Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:50

Mijn pony loopt wel niet in de manege lessen, maar ik gebruik haar zelf wel voor het lesgeven. Er rijden meiden op in de leeftijd van 7 t/m 12. Daarnaast heb ik zelf de pony in de men-dressuur lopen en we mogen nu Z starten. Merk er zelf helemaal niks van dat ze er slechter van wordt dat er beginners op haar rijden. Zelf ben ik van mening dat als je pony van die paar uurtjes in de week zogenaamd slechter er van wordt, je zelf ook iets verkeerd doet in je eigen training ...

sophianemo

Re: Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:54

Ligt aan de manege, worden de paarden goed behandeld? , loopt hij niet meer dan 4 uur? , allemaal van dat soort vragen. Maar natuurlijk ook of je eigen pony er geschikt voor is. Mijne is heel lief maar kan niet tegen te veel verschillende ruiters. Dus hij zou er niet geschikt voor zijn. Hierbij is hij ook heel bang dat hij wat fout doet. En manege ruiters geven gewoon eerder een trek in de mond of een tikje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:55

Safiera schreef:
@ Gini: niet zomaar een weitje te vinden hier helaas. En om mijn goede pony nou stil te laten staan op een weitje... Dan zet ik hem nog liever in de Eiffel in een grote kudde om lekker paard te zijn. We stonden nou ideaal, heel dichtbij, alles zelf doen, schuilstalletje, rijbak, paddockparadise-je... helaas moeten we noodgedwongen weg doordat de verhuurder anders wil. Ik heb mijn pony nu 24/7 buiten staan, verzorg en bepaal lekker alles zelf. En nu wordt hij 3-4 keer per week gereden. Ik zou graag hebben dat hij nog meer loopt, dat ik er zelf op durf en dat hij in de winter verder getraind kan worden, maar dat is allemaal nog niet.

Persoonlijk denk ik dat een paard rijtechnisch sneller en beter op te pakken is na een vakantie van een paar maanden dan na een paar maanden manegelessen lopen. In het eerste geval moet je enkel opbouwen/opfrissen wat het paard al kende. Na een manegetijd is het maar afwachten hoe het paard terugkomt.
Maar je doet uiteraard wat je zelf het beste acht. :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:56

Oke mooi zo! Zeker slim om ook echt als je het doet. Een maand te kijken hoe dat gaat in zijn werking etc.
En ik wil verdere updates! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:58

Hmmm, nee ik ben toch wel 'bezitterig' wat mijn eigen paarden betreft. :o Ik vind het al moeilijk om de zorg een keer aan een ander over te laten als ik een dagje weg ben. (paarden staan aan huis) Ik geloof dat ik eerder een baantje erbij zou nemen als geld een probleem zou worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:07

Het ligt M.I. vooral aan de instructie die er in de bak staat.
Heel veel instructeurs leren nog dat een paard voorwaarts moet door te schoppen, en sturen doe je met de binnenteugel ...
Als er een goede instructie in de bak staat, met het paardenwelzijn voorop, zie ik er geen problemen in .

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 11:15

@ Fenny: jonge ruitertjes zou voor de mijne niks zijn, daar is hij gewoon te lomp en jolig voor. Gelukkig is hij 1,40 en breed en kunnen er ook goed volwassenen op.

@ sophienemo: volgens mij is het een redelijke manege. Niet top, maar ook niet superslecht. Mijn pony loopt gewoon heel graag, dus wat dat betreft geschikt. Wat betreft afrischringsniveau twijfel ik een beetje, hij zou alleen geschikt zijn voor gevorderden.

@ Gini: daar zit wat in. Al was het afgelopen winter zo, dat hij van 'stilstaan' helemaal druk en onrustig werd. Hij werd bij een goede bodem af en toe een uurtje gereden, maar dat ging amper omdat hij zo druk was van het stilstaan op de paddock. Als het vroor stonden ze wel gewoon buiten, maar echt de benen strekken kon ook niet. Ik zou niet weten hoe dat op de manege gaat. Als hij 22/7 op stal staat zal hij met rijden natuurlijk ook niet braaf zijn.

@JasmijnJoy: updates, nu al? :P Ik moet alles nog eens goed op een rijtje zetten, en ik denk dat ik komende week eens met onze trainer (die ook op de manege werkt) ga overleggen. Bovendien ga ik een manegeles nemen en kan dan zelf nog eens goed kijken hoe het nu op de manege gaat :j

@ Jessix: Ik vind het ook moeilijk om mijn pony los te laten wat dat betreft. Toen ik ziek was en mijn moeder en zusje voerden was ik me al druk aan het maken dat zij te weinig hooi zouden voeren :o Baantje is geen optie wegens privésituatie van mij. Ik krijg niet voor niks een uitkering zeg maar :)

@ CM: mijn eigen instructeur vertrouw ik daar volledig in, en hij geeft dus ook lessen op de manege. De andere instructeurs ken ik niet denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:17

Jessix schreef:
Hmmm, nee ik ben toch wel 'bezitterig' wat mijn eigen paarden betreft. :o Ik vind het al moeilijk om de zorg een keer aan een ander over te laten als ik een dagje weg ben. (paarden staan aan huis) Ik geloof dat ik eerder een baantje erbij zou nemen als geld een probleem zou worden.

Hier ook zo. Ik zou het ook niet willen. Ik zou er geen prettig gevoel bij hebben dat mijn paard altijd omgeven wordt door mensen/kinderen. En ook niet als ze die dag al in de les gelopen heeft dat ik dan zelf nog zou moeten rijden. Nee ik houdt mijn paard liever van mezelf. En vervelende gewoontes zijn er ook zo ingeslopen. Er is natuurlijk altijd wel instructie bij maar als ik hier op bokt lees wat paarden nogal eens doen op een manege(bijten en trappen). Nee dan zou ik eerst al een manege moeten vinden waarbij ze echt goed met paarden omgaan ook met poetsen, opzadelen. Rijtechnisch hoeft het niet zo'n probleem te zijn als je hem zelf bij zou blijven rijden. Maar ik weet niet hoe dat verzekering technisch zit maar het is mijn paard en wat als die iemand zou bijten dan wel trappen? Ik zou ook daar wel zeker naar informeren.

komiekbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:18

Toen ik nog les gaf op de manege liet ik onze E-pony wel eens meelopen in de gevorderde les. Er was bv een vrouwtje wat heel redelijk reed maar haar benen niet stil genoeg hield. Na 1 les op onze pony was dat helemaal over. Deze pony liep ZZ-L met mijn dochter en was heel alert op de hulpen. Dus nadat deze mevrouw 18 wissels in een volte had gesprongen wist ze dat ze haar benen heel stil moest houden. De pony liep de volgende dag weer winst met mijn dochter, de mevrouw werd later manegekampioen op een manegepaard!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:20

ik ben toen gaan werken op de manege waar ik stond om zo minder stalling te betalen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:29

44Myrthe44 schreef:
Mijn instructeur zegt altijd ''als je niet een willekeurig persoon een uurtje op je paard kan laten, heb je hem nog niet goed afgericht''.
.

Heeft niet altijd met het africhten te maken hoor in mijn ogen.
Mijn paardje vertrouwd gewoon vreemde erg slecht. Bij haar hoef ik dus echt niet zomaar iedereen op haar rug te zetten.
Ze moet je ook echt vertrouwen anders kan je haar niet eens borstelen.

Dus ik zou haar dan ook niet mee laten lopen in de lessen, veel te veel stress voor haar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:19

Never :)
Je hebt nooit in de hand hoe iemand les geeft en over het algemeen komen manege paarden lang niet zoveel buiten als ik dierwaardig vind.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:21

Nooit van mijn leven!
Ik zou nog liever zelf niks eten dan paard verhuren.
Sterker nog, dat heb ik ook gedaan in het verleden.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:28

Op de manege waar ik werk lopen paarden op zaterdag winst in het Z in op maandag in een manege les. De paarden weten goed wie er op hun rug zit! Dus dat verpesten en afstompen valt reuze mee..

Mijn eigen paard is niet zo lief voor onwetende ruiters.. Die gaan geheid vliegles krijgen XD

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:29

Kinke schreef:
Je hebt nooit in de hand hoe iemand les geeft en over het algemeen komen manege paarden lang niet zoveel buiten als ik dierwaardig vind.

Dat verschild echt per manege. Bij ons staan de pony's dag en nacht met z'n alleen in het land.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:31

Hmm ik zou niet willen dat er andere mensen op mn pony rijden...
Mn zusje rijd er af en toe op en die heeft echt een heel andere manier van rijden als mij... (vraagt niks van pony etc..)
Mijn pony is dus zo slim dat als ze bij mn zusje niks hoeft te doen ze denkt dat het bij mij ook zo werkt..
Dan is ze dus hartstikke dwars omdat ze door mn zusje niet echt 'doorgepakt' wordt om het zo maar te zeggen..
En denk dat als er manegeruitertjes op gaan, ik mn hele pony kwijt ben omdat ze niet weet waar ze aantoe is....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:31

Oei, nee... No way. Voor het geld dat mijn paard gekost heeft en wat voor karakter en talent er misschien nog in zit zou ik dat nooit doen. Dan liever verkopen aan een goeie ruiter die er nog mee in de sport gaat dan haar in de lessen te laten meelopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:11

Ik reed op de manege trouwens ook op eigen paarden van de eigenaar (als in, hun privé paarden). Zij wist heel goed wie er wel en niet op die paarden kon rijden en ik vond het zelf een goede leerervaring, maar die paarden werden er ook beter door. Die paarden hadden wel vaste ruiters, dus zoveel verschillende mensen zaten er ook niet op de rug en diegene die erop zaten konden netjes rijden.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:17

Door omstandigheden had ik jaren geleden (tijdelijk) geen geld om de stalling te bekostigen. Ook ik heb toen mijn toevlucht genomen om mijn paard uit te lenen aan een manege, dit tegen gratis stalling. Dat is prima gegaan, goede afspraken gemaakt, gezien welk zadel op zijn rug kwam e.d.
Mijn paard is er zeker niet minder van geworden. Als ik nu weer voor een dillema zoals toen zou komen te staan deed ik het weer, zonder twijfel.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:52

wij hebben ook een paard staan op de manege die van iemand anders is. De eigenaressen rijdt al jaren niet door omstandigheden, maar wilde hem ook niet kwijt. Hij staat al bij ons vanaf zijn 5e ongeveer. Hij is tussendoor naar een andere manege gegaan, omdat de eigenaressen daar in de buurt woonde en dacht dat ze zelf weer kon gaan rijden. Zij kon echter nog steeds niet rijden. Hij heeft daar 4 jaar gestaan en kon toen zelfs niet meer in de gevorderde lessen lopen omdat hij 'onhandelbaar' zou zijn. Nou wij wilde hem wel graag terug. Na 1 dag terug bij ons deed hij alweer spelletjes met de kinderen. We zijn nu weer 5 jaar verder en meneer is ondertussen 25 en heeft het nog prima naar zijn zin!

Wat ik hier dus mee wil zeggen is dat het in sommige gevallen voor het paard en voor jezelf heel goed kan zijn om een paard in de manege lessen te laten lopen, maar dat je goed moet uitkijken naar wat voor manege het is.

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:56

Kinke schreef:

Bij mijn manege staan de meeste pony's en paarden in de zomer vanaf 22.00 buiten tot 15.00 en in de winter van 07.00 tot 15.00 in de bak en paddocks. De andere pony's staan direct na de les buiten.

Het verschilt dus per manege.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:00

Absoluut niet. Gisteren weer eens een manegeles mogen aanschouwen en ik wist echt niet wat ik zag. Ten eerste hoe er met die paarden wordt omgegaan, ruiter doet het op de verkeerde manier omdat de instructrice niks uitlegt en omdat het paard 'niet luistert' wordt er maar gelijk op los gerost met een zweep. Ik weet heus wel dat er maneges zijn waar de zaken wél correct worden aangepakt, maar na meerdere maneges gezien te hebben is mijn mening wel gevormd. En daarbij, op de maneges waar ik tot nu toe was stonden de paarden zowat 24/7 op stal. Nee, nooit van mijn leven zo'n afgestompt paard.

En verder ben ik gewoon een bezitterig mormel. :+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:53

Ik sta aan beide kanten in dit verhaal:
Ik heb als eigenaar m'n paard op een manege gestald. Voor kost en inwoon loopt hij mee in de les.
Hij is in december verhuisd omdat ik vanaf dan een heel zware schoolperiode tegemoet ging en nog een jonge heb staan die in de sport loopt.

Maar ik geef ook zelf les op die stal :) En ik snap uit economisch oogpunt dat dit voor de stalhouder aantrekkelijk is: hij heeft geen aanschafkosten.

Ik vind het oké. Hij kan redelijk wat maar als je't niet vraagt doet hij niet. En er zijn een paar dingen waar hij niet gek van is maar dat wist de eigenaresse van de stal/ mijn bazin op voorhand.
het is ook een sociaal paard, hoe meer je hem vertroetelt, hoe liever hij het heeft.

De eerste week dat hij verhuisd is heb ik hem nog even zelf gereden en daarna de lessen in.
Hij loopt elke dag max 30min en gaat twee keer in de week een halve dag buiten - zomer en winter.

Over afstompen, ja dat gebeurt wel wat. maar hij weet goed genoeg wie er op z'n rug zit hoor! "Hij doet het niet" dat pakt niet bij mij want dan kruip ik er gewoon lekker zelf op. Ook op de andere manegepaarden ;)
En hij weet ook goed genoeg wie baas is! Ik passeer regelmatig eens en ben er dus 1 dag in de week sowieso om les te geven. Hij herkent m'n fluitje en het gerinkel van m'n autosleutels en bromt dan vrolijk de hele stal bij elkaar :)

Maar er zijn duidelijke afspraken gemaakt: ik wil -als hij ooit eens terug mee naar huis gaat- al mijn materiaal in goede toestand terug.
Hoefsmid is voor de manegehouder, ontwormingen en inentingen voor mij.
Bij blessure/ wondje/ ... zorgt manegehouder ervoor dat hij verzorgd wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:19

Ik heb nu geen eigen paard maar het zou denk ik volledig afhangen van de manege die het zou zijn en wat voor afspraken er gemaakt kunnen worden. Ik ken wel een goede manege waar ik mijn paard zo neer zou zetten, maar ook wel maneges waar ik het niet zou doen. Ik denk niet dat een paard zo snel te verpesten valt trouwens, vaak zijn de mensen die dat roepen zelf ook geen topruiters en dan vraag ik me serieus af of het nu zo verschil maakt een matige ruiter of een nog iets matigere ruiter :P

Wat ik me wel afvraag is hoe dat verzekeringstechnisch zit als er iemand van jou paard valt/met jou paard een ongeluk veroorzaakt. Als eigenaar ben je meestal namelijk verantwoordelijk voor dat soort schade en als je paard niet altijd makkelijk is lijkt me dan nog wel iets om even goed na te kijken?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:02

Het zou voor mij zowel afhangen van de manege als van het paard zelf. Er zijn nou eenmaal paarden die niet geschikt zijn voor manegewerk, mocht ik er zo eentje hebben, no way dat die in lessen mee zou gaan lopen. Maar mocht ik een paard hebben dat er geschikt voor is, de manege mij bevallen en er goede afspraken zijn te maken, dan heb ik er geen bezwaar tegen.

De Fjord die ik rij wordt nu ook gereden door tig verschillende personen en eerlijk gezegd merk ik daar vrij weinig van. Behalve als er eens een echt goede ruiter op heeft gezeten, dat ik weinig hoef los te werken en wat langer bezig ben met loswerken als er net een week lang alleen maar kinderen en beginners hebben gereden. Maakt mij niet uit, ik krijg haar uiteindelijk toch wel waar ik haar hebben wil. En ik heb op maneges gereden waar de paarden ook niet bepaald afgestompt waren, en ook rustig een M2-proef met dubbele winst wisten te lopen in een KNHS-wedstrijd onder een manegeruiter terwijl ze 2 uurtjes daarvoor nog een gehandicapte op hun rug hadden die zichzelf amper overeind kon houden, of iemand die enorm tegen zat te werken.

Als je paard er tegen kan verschillende ruiters, verschillende nivo's en vooral heel veel drukte in de stal/ om hem heen te hebben, zie ik geen enkele beperking in manegewerk onder leiding van goede instructeurs. Wordt het paard al sjacherijnig van de drukte als toevallig iedereen tegelijkertijd op stal komt, ondanks dat er maar 1 of 2 mensen met het paard zelf bezig zijn of wordt het paard al knettergek van de drukte als er meer dan 3 mensen tegelijkertijd in de bak rijden, dan is manegewerk niet zo geslaagd lijkt me. Maar er zijn ook weinig maneges die zo'n paard in de lessen willen hebben denk ik.