Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:46

cp112 schreef:
Omdat het niet duidelijk omschreven is heb ik het dus nagevraagd bij de RDW en die zeiden mij dat de TTM van de auto NIET meeteld maar het om het ledig gewicht van de auto gaat ;)

het is wel duidelijk omschreven :j
onderste regel van de quote

Citaat:
Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

(RWD)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijs-b.html
Nieuwe regels b aanklikken

Het dik gedrukte gedeelte mist de de info of het totaal maximaal is of daadwerkelijk gewicht is
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-01-13 14:01, in het totaal 4 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:48

Even om kort duidelijk te maken:
Ik heb een audi a6 met MTM van 2240 kg. Er blijft dan 1260 kg over voor de trailer?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:50

Polly schreef:
tot 19 januari ja, en dan gaan de nieuwe regels in, waarom heeft de regel dan geen nut in jouw ogen? Je mag dan met een zwaardere aanhanger de weg op dan in de huidige regeling.

@Corientjuhh hou je er wel rekening mee dat het gaat om gewichten op papier. Als je trailer op papier 2000 als TMM heeft en je auto weegt 1500TMM mag je dus niet met je B op pad, ook niet als je er alleen een shetlander in zet.

Mij is verteld door eeb politieagent dat t mag
En diegene zit best hoog daar
Of hij maakt een grove fout..
Met 1 paard mag je dus rijden

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:50

superwoman schreef:
cp112 schreef:
Zo heb ik dus een auto van 1300 kilo, trailer mag 2000 hebben. onder de 3500 kilo dus mag met B. Mijn auto mag 1400 kilo trekken. Mijn trailer weegt 700, paard 600 = total 1300. Dus de auto mag het ook trekken.

Dan ben je dus toch verkeerd geinformeerd. Helaas maken mensen fouten en kun je beter zelf de regels bestuderen.
Helaas moet je auto 2000 kilo mógen trekken om met de trailer te mogen rijden. (ook leeg mag je dus niet rijden met die auto ervoor.)

Volgens mij heeft cp112 gelijk. Het technisch trekgewicht van de auto gaat om het daadwerkelijke gewicht dat erachter hangt.
Anders zou ik graag een linkje hebben naar een site waar dit duidelijk te vinden is, zoals jij het uitlegt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:53

. onduidelijk
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-01-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:57

Begrijp ik nou goed dat bij BE je niet hoger mag dan 3500 kg?
zie van de sita van het rdw

Rijbewijscategorieën E
BE: in de categorie BE mag de toegestane maximum massa van de oplegger of aanhangwagen voortaan niet meer bedragen dan 3500 kg. Voor de oplegger of middenasaanhangwagen is hierop wel een uitzondering mogelijk. De toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer zijn dan 3500 kg als aan de volgende voorwaarden is voldaan: de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig. de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan 3500 kg. de toegestane maximum aslast van de oplegger of middenasaanhangwagen en de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig tezamen mag niet meer zijn dan 7000 kg.
Zie voor meer informatie en voorbeelden de factsheets voor rijbewijscategorie B.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:58

@cp112: als het bij de auto inderdaad alleen gaat om het leeg gewicht, dan zou ik dus met een auto met een leeg gewicht van 1300 kg, die 1500kg mag trekken, een trailer met een leeg gewicht van 900 kg en een MTM van 2200 kg mogen trekken als ik er 1 paard in heb staan?

@superwoman: ik neem aan dat je doelt op de tekst

Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Dit vind ik nl. niet echt heel duidelijk. Ik haal hier niet uit dat je dan het laadvermogen moet meetellen.

@Romeo: gewicht van trailer OF auto mag niet meer zijn dan 3500.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:00

Speedster schreef:
@cp112: als het bij de auto inderdaad alleen gaat om het leeg gewicht, dan zou ik dus met een auto met een leeg gewicht van 1300 kg, die 1500kg mag trekken, een trailer met een leeg gewicht van 900 kg en een MTM van 2200 kg mogen trekken als ik er 1 paard in heb staan?

@superwoman: ik neem aan dat je doelt op de tekst

Dit vind ik nl. niet echt heel duidelijk. Ik haal hier niet uit dat je dan het laadvermogen moet meetellen.

@Romeo: gewicht van trailer OF auto mag niet meer zijn dan 3500.

ja idd, werd er zelf ook scheel van haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:03

corientjuhh schreef:
Mij is verteld door eeb politieagent dat t mag
En diegene zit best hoog daar
Of hij maakt een grove fout..
Met 1 paard mag je dus rijden

is altijd al vaak fout gegaan bij de politie. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:04

Speedster schreef:

Dat was vroegah wel altijd en is dus niks aan veranderd.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-01-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:06

Mij is in ieder geval destijds door de rdw uitgelegd datje onderscheid moet maken tussen regels mbt je rijbewijs en regels mbt je auto. Het trekgewicht van de auto zou los staan van het rijbewijs en dus puur een technische limiet zijn aan de daadwerkelijke treklast.

Ik zie onderhand sterretjes :-P, in plaats van duidelijker, wordt het minder duidelijk...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:11

superwoman schreef:
Speedster schreef:
Volgens mij heeft cp112 gelijk. Het technisch trekgewicht van de auto gaat om het daadwerkelijke gewicht dat erachter hangt.
Anders zou ik graag een linkje hebben naar een site waar dit duidelijk te vinden is, zoals jij het uitlegt.

zie mijn post daarboven

[edit] Al begin ik nu ook te twijfelen aan gezien ze niet spreken van ledig of maximaal gewicht tot 3500. Het was altijd maximaal.
Wat er duidelijk wel is veranderd is dat de auto nu niet meer zwaarder hoeft te zijn.

Lijkt me niet dat een politie de combinatie eerst moet gaan wegen om te kijken of het wel of niet mag.
Dat was met BE wel zo trouwens

Voor inmiddels de zoveelste keer in dit topic, heb ik de mensen van de RDW gesproken en hebben het mij uitgelegd. Neem aan dat zij gen verkeerde informatie verstrekken. Ik neem niet zomaar klakkeloos iets aan wat op internet staat, vandaar dus dat ik het nagevraagd heb.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:12

Speedster schreef:

Dat heb jij goed ja :j mits de trailer + paard niet boven die 1500 kilo die je auto mag trekken uitkomt :j

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:13

Romeo2007 schreef:
Ik heb een audi a6 met MTM van 2240 kg. Er blijft dan 1260 kg over voor de trailer?

iemand?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:13

cp112 schreef:
Voor inmiddels de zoveelste keer in dit topic, heb ik de mensen van de RDW gesproken en hebben het mij uitgelegd. Neem aan dat zij gen verkeerde informatie verstrekken. Ik neem niet zomaar klakkeloos iets aan wat op internet staat, vandaar dus dat ik het nagevraagd heb.

dat gebeurd dus soms wel. Je bent zelf verantwoordelijk en kan dus gewoon een boete krijgen of onverzekerd rondrijden..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:15

Als de RDW informatie al fout gaat verstrekken wordt het wel heel gek. Waar moet ik het dan navragen? :?
Ik heb er duidelijk om gevraagd het goed na te kijken, ik kreeg ook niet de indruk dat ik iemand aan de telefoon had die er niks van wist. Ze was aardig op de hoogte van de nieuwe regelingen :j
Laatst bijgewerkt door cp112 op 14-01-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:16

Romeo2007 schreef:
Romeo2007 schreef:

iemand?

Ja maar wel wat je trailer weegt + wat die totaal laden mag. Dan kom je dus met 1260kilo op een 1 paards trailertje ofzo uit :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:17

Romeo2007 schreef:
Romeo2007 schreef:

iemand?

ja klopt, al twijfelde ik ook gezien mijn quote van de regels waar ze spreken van "samen 3500" en niet van echt of maximaal gewicht. eerst was het maximaal (incl laadvermogen) dus verwacht dat ze dat nu weer bedoelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:20

cp112 schreef:
Als de RDW informatie al fout gaat verstrekken wordt het wel heel gek. Waar moet ik het dan navragen? :?
Ik heb er duidelijk om gevraagd het goed na te kijken, ik kreeg ook niet de indruk dat ik iemand aan de telefoon had die er niks van wist. Ze was aardig op de hoogte van de nieuwe regelingen :j

zoals ik al schreef, zijn dat ook mensen die fouten kunnen maken.
Citaat:

Gaat dus om kentekens en niet om "echt gewicht"wat er wel of niet in zit.

Van de politie zou je ook goede info kunnen verwachten, maar helaas gaat dat ook vaak fout.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:22

In de vraag en antwoord sheet van de RDW staat:

Ik heb categorie B. Mag ik wel met een caravan rijden die zwaarder is dan mijn auto?
U mag met ingang van 19 januari 2013 met categorie B een combinatie (van trekkend voertuig en
in dit geval een caravan) rijden met een totaal toegestane maximum massa van 3500 kg, mits uw
auto dit volgens de kentekenpapieren ook mag

Hieruit concludeer ik dat het gewicht wat je achter je auto hangt met een B-rijbewijs OP PAPIER door de auto getrokken moet kunnen worden.
Zoals ik dit begrijp betekent dit dat het maximale gewicht van je trailer op papier (voor 2-paard trailer meestal 2000kg) technisch gezien getrokken moet kunnen worden door je auto (dus minimaal 2000 kg kunnen trekken).

Als ik dit correct interpreteer dan heeft de nieuwe regel dus alleen invloed voor mensen die met een auto rijden die meer mag trekken dan zijn eigen gewicht.
Dus auto weegt 1300 kg, maar mag 1400 kg trekken: dan mag je daar nu ook 1400 kg mee trekken met een B rijbewijs, maar nog steeds alleen een aanhanger die op kenteken maximaal 1400 kg weegt (en dus geen 2-paardstrailer van 2000 kg). Hier was eerder een E rijbewijs voor nodig (1400 kg trekken met een auto van 1300 kg).

Dus zoals ik het lees mag je met een E rijbewijs een combinatie rijden waarvan
* de auto 1500 kg mag trekken,
*+ 2 paardstrailer (met max gewicht van 2000 kg) trekken die maar met 1 paard geladen is (en dus werkelijk max 1500 kg weegt)

Bij aanhouding ga je dan op de weegbrug om te kijken of je niet bent overbeladen. Met een B-rijbewijs wordt er nog steeds naar de papieren gekeken en zou dit nog steeds niet mogen volgens mij. Ik heb net de RDW gebeld of mijn interpretatie correct is, maar hier konden ze niet direct antwoord opgeven en ik wordt hier over terug gebeld. Dit staat dus niet duidelijk in alle info op internet.

De mevrouw van de RDW ging me trouwens eerst vrolijk de regels van voor 19 januari uitleggen.... dus hoe betrouwbaar de info is die je aan de telefoon krijgt betwijfel ik.... :')

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:24

superwoman schreef:
cp112 schreef:

zoals ik al schreef, zijn dat ook mensen die fouten kunnen maken.
Citaat:

Gaat dus om kentekens en niet om "echt gewicht"wat er wel of niet in zit.

Van de politie zou je ook goede info kunnen verwachten, maar helaas gaat dat ook vaak fout.

Er staat kenteken (enkelvoud), dus er wordt niet verwezen naar het kenteken van de trailer. Ik blijf toch geneigd om hierin niet met je mee te gaan :o.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:25

idd sprintje, zo had ik het ook begrepen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:28

Speedster schreef:
Er staat kenteken (enkelvoud), dus er wordt niet verwezen naar het kenteken van de trailer. Ik blijf toch geneigd om hierin niet met je mee te gaan :o.

Maar het is altijd geweest dat het zo is en ik zie geen duidelijke omschrijving dat dat veranderd zou zijn. Er staat alleen dat je rekening moet houden met die bestaande regel.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:30

superwoman schreef:
idd sprintje, zo had ik het ook begrepen

Ik ben erg benieuwd wat de RDW gaat antwoorden nadat ze het hebben uitgeplozen. Want ik snap de redenatie van de andere mensen ook. Het staat er gewoon echt niet duidelijk.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:31

Dit is dus m.i. niet altijd zo geweest (en anders graag een linkje), aangezien dit een technische beperking van de auto is en niet van het rijbewijs. Dit is dus geen regel van de rdw of het cbr, maar van de wet. Hier wordt het nog eens uitgelegd:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php