Mag ik nou met deze combinatie rijden of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:28

Ik denk dat je kogdruk te laag is.. hier ook een vw golf en die mag ook geen 2 paards trekken door de kogeldruk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:31

Yvank_ schreef:
Ik denk dat je kogdruk te laag is.. hier ook een vw golf en die mag ook geen 2 paards trekken door de kogeldruk.

Maar is die net zo zwaar als mijn auto? En mag die ook 1400? En wat is de kogeldruk van jouw auto dan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:32

Jouw max. kogeldruk kan geen 1400 zijn TS, ik ben wel benieuwd wat het daadwerkelijk is en wat de max. van de trailer is!

Maar ook al klopt alles (met die kogeldruk denk ik trouwens van niet, ik denk dat je er niet mee mag rijden), ik zou het een gevaarlijke combi vinden en er absoluut NIET met een paard in rijden. Met een noodstop bijvoorbeeld is het levensgevaarlijk, zo'n klein autootje ervoor! Het gaat niet alleen om de motor, het gaat ook domweg om het gewicht.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:36

GamblersCup schreef:
Jouw max. kogeldruk kan geen 1400 zijn TS, ik ben wel benieuwd wat het daadwerkelijk is en wat de max. van de trailer is!

Maar ook al klopt alles (met die kogeldruk denk ik trouwens van niet, ik denk dat je er niet mee mag rijden), ik zou het een gevaarlijke combi vinden en er absoluut NIET met een paard in rijden. Met een noodstop bijvoorbeeld is het levensgevaarlijk, zo'n klein autootje ervoor! Het gaat niet alleen om de motor, het gaat ook domweg om het gewicht.

Haha nee het maximale trekgewicht is 1400 kilo!
Kogeldruk weet ik nu niet, ik zit in haarlem en de auto staat in julianadorp. Ik zal vanavond even kijken, en als er bij Vera iemand thuis is zal ik eens vragen of ik het boekje van de trailer mag zien, misschien dat ik daarin de kogeldruk van de trailer kan vinden..

En ja wat betreft het gewicht blijf ik het gek vinden dat het gevaarlijk is om iets te trekken van 1400 kilo als de auto 1400 kilo mag trekken.. Dat stellen ze toch niet voor niets vast??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:37

Ik rij ook met een golf, 2ltr tDI mag ook 1.400 trekken. Heb mijn trailer terug laten keuren naar 1200 (voordat de wetgeving werd veranderd) en kan er nu zonder problemen over wetgeving mee rijden.

Geloof zo uit het hoofd dat de kogeldruk van mn 1,5 trailer 100 kilo is. Volgens mij kon dat net met mijn trekhaak.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:38

Ibbel schreef:
Nee, dit mag niet volgens de regels. Niet vanwege het gewicht, want dat mag wel, maar vanwege de kogeldruk. Dat mag niet.

Voor BE telt gewoon het echte gewicht. Maar dat is hier niet het probleem.

klopt 2 paard mag alleen achter jeeps, grote stationwagen en busjes al dan niet geladen met 2 paarden!!!

en met net mogen pffff daar zeg je wat...maar net is tegen het bewust gevaarlijk zijn aan

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:41

Weet je wat het is TS, het is mogelijk om 1400 kilo dood gewicht te trekken met het autootje. Het autootje kan dat aan, de motor kan het aan. Wat ze niet meerekenen zijn bijvoorbeeld de weersomstandigheden (flink veel wind bijvoorbeeld maakt het al een stuk gevaarlijker), de situaties die op de weg kunnen ontstaan (noodstop moeten maken bijvoorbeeld) en dan heb je een levend dier achterin staan, dat beweegt, om kan vallen, gewicht van zeg 500 kilo ineens verplaatst. Dat is echt even wat anders dan een lage aanhanger erachter waar een bankstel op staat.

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:41

Kogeldruk kun je meten door de dissel van de aanhanger op een weegschaal te leggen ( op zelfde hoogte als trekhaak)
Voor een paardentrailer met levende have in is dit echter geen goed idee denk ik

Voor de meeste trekhaken mag de kogeldruk niet hoger zijn dan 75 kg, en voor kleiner wagens zelfs max 50 kg.
Staat waarschijnlijk op je keuringsrapport

Je moet telkens drie dingen controleren: De opgelegde beperking van de autoconstructeur, de beperkingen van aanhanger, en de beperkingen volgens je autokeuringsrapport.
Deze drie wijken van elkaar af, en de laagste waardes tellen uiteraard
Laatst bijgewerkt door werner1 op 15-07-13 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:43

GamblersCup schreef:
Weet je wat het is TS, het is mogelijk om 1400 kilo dood gewicht te trekken met het autootje. Het autootje kan dat aan, de motor kan het aan. Wat ze niet meerekenen zijn bijvoorbeeld de weersomstandigheden (flink veel wind bijvoorbeeld maakt het al een stuk gevaarlijker), de situaties die op de weg kunnen ontstaan (noodstop moeten maken bijvoorbeeld) en dan heb je een levend dier achterin staan, dat beweegt, om kan vallen, gewicht van zeg 500 kilo ineens verplaatst. Dat is echt even wat anders dan een lage aanhanger erachter waar een bankstel op staat.

Ik moet er trouwens wel bijzeggen dat ik er wel rekening mee houd dat het geen dikke auto is. Ik rijd nooit echt hard, en met flink veel wind rijd ik niet harder dan 65

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:44

GamblersCup schreef:

Dus, even om het voor mezelf begrijpelijk te krijgen, het max. gewicht dat je mag trekken is onder ideale omstandigheden, en een trailer met paard is per definitie geen ideale omstandigheid?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:44

werner1 schreef:
Kogeldruk kun je meten door de dissel van de aanhanger op een weegschaal te leggen ( op zelfde hoogte als trekhaak)
Voor een paardentrailer met levende have in is dit echter geen goed idee denk ik

Voor de meeste trekhaken mag de kogeldruk niet hoger zijn dan 75 kg, en voor kleiner wagens zelfs max 50 kg.
Staat waarschijnlijk op je keuringsrapport

Ik ben heel benieuwd, ga het vanavond opzoeken bij de auto. maar jij zegt dus dat dat in het boekje van auto staat? (sorry maar ik heb daar weinig verstand van, alhoewel ik het al wel een keer eerder heb uitgezocht)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:45

Traiectum schreef:
GamblersCup schreef:

Dus, even om het voor mezelf begrijpelijk te krijgen, het max. gewicht dat je mag trekken is onder ideale omstandigheden, en een trailer met paard is per definitie geen ideale omstandigheid?

Ja dat vind ik dus ook het gekke.. Die auto doet het zó goed, de trailer is het nieuwste van het nieuwste en remt zichzelf, en idd het lijkt mij dat de regels altijd nog een hele ruime marge hebben..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:46

Dan maak je een gevaarlijke situatie misschien iets minder gevaarlijk. Als puntje bij paaltje komt, ben je een gevaarlijke combi. En dat wil je niet als je dierbare paard achter je in een rijdend doosje staat.
Combi's waarvan het trekvoertuig bij kant in de aanhanger geparkeerd kan worden, zijn echt te klein om veilig te zijn.

Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Al denk ik nog steeds dat de max. kogeldruk te laag is van je auto en dat het dus alsog niet toegestaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:47

Dorine92 schreef:
Yvank_ schreef:

Maar is die net zo zwaar als mijn auto? En mag die ook 1400? En wat is de kogeldruk van jouw auto dan?

Net zo zwaar zelfde motor. Durf het zo niet te zeggen maar je mag de weg er niet meer op iig met onze.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:48

Traiectum schreef:

Ja, jij wel. :evaw:

Maak er van wat je zelf wilt met je sarcastische gedoe. Iedereen hier weet waar ik het over heb, een golfje is geen auto om veilig een 2 paards trailer mee te rijden waar een levend dier in staat van 500 kilo, wat kan bewegen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:49

GamblersCup schreef:
Al denk ik nog steeds dat de max. kogeldruk te laag is van je auto en dat het dus alsog niet toegestaan is.

Ik zit er nog eens over na te denken.. hoe zit dat dan met kogeldruk? Is dat bij de auto een vast getal en bij de trailer een vast getal (berekend bij maximale lading) of is de kogeldruk van de trailer afhankelijk van de lading? Want idd hoe ga je in hemelsnaam de kogeldruk meten met het paard erin?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:50

Op zich zijn we hier op bokt allemaal wel vaak roomser dan de paus. Als je niet een dikke 4x4 voor de trailer hebt staan, dan ben je al meteen een 'gevaarlijke combinatie'. Mijn uitgangspunten zijn:
1. Mag het wettelijk
2. Zorg dat je verstandig omgaat met het rijden met een trailer. Anticipeer, kijk goed vooruit, houdt voldoende afstand, remmen alleen in noodgevallen, enz enz enz.
3. Zorg dat je verstandig om gaat met de combinatie waarmee je de weg op gaat. Met een dikke auto durf ik met een windkrachtje meer de weg op dan met een lichtere combinatie.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:50

GamblersCup schreef:
Traiectum schreef:

Ja, jij wel. :evaw:

Maak er van wat je zelf wilt met je sarcastische gedoe. Iedereen hier weet waar ik het over heb, een golfje is geen auto om veilig een 2 paards trailer mee te rijden waar een levend dier in staat van 500 kilo, wat kan bewegen.

Pardon? Dat was absoluut niet sarcastisch bedoeld, maar een oprechte vraag. En nee, ik zou met de combinatie van de TS ook de weg niet opgaan, omdat ik een enorm ruime veiligheidsmarge aan wil houden, maar dan nog zou ik wel willen weten of het kan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:51

Het is vastgesteld. Maar als je bijvoorbeeld je trailer of een andere grote aanhanger laadt met losse spullen, heb je er wel wat invloed op natuurlijk: als je alle zware spullen vooraan zet drukt ie zwaarder op de trekhaak dan wanneer je alle zware spullen achterin zet. Maar dat maakt geen verschil met max. toegestaan.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:52

mag niet. Het gaat om totaal te laden gewicht vd trailer. Dat mag golf niet trekken, het gaat dus niet om wat je op dat moment weegt, maar wat de totaal te laden massa is (dat is je trailer + nog 2 paarden van 600 kg.)
Jij mag het wel rijden met een andere auto door je BE rijbewijs (zwaardere met meer totaal aan te trekken gewicht), maar niet met deze.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:53

Anoeska schreef:
Op zich zijn we hier op bokt allemaal wel vaak roomser dan de paus. Als je niet een dikke 4x4 voor de trailer hebt staan, dan ben je al meteen een 'gevaarlijke combinatie'. Mijn uitgangspunten zijn:
1. Mag het wettelijk
2. Zorg dat je verstandig omgaat met het rijden met een trailer. Anticipeer, kijk goed vooruit, houdt voldoende afstand, remmen alleen in noodgevallen, enz enz enz.
3. Zorg dat je verstandig om gaat met de combinatie waarmee je de weg op gaat. Met een dikke auto durf ik met een windkrachtje meer de weg op dan met een lichtere combinatie.

Hihi dank je dat is wel wat realistischer dan te zeggen dat het alleen met een dikke auto kan (omdat veel mensen hier blijkbaar een dikke auto hebben).. Helaas ik heb dat niet.. Ik ben me ervan bewust dat het op het randje is en daar rijd ik ook naar. Als ik denk dat het gevaarlijk is ga ik er heus niet mee rijden. Ik had vooral ik het begin grote zorgen, toen heb ik het uitgezocht en kwam ik tot de conclusie dat het mocht, toen ben ik een keer gaan proberen en het ging zo super dat ik er een goed gevoel over had. Met deze tweepaardstrailer rijd ik lekkerder dan met die anderhalf paards waar ik mee reed toen ik mijn B nog had (deze trailer is veel luxer)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:55

Tiahastrona schreef:
mag niet. Het gaat om totaal te laden gewicht vd trailer. Dat mag golf niet trekken, het gaat dus niet om wat je op dat moment weegt, maar wat de totaal te laden massa is (dat is je trailer + nog 2 paarden van 600 kg.)
Jij mag het wel rijden met een andere auto door je BE rijbewijs (zwaardere met meer totaal aan te trekken gewicht), maar niet met deze.

Waarom zegt toch iedereen wat anders? Het kan toch niet zijn dat de helft van ons de regels niet kent? Wat is het erg eigenlijk he? Ik weet nou bijna niet meer wie ik moet geloven :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:58

anoeska, ik ben niet roomser dan de paus, ik zie de combi voor me en daar zou ik gewoon geen paard inzetten en de weg opgaan. Ik ben namelijk zuinig op mijn dieren en op mijzelf. Ik vind het een gevaarlijke combi. Dat autootje is kleiner en lichter dan mijn auto en ik rij met een 1,5 paards. Ik zou zelfs met mijn grotere, zwaardere auto geen 2 paards trekken. En nee, ik heb geen 4x4, dus ik weet niet waarom je zo overdreven reageert.

Traiectum, ik vond m aardig sarcastisch overkomen omdat het vragen ís naar de bekende weg. Maar het blijft i-net he!

Het hoeven geen ideale omstandigheden te zijn, ik rij ook door weer en wind. Ben geen aansteller. En waarom zou een trailer met paard per definitie geen ideale omstandigheid zijn? Met een veilige combi rij ik ook als het wat harder waait hoor! Maar NIET met een golfje. Je kunt opzettelijk met een niet zo veilige combi rijden, een autootje wat je qua grootte bijna in een 2 paards trailer kunt parkeren is qua gewicht in mijn ogen te klein en te licht.

Maar laten we afwachten wat de kogeldruk zegt. Als het allemaal toegestaan is mag de TS natuurlijk gewoon zelf weten wat ze doet. Ze rijdt mijn dieren niet ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:00

Anoeska schreef:
1. Mag het wettelijk

Er zijn meer mensen op de weg dan TS, die rijden niet altijd veilig en kunnen wel degelijk noodgevallen veroorzaken dan moet jouw auto de krachten die spelen, door bijvoorbeeld een noodstop, op kunnen vangen. Dus als je trailer gaat scharen of wat dan ook dan moet de auto dat op kunnen vangen. Het gaat om je eigen veiligheid en die van je paard en ook die van je medeweggebruikers. Een veiligheidsmarge is geen luxe maar is voor de veiligheid
Laatst bijgewerkt door fargo op 15-07-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:00

GamblersCup schreef:
anoeska, ik ben niet roomser dan de paus, ik zie de combi voor me en daar zou ik gewoon geen paard inzetten en de weg opgaan. Ik ben namelijk zuinig op mijn dieren en op mijzelf. Ik vind het een gevaarlijke combi. Dat autootje is kleiner en lichter dan mijn auto en ik rij met een 1,5 paards. Ik zou zelfs met mijn grotere, zwaardere auto geen 2 paards trekken. En nee, ik heb geen 4x4, dus ik weet niet waarom je zo overdreven reageert.

Traiectum, ik vond m aardig sarcastisch overkomen omdat het vragen ís naar de bekende weg. Maar het blijft i-net he!

Het hoeven geen ideale omstandigheden te zijn, ik rij ook door weer en wind. Ben geen aansteller. En waarom zou een trailer met paard per definitie geen ideale omstandigheid zijn? Met een veilige combi rij ik ook als het wat harder waait hoor! Maar NIET met een golfje. Je kunt opzettelijk met een niet zo veilige combi rijden, een autootje wat je qua grootte bijna in een 2 paards trailer kunt parkeren is qua gewicht in mijn ogen te klein en te licht.

Maar laten we afwachten wat de kogeldruk zegt. Als het allemaal toegestaan is mag de TS natuurlijk gewoon zelf weten wat ze doet. Ze rijdt mijn dieren niet ;)

Tja ideaal is anders maarja dit is wat ik heb en voor zover ik weet mag het.. Maar de kogeldruk weet ik niet meer uit mijn hoofd, ik zal het ff nazoeken vanavond