Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kirsha schreef:Mijn zus laat nu haar paard inrijden door een particulier en ze wordt er wel nauw bij betrokken. Mag vaak langskomen, ook op uitnodiging, dus niet dat ze er zelf steeds achteraan hoeft te bellen ofzo. Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal, dat zou ik ook willen.
ElCamino schreef:Mijn paard was totaal verknipt en verkl**t toen ik hem kocht, werd uiteindelijk zelfs gevaarlijk, toen heb ik hem naar een trainer gebracht (western) die hem wilde corrigeren en her opvoeden.
Beste man stond bekend om af en toe zijn harde optreden jegens paarden maar ik kende een antal dieren die er goed uitgekomen waren en die anders bij de slacht beland zouden zijn.
Ik heb afspraken gemaakt, elke dag ben ik erbij! ook al komt het niet uit en wilde hij liever vroeg rijden...hij wachtte tot ik na mijn werk er was en plande dan mijn paard in. Ik heb hem gewoon verteld dat ik erbij wilde zijn vanwege dingen die in het verleden met paarden gebeurt zijn daar.
Ik heb de eerste maand alleen op- en afgezadeld, hij reed hem. De volgende maand kon ik zelf instappen en uitstappen.
Mijn paard heeft écht serieus enorm op zijn donder gehad, slechts 1x heb ik achteraf gezegd dat ik iets niet vond kunnen. Maar na 6 maanden had ik een perfect opgevoed dier, alle fratsen waren eruit en hij heeft mij geleerd om dingen aan te zien komen en op tijd en correct in te grijpen vóór het misging. Het paard steigerde en liet zich achterover vallen zodra je op verhard wegdek kwam, ging ongecontroleerd aan de kletter en liet zich vallen. (fysiek was het dier volkomen 100% in orde) Toen hij nog van de manege was gooide hij ruiters over de bakrand op het beton of liet zich tegen de bakwand vallen en plette je been....
Dit heeft uiteraard niks met inrijden van een jong dier te maken , maar wel alles met openheid en eerlijkheid tussen trainer en eigenaar.
Dit is nu ruim 18 jaar geleden en ik heb nog steeds een prachtig net opgevoed paard
gewoon ik, jonkie en een vaste helper werkt gewoon het fijnste
en dan gaat het nog steeds op het gemakkie, in alle rust en vriendelijkheid.PowerReiner schreef:Maar 1 ding wordt hier vergeten, en dat is overleg. Wanneer je je paard ergens in training zet, neem ik aan dat hier een gesprek aan vooraf gaat over hoe en wat.
Door duidelijke afspraken te maken kets je al die dingen in een keer af. Als een eigenaar er zich niet aan houd kan de trainer er eventueel voor kiezen om het paard weer mee te geven aan de eigenaar omdat hij op die manier niet kan werken.
!