Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:56

Ik zou mijn paard niet aan zo'n stal toe vertrouwen. Als het achter gesloten deuren moet gebeuren, dan zegt dat voor mij al meer dan genoeg. En dan ben ik niet iemand die vind dat een paard geen tik mag krijgen of een schop onder z'n kont.

Het inrijden van je paard is zó belangrijk, daar heb je járen plezier/problemen van... Dus een vreemde die dat achter gesloten deuren wil doen, daar heb ik totaal geen behoefte aan.

Maargoed mijn zus en ik hebben ons huidige paard en vorige pony's samen gedaan vanaf de eerste keer zadel erop.

Kirsha

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:02

Mijn zus laat nu haar paard inrijden door een particulier en ze wordt er wel nauw bij betrokken. Mag vaak langskomen, ook op uitnodiging, dus niet dat ze er zelf steeds achteraan hoeft te bellen ofzo. Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal, dat zou ik ook willen.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:03

Heeft de trainer dan iets te verbergen dat er niet gezien mag worden?
Roept bij mij allerlei vragen op...

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:09

Wie betaalt, bepaalt.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:20

Ik begrijp het in beide gevallen wel, maar absoluut wegblijven zou bij mij ook vraagtekens geven.

Heb er genoeg zadelmak gemaakt, en er stond meermaals iemand aan de kant, maar eigenaar mag kijken maar niet zeggen hoe ik het wel of niet moet doen. Dan moet ik aandacht verdelen, heb liever aandacht bij paard en hulp. Als ik er naast sta mogen ze alles tegen me zeggen

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:21

Ik heb altiijd zelf zadelmak gemaakt voor mensen en vond het helemaal geen probleem als mensen kwamen kijken.Maar ze moesten zich niet bemoeien met het zadelmak maken.
Ik ben gestopt met rijden maar mocht ik ooit weer gaan rijden en er komt een groen paard op mn pad dan laat ik hem zadelmak maken.
Dit laat ik doen omdat ik er een paar keer flink hard ben afgevallen met zadelmak maken.
Ik ga dan zowieso niet de eerste keer kijken als iemand op het paard gaat.
Misschien doet het paard dan zo lelijk en valt de zadelmakmaker er hard vanaf zodat ik dat beeld op mn netvlies blijf houden en zo geen vertrouwen in het paard heb.
En dat neem je toch wel de eerste tijd mee lijkt mij.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:31

Kirsha schreef:
Mijn zus laat nu haar paard inrijden door een particulier en ze wordt er wel nauw bij betrokken. Mag vaak langskomen, ook op uitnodiging, dus niet dat ze er zelf steeds achteraan hoeft te bellen ofzo. Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal, dat zou ik ook willen.

dat is een goeie instelling.....

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:48

Toen onze merrie haar basistraining kreeg was het de trainer die als voorwaarde stelde dat wij 2 a 3 keer per week naar de training kwamen, van de eerste tot de laatste dag.
Mijn dochter, als toekomstige ruiter, om deel te nemen aan de training en ik als verzorger om te kijken en te luisteren.
Een van de doelen van een basistraining is om van ruiter en paard een geheel te maken en dit kan alleen als ze leren samenwerken.
Een trainer met andere ideeën zou ik zo wie zo wijgeren.

jaclovesluci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:04

Ik vind dat jij zelf de keuze moet kunnen maken, het is jouw paard.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:13

Ik heb het ook wel eens gehoord, maar dan had het vooral met planning te maken. Op het moment dat er een eigenaar komt kijken dan moet het paard dus ook exact op dat moment gewerkt worden. Soms komt het op een dag handiger uit om eerst het ene of het andere dier te pakken, lopen zaken uit enz. Zodra je allemaal eigenaren de hele dag door op afspraak hebt wordt het je onmogelijk gemaakt om een dagindeling aan te passen oid.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:32

Ik heb hier op bokt zoveel verhalen gelezen waarin het inrijden door zo'n stal compleet fout ging, dat ik altijd zou willen kunnen komen kijken. Sowieso is het denk ik nuttig om te weten wat er ongeveer in zo'n belangrijke periode ongeveer gebeurt... hoe het paard reageert... en 'van horen zeggen' is toch anders dan 'zien', ook al is het maar af en toe.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:37

In het geval van m'n eigen paardje had ik volkomen kunnen begrijpen. Ze hing heel erg aan mij, en zolang ik in de buurt was was er niet met haar te werken. Als ik uit het zicht vandaan was, dan ging het wel.

Ondertussen is dit al een heel stuk beter. Ze houd me nog wel in de gaten maar er is wel fijn mee te werken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:44

Wat Amable zegt zou een reden kunnen zijn.

Wat ik me ook kan voorstellen is dat een klant vaak foto's en video's gaat maken van z'n paard dat beleerd wordt. Voor die trainer het weet circuleren er allerlei filmpjes waarin hij te zien is in precaire situaties, eventueel valpartijen, op zwalkende paarden, etc. En dan staat er niet meer bij dat het betreffende paard pas een week onder het zadel was...

Ik kan me voorstellen dat een trainer dat liever niet heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:02

Mijn paard was totaal verknipt en verkl**t toen ik hem kocht, werd uiteindelijk zelfs gevaarlijk, toen heb ik hem naar een trainer gebracht (western) die hem wilde corrigeren en her opvoeden.
Beste man stond bekend om af en toe zijn harde optreden jegens paarden maar ik kende een antal dieren die er goed uitgekomen waren en die anders bij de slacht beland zouden zijn.

Ik heb afspraken gemaakt, elke dag ben ik erbij! ook al komt het niet uit en wilde hij liever vroeg rijden...hij wachtte tot ik na mijn werk er was en plande dan mijn paard in. Ik heb hem gewoon verteld dat ik erbij wilde zijn vanwege dingen die in het verleden met paarden gebeurt zijn daar.

Ik heb de eerste maand alleen op- en afgezadeld, hij reed hem. De volgende maand kon ik zelf instappen en uitstappen.
Mijn paard heeft écht serieus enorm op zijn donder gehad, slechts 1x heb ik achteraf gezegd dat ik iets niet vond kunnen. Maar na 6 maanden had ik een perfect opgevoed dier, alle fratsen waren eruit en hij heeft mij geleerd om dingen aan te zien komen en op tijd en correct in te grijpen vóór het misging. Het paard steigerde en liet zich achterover vallen zodra je op verhard wegdek kwam, ging ongecontroleerd aan de kletter en liet zich vallen. (fysiek was het dier volkomen 100% in orde) Toen hij nog van de manege was gooide hij ruiters over de bakrand op het beton of liet zich tegen de bakwand vallen en plette je been....

Dit heeft uiteraard niks met inrijden van een jong dier te maken , maar wel alles met openheid en eerlijkheid tussen trainer en eigenaar.
Dit is nu ruim 18 jaar geleden en ik heb nog steeds een prachtig net opgevoed paard

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:04

Er worden hier allemaal aannames gedaan waarom het voor de trainer niet te doen is de eigenaren erbij te hebben. Die begrijp ik allemaal en zijn stuk voor stuk logisch en indenkbaar waarom een trainer zichtzelf niet in die postitie wil hebben.

Maar 1 ding wordt hier vergeten, en dat is overleg. Wanneer je je paard ergens in training zet, neem ik aan dat hier een gesprek aan vooraf gaat over hoe en wat. Hier kan ook in meegenomen worden dat de eigenaar wel mag komen kijken, maar bijvoorbeeld volledig stil moet zijn als hij/zij toekijkt en dat er daarna eventueel de ruimte is om het over de aanpak te hebben. Hetzelfde geldt voor het filmen of foto's maken van de hele toestand.

Door duidelijke afspraken te maken kets je al die dingen in een keer af. Als een eigenaar er zich niet aan houd kan de trainer er eventueel voor kiezen om het paard weer mee te geven aan de eigenaar omdat hij op die manier niet kan werken.

Ik zou in ieder geval nooit en te nimmer mijn lieve paardje naar iemand toebrengen waar ik wekenlang verboden wordt te komen kijken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:06

ElCamino schreef:
Mijn paard was totaal verknipt en verkl**t toen ik hem kocht, werd uiteindelijk zelfs gevaarlijk, toen heb ik hem naar een trainer gebracht (western) die hem wilde corrigeren en her opvoeden.
Beste man stond bekend om af en toe zijn harde optreden jegens paarden maar ik kende een antal dieren die er goed uitgekomen waren en die anders bij de slacht beland zouden zijn.

Ik heb afspraken gemaakt, elke dag ben ik erbij! ook al komt het niet uit en wilde hij liever vroeg rijden...hij wachtte tot ik na mijn werk er was en plande dan mijn paard in. Ik heb hem gewoon verteld dat ik erbij wilde zijn vanwege dingen die in het verleden met paarden gebeurt zijn daar.

Ik heb de eerste maand alleen op- en afgezadeld, hij reed hem. De volgende maand kon ik zelf instappen en uitstappen.
Mijn paard heeft écht serieus enorm op zijn donder gehad, slechts 1x heb ik achteraf gezegd dat ik iets niet vond kunnen. Maar na 6 maanden had ik een perfect opgevoed dier, alle fratsen waren eruit en hij heeft mij geleerd om dingen aan te zien komen en op tijd en correct in te grijpen vóór het misging. Het paard steigerde en liet zich achterover vallen zodra je op verhard wegdek kwam, ging ongecontroleerd aan de kletter en liet zich vallen. (fysiek was het dier volkomen 100% in orde) Toen hij nog van de manege was gooide hij ruiters over de bakrand op het beton of liet zich tegen de bakwand vallen en plette je been....

Dit heeft uiteraard niks met inrijden van een jong dier te maken , maar wel alles met openheid en eerlijkheid tussen trainer en eigenaar.
Dit is nu ruim 18 jaar geleden en ik heb nog steeds een prachtig net opgevoed paard

Dat vind ik heel netjes van die trainer, ik zou het niet anders willen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:07

Ik denk niet dat het normaal is.
Maar ik denk niet dat je op veel stallen erbij bent de eerste keer dat ze erop gaan.. Je maakt een afspraak en dan doen ze toch de dag ervoor, of desnoods de dag zelf 's ochtends het alvast een keer zodat ze weten wat ze kunnen verwachten als de eigenaar erbij is, en zo nodig alvast wat op de donder geven zodat hij braaf genoeg is als de eigenaar komt. Dat is igg mijn ervaring!
Je kunt zo veel komen als je wilt, maar wat er achter je rug om met je paard gebeurd weet je gewoon niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:39

Zodat ze het paard alvast op z'n donder kunnen geven? Ik heb echt geen flauw idee wat ze daarmee op zouden schieten. Dat vind ik wel heel negatief gedacht. Er zal bij een enkele stal een keer te hard opgetreden worden, maar dat ze de eigenaar er niet bij willen hebben betekent niet dat elk paard dan wordt afgeranseld. En dat zeg ik met een paard dat heel verkeerd bij een africhtingsstal vandaan is gekomen en dus niet zadelmak was. Wel trainingsgeld wat in de buurt komt van 2x normaal tarief. Heel zuur voor de eigenaren. Er zijn fouten gemaakt door de stal, maar het was ze niet geheel aan te rekenen. Paard werd uit de opfok geplukt om de plaats in te nemen van een verongelukt paard. Dus in korte tijd moest het even gebeuren. Paard is al heel onzeker en kreeg de cultuurschok van z'n leven. Ik kan een paard niet eens zadelmak afleveren binnen zo'n korte tijd als ik het volgens mijn manier, niet met donder en geweld, wil doen.

Planning is wel een heel belangrijk punt. Op het ene moment lijkt het paard heel geschikt om mee te werken en kan je in alle rust de beginselen van het rijden meepakken. Het andere moment kan het heel verkeerd zijn om er op te gaan zitten, bijvoorbeeld als het enorm hard waait en alle paarden vliegerig zijn. Als de eigenaar net wil afspreken op het moment dat de uitgangspositie het minst gunstig is, dan kan dat zeer nadelig zijn voor de training. Ik heb daar persoonlijk veel last van. Ik vind het vreselijk om af te spreken om op een bepaalde datum om een bepaalde tijd voor het eerst op een paard te klimmen. Dat gaat bij ons altijd spontaan, als alles goed lijkt. Komt de eigenaar er speciaal voor kijken, dan ben ik eerder geneigd om toch te gaan zitten, ook al is het paard nog te gespannen. Bij mij extra, omdat ik de eigenaar niet teleur wil stellen op welke manier dan ook en wij de paarden vooraf niet moe longeren. Dus ze moeten een goede gemoedstoestand hebben. Wil de eigenaar er toch elke keer bij zijn, dan zou dat prima mogelijk zijn als hij/zij kwam als ik zou bellen wanneer ik met het paard wilde werken. Dan is er namelijk geen probleem wb planning. Of de eigenaar moet er mee akkoord zijn dat het kan gebeuren dat hij/zij een paar keer voor niets komt als ik besluit dat het moment niet goed is. Al is het maar omdat net om dat moment de avondvierdaagse langs de bak komt.

Wat betreft de foto's en filmpjes die ongewenst zijn, dat zou je als trainer dan gewoon aanmoeten geven.
Dat vind ik geen goede reden om niet te mogen kijken.

Ik heb ook nog nooit gehoord dat een stal je verbiedt om te kijken, wel dat ze het liever niet hebben bij de eerste keren. In overleg is er vast veel mogelijk.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:52

Zou idd gewoon even vragen wat de reden is waarom ze er niet bij mag zijn.
Er staan hier allemaal speculaties en ik kan me de redenen van Lorette heel goed voorstellen.

Ik heb inmiddels 3 jonge paarden zelf ingereden en de laatste viel letterlijk zo goed als in slaap op m'n vaders schouder toen ik voor de eerste keer opstapte. Maar dat was vooral omdat ik tot het laatste moment volhield tegen m'n zus dat ik er niet op ging zitten behalve als het goed voelde.
Dus idd geen druk om het die dag, op dat moment te moeten doen (al liepen sommige mensen al maanden te roepen dat ik er gewoon op moest gaan zitten, zonder dat ze ooit het paard hadden gezien)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 16:19

Bedankt iedereen, ik heb alles doorgegeven aan vriendin.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:39

Ik persoonlijk zou mijn paard ook nooit wegbrengen naar een stal waar niet mag kijken. (maar ik rij mijn eigen paardje momenteel samen met instructrice in op eigen locatie).
Ik persoonlijk zou er nauw bij betrokken willen worden, net zoals bij ElCamino al aangeeft. Samen leren.

Ik snap na alle reacties wel waarom sommige trainers het zeggen, maar aan andere kant kan je daar ook afspraken over maken. Bijv je mag komen kijken, maar dan achter het glas in kantine of dat er pas gesproken/besproken word na de training. Dat je deels uit beeld blijft zodat paard je niet ziet en dat soort afspraken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:00

ik snap beide kanten heel goed, ik zou ook niet paard naar een stal brengen waar ik er niet bij mag zijn, maar daar heb ik geen last van, ik rijd haar zelf in als ze straks onder het zadel mag.
lekker makkelijk.

maar ikzelf rijd jonkies ook liever in alle rust aan , zonder eigenaars die staan te koekeloeren of uberhaupt toekijkers, dat leid gewoon gruwelijk af :j gewoon ik, jonkie en een vaste helper werkt gewoon het fijnste :j en dan gaat het nog steeds op het gemakkie, in alle rust en vriendelijkheid.
ik ken verschillende stallen die idd ook liever niet de eigenaren er bij hebben de eerste tijd en die stallen is echt niets mis mee, paarden worden niet onheus behandelt , niet afgeranseld of dergelijke onzin... maar het werkt in eerste instantie werkt het zonder de druk van toekijkende eigenaars veel relaxter

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:10

PowerReiner schreef:
Maar 1 ding wordt hier vergeten, en dat is overleg. Wanneer je je paard ergens in training zet, neem ik aan dat hier een gesprek aan vooraf gaat over hoe en wat.

Door duidelijke afspraken te maken kets je al die dingen in een keer af. Als een eigenaar er zich niet aan houd kan de trainer er eventueel voor kiezen om het paard weer mee te geven aan de eigenaar omdat hij op die manier niet kan werken.

Dat heb ik al meerdere keren geroepen hoor ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:16

Ligt eraan of je helemala niet welkom bent of bv wel 1x in de week. Als je helemaal niet welkom bent zou ik mij twijfels hebben bij bv 1x per week niet.
Als het iemand is die voor zijn beroep paardenzadelmak maakt en er dus meerdere heeft staan wordt het wel lastig werken als je de eigenaars er bij willen zijn. Die wil om die tijd en die wil weer om die tijd je kan dan zelf je dag niet indelen en bent alleen maar druk met afspraken en mensen ontvangen werkt niet echt prettig door lijkt me.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:59

Ik vind het belachelijk als je niet langs mag komen. Mijn paard wordt momenteel ook zadel mak gemaakt en dan ingereden en doorgereden. Ik ben ALTIJD welkom, hoef niet te bellen of af te spreken van te voren en dat vind ik normaal. Ik heb geen idee op welke momenten hij mijn paard rijdt en dat interesseert me ook niet, hij gaat gewoon lekker aan de slag met mijn meisje wanneer hem dat uitkomt en als ik dan toevallig binnen kom vallen is het mooi meegenomen. En mocht ik wel willen kijken dan kan ik dat ook met hem afspreken maar daar heb ik geen behoefte aan omdat ik gewoon weet dat het goed zit.

Ik neem aan dat je een paard niet in zomaar door iemand in laat rijden, maar door iemand die je óf goed kent óf die al heel veel ervaring heeft. Dan lijkt het me dus onzin dat ze persoon in kwestie 'nerveus' of 'zenuwachtig' wordt als jij komt kijken. Als het goed is doet deze persoon het als zijn werk en laten we eerijk wezen, je betaald er een behoorlijke smak geld voor. Dus die reden vind ik heel bizar, maargoed dat is mijn mening.

Ik vindt dus dat beide partijen vertrouwen moeten hebben in ELKAAR. Jij mag komen wanneer je wil en de zadelmakmaker kan gewoon zijn werk doen zoals hij dit gewend is. Lijkt mij het meest efficiënt voor beide partijen EN het paard :)!