Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:48

Ik heb laatst een conflict gehad over een senseo, en toen vertelde de das mij dat ongeacht hoe,dit kopen op afstand is en je 14 dagen het recht hebt, als het product zelfs al gebruikt is, om deze te kunnen retourneren en je geld terug te kunnen krijgen
Ik zou eens navragen aan je das of die termijn van hun, 7 dagen, wel rechtsgeldig is

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:56

Neem even contact op met het juridisch loket in jouw omgeving, kan je gratis zo langskomen en die weten veel meer dan wij hier op bokt ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:24

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb laatst een conflict gehad over een senseo, en toen vertelde de das mij dat ongeacht hoe,dit kopen op afstand is en je 14 dagen het recht hebt, als het product zelfs al gebruikt is, om deze te kunnen retourneren en je geld terug te kunnen krijgen
Ik zou eens navragen aan je das of die termijn van hun, 7 dagen, wel rechtsgeldig is

Het is inderdaad 14 dagen geworden. Voorheen was het wel 7 WERKdagen.
Maar als het gebruikt is mag het niet meer terug hoor. Dat is wettelijk bepaald. Alleen ongebruikt zonder opgave van reden.

Het probleem is alleen dat TS een afspraak heeft gemaakt met de webwinkel om in augustus opnieuw te passen. Hier zal TS op moeten wachten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:35

TS, maak even voor jezelf printscreens van de webshop wat betrekking heeft op retouneren etc..ook over het zadel met die maten wat je net aangeeft.
Het is idd een bekende webshop en ook een fijne, snelle levertijd altijd etcetc en ze sturen gerust wat op wat je mag passen en ook zo weer terug kunt sturen. Dit zadel is sinds kort pas in de verkoop bij hun als ik me niet vergis en denk daarom kleine voorraden tot haast geen.

Wat ik wel vreemd vind, terugkomen als het paard meer in vorm is? Een zadel moet NU passen toch?..je paard schommelt dus nogal in figuur en een zadel moet gewoon passen, voorjaar en najaar..dus stel je paard is vaker van figuur zoals nu, dan meer in vorm..

Goed je communicatie bewaren en desnoods juridisch loket even vragen om hulp..en jullie komen er vast wel uit..de winkel is de beroerdste niet (als ik de juiste voor me heb, niet alleen webshop maar ook winkel) en denk dat ze sneller je geld terug zullen storten, dan een vervelend topic hebben en daarna de regels wijzigen zodat deze duidelijk zijn..want iik vind ze niet duidelijk (alhans, ik lees ze zoals jij ze ook leest, 7 dagen retour).

Succes meid!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:35

Ik mocht mijn senseo gewoon testen en als deze niet beviel kon ik hem retourneren
dat was voordeel van kopen op afstand
ik zal eens zoeken of ik dat stukje nog kan vinden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:36

Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, is de verkoper verplicht binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug te betalen.

De afkoelingsperiode geldt niet in de volgende gevallen:

- Aankoop van onroerend goed;
- Aankopen die speciaal, op bestelling, zijn gemaakt;
- Aankopen die snel kunnen bederven of verouderen;
- Kranten en tijdschriften;Cd’s, video’s en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken;
- Financiële diensten;Weddenschappen en loterijen;Logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode;
- Een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.

dit heb ik wel al gevonden

deze tip kreeg ik van de rechtsbijstand

Afzender

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]
Aan

[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
Betreft: Ontbinding koop/dienst tijdens bedenktijd

[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb op [datum ontvangst product / datum afsluiten dienst] uw product ontvangen/ dienst afgesloten. Op grond van de Wet Overeenkomst op afstand maak ik gebruik van mijn recht op bedenktijd.

[indien u een product hebt ontvangen:]

Ik stuur u het ontvangen product retour overeenkomstig de instructies.

[indien reeds betaald:]

Ik verwacht mijn gedane (aan)betaling binnen uiterlijk 30 dagen na datum deze brief retour op rekeningnummer [uw bank- of girorekeningnummer].

[indien tevens een financieringsovereenkomst afgesloten:]

Op grond van de wet brengt de ontbinding van de [koop/dienst] binnen de bedenktermijn met zich mee dat ik de afgesloten financiering ten behoeve van gedane aankoop van rechtswege zonder kosten kan ontbinden.

[indien de financieringsovereenkomst door de verkoper bij een derde is afgesloten:]

Een afschrift van dit schrijven zal ik versturen naar de financier.

Graag ontvang ik een bevestiging van mijn schrijven binnen twee weken,

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

zie hier nog veel meer http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrie ... 3godglcAwA
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-06-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:41

Lynn_Nikita schreef:
Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, is de verkoper verplicht binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug te betalen.

- Kranten en tijdschriften;Cd’s, video’s en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken;
- Financiële diensten;Weddenschappen en loterijen;Logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode;
- Een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.

Dit bedoelde ik dus eerder. Die webshop heeft gewoon standaard regeltjes gekopieerd en in haar AV geplakt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:48

Lynn_Nikita schreef:
Ik mocht mijn senseo gewoon testen en als deze niet beviel kon ik hem retourneren

Dat zou een mooie zijn. Gebruik je alles 14 dagen en stuurt het dan weer terug.
Nee, altijd ongebruikt en vaak ook nog in de originele verpakking ook.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:49

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:49

De link werkt niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:50

HorseTopShop schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dat zou een mooie zijn. Gebruik je alles 14 dagen en stuurt het dan weer terug.
Nee, altijd ongebruikt en vaak ook nog in de originele verpakking ook.

En toch mocht ik het uitproberen, zijn op kopen op afstand andere regels dan als je iets in de winkel koopt
ik mocht 14 dagen testen en als ik niet tevreden was mocht het terug, mijn das adviseerde dat en is ook gebeurd ( niet 14 dagen, maar 1 x en toen bleek dat ik een verkeerd model geleverd gekregen had)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:50

HorseTopShop schreef:
De link werkt niet.

heb kopie van tekst gemaakt:
Duidelijkheid over het herroepingsrecht bij een koop op afstand

3 januari 2012 door Peter Kager

Indien een consument een product in een webshop besluit te kopen heeft de consument recht op een herroepings- of bedenktermijn. Mijn collega Maaike heeft hier reeds over geschreven. In het kort wil dit zeggen dat de consument het recht heeft om een product onder bepaalde voorwaarden binnen 7 dagen na aflevering (of 14 dagen als de webwinkel lid is van Thuiswinkel.org) zonder opgaaf van reden te retourneren. Het is in deze periode echter alleen toegestaan om het product uit te proberen. Maar hoe ver mag een consument hier in gaan en wat mag een webwinkelier accepteren?

Ik wil specifiek ingaan op hetgeen de consument met een product mag (of niet mag) doen binnen deze 7 dagen. Hij mag immers datgene doen wat redelijkerwijs nodig is om het product te beoordelen. Iets wat in een fysieke winkel gemakkelijker gaat dan in een webshop. Maar wat is redelijk? Mag je een TV of laptop 6 dagen lang gebruiken om hem vervolgens terug te sturen? Of wat te denken van een auto die op internet gekocht is? Op zijn blog heeft Arnoud een voorzet gegeven.

Opvallend is het feit dat een consument bij een koop op afstand eigenlijk meer mag met een product dan wanneer hij hetzelfde product in een fysieke winkel zou kopen. In een fysieke winkel kun je werkende showmodellen van een TV bekijken. Je raakt het overzicht echter al snel kwijt wanneer je tegen een muur van verschillende showmodellen aankijkt. Hoe anders is het wanneer je op je gemak thuis de TV kunt installeren, de beeldinstellingen naar je eigen voorkeur in kunt stellen, er een Blu-ray op kunt kijken en vervolgens een oordeel velt. Nog duidelijker is het voorbeeld van een wasmachine. In een fysieke winkel is de kans klein dat je een was mag draaien in de machine alvorens je besluit tot aanschaf over te gaan. Dit kan echter wel als ‘uitproberen‘ aangemerkt worden bij een koop op afstand volgens consumentenrecht-professor Marco Loos. Thuiswinkel.org is het hier niet mee eens. Hieruit blijkt al dat dit een discutabel geval is.

Logischerwijs is er een lijn getrokken tussen proberen en gebruiken. Wanneer je als consument een laptop in een webshop koopt kun je geen beroep meer doen op het herroepingsrecht wanneer je deze een week lang gebruikt hebt om allerlei foto’s op te zetten of om de ‘The Pirate Bay’ leeg te trekken. Dit is immers niet nodig om een laptop te testen. Het inschakelen van de laptop om deze te beoordelen doet niets af aan het herroepingsrecht van de consument. Zo kan er echter over talloze producten gediscussieerd worden. Duidelijkheid ontstaat pas wanneer er specifieke rechtszaken gevoerd gaan worden over de mate van het uitproberen van een wasmachine of TV. Veel voorbeelden van dergelijke zaken zijn er echter niet.

Voor de webwinkelier ontstaat er een probleem. Winkeliers willen graag nieuwe producten verkopen en wat moeten ze nu met een ‘gebruikte’ wasmachine? Niet geheel onterecht ontvang ik regelmatig dergelijke kritiek van webwinkeliers. Je zou kunnen stellen dat dit een risico van de ondernemer is. Het herroepingsrecht is niet alleen een bedreiging, maar ook een kans voor de ondernemer. Het is een extra stimulans voor de consument om online aankopen te doen. De ‘gebruikte’ retouren lijken mij daarom een aanvaardbaar risico. Hoe vaak zal dit immers voorkomen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:52

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:54

Dat is toch precies wat ik zeg.
Het is echt niet zo dat als jij al 7 dagen met een zadel rijd, je deze terug kan sturen. Er mogen geen gebruikssporen op zitten. Uiteraard mag je hem wel passen.

Natuurlijk mag je die laptop aanzetten om te kijken of hij het doet. Maar een aangebroken pot met voedingssuplementen mag je echt niet terug sturen als hij niet voldoet aan de eisen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:55

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:10

Dat zal ff lekker worden voor bepaalde webwinkels zeg. Een kopje koffie zetten om te testen....
Dat het product na retournering onverkoopbaar is, is normaal? Want wie er nu een nieuw apparaat dat al door een ander getest is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:27

Maar.. hoe het juridisch ook in elkaar zit .... de TS heeft een afspraak gemaakt om het zadel opnieuw te passen als het paard beter in vorm was over een maandje of zo.
Daarmee haalt ze haar 'retourstelling' onderuit en kan ze haar geld niet terugvragen. Dan had ze het anders moeten aanpakken. Bijvoorbeeld door meteen kenbaar te maken dat het zadel niet passend is, dat ze eventueel bereid is om het "later" nog eens te proberen maar dat ze dan nog wél aanspraak maakt op haar retourrecht mocht het zadel dan onverhoopt nog steeds niet passen. En dat had ze in een keuirg briefje aan de verkoper moeten mededelen.

Ik denk overigens dat een winkelier, zonder dat vooraf kenbaar te maken, ook niet zomaar kan besluiten om een tegoedbon te geven ipv geld terug te storten. Dat hoor in de AV beschreven te zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:32

bel de das bijstand na en vraag het na.....
ik google nu alleen op wat mij gezegd geworden is door hun
Ik had een senseo besteld, en aangezien dit via kopen op afstand was, mocht ik het apparaat gewoon testen en als het niet beviel terugbrengen
Dit is blijkbaar niet met alle producten, maar met de senseo wel

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:36

TS, de indianenverhalen van mensen die (denken te) weten hoe het juridisch zit worden steeds groter hier. Ga even langs het gratis juridisch loket en je hebt duidelijkheid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:39

celano schreef:
TS, de indianenverhalen van mensen die (denken te) weten hoe het juridisch zit worden steeds groter hier. Ga even langs het gratis juridisch loket en je hebt duidelijkheid.

als je het over mij hebt mbt het uitprobeer recht, is het geen indianenverhaal, hoe het met een zadel zit weet ik niet 100% zeker, maar ik heb 3 weken geleden zo`n probleem gehad over een senseo en de das gaf mij dit advies en de voorbeeldbrief die ik gebruikt heb en het is ook geretourneerd erna
Ik hoop dat er een juridische bokker is die nu antwoord kan geven of ts als ze contact heeft gehad met een jurisisch loket of een rechtsbijstand verzekering

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:41

Lynn_Nikita schreef:

dit heb ik wel al gevonden

deze tip kreeg ik van de rechtsbijstand

Afzender

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]
Aan

[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
Betreft: Ontbinding koop/dienst tijdens bedenktijd

[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb op [datum ontvangst product / datum afsluiten dienst] uw product ontvangen/ dienst afgesloten. Op grond van de Wet Overeenkomst op afstand maak ik gebruik van mijn recht op bedenktijd.

[indien u een product hebt ontvangen:]

Ik stuur u het ontvangen product retour overeenkomstig de instructies.

[indien reeds betaald:]

Ik verwacht mijn gedane (aan)betaling binnen uiterlijk 30 dagen na datum deze brief retour op rekeningnummer [uw bank- of girorekeningnummer].

[indien tevens een financieringsovereenkomst afgesloten:]

Op grond van de wet brengt de ontbinding van de [koop/dienst] binnen de bedenktermijn met zich mee dat ik de afgesloten financiering ten behoeve van gedane aankoop van rechtswege zonder kosten kan ontbinden.

[indien de financieringsovereenkomst door de verkoper bij een derde is afgesloten:]

Een afschrift van dit schrijven zal ik versturen naar de financier.

Graag ontvang ik een bevestiging van mijn schrijven binnen twee weken,

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

zie hier nog veel meer http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrie ... 3godglcAwA

Afkoelingsperiode geldt niet voor alle artikelen. Sommige artikelen zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Dit mag de webshop zelf bepalen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:42

die staan bovenin toch ook genoemd, neem aan dat een deel ook gewoon wettelijk bepaald is

oa

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:45

Nooit iets gaan aanbetalen bij iets wat zoals je zegt een groot bedrag is, als het niet zeker is dat het past.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-06-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:45

Lynn_Nikita schreef:
celano schreef:

als je het over mij hebt mbt het uitprobeer recht, is het geen indianenverhaal, hoe het met een zadel zit weet ik niet 100% zeker, maar ik heb 3 weken geleden zo`n probleem gehad over een senseo en de das gaf mij dit advies en de voorbeeldbrief die ik gebruikt heb en het is ook geretourneerd erna
Ik hoop dat er een juridische bokker is die nu antwoord kan geven of ts als ze contact heeft gehad met een jurisisch loket of een rechtsbijstand verzekering

Nee, daar had ik het dus niet over. Ik denk dat er in dit topic onderscheid gemaakt moet worden tussen uitprobeerrecht waar jij het over hebt en het feit of TS nu wel of geen speciale bestelling heeft gedaan bij de webshop. Volgens mij is dat het enige dat telt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:50

jemig wat een gedoe zeg!
hoop dat het nog goed gaat komen!