Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:17

Ayasha schreef:
Toby schreef:
Hélemaal mee eens!

Als bijrijder heb je niet het risico van de extra hoge dierenartskosten, maar wel (in ons geval /3 ) de beschikking over een goed, fijn te rijden leerpaard, die je mag beschouwen als je eigen paard, wedstrijden mee mag rijden, etc. En daar horen ook de mindere tijden bij.

En als je dat als bijrijder niet wilt, wat ook je goed recht is natuurlijk, dan vind ik dat je beter op een manege kan gaan rijden. Dan heb je wellicht een wat minder goed paard en betaal je meer, maar je bent wel verzekerd dat je altijd kan rijden.

Als je als eigenaar die verantwoordelijkheid niet zelf wil nemen en wil delen met een bijrijder vind ik dat je geen eigen paard moet nemen. Dan ga je als eigenaar wellicht beter als bijrijder aan de slag.

Nee, een bijrijder wil alleen maar de lusten van hun hele dure hobby onder het mom: eigenaar moet blij zijn dat ik hun paard wil rijden, want ze hebben niet genoeg tijd. Maar zodra er enige lasten bijkomen bijv. als kosten doorlopen maar er kan even niet gereden worden, trekken ze de handen ervan af.

En daarom heb ik nou al 10 jaar geen bijrijder meer (onbetaald). De instelling van vele bijrijders (zelfs onbetaald) stond mij totaal niet aan. Ik gunde het die meiden een verzorgpaardje te hebben en ja voor mij was het wel fijn om 1 dagje in de week niet te hoeven. Maar als ik dan dankbaar moet zijn, is daar het gat van de deur... Doe ik het veel liever helemaal zelf. Toedeledokie.

Jaja, ik ga het toch zeggen. Dat was vroeger wel anders. Wij waren zo blij en dankbaar als we een verzorgpaard hadden, dat we alles deden om de eigenaar tevreden te houden..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:19

jes_sira, dat is echt onzin, goede bijrijders heb je nog steeds. Slechte zul je er altijd tussen hebben.
En als jij betaald voor het rijden, dan is het toch logisch dat er ook gereden moet kunnen worden?

ASF

Re: Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:19

Vroeger was de eigenaar ook blij met de bijrijder die vrijwillig tijd vrij maakte voor een paard dat niet eens van de bijrijder zelf was! :)*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:20

ASF schreef:
Vroeger was de eigenaar ook blij met de bijrijder die vrijwillig tijd vrij maakte voor een paard dat niet eens van de bijrijder zelf was! :)*

Zonder daar meteen een gigantische som geld voor te vragen :j

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:20

Op zich zou ik wel gewoon doorbetalen als mijn bijrijdpaardje ziek of kreupel zou zijn. Het was nu winter en alles bevroren en heb ook weken niet kunnen rijden. Ga ik niet moeilijk over doen, kom ik gewoon knuffelen en een stukje wandelen. Is het risico, hoort er bij. Weet je van te voren.
Als het echt lang zou duren zou ik het van een eigenaar wel héél erg waarderen als die uit zichzelf zou aanbieden van "joh, doe maar de helft tot hij weer beter is, of laat deze maand maar een keer zitten, want je hebt haast niks kunnen doen".
Maar wat je daarin normaal vindt moet je helemaal zelf bepalen. Gewoon kijken wat voor jou goed voelt.
Als het aan je knaagt dat ze doorbetaalt dan doe je er wat af en als je er allebei helemaal niet mee zit, dan houd je het zoals het is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:21

jes_sira schreef:
Nee, een bijrijder wil alleen maar de lusten van hun hele dure hobby onder het mom: eigenaar moet blij zijn dat ik hun paard wil rijden, want ze hebben niet genoeg tijd. Maar zodra er enige lasten bijkomen bijv. als kosten doorlopen maar er kan even niet gereden worden, trekken ze de handen ervan af.

En daarom heb ik nou al 10 jaar geen bijrijder meer (onbetaald). De instelling van vele bijrijders (zelfs onbetaald) stond mij totaal niet aan. Ik gunde het die meiden een verzorgpaardje te hebben en ja voor mij was het wel fijn om 1 dagje in de week niet te hoeven. Maar als ik dan dankbaar moet zijn, is daar het gat van de deur... Doe ik het veel liever helemaal zelf. Toedeledokie.

Jaja, ik ga het toch zeggen. Dat was vroeger wel anders. Wij waren zo blij en dankbaar als we een verzorgpaard hadden, dat we alles deden om de eigenaar tevreden te houden..

Lijkt me logisch, als je het anders kon of wilde, zou je wel een eigen paard aanschaffen. Voor 1500 heb je tegenwoordig een leuke recreatie-knol.

jes_sira

ASF schreef:
Jes sira, dat is toch jouw keus? Jij zoekt nu toch niet ook een betalende verzorger? Gaat erom dat je een afspraak met iemand maakt die voor X bedrag zoveel keer mag komen rijden en daar een aantal klussen bij doet. Als dan de klussen blijven, maar het rijden voor lange tijd wegvalt, dan is het toch logisch dat de afspraak opnieuw bekeken gaat worden?

Dat vindt ik niet. Ook als betalende bijrijder heb je voor dat paard gekozen en kun je niet je handen ervan af trekken als het even tegenzit.
Daarbij, als bijrijder heb je waarschijnlijk bijgedragen aan het feit dat het paard even niet gereden kan worden.
Bijv. vastgereden spieren, kreupelheid veroorzaakt door rijden enz. enz.

tellom

Ha ha ik weet nog wel in mijn jeugd deed je helpen mesten en opruimen de hele dag om 5 minuten op een paard te mogen zitten *\o/*
Maar die tijd is er inderdaad echt niet meer.
Ik heb in een ruitersportwinkel gewerkt en daar vroegen nogal wat kinderen om een verzorg paard maar ze zeiden er wel gelijk achter, ja maar alleen om te rijden hoor.
Tja verandering van tijd zal ik maar zeggen :o

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:23

jes_sira schreef:
ASF schreef:
Jes sira, dat is toch jouw keus? Jij zoekt nu toch niet ook een betalende verzorger? Gaat erom dat je een afspraak met iemand maakt die voor X bedrag zoveel keer mag komen rijden en daar een aantal klussen bij doet. Als dan de klussen blijven, maar het rijden voor lange tijd wegvalt, dan is het toch logisch dat de afspraak opnieuw bekeken gaat worden?

Dat vindt ik niet. Ook als betalende bijrijder heb je voor dat paard gekozen en kun je niet je handen ervan af trekken als het even tegenzit.
Daarbij, als bijrijder heb je waarschijnlijk bijgedragen aan het feit dat het paard even niet gereden kan worden.

Echt, op deze zat ik al te wachten... Wat een triestheid.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:24

Ayasha schreef:
Toby; ja hoor, maar als ik daar voor zou willen betalen zou ik wel een eigen paard aanschaffen toch?
"je mag het paard zien als eigen paard" is complete bullshit. Ik heb nog geen enkele advertentie op bokt gezien, waarvan ik denk "nou, die zou echt voelen als mijn eigen paard".

Misschien kan je voor 50 euro per maand geen eigen Z-paard aanschaffen, onderhouden en wedstrijd rijden, zonder enig risico op bijkomende kosten?! ;)
En mijn bijrijdster mag hem wel degelijk op haar dagen (en wanneer ze maar extra wil) beschouwen als haar eigen paard.
En zo voelt het voor haar gelukkig ook. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:25

Ayasha schreef:
het is niet je eigen paard. Punt uit. Alles moet in overleg met de eigenaar, ergo: het is niet je eigen paard en voelt zo ook niet.

Dat kan best wel per persoon verschillen, en aan de afspraken die gemaakt zijn (en wat je met het paard mag doen).
Mijn bijrijdster had wel een "eigen" paardje, ik gebruikte hem heel af en toe (lees 1x per maand).
Zij mocht komen en gaan wanneer ze wilde, hoefde geen klusjes te doen, mocht van al mijn spullen gebruik maken, nam het paardje mee op les, wedstrijd, buitenritten en zelfs mee op vakantie.

Dit mocht ik ook met mijn bijrijdpaardjes doen en vond dat juist super leuk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:25

Ik heb vroeger een tijd als bijrijder een paard gereden. In de tijd dat hij revalideerde na een behandeling voor rug en bekken, betaalde ik ook gewoon. Ik deed de oefeningen met hem aan de hand die nodig waren voor zijn rug en ging na verloop van tijd weer buitenritjes in stap doen. Verder longeerde ik hem ook tijdens longeerperiode. Die periode was minstens zo leerzaam als het buiten of dressuurrijden met hem. Ik deed het in die tijd samen met een andere bijrijder, die liet wel vaak verstek gaan en ik nam soms dagen van haar over. Hoefde daarvoor niet extra te betalen.

Ik mocht hem ook beschouwen als mijn paard op mijn dagen, dus ook als dat paard dan even minder te pas is, kom je daarvoor opdagen en meehelpen in mijn optiek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:26

jes_sira schreef:
ASF schreef:

En wat nu al de fout van uitval volledig bij de eigenaar ligt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:27

Inderdaad, op haar dagen, maar ze bepaalt vast niet hoe hij gehouden wordt enz.
En zonder enig risico klopt niet, want gaat ie stuk, moet ze betalen ook al kan ze niet rijden: kortom: risico

Brainless: maar die zijn zeldzaam volgens mij als ik het zo zie.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:28

Fiffill schreef:
jes_sira, dat is echt onzin, goede bijrijders heb je nog steeds. Slechte zul je er altijd tussen hebben.
En als jij betaald voor het rijden, dan is het toch logisch dat er ook gereden moet kunnen worden?

Dat weet ik ook echt wel. Er zitten best goede tussen, maar ik heb het opgeven na een paar meiden die een instelling hadden van lik me reet.
En mijn ervaring met mijn 2 laatste verzorgers wat bar en boos. Daarbij heb ik genoeg gezien om me heen wat ik echt te zot voor woorden vindt.
Ook de reacties op mijn advertentie naar een geschikte bijrijder (onbetaald) was dramatisch.

En nogmaals, ik zou ook nooit zon overeenkomst aangaan. Ik verwacht dat eventuele verzorgers voor het paard gaan en niet voor het rijden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:29

Een bijrijdpaard is nooit als een eigen paard. Ja, het kan misschien als een "eigen" paard voelen, maar uiteindelijk is de eigenaar degene die alles bepaald in de meeste gevallen, en ook degene die het paard bijv kan verkopen.

jes_sira schreef:
Fiffill schreef:

Dat weet ik ook echt wel. Er zitten best goede tussen, maar ik heb het opgeven na een paar meiden die een instelling hadden van lik me reet.
En mijn ervaring met mijn 2 laatste verzorgers wat bar en boos. Daarbij heb ik genoeg gezien om me heen wat ik echt te zot voor woorden vindt.
Ook de reacties op mijn advertentie naar een geschikte bijrijder (onbetaald) was dramatisch.

En nogmaals, ik zou ook nooit zon overeenkomst aangaan. Ik verwacht dat eventuele verzorgers voor het paard gaan en niet voor het rijden.

Jammer dat je het steeds niet getroffen hebt. Ik ken zat meiden die hele fijne verzorgers/bijrijdsters zijn :j
Ik heb zelf een verzorgpaard (waar ik niet op kan rijden) gekozen over een bijrijdpaard (allebei onbetaald), maar als ik zou moeten betalen voor het rijden van een paard, dan is dat toch de overeenkomst, en dan verwacht je toch niet hetzelfde bedrag door te betalen als de situatie veranderd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:31

Ayasha schreef:
Inderdaad, op haar dagen, maar ze bepaalt vast niet hoe hij gehouden wordt enz.
En zonder enig risico klopt niet, want gaat ie stuk, moet ze betalen ook al kan ze niet rijden: kortom: risico

Brainless: maar die zijn zeldzaam volgens mij als ik het zo zie.

Bij "ons" op de Veluwe was het wel heel normaal om gratis mogen te verzorgen/rijden.
Op onze rijvereniging hadden de meeste een bijrijder die gratis mee mocht rijden in de les.
Je betaalde voor 2x per week, en als jezelf maar 1x reed kon je een ander (met hetzelfde paardje) de andere dag laten rijden.
Eigenlijk hebben al mijn paardenkennissen of zelf gratis bijrijders of ze rijden zelf gratis bij.
Vorig jaar hier nog 2 gehad die met hun "eigen" paardje op visite kwamen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:33

Wat ik mis in dit verhaal is de oorzaak van het kreupel worden van het paard (of heb ik er overheen gelezen?)
Als de bijrijder puur en alleen wilt betelen voor het rijden, betaalt deze dan ook de veearst kosten wanneer blijkt dat het paard kreupel is geraakt na/tijdens een rit met haar?

Ik denk dat het wel of niet doorbetalen ook een beetje ligt aan hoe de bijrijder er zelf over denkt.
Een bijrijder die echt begaan is met het paard zal heus niet afhaken of geld terug eissen wanneer ze een kortere tijd niet kan rijden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:35

Oke, het woordje waarschijnlijk is misschien niet juist gekozen, maar toch is het zo.
Als bijrijder draag je ook bij aan slijtage van het paard of onbewust foutief rijden waardoor het paard klachten krijgt.

Maar goed, het ligt altijd aan een ander/eigenaar. Lekker makkelijk.

En nogmaals, ik zou never een overeenkomst aangaan, betalen voor rijden van mijn paard.
Hiervoor heb ik reeds uitleg gegeven. Mijn instelling over het houden van een paard en verantwoordelijkheid die daarbij hoort, verschilt heel erg van het gros van paardeneigenaren en bijrijders.

Ik kap met deze discussie, want het gaat nergens meer over

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:36

@Miranda
Ik denk ook niet dat 1 of 2 weken niet kunnen rijden geen probleem zal zijn.
Maar wat als het paardje 6 maanden weiderust krijgt?
Is het dan fair van de eigenaar om te verlangen dat de bijrijdster gewoon die 150E per maand doorbetaald?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:36

MirandaDvG schreef:
Wat ik mis in dit verhaal is de oorzaak van het kreupel worden van het paard (of heb ik er overheen gelezen?)
Als de bijrijder puur en alleen wilt betelen voor het rijden, betaalt deze dan ook de veearst kosten wanneer blijkt dat het paard kreupel is geraakt na/tijdens een rit met haar?

Ik denk dat het wel of niet doorbetalen ook een beetje ligt aan hoe de bijrijder er zelf over denkt.
Een bijrijder die echt begaan is met het paard zal heus niet afhaken of geld terug eissen wanneer ze een kortere tijd niet kan rijden.

Het gaat hier ook om een langere tijd. Wat als je maanden niet kunt rijden, maar wel een (vaak best grote) som geld moet betalen? Dan betaal je dus in principe voor paardje aaien (of misschien zelfs uitmesten en andere klusjes). Ook leuk, maar dat kan ook gratis.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:37

Mijn bijrijdster is in overleg met mij gestopt met betalen. Ze verzorgd hem nog wel, maar ik vind niet dat ze moet betalen voor het bijrijden van een paard als ze niet kan rijden. Ik ben ook niet financieel afhankelijk van een bijrijder (zoals het in mijn ogen dus ook hoort) dus is het ook geen probleem en niet meer dan vanzelfsprekend dat ze stopt met betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:38

jes_sira schreef:
Oke, het woordje waarschijnlijk is misschien niet juist gekozen, maar toch is het zo.
Als bijrijder draag je ook bij aan slijtage van het paard of onbewust foutief rijden waardoor het paard klachten krijgt.

Maar goed, het ligt altijd aan een ander/eigenaar. Lekker makkelijk.

En nogmaals, ik zou never een overeenkomst aangaan, betalen voor rijden van mijn paard.
Hiervoor heb ik reeds uitleg gegeven. Mijn instelling over het houden van een paard en verantwoordelijkheid die daarbij hoort, verschilt heel erg van het gros van paardeneigenaren en bijrijders.

Ik kap met deze discussie, want het gaat nergens meer over

Hoezo verschilt jouw mening met die van "andere"?
Ik ben nl een eigenaar en neem zelf de verantwoordelijk als mijn paardje kreupel wordt.
Heb vorig jaar mijn Fjord een week (gratis) uitgeleend, ik neem dan zelf het risico dat ik haar kreupel terug kan krijgen.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:40

[quote="Fiffill"]Vergelijken met een manege gaat niet echt op, die moeten ook wat aan hun ruiters verdienen. Mag toch hopen dat een eigenaar zijn paard kan bekostigen zonder bijrijder, anders moet je gewoon geen paard nemen.quote]

Waarom gaat deze vergelijking niet op?
Er wordt hier gezegd dat bijrijders betalen om te rijden, net als op een manege. Ik hoef dan als eigenaar mss geen geld te verdienen aan mijn paard, maar dat paard is er ook zeker niet om bijrijders goedkoop te laten rijden toch?!
De bedragen die over het algemeen betaald worden door bijrijders dekken echt de kosten van die dagen niet hoor (niet in dit deel van het land tenminste...)

Ik heb geen bijrijder, maar anders zou ik er ook niet voor laten betalen. Puur omdat ik vind dat betalen ook wel enige rechten met zich meebrengt voor de bijrijder, en ik geen zin zou hebben om over mijn eigen paard te overleggen.

Ontopic, of een bijrijder blijft betalen hangt helemaal van de persoon af denk ik, er zijn nogal grote verschillen in bijrijders.
Maar in het algemeen denk ik dat de meesten niet blijven betalen en op zoek gaan naar een ander paard.
Als eigenaar blijf je dan ook betalen voor paardje aaien, maar heb je meestal niet zoveel keus (of het moet je veel geld kosten...) Dit is helaas wel eigen ervaring |(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:42

Patty83 schreef:
Als eigenaar blijf je dan ook betalen voor paardje aaien, maar heb je meestal niet zoveel keus (of het moet je veel geld kosten...) Dit is helaas wel eigen ervaring |(

Ja... maar het paard is van jou, dan moet je geen paard kopen :+

Het hangt denk ik ook van het bedrag af trouwens.