Welk soort beenbescherming op een trailerrit van 1,5u ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:20

Brainless schreef:
@Ikke
Hoe goed je ook rijdt en overzicht hebt, ook andere weggebruikers kunnen fouten maken.
Heb al eens iemand achterop gehad bij een stoplicht en 1 x in de file (dat was zonder trailer).
Moest ook aL eens een noodstop moeten maken omdat iemand in het donker zonder licht door het rode licht kwam knallen. En een noodstop omdat er een hert overstak.

Daarnaast heb ik ook geen beenbescherming om bij de paarden.
1 x een paard op de trailer gehad met hakbeschermers omdat deze ging trappen als je stil stond.

Toch ben ik blijkbaar niet de enige:
Roxxiejj schreef:
Ik ben het toch wel eens met ikke hoor. Ik hoef ook NOOIT plotseling te remmen, en als ik dat wel moet doen dan zorg ik idd voor een gepast alternatief (rij de berm in of zorg dat ik zo langzaam rij dat ik met gas los stil sta).

Overigens rij ik zonder trailer als een rallycoureur, maar met trailer als een omaatje. Liever een slinger van 20 auto's dan iets te hard door de bochten.

Verder zorg ik in de trailer voor een goeie bodem of vloer, zodat het paard geen glijmogelijkheden heeft. Heb een flink pak krullen op de bodem met daaronder een dikke rubberen mat. Nieuwe paard heeft 2 weken terug anderhalf uur op de trailer gestaan voor het eerst, zonder ook maar een voet te hebben verzet. Geen bescherming om, omdat hij dat niet kende.

Ik heb ondertussen behoorlijk veel rijuren met trailer erop zitten, maar heb nog nooit een vreemde situatie gehad of keihard hoeven remmen. En heb heel Duitsland en Nederland al wel doorgetourt..

Roxxiejj

Re: Welk soort beenbescherming op een trailerrit van 1,5u ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:39

Ik heb slechts 1 aanvaring gehad met een fietser, maar dat kwam omdat hij mijn trailer helemaal niet gezien had. Dus die liftte even mee op mijn wielkast, alvorens hij tegen een boom werd geslingert. Ik heb ook niet geremt toen, het was niet mijn fout, had 2 auto's achter mij rijden, zij zagen dat ik al verder uitweek dan normaal.
Verder kun je met heel veel dingen wel rekening mee houden. Mijn pensionstal staat aan de rand van het bos, er kan dus wel eens een ree oversteken. Over die weg rij ik dus ook niet harder dan 40/50. En komt er toch een ree? Ja, dan kan ik niet meer remmen of ontwijken, maar ik heb een grote hoge auto dus ik zal het wel overleven. Maar in dat geval zou ik nooit een noodstop maken, met de kans dat mijn paard onder de stang doorschiet of uitwijken, waardoor paard van zijn benen gaat. Liever ik schade of mijn auto schade dan mijn paard.
Ik kan me wel vaak ergeren aan andere weggebruikers. Als ik mensen achter me heb die drukken, dan ga ik met alle plezier ff de parkeerplaats op om ze erlangs te laten. Voor stoplichten druk ik een aantal keer op mijn rem om mijn achterrijders aan te geven dat ik vaart minder. Probeer zoveel mogelijk te anticiperen op het verkeer. Snel wegrijden, opletten op mensen die wel niet afslaan, etc.

Geloof me, ik stap erg vaak met koppijn en klotsende oksels achter het stuur vandaan door het 'vooruitdenken'!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:50

Roxxiejj schreef:
Ik heb slechts 1 aanvaring gehad met een fietser, maar dat kwam omdat hij mijn trailer helemaal niet gezien had. Dus die liftte even mee op mijn wielkast, alvorens hij tegen een boom werd geslingert. Ik heb ook niet geremt toen, het was niet mijn fout, had 2 auto's achter mij rijden, zij zagen dat ik al verder uitweek dan normaal.
Verder kun je met heel veel dingen wel rekening mee houden. Mijn pensionstal staat aan de rand van het bos, er kan dus wel eens een ree oversteken. Over die weg rij ik dus ook niet harder dan 40/50. En komt er toch een ree? Ja, dan kan ik niet meer remmen of ontwijken, maar ik heb een grote hoge auto dus ik zal het wel overleven. Maar in dat geval zou ik nooit een noodstop maken, met de kans dat mijn paard onder de stang doorschiet of uitwijken, waardoor paard van zijn benen gaat. Liever ik schade of mijn auto schade dan mijn paard.
Ik kan me wel vaak ergeren aan andere weggebruikers. Als ik mensen achter me heb die drukken, dan ga ik met alle plezier ff de parkeerplaats op om ze erlangs te laten. Voor stoplichten druk ik een aantal keer op mijn rem om mijn achterrijders aan te geven dat ik vaart minder. Probeer zoveel mogelijk te anticiperen op het verkeer. Snel wegrijden, opletten op mensen die wel niet afslaan, etc.

Geloof me, ik stap erg vaak met koppijn en klotsende oksels achter het stuur vandaan door het 'vooruitdenken'!

Koppijn krijg ik er niet van, maar die klotsende oksels herken ik wel. Ik moet na een langere rit ook even de tijd nemen om "af te kicken".

Inderdaad, als ik mogelijkheden zie, probeer ik het overige verkeer ook te laten passeren. Dat stukje beleeftheid wordt ook vaak gewaardeerd. Maar ik laat me niet opjagen. Met een losse auto al niet maar met een trailer al helemaal niet.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:00

Bij mij is het een verschil van dag en nacht, met of zonder trailer :P

Toen ik op stage ging bij Trier heb ik de paarden meegenomen. En dus onderworpen aan een rit van 425 km enkele reis. Ik heb een week moeten bijkomen van die reis, ik had spierpijn in ieder spiertje in mijn lijf. Terugweg was zelfs nog erger.
Overigens had ik ze toen wel vol in de bescherming staan en een camera in de trailer geinstalleerd, zodat ik niet om de haverklap hoefde te stoppen. Bescherming was uiteindelijk totaal overbodig, ondanks dat ik een jong paard mee had die toen voor de 2de en 3de keer in de trailer stond en net hengst af was.

Wat ik momenteel heel vaak zie bij mensen is dat ze het stuk tussen remmen en gas geven niet benutten. Als jij een kruispunt nadert of een stoplicht, kun jij 100 meter van te voren al je gas los laten, maar hoef je nog niet te remmen (hooguit een keer aantippen om je achtervolgers attent te maken). Tegen de tijd dat ik dan moet remmen, is mijn snelheid al gehalveerd en hoef ik maar iets bij te remmen, zonder dat paarden of inzittenen er iets van voelen. Dat stuk anticiperen, dat missen ook veel mensen, maar is geheel in het voordeel van het paard :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:20

Roxxiejj schreef:
Bij mij is het een verschil van dag en nacht, met of zonder trailer :P

Toen ik op stage ging bij Trier heb ik de paarden meegenomen. En dus onderworpen aan een rit van 425 km enkele reis. Ik heb een week moeten bijkomen van die reis, ik had spierpijn in ieder spiertje in mijn lijf. Terugweg was zelfs nog erger.
Overigens had ik ze toen wel vol in de bescherming staan en een camera in de trailer geinstalleerd, zodat ik niet om de haverklap hoefde te stoppen. Bescherming was uiteindelijk totaal overbodig, ondanks dat ik een jong paard mee had die toen voor de 2de en 3de keer in de trailer stond en net hengst af was.

Wat ik momenteel heel vaak zie bij mensen is dat ze het stuk tussen remmen en gas geven niet benutten. Als jij een kruispunt nadert of een stoplicht, kun jij 100 meter van te voren al je gas los laten, maar hoef je nog niet te remmen (hooguit een keer aantippen om je achtervolgers attent te maken). Tegen de tijd dat ik dan moet remmen, is mijn snelheid al gehalveerd en hoef ik maar iets bij te remmen, zonder dat paarden of inzittenen er iets van voelen. Dat stuk anticiperen, dat missen ook veel mensen, maar is geheel in het voordeel van het paard :j

:j :j
Yep, dat zie ik inderdaad ook gebeuren. Dat is een beetje een nadeel van zo'n oudere automaat, die blijft zo lang mogelijk hangen, waardoor het remmende effect sterk afneemt. Dan kun je de automaat wel dwingen, maar dat geeft toch schokken in de combi. Ik heb dan liever een gewone handbak; die kun je schokvrij schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:40

Anders gaan jullie even lekker per pb verder kletsen, dit gaat weer off topic...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:43

ikke schreef:
Dat is jouw beleving. Ik heb met 1500k vlieguren toch een andere ervaring.
Niet alleen het overige verkeer maar ook je eigen gedrag en positie in datzelfde verkeer, bepalen voor een zeer belangrijke mate het opduiken van "onverwachte situaties". je moet de scenario's al bedacht hebben voordat ze opduiken; dan heb je namelijk ook je alternatieven gereed.

Wij hadden vorige week bijna een auto in de trailer die vanaf de invoegstrook zo achter onze auto erop wilde duiken en de trailer over het hoofd zag.
Hoe hadden we dat moeten ondervangen dan?
Je kunt niet alles in de hand hebben.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:44

Geen, t is geen suikerklontje :) Alleen als een paard trapt/veel beweegt/erg onrustig is zou ik bescherming overwegen.
Mijn paard gaat misschien 1 keer per jaar op de trailer en heeft ook nooit wat om.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:08

Kelly_Taco schreef:
ikke schreef:
Dat is jouw beleving. Ik heb met 1500k vlieguren toch een andere ervaring.
Niet alleen het overige verkeer maar ook je eigen gedrag en positie in datzelfde verkeer, bepalen voor een zeer belangrijke mate het opduiken van "onverwachte situaties". je moet de scenario's al bedacht hebben voordat ze opduiken; dan heb je namelijk ook je alternatieven gereed.

Wij hadden vorige week bijna een auto in de trailer die vanaf de invoegstrook zo achter onze auto erop wilde duiken en de trailer over het hoofd zag.
Hoe hadden we dat moeten ondervangen dan?
Je kunt niet alles in de hand hebben.

Gaspedaal door de vloer. Als je niet zo'n wanna-bee combi hebt, maar gewoon genoeg power onder de rechtervoet EN je kunt doseren, dan kun je je in voldoende korte tijd zoveel uit de voeten maken dat er genoeg ruimte is voor die ander ook al maakt ie een vergissing.......

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:21

ikke schreef:
Gaspedaal door de vloer. Als je niet zo'n wanna-bee combi hebt, maar gewoon genoeg power onder de rechtervoet EN je kunt doseren, dan kun je je in voldoende korte tijd zoveel uit de voeten maken dat er genoeg ruimte is voor die ander ook al maakt ie een vergissing.......

Er was een auto voor ons ook al ingevoegd dus geen plek om vol gas te geven.
Op de baan naast ons ook al een auto.
De automobilist die nog in moest voegen dacht ons nog voorbij te kunnen maar dat redde hij niet meer dus moest uiteindelijk toch achter ons invoegen...
Overigens hebben we geen wannabee combi ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:24

Kelly_Taco schreef:
ikke schreef:

Er was een auto voor ons ook al ingevoegd dus geen plek om vol gas te geven.
Op de baan naast ons ook al een auto.
De automobilist die nog in moest voegen dacht ons nog voorbij te kunnen maar dat redde hij niet meer dus moest uiteindelijk toch achter ons invoegen...
Overigens hebben we geen wannabee combi ;)

Jij geeft werkruimte VOOR je weg?? Dan moet je toch wat beter opletten en beter het gedrag van die ander in leren schatten.......

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:27

ikke schreef:
Jij geeft werkruimte VOOR je weg?? Dan moet je toch wat beter opletten en beter het gedrag van die ander in leren schatten.......

Nee hoor geven we niet weg..
Wij houden juist altijd ruimte maar sommige automobilisten proppen hem net nog in het kleinste gaatje voor je ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:29

aikon schreef:
Waarom bescherming om? De keren dat paard op de trailer ging had die toen wat om? Voor een rit van 1,5 uur hoef je niet te oefenen. Gevulde hooinet en gaan.

dit dus niet doen...dit is gevaarlijk. Paarden zijn vlucht dieren / prooidieren en eten =overleven
paarden die eten in de trailer zijn instabieler in bochten en kunnen dus gevaarlijke situaties opleveren.

ik zou gewoon peesjes doen met springschoenen evt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:37

Ik wil net zeggen, op het moment dat je genoeg ruimte ertussen hebt past er nog een auto tussen :+ Onoverkomelijk dan dat sommigen em daar nog tussen proppen.

Ikke misschien dan maar accepteren dat niet iedereen de o zo perfecte bestuurder die nooit fouten maakt zoals jij kan zijn? Blijkbaar ben je helderziend, that's your luck, heeft een ander alleen niks aan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:42

Daarnaast mag het paard ook wel even stevig staan op het moment dat je een flink dot gas geeft, maar dat vergeet je voor het gemak even. :+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:43

Ik ga voor peesbeschermers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:48

JamieShanin schreef:
aikon schreef:
Waarom bescherming om? De keren dat paard op de trailer ging had die toen wat om? Voor een rit van 1,5 uur hoef je niet te oefenen. Gevulde hooinet en gaan.

dit dus niet doen...dit is gevaarlijk. Paarden zijn vlucht dieren / prooidieren en eten =overleven
paarden die eten in de trailer zijn instabieler in bochten en kunnen dus gevaarlijke situaties opleveren.

Wat is dat voor flauwekul!?!
Wanneer je fatsoenlijk rond kunt sturen, blijft dat paard gewoon staan, eten of geen eten!

Air schreef:
Daarnaast mag het paard ook wel even stevig staan op het moment dat je een flink dot gas geeft, maar dat vergeet je voor het gemak even. :+

Nope, als je met beleid een dot gas geeft, merkt het paard daar niks van. Doseren heet dat.

En nee, ik ben niet helderziend; ik let gewoon goed op; iets wat ik blijkbaar niet alleen kan, gezien eerdere reacties.
Dat het gros niet van plan is om die concentratie op te brengen, dat is niet mijn probleem, maar probeer dan niet om mij bijzondere gaven toe te dichten, dat is enkel een bewijs van je eigen onkunde..........

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:53

Oja, want die ander voegt natuurlijk met beleid in :)*
En met beleid rijmt niet echt met je gaspedaal door de vloer. :)

Nee, blijkbaar heb jij nog geen situatie meegemaakt waar je kunstjes niks uithalen, daar heb je geluk mee, maar dan hoef je anderen nog niet te beschuldigen van niet goed opletten.
Als er iemand bij je achterop rijdt kan je er weinig aan doen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:56

Ik doe nooit beschermers op tijdens transport. Ook niet voor lange afstanden. Ik heb teveel ongelukken met die dingen gezien en ze beschermen alleen voor schaafwondjes en daar knapt een paard vlot van op.

De echte ongevallen helpt geen beschermer voor.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:57

ikke schreef:
JamieShanin schreef:
[quote="aikon"

Wat is dat voor flauwekul!?!
Wanneer je fatsoenlijk rond kunt sturen, blijft dat paard gewoon staan, eten of geen eten!
[/quote]

ach iedereen zijn eigen ervaring en zo deel ik de mijne ook...
En ik zeg kunnen niet dat het zo is...

Ts@ ik zou alleen hooi geven wanneer de trailer stil staat maar dat is mijn mening/ervaring

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:59

Jamie, alle professionele transporteurs voeren standaard hooi op transport. Lijkt mij dat ze dat niet doen als het gevaarlijk is.

Ik voer altijd hooi op de wagen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:00

chikohaa schreef:
Jamie, alle professionele transporteurs voeren standaard hooi op transport. Lijkt mij dat ze dat niet doen als het gevaarlijk is.

Ik voer altijd hooi op de wagen.

ik zeg toch eigen ervaringen / meningen die deelt iedereen hier en dit is de mijne.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:02

Ik ben een jaar terug met m'n pony een uur op en neer ergens naartoe geweest, geen bescherming. Hij heeft zo in het dagelijksleven ook nooit iets om, hij is het dus niet gewent zou ik eerder bang zei dat hij heel 'gek' gaat doen als hij iets om z'n benen heeft opeens. Kans op probleemen dat dit dan groter is. Hij had trouwens echt geen krasje eraan hoor, ik vind het persoonlijk allemaal wat overdreven om je paard zo in te pakken alsof het een breekbaar poppetje is, weet je hoe fel paarden naar elkaar kunnen zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:04

Mensen blijf een keer om topic, ts vraagt om welke bescherming in de trailer niet over wat voor goede chauffeur iemand wel is of over een hooi in de trailer.
Ik TEM.

En mijn antwoord heb ik daar al op gegeven voor ts om om topic te blijven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:02

Moderatoropmerking:
Hierbij het tweede verzoek om weer on topic te gaan en voor de off topic discussie een nieuw topic te openen op het juiste forumonderdeel. Berichten die na deze moderatoropmerking nog off topic gaan zullen worden verwijderd.