Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:41

Dit zo lezend is deze man een bedrieger en moet je zeker oppassen dat de paarden niet ineens weg zijn. Ik zou er direct een zaak van maken. Of hem nog de gelegenheid te geven binnen 2 weken een aanzienlijk bedrag te betalen incl. betalingsafspraak voor de rest. Hierin ook vermelden wat de gevolgen zijn indien hij dit niet nakomt (wat ie waarschijnlijk dan ook niet doet).
Met een beetje geluk betaalt ie dan het eerste bedrag in de hoop dat jij dan weer even zoet bent. Dan heb je in ieder geval iets. Die paar weken maakt dan tenslotte ook niets meer uit.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:43

Als ik jou was zou ik ook de procedure beginnen op te starten. Dat duurt nog lang genoeg voor het allemaal doorgang kan vinden en ik ben bang dat die twee maanden een zoethoudertje zijn. Succes, het is een rotsituatie waar je in zit.

Douraque

Re: Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:51

Als ik jou was zou ik de advocaat volgen, al kost het een smak geld en tijd. Vooral gezien er sprake is van een Amerikaanse partij, wat de zaak aanmerkelijk lastig maakt en zeer veel geld/tijd kost. De enige andere optie die je hebt is het houden van de paarden en wachten.

Het is namelijk zo dat je niet zomaar de paarden mag verkopen, hiervoor heb je een rechterlijk bevel voor nodig. Je heb inderdaad het recht van retentie, indien de onkosten voor het paard niet meer worden betaald dan heb je inderdaad het recht om deze te verkopen aangezien een paard een goed is. Maar in dit geval, waarin er sprake is van een buitenlandse partij (van buiten de EU) zou ik absoluut geen risico durven te nemen en een rechtelijk bevel halen.

Helaas heb je geen andere opties meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:00

Is er een contract met hem? Zo nee, eentje op laten maken door jurist en laten onderteken...

Voorstel een paard te verkopen om jullie kosten te laten dekken.....en nieuwe afspraken maken. Gaat hij er niet op in, paarden eisen op te laten halen en einde oefening..

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:03

zoals al eerder gezegd zou ik oppassen dat hij niet plots de paarden komt ophalen.. zou zelf een kettingslot om de box hangen zodra je ook maar even niet in de buurt bent..

en ja.. denk dat ik ook een procedure zou starten al.. kost wel veel.. maar als je 'wint' zijn de kosten daarvan ook weer voor hem.. als je wacht en hij betaalt niet zijn dat ook weer extra maanden stalgeld op de rekening..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:05

Je kan wel eisen om de paarden op te halen maar als hij dat niet doet sta je nog steeds met lege handen, nu ja handenvol paarden, dat wel.

Ik heb het ooit eens met één paard gehad. Er was aan mij gevraagd of ik die tijdelijk in pension wilde nemen omdat zijn eigenaresse met spoed weg moest van de stal (had met verwaarlozing door de stalhouder te maken, gevalletje dierenbescherming).

Paard zag er niet uit toen hij bij mij kwam. Ik heb er handenvol werk aan gehad om hem weer op gewicht te krijgen. Dier kon niet bij mijn paarden en had een tik: in de wei liep hij de gehele dag rondjes met als gevolg dat mijn wei er aan ging. Bovendien was het niet om aan te zien.
Meisje liet zich niet meer zien en geld bleef ook uit. Dan kan je dus geen kant op. Je laat zo'n dier niet verhongeren, je kan hem niet aan de straat zetten en je kan niet verkopen.
Uiteindelijk is ze het paard komen ophalen na heel veel gedreig van onze kant maar naar mijn geld kon ik fluiten.
Ik zag het ook niet zitten om haar de rekening te laten voldoen tot ze hem had opgehaald want dan was ik met hem blijven zitten. Heb mijn verlies maar genomen alleen ging dat om een bedrag wat te missen was. Dit is wel even een ander verhaal.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:13

zoals ik het zo lees zou ik toch een procedure opstarten. Hoeveel paarden van hem heb je staan? Dekken deze bij verkoop de kosten die je moet maken? Dan zou ik er niet over nadenken en doen.
Wens je heel veel sterkte!

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:19

russel schreef:
Is er een contract met hem? Zo nee, eentje op laten maken door jurist en laten onderteken...

Voorstel een paard te verkopen om jullie kosten te laten dekken.....en nieuwe afspraken maken. Gaat hij er niet op in, paarden eisen op te laten halen en einde oefening..

Gaat om meer dan 30.000 euro dus 1 paard verkopen is geen optie, we moeten blij zijn met de huidige markt dat alle 12 paarden samen dit opbrengen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:23

Nogmaals je hebt twee opties: via de advocaat of doorgaan op de huidige voet. Er zijn geen andere oplossingen. Dit is ook het advies dat wij op kantoor geven, of je start een procedure (wat veel geld kost) of je laat het voortduren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:26

Pfff wat een geld. Maar ja, je had eerder aan de bel moeten trekken en het niet te lang aan moeten kijken.

Nu zit je in deze ellende.

Ik hoop voor je dat het goed gaat komen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:36

BoerBiet schreef:
We hebben toen van hem 3 Eigedoms papieren gekrijgen als borg maar X was zo slim om een kopie van de papieren en een begelijdend schrijven naar een advocaat in zwitserland te sturen. In dit schrijven staat dat we de paarden niet mogen verkopen zonder zijn toestemming over het bedrag we hebben toen meerdere kopers gehad maar X had droomprijzen in gedachte.

Kun je geen contact opnemen met die advocaat?

Maar je zegt dat je de paspoorten in bezit hebt... Wat voor eigendoms papieren heeft de eigenaar dan? Het papier?

Ik verwacht eigenlijk dat de eigenaar zijn paarden helemaal niet meer op komt halen... Je zegt eigenlijk zelf al dat alle paarden verkocht zouden moeten worden wil het jullie kosten drukken :(:) En dat zal die beste meneer ook vast wel weten...

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:40

BoerBiet schreef:
Dag allemaal,

We hebben al meteen orde op zaken willen stellen nadat X aangaf day hij tijdelijk in de fianaciele problemen zat. We hebben toen van hem 3 Eigedoms papieren gekrijgen als borg maar X was zo slim om een kopie van de papieren en een begelijdend schrijven naar een advocaat in zwitserland te sturen. In dit schrijven staat dat we de paarden niet mogen verkopen zonder zijn toestemming over het bedrag we hebben toen meerdere kopers gehad maar X had droomprijzen in gedachte. Ook hebben verschillende fokkers van deze paarden contact met hem gehad over het terug kopen van hun fokproduct maar ook allemaal zonder succes. Daarna hebben we een deurwaarder verschillende aangetekende brieven en dergelijke laten schrijven maar deze man kreeg geen bericht terug waarna hij de zaak aan ons terug gaf.
Toen hebben we een advocaten kantoor opdracht gegevebn om vooronderzoek te doen kosten bijna 1000 euro. Deze kwamen tot de conclusie dat het een haalbare zaak was maar dat het een lange strijd kon worden als x moeilijk gaat doen ze schatte de kosten op minimaal 5000 euro maar dan moest alles mee zitten.
Toen hebben we tegen ons zelf gezegd we proberen weer met X in contact te komen en dat is gelukt nu heeft hij tegezegd dat er binnen 2 maanden geld komt echter nu zitten we in dubio wachten we op starten we een procedure!

Zoals ik het hieruit opmaak is het een begeleidend schrijven geweest vanuit de Zwitserse advocaat, en dus geen overeenkomst waar beide partijen hun handtekening onder hebben gezet?
Paarden zijn aangekocht op Nederlands grondgebied en bevinden zich ook op Nederlands grondgebied, wat dus inhoud dat hier het Nederlandse Recht van kracht is.
Ik neem aan dat je een overzicht van alle gemaakte kosten over de afgelopen 2 jaar hebt, zoals al eerder gezegd is: deze aangetekend verzenden naar meneer X begeleid door een in gebreke stelling waarin je een termijn stelt. Vermeld hierbij ook dat bij uitblijven van de betaling een juridische procedure opgestart wordt.
Hierna ook daadwerkelijk doorpakken, kosten kunnen inderdaad hoog oplopen maar wie zegt dat hij niet nog eens 2 jaar op deze manier doorgaat?
Dan ben je ook een vermogen kwijt.
In elk geval niet nu de paarden op eigen houtje gaan verkopen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:41

Het verhaal zo lezend geloof ik er geen fluit van dat je over twee maanden wel geld gaat krijgen en zeker geen 30 mille. Mijn advies is om zo snel mogelijk een procedure op te starten (wellicht dat je hem voordien nog een laatste kans moet geven de achterstallige betalingen te doen) en daar, behalve het onteigenen van de paarden, vooral ook de door jou daartoe te maken juridische en overige kosten in betrekken.

Want die ga je krijgen. Dat onteigenen van die paarden zal vast wel lukken, je zaak lijkt mij daarvoor sterk genoeg, maar dan ben je nog niet van ze af. Ze naar de eerste de beste handelaar brengen is wel de snelste oplossing voor dat probleem, maar zeker niet degene waarmee je het meeste geld genereert. Als je de middelen hebt om er nog iets in te investeren zou mijn raad zijn om ze te laten ruinen en beleren, zodat ze als licht aangereden rijpaard verkocht kunnen worden. Zal er uiteindelijk onderaan de streep waarschijnlijk nog steeds wel geld bij moeten, maar ik denk dat dit wel de manier is waarop je je totale verlies het meest kunt beperken.

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:56

Zoals het er nu naar uitziet dekken de paarden de 30.000 en laat eens zeggen 10.000 euro proces kosten wel. Zijn namelijk allemaal goed afstammingen (Clinton, Nabab,Arko enz) X heeft destijds als veulen gemiddeld 10.000 euro per stuk betaald.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:02

@MoosjeWings: het is helemaal niet zo dat Nederlands Recht hierdoor van toepassing is. Er is heel wat wet- en regelgeving dan wel jurisprudentie waar je rekening mee moet houden. Dat iets zich op Nederlands grondgebied bevind, betekent nog niet dat Nederlands Recht van toepassing is

@TS: luister naar je advocaat, die heeft er voor geleerd. Ga hiervoor niet op bokt vragen stellen aan mensen die er niet voor het hebben geleerd. Sorry als dit heel bot klinkt, maar wij juristen/advocaten hebben hier jaren voor geleerd en geven jou een goed advies. Hier op bokt zitten vooral mensen (evt. juristen/advocaten hier uitgezonderd) die hier niet voor hebben geleerd en kunnen jou een verkeerd advies geven, ook al bedoelen deze mensen het juist heel goed.

Als advocaat zeg ik je: luister naar je advocaat en luister niet naar een internetforum. Je hebt maar 2 opties: procedure volgen of laten gaan zoals het nu verloopt en dus wachten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:04

Dan zou ik als ik jou was zo snel mogelijk een procedure opstarten om die paarden in het bezit te krijgen. Dan kun je ze verkopen en ben je van je last af. Maar hij heeft het wel met voorbedachte rade zo gedaan als hij vooraf al bij een Zwitserse advocaat iets heeft laten opstellen. Of dat in Nederland ook rechtsgeldig is weet ik niet, maar ik denk dat je best sterk staat gezien hij al 2 jaar niks betaald.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:08

Ik neem aan dat er al maatregelen zijn genomen zodat Mister X de paarden niet zomaar kan laten ophalen en wegrijden? En dat jullie dan helemaal kunnen fluiten naar jullie centen?
Verder zal ik inderdaad ook starten met een procedure. Dit gaat anders echt uit de hand lopen!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:17

Als ik jou was zou ik inderdaad nu al de procedure gaan opstarten. Voordat zoiets loopt ben je ook weer een aantal weken misschien enkele maanden verder. Ik geloof namelijk ook niet dat hij binnen 2 maanden betaald.
Kan je mister x als je hem ingebreke stelt, de procedure gaat opstarten, ook niet gelijk aansprakelijk stellen voor alle (gerechtelijke) kosten die je moet maken? Of zeg ik nu iets heel doms :o?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:25

Nee, dat is niet dom hoor :D . Maar dat is iets wat wij standaard aanvoeren in de procedures, dus dat de in het ongelijk gestelde partij de gerechtelijke kosten betalen

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:06

Het is wel zo, dat er ook al gezegd is: zoek goed juridisch advies. Er zijn bokkers (zoals b.v. douraque) die ook een en ander kunnen vertellen. Dus het is een beetje dubbel, douraque als je zegt niet naar bokkers (ook niet naar jou?) luisteren. (Je was al genoemd, als iemand die wel goed juridisch onderlegd was) En verder vind ik het een boeiende discussie over de vraag wat te doen als zich zoiets voordoet, zoals in dit topic genoemd word.
In dit geval is er toch al aardig wat gedaan door TS voorafgaand aan de huidige situatie. Vooral het laatste stuk discussie voegt weer nieuwe informatie toe, waar we allemaal wat van kunnen leren. Het is niet altijd zo simpel als het lijkt.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 29-12-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:10

Douraque schreef:
Nee, dat is niet dom hoor :D . Maar dat is iets wat wij standaard aanvoeren in de procedures, dus dat de in het ongelijk gestelde partij de gerechtelijke kosten betalen

Maar we hebben nu met een Amerikaan te maken.

Een Nederlandse rechter kan een vonnis uitspreken.

Maar wordt dit vonnis overgenomen door Amerika ??

Of moet je nu naar een Amerikaanse rechter ??
En hoe is het recht in Amerika geregeld ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:14

Discussie is prima, maar als mensen (die er niet voor hebben geleerd) dingen gaan roepen die niet waar zijn, dan krijg je een scheef verhaal en gaan mensen de verkeerde adviezen opvolgen. Dat is eigenlijk in het kort wat ik ermee bedoel en dat is totaal niet banketstaaf of rot bedoeld naar andere aangezien hun het goed bedoelen

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:16

Dat is helemaal waar. (Ik vind jouw advies wel goed, volg het advies van de advocaat op, die heeft gezegd dat het een haalbare zaak is)

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:21

mischien is het een idee om te zoeken naar een 'no cure no pay' advocaat in Amerika die bij hem in de buurt zit.
'no cure no pay' wordt daar vrij veel gedaan. in principe is het dan zo dat als ze voor je winnen je een bepaald percentage betaalt, als je verliest kost het je niets (dit uiteraard wel goed uitzoeken en op papier laten zetten).
de moeite van het onderzoeken waard zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 29-12-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:21

Douraque schreef:
Discussie is prima, maar als mensen (die er niet voor hebben geleerd) dingen gaan roepen die niet waar zijn, dan krijg je een scheef verhaal en gaan mensen de verkeerde adviezen opvolgen. Dat is eigenlijk in het kort wat ik ermee bedoel en dat is totaal niet banketstaaf of rot bedoeld naar andere aangezien hun het goed bedoelen

Het enige nuttige wat tot nu toe in dit topic wordt beweerd in elk geval.
Op jouw eerdere advies na :+