Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:55

:j :D

pavarottiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:43

tip: gewoon contract ondertekenen met je bijrijder dat alle risico voor jezelf is en schade vergoed moet worden. hoevaak ik wel niet hoor dat dit soort dingen.mis gaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 06:13

Pavarotti, dat heeft geen enkele zin. :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:48

pavarottiB schreef:
tip: gewoon contract ondertekenen met je bijrijder dat alle risico voor jezelf is en schade vergoed moet worden. hoevaak ik wel niet hoor dat dit soort dingen.mis gaan.

Tip: dat heeft geen enkele waarde en is zinloos.

pavarottiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:00

Tuurlijk wel. als je op fe juiste manier opstelt heb je je ingedekt. en als je echt zeker wilt zijn datbje rechtsgeldig hebt geschreven kun je naar juridisch loket gaan en vragen of het zo goed is. geloof mij, zodra je contract ondertekend dat alles op eigen risico en kosten is kunnen ze je niets maken. geloof je me niet? bel maar met juridisch loket

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:56

Heeft echt geen zin hoor :n . Dat is bij overeenkomst niet regelbaar, dit is
in de jurisprudentie allang uitgemaakt :j .

Barbabientje

Re: Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:00

Je zou evt wel een contractje op kunnen stellen dat zij jou niet aansprakelijk stelt als zij of haar spullen iets krijgen :') Het is niet rechtsgeldig, maar zo kun je wel vervelende situaties uit de weg gaan :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:01

Je kan zoveel contracten maken als je wil, de wet is de wet. De eigenaar is aansprakelijk voor de schade. Let wel, al je paard te huur wil aanbieden werkt dat toch anders dan ben je al het ware een bedrijf en dien je een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven te hebben.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:08

Ja dat is waar!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:15

Barbabientje schreef:
Je zou evt wel een contractje op kunnen stellen dat zij jou niet aansprakelijk stelt als zij of haar spullen iets krijgen :') Het is niet rechtsgeldig, maar zo kun je wel vervelende situaties uit de weg gaan :)

Als het niet rechtsgeldig is, waarom kun je daarmee dan wel vervelende situaties mee uit de weg gaan?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:17

Nou ik heb al meerdere malen meegemaakt, zowel zelf als in mijn omgeving, dat iemand vrijwillig op een paard ging rijden.. Paard doet gek, meisje valt ervan af. Heeft verder niets, maar cap is kapot..
Tja dan willen de ouders dat jij een nieuwe cap gaat betalen, terwijl meisje er vrijwillig opgaat..
Nu vind ik, en dat is mijn mening, dat je aan een manege ook geen nieuwe cap gaat vragen als je daar valt, dus waarom wel aan een particulier..
Mijn ouders deelden deze mening niet :') Maar vandaar dat ik nu steeds met eigenaar afspreek dat ik, en ik alleen, verantwoordelijk ben voor mijn spullen daar.. Kijk als ik daar ben en paard breekt los en molt mijn auto is het een ander verhaal, maar kleine dingen vind ik wat anders :j

edit:
En dit verkleint de kans op een welles-nietes gevecht, waardoor je echt een slechte verstandhouding krijgt of zelfs ruzie onderling..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:23

Vervelende situaties mee uit de weg gaan?

Wat bedoel je daar mee?

Het ligt natuurlijk aan de tegenaprtij of ze de schade (van cap of wat dan ook) willen verhalen. Wettelijk ansprakelijk ben je wel.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:27

Het is vrij ingewikkeld, heb er zelf ervaring mee. De eigenaar is ten alle tijde aansprakelijk gaat niet in alle gevallen op. In het verkeer is bijvoorbeeld de bestuurder van een voertuig (of in dit geval:paard) aansprakelijk, zorg dat dit via de verzekering van de bijrijder geregeld is (W.A). Heeft de bestuurder geen invloed op het gebeurde dan is de eigenaar aansprakelijk: W.A van eigenaar. Daarnaast hebben wij een zgn bijrijdersverzekering afgesloten, dit mocht er iets gebeuren met de bijrijder (geldt tevens voor hoefsmid, dierenarts, verzorgers, stalhouder enz). Deze laatste verzekering kost ons € 30,- per paard/pony, dus zeker de moeite waard! Vorig jaar is er iets gebeurd door nalatigheid van de bijrijder (tiener). Wij wilden haar daar zelf niet voor aansprakelijk stellen (dachten dat het ook geen zin zou hebben). Ouders hebben toch haar w.a. verzekering gebeld en wij hebben de d.a. kosten volledig vergoed gekregen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:32

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:33

Contract is prima voor afspraken over wat wel en niet de bedoeling is, maar heeft geen enkele waarde omdat het wetboek altijd er boven staat.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:34

sallandval schreef:
Een gebroken arm zou ik me niet teveel zorgen over maken, blijvende invaliditeit of overlijden is veel ernstiger. Ook dán kun je als eigenaar aansprakelijk worden gesteld (http://horses.nl/opinie/s-wensing-_-11-06-10-_-van-het-paard-gevallen/). Niet alleen voor de invaliditeit zelf maar ook bv. voor gederfde inkomsten van de ruiter http://www.fnrs.nl/ruiters/?id=270. Met een beetje pech van alle kanten ben je je leven lang aan het betalen.

Vandaar dus die bijrijdersverzekering!

pavarottiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:43

ja bijrijderverzekering altijd handig. maar heb een rechtszaak mee gemaakt en geloof.mij contract.kan heel.veel boven de wet. kan om.kleine dingen ga je geen rechtszaak beginnen maar ongevallen.met letsel en ze klagen je aan ja dan moet je kunnen verklaren en dan ben je ingedekt. helemaal zoals bij mij. heb mijn paard niet op mijn naam staan ook een advies. ze kunnen niet beweren dat het paard.jou verantwoording is en als je financiële problemen hebt kunnen ze hem noet afpakken. staat nog op de naam van de fokker. ik denk dat je gewoon zogoed mogelijj moet indekken wat de wet zegt of niet

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:44

Fanniehh schreef:
sallandval schreef:
Een gebroken arm zou ik me niet teveel zorgen over maken, blijvende invaliditeit of overlijden is veel ernstiger. Ook dán kun je als eigenaar aansprakelijk worden gesteld (http://horses.nl/opinie/s-wensing-_-11-06-10-_-van-het-paard-gevallen/). Niet alleen voor de invaliditeit zelf maar ook bv. voor gederfde inkomsten van de ruiter http://www.fnrs.nl/ruiters/?id=270. Met een beetje pech van alle kanten ben je je leven lang aan het betalen.

Vandaar dus die bijrijdersverzekering!

Klopt, alleen keren die ook maar tot een x bedrag uit, de rest mag je alsnog zelf betalen. Bij levenslange invaliditeit ben je er namelijk niet met die 25.000 of 50.000 die zo'n verzekering uitkeert.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:48

Ik zou iig een soort contract laten tekenen dat alle schade tijdens het rijden/omgaan met het paard voor eigen risiko zijn en dit laten ondertekenen :j

Verder zou ik het niet weten, ik neem aan dat je een WA verzekering hebt en je paard zal ook verzekerd zijn ;)

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:57

@sallandval Hopen dat zoiets nooit gebeurd, maar dat kan natuurlijk altijd en dan zal het op je eigen W.A. gaan aankomen. Je mag een beperkt aantal dieren in je eigen w.a. meenemen (ook paarden), afhankelijk van je verzekering. Let dus ook op wat je eigen w.a. verzekering in de polisvoorwaarden heeft staan. Wij hebben de 3 pony's ook op verschillende eigenaars (uit gezin) staan! Het blijft ook ingewikkeld, en zal soms door verschillende partijen/verzekeringen gedekt moeten worden. Wij denken er nog over na, maar wat met al degene die anderen hun paard laten uitstappen, naar de wei laten brengen e.d. of nog erger mensen die ongevraagd en ongewenst de stal in gaan?
Laatst bijgewerkt door Fanniehh op 05-07-13 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:03

Ik rijd ook buiten met mijn bijrijdpaard, en hij is WA-verzekerd. Omdat het paard op de naam van de eigenaresse staat is zij verantwoordelijk. Als hij een deuk in een auto trapt is zij verantwoordelijk want het is haar paard. Zo heeft zij het aan mij uitgelegd toen ik het aan haar vroeg. Ik vind trouwens dat je daar als bijrijder ook zelf mee bezig moet zijn, is toch een stukje verantwoordelijkheidsgevoel dat je dan laat zien toch?

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:08

amandananana schreef:
Ik rijd ook buiten met mijn bijrijdpaard, en hij is WA-verzekerd. Omdat het paard op de naam van de eigenaresse staat is zij verantwoordelijk. Als hij een deuk in een auto trapt is zij verantwoordelijk want het is haar paard. Zo heeft zij het aan mij uitgelegd toen ik het aan haar vroeg. Ik vind trouwens dat je daar als bijrijder ook zelf mee bezig moet zijn, is toch een stukje verantwoordelijkheidsgevoel dat je dan laat zien toch?

Heb je een ruiterbewijs? Als je een fout maakt als bestuurder (ook als je in het verkeer ernaast loopt ben je bestuurder), ben jezelf verantwoordelijk voor je eigen fouten.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:09

Nee ik heb geen ruiterbewijs. Eigenaresse heeft het op deze manier aan me uitgelegd, dat is het enige dat ik weet :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:12

pavarottiB schreef:
ja bijrijderverzekering altijd handig. maar heb een rechtszaak mee gemaakt en geloof.mij contract.kan heel.veel boven de wet. kan om.kleine dingen ga je geen rechtszaak beginnen maar ongevallen.met letsel en ze klagen je aan ja dan moet je kunnen verklaren en dan ben je ingedekt. helemaal zoals bij mij. heb mijn paard niet op mijn naam staan ook een advies. ze kunnen niet beweren dat het paard.jou verantwoording is en als je financiële problemen hebt kunnen ze hem noet afpakken. staat nog op de naam van de fokker. ik denk dat je gewoon zogoed mogelijj moet indekken wat de wet zegt of niet

????
Op naam staan geeft geen meer (of minder) waarde.
Daarnaast dekt de AVP van de eigenaar gewoon de schade aan de bijrijder.
Dus je hoeft je als eigenaar niet ingedekt hebben, als jij gewoon je verzekering betaald hebt is er niets aan de hand.
En nee... contracten gaan nooit boven de wet.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:28

ik ben ook wel eens gevallen van paard van een kennis van mij. avonds op de 1ste hulp gezeten maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om der uberhoud aanspraakelijk te stellen, is toch mijn eigen verandwoordelijkheid.? vind ik dan, je weet dat er altijd wel iets kan gebeuren waardoor je er af kan vallen.