Ombouw bestelbus -> pony wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:22

Toydoll schreef:
ikke schreef:
Als je 2 ton trailer terug keurt naar 1750 dan mag de TMM van je auto ook maar 1750kg zijn. Ik ken niet zoveel auto's van 1300kg leeg die 1750kg mogen trekken........

jahaaa, maar kijk eens goed wat ik typ
WAAROM zou je 1750 moeten trekken? Zo zwaar belaad je die trailer toch niet met pony's!!!! Of met 1 E pony wat dat aangaat.

Er zijn HEEEL VEEEEL auto's die 1200 kg mogen trekken met TTM van onder de 1700 kg. en 1200 kg is ZAT.

Zoals ik al zei, ik heb een DS3 voor de trailer. TTM 1650, mag 1150 trekken. Perfect dus maar dan moet je een 2000 ton trailer wel terug keuren anders mag je er niet mee rijden met B

Ik doelde op de reactie van marg:
Marg schreef:
De trailer later terugkeuren (250 kilo eraf) zodat mijn audi a4 diesel hem trekken mag. Je komt inderdaad niet aan een hoog gewicht met een menwagen en Welsh a! Maar helaas heb je dus wel ruimte nodig.

Als je een tweepaards (200kg TMM) laat terugkeuren naar 1750kg TMM om 'm te mogen trekken met je A4 dan heb je je ergens door iemand onzin op de mouw laten spelden.
Hetzij de trailer is zinloos terug gekeurd, hetzij Marg rijdt nog steeds met een illegale combi op B-rijbewijs.

Marg schreef:
ikke schreef:
Enne, terugkeuren heeft alleen zin voor de rekenaars zonder E-rijbewijs. Aangezien een 2-paards zonder E alleen in zeer bijzondere gevallen kan, vraag ik me het nut van die actie af.......

Tja, ik ben zo een geval zonder E-rijbewijs. Staat nog op het lijstje om te halen. Alle lessen gevolgd, tot aan het examen ;-)
Maar door het terug keuren mag ik ermee rijden ;-)

Dat bedoel ik dus, jij rijdt nu dus illegaal rond. Hoef ik de gegevens niet eens voor te hebben.......

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:34

Toydoll schreef:
kiwiwitje schreef:
Ts; Veel succes met de bus, en ik hoop dat die er gaat komen. Zou een mooie oplossing zijn toch?

Ja ik ben wel echt van plan het door te zetten hoor! Moet alleen de daadwerkelijke plannen even uitwerken en bedrijf vinden die het laswerk voor me kan doen.

Het idee is nu alsvolgt:
Een bestelbus kopen met de juiste afmetingen met 1 schuifdeur en dubbele achterdeur en het liefst al een stevige vloer erin

Vloer eruit en dan 3 palen van boven naar beneden er in laten lassen (of een dwarsbalk boven bij kunststof dak en daar aanvast). midden, rechts en links, net na de schuifdeur in 'midden' van de bus dus zegmaar.

Dan de vloer in 2 delen weer terug om die palen heen en 2 voorstangen tussen de 3 palen.

Qua in/uitstap wil ik een 2 delige klep maken die aan de binnenkant van de schuifdeur komt, die scharniert naar buiten toe, zodat de eerste +/- 30 cm de dorpel recht bedekt (rubber doppies op de dorpel voor schade) en het tweede deel naar beneden scharniert tot aan de grond. Mag vrij stijl zijn, RDW heeft geen eisen en mijn pony leert er wel in stappen als ie maar niet de dorpel of zichzelf kan beschadigen en dat kan zo dan dus niet.

Met dichtdoen dan scharniert ie terug en dan is hij dus recht, aan 2 kanten vergrendelen en dan kan er ook niets mee gebeuren. Als pony ruimte niet groot genoeg is voor de breedte van de schuifdeur moet ik er nog een tussenstukje in maken.

De pony wil ik dan tegen de andere zijkant met hoofd naar achter hebben, dus nog een extra balk van de middelste paal tot aan cabine die dus helemaal open moet kunnen. en daar het liefst zo'n flap aan, al heeft de tussenstang nu in mijn trailer dat ook niet.

Dan nog wat rubber op de vloer en 2 van die raampjes erin en dan ben ik er wel. Ohja en nog wat versteviging tegen de zijkant waar die tegen staat op been hoogte dat ie geen deuken in de bus trapt.

Vast zetten wil ik dan doen aan die palen.

In nood kan pony er altijd via de achterdeuren uit (voorstang open doen en dan moet ie er wel uit springen natuurlijk, maar dat doet ie wel, gaat toch alleen maar om nood situaties)

Voor het tuig wou ik aan schuifdeur zijde een kastje maken oid die via achterdeur te bereiken is.

in principe is het bedoeld voor 1 pony maar zo hou ik wel de mogelijkheid er als 't moet 2 in te zetten, de inrichting is er naar en qua laadvermogen zou het net moeten kunnen, als ze niet zwaarder zijn dan 250 kg.
Sowieso zet ik nog wel eens een fiets er naast, dus in dat geval is het ook wel makkelijk.

Ik denk dat het zoiets gaat worden.... Al sta ik nog open voor fine tuning :D
klinkt heel goed! Stiekem wil ik gewoon nu al zien hoe dat het er uit ziet zoals jij het in gedachten hebt. T klinkt echt heel gaaf

tjessa

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:57

Dat durf ik niet te zeggen da is denk al bijna tien jaar geleden. Het enige wat ik wel weet is dat het bedrijf in Brabant zit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:22

sorry ikke, had niet door dat je op iemand anders reageerde.

Nou ik heb eea overleg gehad met mijn stalbaas en die wil de ombouw voor me doen, het laswerk dan tenminste. Hij vond het ook wel goed idee.

Dus nu opzoek naar bus.....

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:51

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:53

BertBaley schreef:
Deze kwam ik tegen en herinnerde je topic :)

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Jammer dat ze de trekhaak niet gekeurd hebben, nu mag ie maar 750kg TMM trekken. Dat is maar een klein menwagentje.
Pluspuntje, die 2080kg is het rijklare gewicht dus inkl wat brandstof in de tank (formeel een halve tank) en de chauffeur.

www.rdw.nl is your friend, check het kenteken. Voor de verandering eens iemand die geen mooiere praatjes verkoopt dan de werkelijkheid. Denk er wel aan dat die 1420kg inkl ALLE zooi is die je in de auto stopt!

dum_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:08

Hallo,

Is hier ooit nog wat mee gedaan?
Ik heb zojuist het gehele topic gelezen en heb het zelfde idee.
Dus ben heel benieuwd of het heeft gewerkt, of er foto's van zijn enz, enz,.

:D

hobbyhenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:42

Afbeelding
Afbeelding
Hallo allemaal,

Ik heb een Renault master uit 1984 staan (B-rijbewijs)
Wordt al twee jaar niet meer gebruikt. Helemaal omgebouwd.
Motor maakt een tikkend geluid; moet gerepareerd of vervangen worden.
Interesse, bel/mail/whatsapp 0613183764
Laatst bijgewerkt door hobbyhenk op 28-10-16 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:42