Trailer laden, hoe dit aan te pakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:51

Ik zeg ook niet dat je niet duidelijk en consequent moet zijn ;) . Maar een leiderschap probleem moet je niet oplossen met de trailer, maar in zijn algemeenheid.
Het lijkt mij niet de beste oplossing om op die manier je paard te moeten laden, maargoed dat is mijn bescheiden mening :)

PinkyPie

Re: Trailer laden, hoe dit aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:12

Ijssnuiver, ik ga met je mee! Ik heb de afgelopen tijd gezien wat leiderschap doet. Heeft niets te maken met zachte heelmeesters, wel met duidelijke verhoudingen tussen ruiter/lader en paard :-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:04

ik ben het ook eens met ijssnuiver en daarnaast moet je ook kalm en assertief zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:20

ijssnuiver schreef:
annastasia schreef:
De mijne is een tijd stronteienwijs geweest, wilde ook met een mogelijkheid op de trailer. Terwijl ik daarvoor nooit problemen had.
Was het voer op dan gingen we snel weer naar achteren.
Ook met een lane lijn kreeg ik d'r er niet in.
Ik had toen standaard een loneerzweep in de trailer en daar een paar keer een flinke pets mee gegeven.
Daarna als ze niet wilde, hoefde ik maar te bukken om de zweep te pakken en ze vloog erin.

Nu nergens meer last van....

Tsja dat lijkt me angst met angst bestrijden.... Niet echt de meest handige manier om iets op te lossen. En als het echt puur leiderschap was geweest, had je dit eerst zonder trailer op moeten lossen en niet dmv flinke meppen met de zweep.

Dit had niets met angst te maken.
Leiderschap is er wel degelijk, beest loopt altijd los achter/naast me en zal me ook overal volgen.

Bij ieder paard zal het weer anders werken

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:27

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar misschien moet je gaan nadenken over wat je schrijft: pony laat zich de heenweg wel laden, maar de terugweg niet.
Is het mogelijk dat je misschien niet helemaal voorzichtig genoeg rijdt en dat het reizen voor hem dus oprecht vervelend is?
Want dan kun je wel gaan oefenen met láden, maar dan zit het probleem in het reizen, waardoor hij er niet in wil. Misschien een keer een camera in de trailer, zodat je kunt zien wat er gebeurd als je rijdt? Misschien heeft hij wel balansproblemen ( gekregen?)/ andere chauffeur missschien??), waardoor hij na het ritje heen, veel minder geneigd is om te terugweg nog eens de trailer op te gaan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:27

Is het uit angst of gewoon om uit te proberen? Als het dat laatste is, gewoon even met de kop van de bezem ff in zijn kont prikken. Doet geen pijn maar is gewoon een vervelend gevoel. Mijn vorige pony had er ook een handje van. Het touw konden we een halve meter achter zijn kont houden en dan liep hij er zo op, anders niet. Gewoon eigenwijsheid dus. We hebben hem 2/3x moeten prikken en daarna heeft hij het niet meer gedaan.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:42

Ik zeg alvast dat ik niet het topic doorgelezen heb...enkel de eerste pagina.

vriendin van me had een paard die ook niet makkelijk de trailer op wou..
zij had een wedstrijd en op de heenweg had ze een uur nodig om het paard erop te krijgen...op de terug weg zijn ze 3 uur bezig geweest en is het paard zelfs nog een x ontsnapt en richting het bos gerent op school ( wedstrijd was op school )

ik ben toen met dit paard aan de gang gegaan...( had totaal geen ervaring maar ja...als je niet oefent kan het ook niet beter worden en ik was toch vrij )
wat ik deed was juist wel met voer... ik vind dat je je paard toch moet belonen als ze hetgene doet wat je van haar vraagt.

wat ik deed:
ik liep gewoon naar de trailer toe met haar alsof er niks aan de hand was...voor de klep staat ze stil...geen stap meer verzetten...
ik vraag het paard heel rustig d.m.v. contact nemen op het halstertouw en een emmer muesli in me handen om 1 voetje op de klep te zetten...zodra ze dit deed mocht ze een hapje uit de emmer nemen en zet ik haar zelf weer van de klep af.
loop een rondje en loop opnieuw aan net zo lang tot ze zonder probleem dat ene voetje erop zet...iedere x als ze het voetje erop zet krijgt ze een klein beetje muesli
vraag ik verder naar een 2e voetje op de trailerklep...ik vraag net zo lang tot dit zonder problemen gaat..iedere x belonen...vooral zorgen dat zodra het paard het gevraagde doet dat je het paard beloont en ZELF achteruit zet...zorg ervoor dat het paard niet zelf achteruit mag/gaat lopen.

ik vraag iedere x as ze het zonder problemen doet een stapje verder...

het klinkt alsof het heeeeeeeeeeel lang geduurd heeft maar welliswaar stond dit paard binnen 10 minuten op de trailer...vast en klep dicht.
in 15 minuten stond ze tot wel 4 x toe op de trailer...zonder aarzelen...zelfs zo ver gekregen dat zij de trailer inliep terijl ik naast de klep bleef staan.

dit paard gaat nu ook met de eigenaar zonder problemen zo de trailer op...zowel op de heen als de terugweg.

ik vind dit gewoon een hele fijne manier waar dit paard zeer goed op reageerde...wil natuurlijk niet zeggen dat ieder paard dit doet.
ik wens je succes met oefenen en hoop dat je een gepaste methode kan vinden om jou paard makkelijk op de trailer te krijgen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 02:10

Mijn paard heeft nooit de trailer willen opgaan (was meer een vrachtwagenpaard ;) ) we probeerden ze met een wortelspoor de trailer in te leiden, maar op den duur pakte ze een stukje wortel in de trailer en vloog er dan weer uit... Toen hebben we een NH-instructeur ingeschakeld en nu kan ik ze helemaal alleen laden, ik sta langs de laadklep en ze loopt er meestal van de eerste keer zo op, ik doe de stang achter dicht en dan loop ik rustig naar voor hang haar vast doe de laadklep dicht, deurtje dicht, en hop ik kan vertrekken, echt zo super relaxed op deze manier! Ze loopt wel enkel de trailer in als ze haar touwhalster aanheeft... Daar moeten we nog aan werken :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:56

De reden dat paarden op de terugweg vaak niet laden is omdat ze geen vertrouwen hebben in de omgeving. En misschien is de mens op dat moment in hun ogen ook niet genoeg leider dan nemen ze Elf het recht in hoeven ;)

Wanneer je boos wordt in zo'n situatie wordt het alleen maar erger. Want een leider wordt normaliter niet emotioneel :) kalm blijve is sowieso het sleutelwoord.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:16

Boos worden. Zwepen gebruiken. Lokmiddeltjes met voer.... Uiteindelijk op lange termijn zal het niet werken. Want de verhouding tussen jou en je paard of pony moet duidelijk zijn. Op basis van vertrouwen en je paard moet leren dat er geen andere optie is dan de trailer op. Hij/zij moet bereid zijn jou overal te volgen en leren reageren (wijken) voor druk. Stap in de goede richting: direct ontspanning. Als je het op dit manier leert zul je je paard altijd, overal op elk terrein en in iedere omstandigheid alleen kunnen laden. Want met voer lokken is leuk, en met een bezemsteel een prik in bips (las ik hier ergens) zal ook best werken, maar blijft je paard ook geduldig op de trailer staan ? Ik moet en kan mijn paard alleen laden, dus ze moet ook blijven staan, ik moet eraf kunnen stappen, ik moet veilig de stang erachter kunnen doen en de klep dicht kunnen maken. Wat dat betreft ga ik helemaal met Yellomofoon mee.

En daarbij, als je op die manier je paard kunt laden ben je zelf ook altijd relaxed en hoef je nooit meer te twijfelen of je je paard geladen krijgt. Nou, dat is die paar tientjes trailertraining mij zeker wel waard !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:23

Ik ben daar vrij simpel in. Lang touw keertje om de voorstang geslagen aan een stevig halster. Enige manier om aan de druk te ontkomen is naar voren. Boos word ik niet en het paard bepaald zelf hoe lang ie voor die klep blijft staan maar er is maar 1 uitweg; en dat is de trailer in. Bij paarden van een ander werkt dit prima. Mijn eigen paarden lopen gewoon de trailer in terwijl ik naast de klep sta. Die doen niet moeilijk.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 15:44

PinkyPie schreef:
Boos worden. Zwepen gebruiken. Lokmiddeltjes met voer.... Uiteindelijk op lange termijn zal het niet werken. Want de verhouding tussen jou en je paard of pony moet duidelijk zijn. Op basis van vertrouwen en je paard moet leren dat er geen andere optie is dan de trailer op. Hij/zij moet bereid zijn jou overal te volgen en leren reageren (wijken) voor druk. Stap in de goede richting: direct ontspanning. Als je het op dit manier leert zul je je paard altijd, overal op elk terrein en in iedere omstandigheid alleen kunnen laden. Want met voer lokken is leuk, en met een bezemsteel een prik in bips (las ik hier ergens) zal ook best werken, maar blijft je paard ook geduldig op de trailer staan ? Ik moet en kan mijn paard alleen laden, dus ze moet ook blijven staan, ik moet eraf kunnen stappen, ik moet veilig de stang erachter kunnen doen en de klep dicht kunnen maken. Wat dat betreft ga ik helemaal met Yellomofoon mee.

En daarbij, als je op die manier je paard kunt laden ben je zelf ook altijd relaxed en hoef je nooit meer te twijfelen of je je paard geladen krijgt. Nou, dat is die paar tientjes trailertraining mij zeker wel waard !

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier, maar dit is wel wat ik wil bereiken. Wat mij nu de beste optie lijkt is een training trailerladen van een professioneel iemand. Ik heb al contact met iemand van Bokt, die mij dit kan bieden. Echter beschik ik nu niet over de juiste middelen (auto en/of trailer), dus we houden zeker contact en zodra het mogelijk is ga ik zeker die training doen!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 15:44

Anne_GTI schreef:
Ik ben daar vrij simpel in. Lang touw keertje om de voorstang geslagen aan een stevig halster. Enige manier om aan de druk te ontkomen is naar voren. Boos word ik niet en het paard bepaald zelf hoe lang ie voor die klep blijft staan maar er is maar 1 uitweg; en dat is de trailer in. Bij paarden van een ander werkt dit prima. Mijn eigen paarden lopen gewoon de trailer in terwijl ik naast de klep sta. Die doen niet moeilijk.

Ook deze methode hebben wij geprobeerd, maar mocht niet helpen...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:58

PinkyPie schreef:

Ik was degene die het had over met de bezemsteel even prikken. En ja, ik kon daarna die pony gewoon alleen laden, zonder gezeur. Hij stond gewoon rustig op de trailer te wachten tot alles klaar was en ook het eruit halen ging rustig. Sterker nog, hij liep er zelf uit en als hij eraf was pakte ik het touwtje van zijn nek en liepen we naar stal.
Bij hem was het gewoon echt uitproberen, hoe ver kan ik gaan. Beestje was op dat moment nog geen 5. En zoals ik al zei, een touwtje hoefde je niet eens tegen zijn kont aan te leggen en hij liep er al op. 3 keer met de bezem prikken en ik heb in de maanden dat ik hem daarna nog had nergens meer last van gehad.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:11

Ik denk dat rustig blijven heel belangrijk is en zeker ook consequent blijven.
Mijn jonge paarden die laadt ik de eerste paar keren altijd tussen de stalgang. Trailer naar binnen rijden zodat ie tussen de boxen staat, iemand erachter lopen en hoppa ze lopen zo de trailer een. Nog nooit 1 gehad die in staking ging.

Het meest irritante is nog wel als je op ander terrein bent en het lukt niet in 1x dat weet ik het hoeveel mensen zich ermee gaan bemoeien! BAH! Zelfs 1x zo erg gehad met mijn toen 2-jarige op de keuring. Die vond het wel leuk al die mensen en paarden en had zoiets ik blijf hier nog even... Nou maakt niet uit dan doen we er wat langer over ik had toch tijd zat..

Kwam er ineens een man aangelopen die hem toch begint te slaan met een longeerlijn. WTF krijgen we nou?!?! Lopen lopen lopen knol brulde hij... Nou daar was ik dus niet bepaald van gecharmeerd, paard hevig geschrokken (en ik ook)... Uiteindelijk met rust toch paard op de trailer gekregen maar een leuke ervaring was het absoluut niet!

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:21

Ik heb de cursus trailerladen van Eddy Modde gevolgd en help nu al een hele tijd mensen met trailerlaad problemen. Ik denk niet dat het een kwestie is of je paard er geschikt voor is maar meer of jij als mens de methode snapt. Mochten er mensen in de Achterhoek zijn die hier hulp of les voor nodig hebben laat het mij dan gerust weten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:28

Ik vraag ook weleens of ik even kan helpen als ik zie dat iemand staat te martelen om z'n knol een trailer in te krijgen. Maar zeker bij een paard van een ander ga je niet slaan als het paard het ook niet doet.... Maar als ik niet hoef te helpen ga ik ook rustig zitten toekijken op een afstand hoe mensen aan het klooien zijn. Geen leuker vermaak dan leedvermaak :+ Zeker als er ondertussen kilo's wortels en brokjes in gepropt worden en het paard nog steeds voor de klep staat met een denkbeeldige dikke vinger blik :D

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:51

Anne_GTI schreef:
Ik vraag ook weleens of ik even kan helpen als ik zie dat iemand staat te martelen om z'n knol een trailer in te krijgen. Maar zeker bij een paard van een ander ga je niet slaan als het paard het ook niet doet.... Maar als ik niet hoef te helpen ga ik ook rustig zitten toekijken op een afstand hoe mensen aan het klooien zijn. Geen leuker vermaak dan leedvermaak :+ Zeker als er ondertussen kilo's wortels en brokjes in gepropt worden en het paard nog steeds voor de klep staat met een denkbeeldige dikke vinger blik :D

Jaa tuurlijk dat doe ik zelf ook hoor. Joh hij stond gewoon rustig gras te eten en wou nog lang niet naar huis. Nou prima hoor.
Ik vond het zo bizar!
Hahaha jaa leedvermaak is altijd leuk he :P