen als de koper de resterende betaling weigert en het zadel weigert terug te geven erg zwak maakt. Hoe zeer dat ook tegen het rechtsgevoel ingaat.

Ik ben benieuwd naar jouw visie.

Dit is beter verwoord, wat ik bedoelde.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:17

Het was dan ook mede jouw bericht die me in die richting deed denken, mijati :)
Bij een discussie over de waarde van mondelinge versus schriftelijke overeenkomsten moeten eventuele vormvereisten niet over het hoofd gezien worden. Daarom vind ik de opmerking over selfmade jurist naar jou toe te snel gemaakt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:37

Aangezien heel paardenland op bokt zit, kun je als noodoplossing ook nog denken aan het bekend met maken van de stal en hopen dat je zo aan een antwoord komt?

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:53

Zadel terughalen. En nu zij even vier weken op haar geld laten wachten.
Al dat geneuzel over wel rechtsgeldig niet rechtsgeldig. Veel te langdradig allemaal. Zonde van de energie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:10

Dat geneuzel kan wel duidelijk maken waar je juridisch staat.
Aangezien ik denk dat dat geen sterke positie is, adviseerde ook ik zo snel mogelijk dat zadel terughalen.
Voordat de koper misschien in de gaten gaat krijgen dat men haar juridisch gezien moeilijk iets kan maken.
Je daarbij realiseren dat je niet in je recht staat, is niet verkeerd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:36

Whoknows schreef:
Al dat geneuzel over wel rechtsgeldig niet rechtsgeldig. Veel te langdradig allemaal. Zonde van de energie.

ja, en hoe dan als het op stal ligt, eigenaar er niet is en alle sop slot is? Kan je nog duur komen te staan als je zomaar slot openbreekt en meeneemt. ts heeft niet slim gehandeld en zal het wel op een nette manier moeten afhandelen en hopen dat ze haar geld nog krijgt en anders het verlies nemen. Wie geeft nu zonder gegevens of geld of contract te hebben een zadel op proef. Buiten dat de koper het nu wel wil maar pas de helft betaald heeft, had het zadel tijdens proefrijden ook stuk kunnen gaan, wat dan? Daar is ook niks van op papier gezet.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:43

Lekker dan, ik zou hem uit de kast plukken.
Zo wie zo had ikhet zo niet gedaan, eerst alles betalen en anders maar niet.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:52

wat ontzettend jammer dit, je vertrouwen is gelijk geschaad. Je denkt iemand te helpen krijg je dit, lekker zuur! Ik hoop voor je dat ze de andere helft nog betaald en dat het netjes opgelost word!

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:59

jeetje

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:14

Jeetje, moedigen jullie TS nu aan tot diefstal?! Niet te geloven, dit is de schuld van TS en ze moet het dus op een nette manier oplossen.
Ik zal inderdaad naar de stal gaan en als ze er niet is is dat jammer, maar geen reden om het zadel zomaar uit de kast te plukken.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:40

Chelinka schreef:
bello2005 schreef:
je weet toch waar ze woont ?

zo slim ben ik niet geweest om dat te vragen.. -O-
heb alleen haar naam, nr, naam van oma(die overschreef), bankrekeningnummer en adres waar haar paard staat

huh, maar je had het zadel toch naar haar toegebracht?
of is zij het bij je komen ophalen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:45

Ze heeft zelf het zadel meegenomen naar de stal niet naar de koper thuis , koper heeft het daar gepast en op proef genomen

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:47

dus dan heb je toch een adres van de stal. ik was dan gewoon daar naar toe gegaan

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:50

Kun je wel ergens mail correspondentie aantonen dat het aankoop bedrag hoger was dan de 450 euro en dat de rest later zou worden betaald? Anders kun je er niet veel mee, want bewijs maar eens dat de aankoop bedrag 850 euro was en niet 450 euro. Want koper kan wel aantonen dat er 450 euro is gestort. Als ze vies wil en je hebt geen geschreven correspondentie over de prijs en nabetaling, dan kan ze gewoon zeggen dat ze voldaan heeft aan de betaling en dat dat totaal 450 euro was.

Ik zou ook niet langer meer wachten en haar proberen te traceren, denk ook aan facebook en hyves. Als ze verhuisd vna stal, vind je haar nooit meer terug. Of even langs de oma.
Ik denk als je niet heel snel aktie onderneemt, je kunt fluiten naar je centen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:59

Lynn_Nikita schreef:
Whoknows schreef:

ja, en hoe dan als het op stal ligt, eigenaar er niet is en alle sop slot is? Kan je nog duur komen te staan als je zomaar slot openbreekt en meeneemt.

Valt gewoon onder diefstal dmv braak en dat is gewoon strafrechtelijk vervolgbaar. Zij kan dan dus wel de politie op de TS afsturen als die zo'n grapje uithaalt!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:02

bewijs het maar dat die gestolen is ????

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:03

bello2005 schreef:
bewijs het maar dat die gestolen is ????

Dat is niet zo moeilijk te bewijzen als TS het terrein op komt, de zadelkast openbreekt en een zadel meeneemt... Waarschijnlijk zelfs eenvoudiger te bewijzen dan dat ts niet het volledige bedrag heeft ontvangen middels overschrijving en/of contante betaling...