HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:30

Ja, maar daar zit nu wel het probleem. Als zij die onderhoudsverplichting nakomt, dan houdt zij dus voor 50% de regie in handen, je bent letterlijk aan de goden overgeleverd. Ik heb dit persoonlijk meegemaakt en er reden Jan en Alleman op 'mijn' paard.

Ik zou kijken of je een regeling kunt treffen om haar helft over te kopen, schenken dat zal niet gebeuren. Mocht ze haar onderhoudsverplichting niet nakomen, dan staat je een lange weg te wachten ben ik bang.

rachelle92

Re: HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 00:34

@maaikemuis: Dat zou inderdaad erg vervelend zijn, maar gelukkig weet/kent zij niets of niemand van de paardenwereld, dus die kans is erg klein. Als ze haar onderhoudsverplichting niet nakomt en dit blijft doen, heb ik uiteindelijk haar eigenaarsdeel betaald door haar kosten betaald te hebben en word ik uiteindelijk alsnog op die manier eigenaar (ben vandaag bij het juridisch loket geweest).

Een regeling is inderdaad nog een manier, maar het lastige is dat ze niet met me wil praten. Ik verwacht dat ze als ze de brief heeft ontvangen contact met me op zal nemen, misschien dat ze dat dan voorstelt.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:35

Ik zelf zou haar de helft van het aankoopbedrag betalen zodat ik 100% eigenaar zou zijn. Je hebt 1 halve maand stalgeld van haar tegoed, dus tussen de 100 en 200 euro? Ga je het echt voor dat bedrag op een juridisch getouwtrek aan laten komen?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:36

Wat een ontzettende rot situatie!
Je vindt mijnmening vast niet leuk maar ik ben bang dat je aan het begin van een hoop juridisch getouwtrek staat,
Weet je wel zeker dat dit ene paard al die moeite waard is?
Je hebt zelf de fout gemaakt om aan deze constructie te beginnen, dat een dergelijke consequentie
Daaraan vast zit had je je kunnen bedenken.
Het is zelfs gelukkig dat het nu al xo ver is gekomen nu je nog geen bergen geld en liefde kwijt bent.
Imo heb je een grote fout begaan en zal je even op de blaren moeten zitten en het paard dus moeten verkopen
als je de andere persoon haar deel niet kan terug betalen.

Hoe dan ook, de situatie is flink ruk en je zal er veek pijn van hebben dus wil je
Veel sterkte en wijsheid wensen :(:)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:39

Wat een rotsituatie! :\ Ik vind het ook knap dat je na 4 dagen al kan zeggen dat je ermee kapt.
Ik heb voor de rest geen advies/tips voor je maar ik heb wel voor je gegoogeld en kwam op deze link: http://horses.nl/artikelen/hoe-is-het-e ... ntoonbaar/

Misschien heb je er wat aan bij het juridisch loket.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:41

Verstuur je brief wel aangetekend!!
Anders weet je nooit zeker of ze hem heeft gehad en jij kan aantonen dat je hem echt hebt verstuurd.
Sterkte!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:42

@rachelle92: dat is juist het hele enge, iemand die weinig kennis heeft in en om de paardenwereld.... God mag weten waar ze mee aan komt zetten.

Overigens is het niet automatisch dat je op een gegeven moment alsnog eigenaar wordt op het moment dat zij niet betaald. Hier gaat rechtsgang aan vooraf en afhankelijk van de uitspraak kan dat behoorlijk kostbaar worden. Juridisch loket gaat daar niet zo veel doen, rechtsbijstand kan qua kosten wel helpen. Zonder rechtsbijstand ben je zowieso de kosten voor je advocaat kwijt.

Mijn advies is dan ook betalen van haar eigenaarsbelang, of een regeling treffen tot betalen van dat eigenaarsbelang. Het paard is op dat moment van jou en het staat je dan vrij om met een bijrijder van jouw keuze eenzelfde regeling te treffen met de kanttekening dat het paard op jouw naam staat. Ik denk dat dit uiteindelijk een goedkopere oplossing kan gaan zijn (al weet ik natuurlijk niet over welke prijsklasse we het op dit moment hebben).

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 00:45

Ik verwacht dat ze na de brief contact met me zal opnemen en mee zal werken aan een oplossing. Zij denkt namelijk dat ze zomaar kan kiezen niet meer te betalen zolang ik haar niet 'uitgekocht' heb, zodra zij beseft dat ze dit wel verplicht is, verwacht ik dat ze wat meer zal meewerken aan een oplossing.
Doet ze dat niet ga ik inderdaad juridische stappen ondernemen, maar dat zal geen getouwtrek worden omdat (en dat hebben ze mij vanmiddag bij het juridisch loket verteld) zij als half-eigenaar zijnde wettelijk verplicht is te betalen zolang ze haar deel niet verkocht heeft, dus als een advocaat haar dat schrijft, heeft ze weinig om tegenin te gaan omdat ze in dat opzicht geen poot heeft om op te staan.

Achteraf gezien was het inderdaad dom om samen met iemand een paard te kopen, maar ik ken diegene al een aardige tijd en dacht haar te kunnen vertrouwen. Maar deze les heb ik bij deze geleerd.

Ik voel een hele sterke klik met dit paard, en wil haar niet verkopen omdat iemand anders haar al na 4 dagen opgeeft.

Bedankt voor de reacties :)

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:47

zodiacje schreef:
Wat een ontzettende rot situatie!
Je vindt mijnmening vast niet leuk maar ik ben bang dat je aan het begin van een hoop juridisch getouwtrek staat,
Weet je wel zeker dat dit ene paard al die moeite waard is?
Je hebt zelf de fout gemaakt om aan deze constructie te beginnen, dat een dergelijke consequentie
Daaraan vast zit had je je kunnen bedenken.
Het is zelfs gelukkig dat het nu al xo ver is gekomen nu je nog geen bergen geld en liefde kwijt bent.
Imo heb je een grote fout begaan en zal je even op de blaren moeten zitten en het paard dus moeten verkopen
als je de andere persoon haar deel niet kan terug betalen.

Hoe dan ook, de situatie is flink ruk en je zal er veek pijn van hebben dus wil je
Veel sterkte en wijsheid wensen :(:)

En wat als de andere eigenaar niet wilt verkopen? (om dwars te liggen bijvoorbeeld)?

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 00:50

@maaikemuis: ik heb helaas eerder een advocaat nodig gehad (voor iets heel anders) en toen kreeg ik inderdaad ook rechtsbijstand, mocht dit zover komen zal ik dat weer krijgen.

Ik ga in ieder geval morgen de brief versturen en wacht haar reactie daarop af, wellicht stelt ze zelf een regeling voor

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:54

rachelle92 schreef:
Ik verwacht dat ze na de brief contact met me zal opnemen en mee zal werken aan een oplossing. Zij denkt namelijk dat ze zomaar kan kiezen niet meer te betalen zolang ik haar niet 'uitgekocht' heb, zodra zij beseft dat ze dit wel verplicht is, verwacht ik dat ze wat meer zal meewerken aan een oplossing.
Doet ze dat niet ga ik inderdaad juridische stappen ondernemen, maar dat zal geen getouwtrek worden omdat (en dat hebben ze mij vanmiddag bij het juridisch loket verteld) zij als half-eigenaar zijnde wettelijk verplicht is te betalen zolang ze haar deel niet verkocht heeft, dus als een advocaat haar dat schrijft, heeft ze weinig om tegenin te gaan omdat ze in dat opzicht geen poot heeft om op te staan.
Achteraf gezien was het inderdaad dom om samen met iemand een paard te kopen, maar ik ken diegene al een aardige tijd en dacht haar te kunnen vertrouwen. Maar deze les heb ik bij deze geleerd.

Ik voel een hele sterke klik met dit paard, en wil haar niet verkopen omdat iemand anders haar al na 4 dagen opgeeft.

Bedankt voor de reacties :)

En daar vind ik dat het juridisch loket wel heel kort door de bocht gaat! Ik hoop echt dat er een oplossing komt, maar als zij niet reageert op een schrijven van een advocaat, zal dit wel betekenen dat jij voorlopig die kosten op je moet gaan nemen. Op het moment dat jij haar eigenaarsbelang over wilt nemen door aanspraak te maken op gemaakte kosten die zij eigenlijk had moeten voldoen, dan kijk je tegen een rechtszaak aan. Als je wint, dan zullen die kosten voor haar rekening komen, maar de kosten van je eigen advocatuur komen voor jouw rekening. Het gaat je hoe dan ook, veel geld kosten tenzij je rechtsbijstand bij wil springen.

Ik hoop van harte dat zij eieren voor haar geld zal kiezen en jullie tot een oplossing komen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:55

Een optie is om nog contact op te nemen met de verkoper en dan alsnog een koopcontract te laten opmaken. En de afspraken die mondeling gemaakt waren ook op papier zetten. Dat is voor jezelf altijd handig om op terug te vallen, en misschien kun je in overleg met het juridisch loket een kopie ter herinnering naar de mede eigenaar opsturen. Dat je op die afspraken gerekend had. En dat je nu met onverwachte extra kosten zit. Die kosten moet je nu dus zelf betalen. Zo iets.
Ook overleg met de staleigenaar lijkt me handig. Dat die ook weet wat er speelt. Maar dat jij wel de kosten kunt betalen. Als je nu het stalgeld per bank overmaakt heb je ook bewijs. Verder wat Ibbel ook zegt.
Wel een heel vervelende situatie zeg. Maar ja, soms loopt het niet zoals gepland. Als anderen zich niet aan afspraken houden, dan is dat altijd heel lastig. Ik vind dat je het netjes probeert op te lossen. Hopelijk komt er een goed vervolg voor jou en je paard. Wat leuk dat je al een klik hebt.
Er zijn op bokt wel meer topics te vinden over soortgelijke gevallen, wie weet staat daar ook nog een goede tip bij.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 01:01

@ maaikemuis: bij een eventuele rechtszaak zal ik weer rechtsbijstand krijgen. Bedankt voor je reacties, ik wacht haar reactie op de brief af en wellicht kunnen we dan iets regelen.

@zoutenootjes: bedankt voor je reactie! de verkoper zou wel meewerken aan een koopcontract, maar moet de mede-eigenaar dat dan ook niet ondertekenen? Want ik betwijfel of ze dat zal doen. Ik ga inderdaad de stal per bank betalen en hier een bewijsje ofzo van vragen. Dankjewel!

Even ter aanvulling: De mede-eigenaar gaat ook nooit meer naar het paard, ze rijdt er ook niet op ofzo, ze komt niet meer bij de stal, niets. In haar ogen kan ze een paard dus zomaar 'weggooien'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:02

Lieve mensen, maak nu toch een contract in dergelijke situatie's!
OOK als het familie, vrienden, buren of voor mijn part de koningin is.
Het gebeurd zó vaak dat dat misloopt, je moet gewoon de gok niet nemen.
Het is overigens nog beter om gewoon helemaal niet samen te kopen/leasen of weetikveel, dat scheelt een heleboel ruzie's.

Voor de rest ga ik helemaal met Ibbel mee, die heeft het gewoon helemaal goed.
Dus eerst haar in gebreke stellen en later de boel verrekenen.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 01:04

@anneliesdj: Klopt, die les heb ik nu zeker geleerd, maar dat kan ik helaas niet meer terugdraaien. Ik ga inderdaad Ibbel's advies opvolgen: ingebreke stellen en laten verrekenen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:10

Het is zo dat je voor de helft eigenaar bent, dus dan kun je in ieder geval voor de helft tekenen. En dan erbij zetten dat het koopcontract wordt aangeboden aan de andere eigenaar. Dat je een koopcontract hebt gemaakt en wil aanbieden kun je ook in een brief zetten, die je opstuurt. Dan is het aan de ander om alsnog te tekenen of er van af te zien. Misschien kan het juridisch loket hier een advies over geven. Er zijn op bokt ook juristen die het een en ander kunnen toelichten.
Wat erg dat ze het paard beschouwt als iets wat ze zomaar kan 'weggooien'. (mijn mening)
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 28-12-12 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:10

Ik denk dat je over mijn vraag heen hebt gelezen, vandaar dat ik hem nogmaals wil stellen:

Waarom betaal je haar niet gewoon de helft van het aankoopbedrag waardoor je 100% eigenaar wordt?jij wil dit paard, zij wil er van af. Je hebt al aangegeven alleen eigenaar te willen worden dus iedereen blij, toch? Je hebt 1 halve maand stalgeld van haar tegoed, dus tussen de 100 en 200 euro? Ga je het echt voor dat bedrag op een juridisch getouwtrek aan laten komen?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:12

SaskiaKa schreef:
Ik denk dat je over mijn vraag heen hebt gelezen, vandaar dat ik hem nogmaals wil stellen:

Waarom betaal je haar niet gewoon de helft van het aankoopbedrag waardoor je 100% eigenaar wordt?jij wil dit paard, zij wil er van af. Je hebt al aangegeven alleen eigenaar te willen worden dus iedereen blij, toch? Je hebt 1 halve maand stalgeld van haar tegoed, dus tussen de 100 en 200 euro? Ga je het echt voor dat bedrag op een juridisch getouwtrek aan laten komen?

In een eerdere reactie in dit topic geeft TS al aan dat ze dat niet kan. Niet in een keer, en ze had er niet op gerekend. Ze dacht dat de (mondelinge) afspraken goed waren gemaakt.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 28-12-12 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:12

SaskiaKa schreef:

ze had al aangegeven hier het geld niet voor te hebben..
edit: zoutenootjes was me al voor :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:15

Tari_42 schreef:
SaskiaKa schreef:

ze had al aangegeven hier het geld niet voor te hebben..
edit: zoutenootjes was me al voor :)

Sorry, dat heb ik ff gemist dan... :+
En het paard op afbetaling overkopen dan, is dat geen optie?

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 01:17

Ik weet niet of dat een optie is, daarom wilde ik ook een echt gesprek met haar maar dat weigert ze dus. Misschien dat ze zoiets na het ontvangen van mijn brief voorstelt..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:21

Dat lijkt mij de meest 'voordelige' oplossing.

Achteraf een contract opstellen welke niet getekend wordt door de tweede partij is zinloos, daarmee is het niet geldig. Dat zou mooie situaties opleveren!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:21

Echt belachelijk dat ze niet met je wil praten. Jullie zitten samen in deze situatie en zullen hier samen uit moeten komen. Ontzettend vervelend dat je op deze manier achter de ware aard van je "vriendin" moet komen... Ik hoop van harte dat jullie tot een passende oplossing kunnen komen.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 01:24

Dankjewel SaskiaKa, zo denk ik er inderdaad ook over, daarom wilde ik ook met haar praten. Ik het het liever anders gezien, maar voor mij heb ik op dit moment geen andere optie dan haar een brief te sturen om haar te wijzen op haar onderhoudsverplichting zolang er geen oplossing is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:25

Ik zou de rijdende rechter proberen in te schakelen.