Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Het eerste wat je paard zult moeten leren is om níet van de zenuwen/spanning/enthousiasme naar achteren te willen, al dan niet vast aan een touw, met de stang er achter. Hij moet leren te wachten in de trailer zonder hangen op de stang.
Doe eerst maar eens de klep open (wel met z'n tweeën oefenen!) terwijl je paard vóór gewoon vast staat (zodat-ie zich niet kan omdraaien) en achter de stang er uiteraard nog achter zit. Je helper staat hierbij voor bij het deurtje, uit zicht van je paard, buiten de trailer dus, maar voldoende dichtbij om snel in te grijpen als je paard aan het halster gaat hangen of stuiteren.
Klep open dus, stang laat je er uiteraard nog steeds achter, en laat je paard maar op die stang gaan zitten. Lekker laten zitten, al doet-ie dat een uur. Zodra hij echter ontspant en naar voren gaat, laat je je helper 'm belonen, voor los maken, en haal jij meteen de stang weg en laad je 'm uit.
Gaat hij na het losmaken voor meteen weer op die stang zitten, voordat jij die los kunt maken, gewoon voor opnieuw vastzetten aan z'n halster en weer wachten tot-ie uitgehangen is.
Hij moet dus eerst snappen dat hangen op de balk = vaststaan tot je een ons weegt.
Ontspannen blijven staan = balk weg en uitladen.
Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan is de rest een eitje, want dan is het voor losmaken, omlopen, klep open, balk weg en paard naar achteren vragen.
Natascha19 schreef:Hallo allemaal.
Als ik op wedstrijd ga dan krijg ik met moeite me paard in de trailer.
Ik heb longeerlijn geprobeerd En met eten
Weten jullie iets waardoor ik me paard sneller in de trailer krijg?
Yris schreef:Opvoeding.
Ik doe eerst klep los, stang open/los.
Geef haar op haar 'mieter' als ze al een stapje naar achter loopt.
Loop naar de voorkant en maak haar los.
Dan commando geven dat ze naar achter mag.
Maar.... ik heb ook wel een heel makkelijk paardje!
spatter schreef:ik heb een voorklep, gebruik dat ding echt nooit , allemaal moeilijk gedoe wat nergens voor nodig is
waarom zou een paard in paniek een trailer uit willen schieten?
in de trailer staat hij toch juist lekker veilig