paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:49

Kuggur schreef:
stef schreef:
Kuggur: een motorrijder vind ik toch wel iets heel anders gezien de snelheden. Dat gaat een paard nooit halen. Scooters moeten tegenwoordig ook vaak op de weg, vaak ook ronduit gevaarlijk.

Hm, begrijp je me niet of wíl je me niet begrijpen..?

Motor vs paard, plenty verschillen lijkt me.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:52

Een paarden-kenner(de menner),die een bang paard over de vangrail drukt en dan gewoon doorrijdt is associaal.Dat zijn geen manieren en ik hoop dat hij er problemen mee krijgt!(ik zou het zeker aangeven!)
Nog geluk dat één van zijn passagiers iets meer hersens had.

Sterkte met je paardje :(:)

LadyMadonna

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:55

Makkelijk oordelen als je er niet bij was jodi....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:55

Mindim schreef:
Kuggur schreef:

Inderdaad, een belangrijke verkeersregel die bij verbluffend weinig bokkers bekend is, of vrolijk genegeerd wordt onder het motto "ik vind het veiliger" (ik hoop van harte dat bijvoorbeeld motorrijders niet dezelfde attitude adopteren...).
Een paard als dat waar de bijrijdster van de TS op onderweg was in het openbare verkeer is daar duidelijk ongeschikt voor.
Niet verkeersmak = niet aan het openbaar verkeer deelnemen naar mijn bescheiden mening.
Ik vermoed sterk dat deze schade gewoon voor de eigenaar is.

Mwah kort door de bocht hoor. Zelfs het braafste paard kan soms schrikken of zich in het nauw voelen. Dus om een paard gelijk ongeschikt noemen voor de openbare weg, daar ben ik het niet mee eens.

Maar goed, TS, hoe breed was die wagen dan wel niet, had een fietser wel kunnen passeren?
Persoonlijk vind ik dat je met een aanspanning niet op een fietspad hoort, waar aan beide kanten een vangrail is. Je hindert daarmee ander verkeer, omdat er gewoon te weinig ruimte over is. Wat als paard op hol zou slaan en je fiets daar als fietser, totaal geen uitwijkmogelijkheid, voor zowel fietser als paard en wagen.
Ik begrijp dat beide partijen in overtreding zijn, maar alleen paard qua omvang past wat beter dan een aanspanning. Ik vind dat de aanspanning hier rekening mee had moeten houden. Als de ruiter al 3/4 op het fietspad was, snap ik ook niet dat de aanspanning die inschatting niet heeft kunnen maken en even wachtte tot de ruiter uit het fietspad was gereden.

Zo'n wagen rijdt meestal niet helemaal naar rechts maar gaat lekker in het midden rijden. Althans, zo gaat dat hier in de buurt wel, en dan kan je er met je fiets ook echt niet langs. Tenminste, het gaat wel, nét aan, maar dan moet de menner zo ver mogelijk naar rechts en moet er niet net een paard naar links kijken want anders lig je naast je fiets... Die wagens zijn breder dan je denkt :j Vind het trouwens wel erg apart, een fietspad met 2 vangrails...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:01

Voor zover ik weet is een paard met wagen een voertuig. De wet geeft aan dat je verplicht bent om te vertragen of zelfs te stoppen als het paard tekenen van angst vertoond. Ik denk dat het in het geval van TS wel goed zichtbaar moet geweest zijn voor de menner dat dit paard angst vertoonde en wettelijk gezien is de menner dan ook verplicht om zijn paard in te houden.

Dat je met een paard over een gesloten fietspad gaat, tot daar aan toe. Dan kan je elkaar nog passeren (ook fietsers en voetgangers). Maar een aanspanning? Wat als er nou een kindje op de fiets aankwam? Of iemand met een scooter? Een aanspanning is ook veel breder dan een ruiter met paard, daar hebben bestuurders toch nog iets meer respect voor is mijn eigen ervaring (helaas heb je altijd aso's).
Doorrijden na een ongeluk kan je niet echt aanhalen, de bijrijder is immers afgestapt om hulp te bieden. Het lijkt me logisch dat de menner zijn combinatie ook eerst naar huis bracht of naar stal, je kan die moeilijk zomaar in het midden van de weg (of fietspad) gaan parkeren. Hij had evenmin wat kunnen doen aangezien je als menner altijd op de bok moet blijven.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:03

stef schreef:
Makkelijk oordelen als je er niet bij was jodi....

:j Ja! Ik vind het schandalig en dat zelfs zonder erbij te zijn! :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:09

jodi schreef:
Een paarden-kenner(de menner),die een bang paard over de vangrail drukt en dan gewoon doorrijdt is associaal.Dat zijn geen manieren en ik hoop dat hij er problemen mee krijgt!(ik zou het zeker aangeven!)
Nog geluk dat één van zijn passagiers iets meer hersens had.

Sterkte met je paardje :(:)

Hij is niet 'gewoon' doorgereden, hij heeft zijn groom/bijrijder/passagier van de aanspanning achtergelaten, dit is naar mijn mening de meest veilige situatie, anders blokkeert de kar ook nog eens het (smalle) fietspad waardoor er om het gewonde paard nog meer onrust ontstaat.
Daarnaast zijn paarden ook nog eens vrij sensibel, als 1 paard onrustig is, wat nogal logisch is want het is gewond en half in paniek, dan is de kans groot dat het andere paard ook onrustig wordt waardoor de situatie veel gevaarlijker wordt.
Er is dus geen sprake (in mijn ogen) van doorrijden na een ongeval

Maar... dat is mijn mening, ik ben geen menner, ken de situatie ter plekke niet en heb ook niet voldoende juridische kennis paraat zodat ik tips kan geven :P

Ik zou persoonlijk ook contact opnemen met je rechtsbijstand om het voor te leggen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:13

Hmmm, net de lokatie eens opgezocht op streetview en ik kan me wel voorstellen dat de menner daar niet is blijven staan. Wat een ongelofelijke rotplek voor paarden......
Enne TS, quarters zijn vaak niet zo cool als ze lijken, als je prikkels stapelt krijg je wel vaker een paniek explosie, het zijn binnenvetters. Vervelende eigenschap en iets om zeker wel rekening mee te houden. Wij hebben ook zo'n exemplaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:40

Waratje schreef:
Hmmm, net de lokatie eens opgezocht op streetview en ik kan me wel voorstellen dat de menner daar niet is blijven staan. Wat een ongelofelijke rotplek voor paarden......
Enne TS, quarters zijn vaak niet zo cool als ze lijken, als je prikkels stapelt krijg je wel vaker een paniek explosie, het zijn binnenvetters. Vervelende eigenschap en iets om zeker wel rekening mee te houden. Wij hebben ook zo'n exemplaar ;)

Waarom er op draaien dan met paard en kar, als je daar een ruiter ziet rijden die al 3/4 afstand heeft afgelegd, vraag ik me dan af. Waarom niet wachten, eer ruiter er uit is. En wat als de menner dan een scooter tegen komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:47

Als het inderdaad die plek is dan zit er een bocht in de weg, dus is het de vraag of je de ander tijdig opmerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:48

Waratje schreef:

Ik ook, maar de menner had de ruiter prima aan kunnen zien komen, lijkt me.

@waratje, als de ruiter 3/4 van de weg al had afgelegd, dan had de menner dat prima kunnen zien, zit ook amper een bocht in trouwens.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:03

Als menner wel eens met annemiek80. Groom is afgestapt en menner is doorgereden naar een veiligere plek. Paard was al bang, wel zo fijn dat koets dan weg is en het paard eerder tot rust komt. Ik ken situatie niet, daar kan ik niet over oordelen. Maar je paard had daar ook een gele ligfiets of een bromscooter en daar van kunnen schrikken. Dat is niet hun schuld of die van de aanspanning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:07

janouk schreef:
Als menner wel eens met annemiek80. Groom is afgestapt en menner is doorgereden naar een veiligere plek. Paard was al bang, wel zo fijn dat koets dan weg is en het paard eerder tot rust komt. Ik ken situatie niet, daar kan ik niet over oordelen. Maar je paard had daar ook een gele ligfiets of een bromscooter en daar van kunnen schrikken. Dat is niet hun schuld of die van de aanspanning

Tuurlijk is het goed dat de menner is doorgereden, passagier was immers afgestapt.
Probleem lijkt mij, dat er naast de menkar nog weinig ruimte is voor iets anders en als je als menner een ruiter ziet aankomen, die al bijna tussen de vangrail weg is. Dan getuigt het van inzicht om even te wachten toch, ipv van willens en wetens zo'n smal pad op te gaan met een ruiter als tegenligger.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:22

ik denk als het lastig wordt.

enige wat ik me afvraag.
hoe breed was de weg? zo smal dat het fysiek niet pastte?
als het wel gepast had, maar het paard was bang, denk ik niet dat je een kans maakt.

was het echt zo smal dat het fysiek niet had gepast, dan vind ik het wat anders.

maar ja dat is wat ik vind.. als je het aan gaat vechten.. geen idee
maar denk dat je weinig kans maakt.

hij ging gewoon door.. zoals hij al ging. ging niet associaal doen. jou paard was bang. dat is balen. maar kan hij niets aan doen.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:23

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik deze inschakelen.
Je kunt iemand altijd aansprakelijk stellen. Of iemand aansprakelijk blijkt te zijn is natuurlijk een tweede.

Ik weet niet of je diegene misschien aansprakelijk kan stellen op grond van artikel 6:162 (onrechtmatige daad) vanwege het nalaten van vaart minderen of iets dergelijks.

http://www.iusmentis.com/aansprakelijkheid/onrechtmatigedaad/

Edit: de vraag is hierbij ook.. Had diegene het ongeval redelijkerwijs kunnen voorkomen?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:27

Ik denk ook dat het netter was geweest als de menner even had gewacht, anderzijds is dat niet zijn verantwoordelijkheid. Hij kon ook niet voorzien, dat het andere paard zo bang zou worden denk ik? Mijn paard loopt aangespannen ook wel eens over een fietspad, en als je normaal goed rechtshoud (ik doe niet anders, heb altijd hooguit 10-15cm ruimte tot bijv de stoeprand op de straat, dan kom je aan de 140 breedte max. Ik zit altijd net over het midden met mijn wielen. Dus helemaal geen ruimte om te passeren, is bij een gemiddeld fietspad niet helemaal waar. Dat je geen meter tussenafstand hebt, dat klopt, maar hoeveel auto's en passerende fietsers houden tegenwoordig nog verantwoorde afstand met passeren?
Ik vind het lastig oordelen, ik zou met mijn span ook niet halthouden op en zeer smal stuk. Als een paard voor mij schrikt, of omdraait, zou ik er rustig achteraan stappen tot diegene aan de kant kan.
Als dat paard zich dan nog opgejaagd voelt, is dat even heel banketstaaf gezegd, niet mijn probleem. Ik vind dat een verkeersmak paard, niet moet reageren op een stappende aanspanning. Komen ze in draf aangedenderd, is dit een ander geval. Ik ga niet willens en wetens mijn eigen paard gedwongen stil zetten, die vervolgens naar een paniekend ander paard kan gaan staan kijken, of een zeer smal stuk. Dat is ook vragen om problemen. Dan zou ik persoonlijk zeggen, paard is niet goed genoeg verkeersmak en hoort daar dan niet zonder ander rustig voorpaard te lopen. Maar dat is mijn mening.

Blijft een feit dat het een heel vervelende situatie is, waarbij ik snap dat je baalt van de situatie. Hoop dan ook dat je paardje er snel bovenop is. :(:)

edit: post boven mij heeft het over nalaten van vaart minderen, maar ze praat over een stappend paard. Wat mag je dan verwachten van een passerende menner/ruiter? Regel is toch echt in stap passeren, dus als beide paarden stapten, kan de menner er toch weinig aandoen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:39

Je hebt met levende wezens te maken. Oftewel je bent zelf verantwoordelijk voor je paard. In dit geval zou ik zeggen dat jou bijrijder toch ondanks de verhalen de 'schuldige' is. Zij had immers beter het dier onder controle moeten hebben. Echter jij bent de eigenaar dus verantwoordelijk voor de acties van je paard. Dus maakt dat jou niet minder 'schuldig'.

Echter blijft het een enorm vreselijk verhaal en hoop ik dat het allemaal goed gaat komen en zou ik hier niet over een schuldvraag praten. Ik vind dit onder een ongeluk vallen zonder dat je iemand direct wat kwalijk kan nemen. Gewoon heel erg pech gehad.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:52

Afbeelding

Ik hoop dat het gelukt is om de foto te plaatsen.....

Maar zo ziet het er dus uit ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:54

Twijfel ernstig of ruiters en aanspanningen hier op de weg moeten

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:04

aAar zo te zien is het geen heel kort stuk. Dus ik snap ergens ook wel dat die menner er gewoon opgaat, en dus niet wacht, tenzij het echt om de laatste 10-20 mtr ging ofzo.
Snap wel dat het een enge situatie was, maar snap zeker dat je hier met een aanspanning dus niet stil gaat staan als dat niet perse noodzakelijk is. Dat zou ik ook niet doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:14

Wat een rotplek zeg, ik zou er nooit gaan rijden met kar of onder het zadel.

Je hebt met paarden te maken en die zijn altijd onvoorspelbaar, in zulke situaties.

Sterkte, ik hoop dat jullie er met elkaar uitkomen.

Stel dat er ook een kar die de ander die ook met een kar is moet passeren? dat gaat nooit lukken zo.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:16

Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen, maar dat het lastig kan zijn met passeren, dat geloof ik. Maar met een braaf paard zou ik niet weten waarom je daar niet zou rijden.
Zeker die vangrailen (hoe cru en rot ze ook waren in deze situatie) zorgen ervoor dat je op een afgeschermde baan gewoon kunt rijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:48

Yuri schreef:
Maar met een braaf paard zou ik niet weten waarom je daar niet zou rijden.

Bijvoorbeeld omdat het illegaal is.
En zoals blijkt uit de OP gevaarlijk.

NB. Sorry Stef en Mindin maar ik heb echt geen zin een voor de hand liggende uitleg te gaan geven over mijn vergelijking. Dan snap je hem maaar niet.
Kleine hint speciaal voor Mindin, het gaat niet om de verschillen, het gaat om de overeenkomsten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:54

Kuggur schreef:
Yuri schreef:
Maar met een braaf paard zou ik niet weten waarom je daar niet zou rijden.

En zoals blijkt uit de OP gevaarlijk.

NB. Sorry Stef en Mindin maar ik heb echt geen zin een voor de hand liggende uitleg te gaan geven over mijn vergelijking. Dan snap je hem maaar niet.
Kleine hint speciaal voor Mindin, het gaat niet om de verschillen, het gaat om de overeenkomsten....

Shoot, ik zie ook weinig overeenkomsten tussen een motor en een paard en hun plek op de weg. Kijk het kan dan voor jou voor de hand liggend zijn en dus niet nodig om uitleg te geven, maar ik snap daadwerkelijk niet waarom je motoren en paarden en hun plek op de weg vergelijkt. Misschien moeten sommige bestuurders maar gewoon niet in een voertuig kruipen ;) voorkom je een hoop problemen en dat heeft niet zoveel te maken met of je in een auto, op een paard, op een motor, in een menkar of op de fiets zit en op welke plek van de weg je hoort ;)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:59

Citaat:

Dat is het daar dus niet..... je mag daar op het fietspad rijden.....sterker nog, de gemeente heeft een afspraak met alle stalhouders dat dát fietspad daar, door de gebruikers met paarden mest vrij gehouden moet worden.... dit houdt in dat er elke dag met een veger geveegd (zou) moeten worden....

Dit is dus een uitzondering op de regel ;)