Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:41

Je kan jezelf bijv nog een half jaar geven om te kijken of de band met de pony beter wordt en of je vooruitgang ziet met rijden. Is het na die 6 maanden niet veel beter of heb je er nog steeds geen goed gevoel bij, dan kun je de pony te koop zetten.
Verder goed na laten kijken daar Da, tandarts, zadel na laten kijken, eventueel een fysiotherapeut. Uitsluiten dat er iets lichamelijks aan de hand is. Misschien een supplement bijvoeren waar de pony rustiger van wordt. Het is waarschijnlijk een stresskipje. Je kunt goede resultaten krijgen met magnesiumcitraat ( als voorbeeld, er zijn nog wel andere supplementen voor stresspaarden). En verder veel mee aan het werk, lekker longeren. En de tijd geven om de verhuizing te verwerken.
jammer dat het (nu nog) niet de pony is die je op het oog had. Sterkte met dit alles. Misschien komt het nog goed.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:44

_Lola_ schreef:
Hier de dame die de pony momenteel rijdt..

Ten eerste wil ik kwijt dat ik weer begrijp waarom ik minder op Bokt ben geweest de afgelopen tijd.. Die altijd en eeuwige negativiteit.. Ik zie maar weinig echt nuttige reacties en vooral veel negatieve beschuldigingen als in een puber kan nog betere besluiten maken......
Erg vervelend als iemand zelf ook al wel in de gaten heeft dat er overhaaste beslissingen zijn genomen en nu alleen maar probeert er het beste van te maken..... Buikpijn inbegrepen dus toon alsjeblieft een beetje begrip en als je dat niet hebt laat dan een reactie achterwege..

De pony is niet schrikachtig omdat de eigenaresse dat is.. Ik ben namelijk totaal niet bang aangelegd met mijn ervaring van 17jaar jonge paarden inrijden maar óók bij mij schrikt ze van elke vliegenscheet die er gelaten wordt in de bak.. En dan springt ze letterlijk met 4 benen de lucht in of gaat ze uit het niets in zn achteruit.. Ja, pony probeert eigenaresse meer uit dan dat ze bij mij doet. Bij haar bokt ze en toont ze verzet.. Echter is ze bij haar wel rustiger onder de man omdat zij niet veel van de pony vraagt. BIj mij moet pony gewoon lopen zoals een normaal 10 jarig paard zou moeten lopen.. Geen spatjes en al helemaal niet in de 5e versnelling..
Pony is door vorige eigenaren niet gereden zoals ik zelf de paarden rijdt en inrijdt.. Over de rug, veel ontspanning en op eigen benen.. Deze pony liep 6 weken geleden alleen maar met haar kin op haar borst getrokken de bak door te rennen..
Zelfs na 30 minuten volle training kwam er geen rust in haar kont.. Inmiddels door dagelijkse training zijn we al met sprongen vooruit gegaan en kan ik haar zelfs tegen het einde van de training laten draven met een lange aangenomen teugel..
Goed, deze uitleg ivm de opmerkingen zoek goede hulp, laat je paard rijden enz..
Eigenaresse en ik krijgen beide priveles op de pony..

Over het "kreupel" zijn.. Pony loopt niet mank.. Ze laat af en toe zien op een bepaalde stelling dat ze wat onregelmatg is vanuit haar rechterachterbeen. DIt is echter niet heftig genoeg om te kunnen zeggen dat ze echt kreupel is.. Er is dan ook nog twijfel of deze onregelmatigheid komt door de verandering van gebruik van haar spieren, of dat er inderdaad iets niet lekker zit in de motoriek van de pony.. Dierenarts komt nog kijken hiervoor. Benen zijn niet verdikt, ook na het rijden niet warm of andere afwijkingen..

TErug naar de bedoeling van de eigenaresse.. Een pony kopen als GEZINSPONY, BUITENRIJPONY en ONTSPANNING... Dan kunnen jullie het neem ik aan niet anders met mij eens zijn dat ze nu een pony heeft die aan geen van die 3 wensen voldoet..
Dat wik niet zeggen dat dit een ontzettend leuke pony is.. Daar zijn wij beide maar ook iedereen op stal van overtuigd.. Z heeft een gouden karakter, leuk, een eerlijk.. Ze heeft geweldig leuke gangen als je haar eenmaal onder controle hebt, ze springt en kan een aardig pasje dressuren..
Als de pony bij eigenaresse blijft denk ik 1. We doen die pony te kort.... Ze kan veeeeel meer dan dat gene wat er van haar verwacht wordt.. 2. Eigenaresse zal nooit haar kinderen erop zetten om lekker ff een blokje buitenom te gaan rijden.. 3. Waarschijnlijk zal het vertouwen nooit zo groot worden dat ze zelf na een dag of 2 rijden er bijvoorbeeld mee naar buiten durft te gaan....

ZOals jullie weten is een paard hebben geen goedkope bedoeling en ja hoe banketstaaf het ook klinkt maar wie wil er een paard houden waarvan je weet dat het nooit de pony zal worden die je zoekt ongeacht dat het een super leuke pony is? Er worden toch regelmatig pony's te koop gezet waar de klik niet bij is gevonden? VAnwaar dan hier al die negativiteit?
Ik gun het de pony om een leuke nieuwe baas te krijgen die ook haar alles kan bieden wat ze nodig heeft.. EN ik gun het deze eigenaresse om een pony te krijgen die wel voldoet aan haar wensen..
Dit is een ontzettend grote wijze les geweest die nu helaas niet meer om te keren is..

Ik zal haar blijven helpen en samen gaan we er van maken wat er van te maken valt.. En een ik wens jullie succes er mee zou beter uitpakken dan nog 10x melden wat een stomme beslissingen TS heeft gemaakt..

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft..

maar hij was al kreupel toen hij gekocht werd word hier verteld, dan komt het niet door verandering in spieren.... en iedere onregelmatigheid is reden genoeg om het te bekijken.

ik weet niet wat er prescies is gezegd verder, lees zo verder

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 22:59

unihorses schreef:
_Lola_ schreef:
Hier de dame die de pony momenteel rijdt..

Ten eerste wil ik kwijt dat ik weer begrijp waarom ik minder op Bokt ben geweest de afgelopen tijd.. Die altijd en eeuwige negativiteit.. Ik zie maar weinig echt nuttige reacties en vooral veel negatieve beschuldigingen als in een puber kan nog betere besluiten maken......
Erg vervelend als iemand zelf ook al wel in de gaten heeft dat er overhaaste beslissingen zijn genomen en nu alleen maar probeert er het beste van te maken..... Buikpijn inbegrepen dus toon alsjeblieft een beetje begrip en als je dat niet hebt laat dan een reactie achterwege..

De pony is niet schrikachtig omdat de eigenaresse dat is.. Ik ben namelijk totaal niet bang aangelegd met mijn ervaring van 17jaar jonge paarden inrijden maar óók bij mij schrikt ze van elke vliegenscheet die er gelaten wordt in de bak.. En dan springt ze letterlijk met 4 benen de lucht in of gaat ze uit het niets in zn achteruit.. Ja, pony probeert eigenaresse meer uit dan dat ze bij mij doet. Bij haar bokt ze en toont ze verzet.. Echter is ze bij haar wel rustiger onder de man omdat zij niet veel van de pony vraagt. BIj mij moet pony gewoon lopen zoals een normaal 10 jarig paard zou moeten lopen.. Geen spatjes en al helemaal niet in de 5e versnelling..
Pony is door vorige eigenaren niet gereden zoals ik zelf de paarden rijdt en inrijdt.. Over de rug, veel ontspanning en op eigen benen.. Deze pony liep 6 weken geleden alleen maar met haar kin op haar borst getrokken de bak door te rennen..
Zelfs na 30 minuten volle training kwam er geen rust in haar kont.. Inmiddels door dagelijkse training zijn we al met sprongen vooruit gegaan en kan ik haar zelfs tegen het einde van de training laten draven met een lange aangenomen teugel..
Goed, deze uitleg ivm de opmerkingen zoek goede hulp, laat je paard rijden enz..
Eigenaresse en ik krijgen beide priveles op de pony..

Over het "kreupel" zijn.. Pony loopt niet mank.. Ze laat af en toe zien op een bepaalde stelling dat ze wat onregelmatg is vanuit haar rechterachterbeen. DIt is echter niet heftig genoeg om te kunnen zeggen dat ze echt kreupel is.. Er is dan ook nog twijfel of deze onregelmatigheid komt door de verandering van gebruik van haar spieren, of dat er inderdaad iets niet lekker zit in de motoriek van de pony.. Dierenarts komt nog kijken hiervoor. Benen zijn niet verdikt, ook na het rijden niet warm of andere afwijkingen..

TErug naar de bedoeling van de eigenaresse.. Een pony kopen als GEZINSPONY, BUITENRIJPONY en ONTSPANNING... Dan kunnen jullie het neem ik aan niet anders met mij eens zijn dat ze nu een pony heeft die aan geen van die 3 wensen voldoet..
Dat wik niet zeggen dat dit een ontzettend leuke pony is.. Daar zijn wij beide maar ook iedereen op stal van overtuigd.. Z heeft een gouden karakter, leuk, een eerlijk.. Ze heeft geweldig leuke gangen als je haar eenmaal onder controle hebt, ze springt en kan een aardig pasje dressuren..
Als de pony bij eigenaresse blijft denk ik 1. We doen die pony te kort.... Ze kan veeeeel meer dan dat gene wat er van haar verwacht wordt.. 2. Eigenaresse zal nooit haar kinderen erop zetten om lekker ff een blokje buitenom te gaan rijden.. 3. Waarschijnlijk zal het vertouwen nooit zo groot worden dat ze zelf na een dag of 2 rijden er bijvoorbeeld mee naar buiten durft te gaan....

ZOals jullie weten is een paard hebben geen goedkope bedoeling en ja hoe banketstaaf het ook klinkt maar wie wil er een paard houden waarvan je weet dat het nooit de pony zal worden die je zoekt ongeacht dat het een super leuke pony is? Er worden toch regelmatig pony's te koop gezet waar de klik niet bij is gevonden? VAnwaar dan hier al die negativiteit?
Ik gun het de pony om een leuke nieuwe baas te krijgen die ook haar alles kan bieden wat ze nodig heeft.. EN ik gun het deze eigenaresse om een pony te krijgen die wel voldoet aan haar wensen..
Dit is een ontzettend grote wijze les geweest die nu helaas niet meer om te keren is..

Ik zal haar blijven helpen en samen gaan we er van maken wat er van te maken valt.. En een ik wens jullie succes er mee zou beter uitpakken dan nog 10x melden wat een stomme beslissingen TS heeft gemaakt..

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft..

maar hij was al kreupel toen hij gekocht werd word hier verteld, dan komt het niet door verandering in spieren.... en iedere onregelmatigheid is reden genoeg om het te bekijken.

ik weet niet wat er prescies is gezegd verder, lees zo verder

De pony was niet kreupel bij aankoop. ze liet af en toe een onregelmatigheid zien

Maar ik ben deze topic niet gestart om te discussieren over kreupel wel of niet!!!!
Mij gaat het over haar gedrag dat ze nu laat zien. Dat dit mij tegenvalt en dat wat ze nu laat zien. Alles is wat ik niet wil. wat ik me nu afvraag en sterk aan twijfel is of ze zo niet altijd al is geweest. Ik heb bij de verkoper duidelijk kenbaar gemaakt wat ik zocht en wat vooral niet. En wat ik vooral NIET zocht heb ik nu!
Dus was mijn vraag. Wat kan ik hier mee? Heb je bepaalde rechten?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:12

Kensington schreef:
Maar ik ben deze topic niet gestart om te discussieren over kreupel wel of niet!!!!
Mij gaat het over haar gedrag dat ze nu laat zien. Dat dit mij tegenvalt en dat wat ze nu laat zien. Alles is wat ik niet wil. wat ik me nu afvraag en sterk aan twijfel is of ze zo niet altijd al is geweest. Ik heb bij de verkoper duidelijk kenbaar gemaakt wat ik zocht en wat vooral niet. En wat ik vooral NIET zocht heb ik nu!

Dit is denk ik het enige wat je kunt proberen maar of je hier juridisch sterk mee staat weet ik niet... kun je immers bewijzen dat jij dit aangegeven hebt en dat de verkoper dit bevestigd heeft?? Daarbij moet je ook in acht nemen dat als je hier een zaak van laat maken het ook een smak geld zal kosten en je geen garantie hebt op succes...

Persoonlijk zou ik eerst proberen zelf de pony te verkopen denk ik? Dat zal je ook geld gaan kosten wellicht maar ik weet niet of dat veel uit zal maken met juridische kosten? Weeg dat eens tegen elkaar af?

vivana

Re: Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:20

Ik ben beng dat je aan het kortste eindje trekt......
Daar deed je pony het nl goed, je hebt haar laten keuren en ze werdt GGK....
Als blijkt dat6 ze je pony toen iets hebben gegeven is dit wellicht nu nog in het bloed terug te vinden....mss is dat nog een optie?
Maar ik wil niet vervelend zijn maar er zijn veel haffies niet te rijden door de hele familie.....
Zoek vooral naar pony's die veel de weg op gaan!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:22

Kensington schreef:

Tuurlijk heb je rechten maar door voor kun je beter juridisch advies in winnen. Denk niet dat je wat aan bokt gaat hebben.
Bel je rechtsbijstand leg je verhaal voor dan weet wat je volgende stap moet zijn.
Het punt van de onregelmatigheid is natuurlijk wel van belang later, als verkopende partij zegt dat het paard goed liep bij verkoop kun je hem natuurlijk niet zomaar meer terug brengen. Dus als je echt wat wil doen moet je het goed doen en dus als je rechtsbijstand hebt die bellen en daarmee overleggen. Maar dan moet je ook niet al te lang meer wachten.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:24

Balen voor je!
Heb t zelf van t voorjaar met een bruikleenpaardje gehad.
Buitenrijpaardje was ik naar opzoek.
Merrie viel t terrein niet af te krijgen. Instructie etc had allemaal maar weinig nut.
Terwijl t in de bak een superbeest was.
Tsjah laat ik nou net haar hebben laten komen met de wens om buiten te rijden.
Inmiddels gelukkig in t bezit van mn huidige paardje.
Schatje is t.
Juridisch denk ik helaas dat je er niks mee kan. Wel even navraag doen bij rechtsbijstand.
Ik zou het paardje te koop zetten, het verlies voor lief nemen, dure maar wijze les, en dan opzoek gaan naar t paardje dat wel bij je passen gaat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:26

LOLA ... _/-\o_ amen... mooie uitleg..!
Het is mij ook wel eens eerder overkomen. Niet helemaal hetzelfde verhaal en ook niet die orde van grootte maar ik herken er wel wat in.
Uiteindelijk is meerdendeel aan ervaren paardenvolk ook door schade en schande wijzer geworden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:43

Lastige is dat de definitie van braaf buitenrijpaard bij iedereen anders ligt. Wat ik braaf vind kan een ander wel een grote klier vinden. Ik vind braaf als ze controleerbaar blijven. Maar ze mogen best kijken en soms ook gaan stilstaan. Terwijl iemand anders juist braaf vind als ze niet op of om kijken en altijd precies hetzelfde reageren. En dat laatste is ook gerelateerd aan de persoon die erop zit. Mijn ouwe paard kan ik achterstevoren op gaan zitten en mee gaan buitenrijden maar bij een verzorgster wil hij echt niet over een bepaalde brug terwijl ik daar met hem nooit problemen gehad heb.

Als ik dit verhaal van de verzorgster zo lees zou ik snel op zoek gaan naar een andere pony; misschien haar juist wel meenemen bij het kijken. En test zo'n dier dan echt. Heel simpel, gooi een deken ergens op de grond in de bak of een paraplu en kijk hoe hij reageerd. Kijken mag maar als ie er niet naartoe te krijgen is gaat dit niet de juiste pony worden voor jullie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:50

DE onkunde bij jou zou eigenlijk ook beboet moeten worden als ik rechter was , ik vind jouw houding helemaal niet correct.
Je hebt jouw huiswerk helemaal niet goed gedaan, bijna niet gekeken, amper gereden, voort gegaan op de dierenarts van hen omdat die van jou voor jou net te duur uit zou komen om even mee te nemen .
Jouw onkunde wat het omgaan en inleven en ook het rijden betreft.
Nee en dan wil jij de verkoper aanklagen ?????? In mijn ogen is dat gewoon te gek voor woorden.
Je geeft eigenlijk ook steeds ontwijkende antwoorden hier, je wil blijkbaar niet aan jezelf werken, dit komt niet goed zo.
Lijkt me ook een beetje bijna niet echt realistisch, mssn wel een reltopic ????

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:03

Je zult wel rechten hebben, maar ik vrees dat je niet ver gaat komen. Het paardje is niet het bom proof paardje dat je zocht, maar wellicht wel in de ogen van de verkoper. Als je je punt hard wilt maken, zul je mensen moeten vinden die kunnen verklaren dat t paardje ook bij de verkoper schrikachtig en druk was en absoluut niet aan jouw wensen voldeed.

Mijn paard is een engel. Behandel hem verkeerd en hij wordt een monster.... Paarden zijn bij iedereen anders, daarom is het zo vreselijk lastig om een paard te vinden die perfect aan je eisen voldoet. De eerste week kan hij hetzelfde zijn als bij de verkoper, daarna kunnen opeens allemaal andere dingen de kop op steken.

Succes!! Ik vrees dat je er het beste van moet maken. Zoek goede begeleiding, hij kan zomaar opeens wél t paardje van je dromen en wensen worden. Soms is t een kwestie van de juiste knopjes vinden.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:14

Fem_daf schreef:
Je zult wel rechten hebben, maar ik vrees dat je niet ver gaat komen. Het paardje is niet het bom proof paardje dat je zocht, maar wellicht wel in de ogen van de verkoper. Als je je punt hard wilt maken, zul je mensen moeten vinden die kunnen verklaren dat t paardje ook bij de verkoper schrikachtig en druk was en absoluut niet aan jouw wensen voldeed.

Mijn paard is een engel. Behandel hem verkeerd en hij wordt een monster.... Paarden zijn bij iedereen anders, daarom is het zo vreselijk lastig om een paard te vinden die perfect aan je eisen voldoet. De eerste week kan hij hetzelfde zijn als bij de verkoper, daarna kunnen opeens allemaal andere dingen de kop op steken.

Succes!! Ik vrees dat je er het beste van moet maken. Zoek goede begeleiding, hij kan zomaar opeens wél t paardje van je dromen en wensen worden. Soms is t een kwestie van de juiste knopjes vinden.

ik ga er zeker het beste van maken en heb inmiddels goede begeleiding. We zijn op de goede weg

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:17

Een echt bomproofpaard koop je in de speelgoedwinkel.
Verder is het een kwestie van geluk, passende combinatie, juiste begeleiding en geduld.
Ideale droompaarden zijn nog moeilijker te vinden dan een speld in een hooiberg.
Mogelijk gedroeg de pony bij de vorige eigenaar werkelijk bomproof, omdat de pony zich daar volkomen op z'n gemak voelde en de ruiter zijn gebruiksaanwijzing kende.
TS veel succes.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 23-12-12 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:19

aeolusnr1 schreef:
DE onkunde bij jou zou eigenlijk ook beboet moeten worden als ik rechter was , ik vind jouw houding helemaal niet correct.
Je hebt jouw huiswerk helemaal niet goed gedaan, bijna niet gekeken, amper gereden, voort gegaan op de dierenarts van hen omdat die van jou voor jou net te duur uit zou komen om even mee te nemen .
Jouw onkunde wat het omgaan en inleven en ook het rijden betreft.
Nee en dan wil jij de verkoper aanklagen ?????? In mijn ogen is dat gewoon te gek voor woorden.
Je geeft eigenlijk ook steeds ontwijkende antwoorden hier, je wil blijkbaar niet aan jezelf werken, dit komt niet goed zo.
Lijkt me ook een beetje bijna niet echt realistisch, mssn wel een reltopic ????

jammer dat je er zo over denkt.
Ik heb NOOIT gezegd dat ik de verkoper ga aanklagen!!!!!
Wilde weten wat ik er mee moet en kan. Gelukkig zijn er wel mensen die goede adviezen geven en begrip tonen.
Kan ik van jou niet zeggen lijkt wel of je niks beters te doen hebt dan gefrustreert raken op mensen die een topic openen voor advies

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:21

De oude eigenaren van je pony vallen niets te verwijten. Ze hebben je de mogelijkheden geboden te rijden, vezorgen etc. Ook
zijn ze er mee accoord gegaan dat je de pony liet keuren. Dat voortaan door een onafhankelijke DA laten doen.

Staat er in je keuringsraport iets ovver het kreupel wezen van de pony? En zo ja, in welke klasse. Een kreupel paard moet door een DA die een raport uitschrijft ten aller tijden worden afgekeurd. Een auto zonder wielen komt immer ook niet door de APK. Dus ik zou daar zeker iets mee doen. Al is het niet voor jezelf dan zeker voor de pony. Ze is niet voor niets kreupel en moet daar aan geholpen worden. En dat kun je verhalen bij de DA die heeft gekeurd. En je zou daarvoor ook je rechtsbijtand kunnen benaderen.

Verder zou ik me niet te druk maken om wat andere zeggen of hoe ze reageren. Ik rij al 25 jaar paard 6 dagen in de week en ik heb ook nog een hoop te leren.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:26

Barendshoeve schreef:
De oude eigenaren van je pony vallen niets te verwijten. Ze hebben je de mogelijkheden geboden te rijden, vezorgen etc. Ook
zijn ze er mee accoord gegaan dat je de pony liet keuren. Dat voortaan door een onafhankelijke DA laten doen.

Staat er in je keuringsraport iets ovver het kreupel wezen van de pony? En zo ja, in welke klasse. Een kreupel paard moet door een DA die een raport uitschrijft ten aller tijden worden afgekeurd. Een auto zonder wielen komt immer ook niet door de APK. Dus ik zou daar zeker iets mee doen. Al is het niet voor jezelf dan zeker voor de pony. Ze is niet voor niets kreupel en moet daar aan geholpen worden. En dat kun je verhalen bij de DA die heeft gekeurd. En je zou daarvoor ook je rechtsbijtand kunnen benaderen.

Verder zou ik me niet te druk maken om wat andere zeggen of hoe ze reageren. Ik rij al 25 jaar paard 6 dagen in de week en ik heb ook nog een hoop te leren.

er staat niets vermeld op het keurings rapport. ik ga zeker naar haar laten kijken wil ook weten waar het aan ligt en wil ook niet dat het erger wordt. Misschien helpt een osteopaat wel

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:27

Paarden veranderen in andere situaties en bij/met andere mensen. Logisch toch?! Ik heb jaren op een privé stal gewerkt en meer als eens gezien hoe klanten een totaal ander paard kregen van de andere omgeving en stalmanagement. (*weidegang bijvoorbeeld) Dat heeft soms al weken nodig en dan heb ik het nog over mensen met hun eigen paard.

Ik ken ook mensen die meerdere paarden hebben gehad en ze zijn allemaal verkocht als zijnde 'onhandelbaar' of te wild. Ook dan kun je, je afvragen waar de schoen wringt...

Het kost altijd tijd, kennis en geduld om een goede relatie op te bouwen met je dier. Garantie dat jullie een goede combinatie worden heb je dus nooit.

Jij vind het nu allemaal wel gezeik, maar ik zou toch zeker pijn willen uitsluiten bij deze pony. En ik zou ook niet rijden op een pony die onregelmatig loopt en ander gedrag laat zien. Bij mij was er al een alarm belletje gaan rinkelen en had ik de dierenarts er al bij gehaald.

Aan jou de keus wat je wilt met deze pony. Misschien moet je de vorige eigenaar(es) een bellen en je verhaal uitleggen. Je hebt i.m.o. geen enkel recht om de koop ongedaan te maken, maar misschien heeft ze medelijden met haar ex-pony en wil ze hem wel terugnemen.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:30

Jessix schreef:
Paarden veranderen in andere situaties en bij/met andere mensen. Logisch toch?! Ik heb jaren op een privé stal gewerkt en meer als eens gezien hoe klanten een totaal ander paard kregen van de andere omgeving en stalmanagement. (*weidegang bijvoorbeeld) Dat heeft soms al weken nodig en dan heb ik het nog over mensen met hun eigen paard.

Ik ken ook mensen die meerdere paarden hebben gehad en ze zijn allemaal verkocht als zijnde 'onhandelbaar' of te wild. Ook dan kun je, je afvragen waar de schoen wringt...

Het kost altijd tijd, kennis en geduld om een goede relatie op te bouwen met je dier. Garantie dat jullie een goede combinatie worden heb je dus nooit.

Jij vind het nu allemaal wel gezeik, maar ik zou toch zeker pijn willen uitsluiten bij deze pony. En ik zou ook niet rijden op een pony die onregelmatig loopt en ander gedrag laat zien. Bij mij was er al een alarm belletje gaan rinkelen en had ik de dierenarts er al bij gehaald.

Aan jou de keus wat je wilt met deze pony. Misschien moet je de vorige eigenaar(es) een bellen en je verhaal uitleggen. Je hebt i.m.o. geen enkel recht om de koop ongedaan te maken, maar misschien heeft ze medelijden met haar ex-pony en wil ze hem wel terugnemen.

Wbt een dierenarts er naar laten kijken vind ik zeker geen gezeik en ga ik ook doen. maar die blabla over hoe stom ik ben etc daar zit ik niet op te wachten. daar was ik zelf ook achter

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:36

Ik lees dat je het paard een paar maand heb ik weet met mijn pony dat ik (ik heb haar sinds Feb) haar nu een beetje leer kennen, en ze nu pas de pony word zoals beschreven was bij de vorige eigenaar, ze probeert nog wel iets maar al 90 procent minder de pony moet aan jou wennen jij aan de pony, de keuze van verkoop moet je zelf maken, kan niemand je bij helpen. echter denk ik omdat je al paar maand verder bent de pony niet kan terug brengen, maar ik zou het eens overleggen anders met een juridisch iets?

Ps geloof me mijn pony was ook een draak rollen als ik erop zat zich laten vallen als ik er op zat.. allemaal om mij er maar af te krijgen,heb in week 2 al een week in het gips gezeten door der, dus ook voor jullie is de kans er dat het meer uitproberen is! Ik wil je in iedergeval veel succes wensen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:38

Zo te lezen is het een pony met potentie. (Heb eerst alles maar een beetje globaal door zitten lezen)

Er is toch een stamboek van dit ras? Is er niet een fokker die wil ruilen? Die komt deze vast kwijt aan een fanatieke ruiter/amazone met de wensen die deze pony waar kan maken. En wie weet, heeft hij die brave doerak ook wel op stal staan! Moet het pers'e een Haf zijn? Ik heb zelf ervaren dat een goede Anda of Irish Cob die kwaliteiten ook heeft.

En mss is TS beter af om voorlopig vertrouwen te gaan kweken op een goede manege of op een paard van iemand, die gewoon echt Bomproof is? Ik heb met mijn paard (jawel, heb hem nog steeds...) heel veel bange uren gekend. Er is maar 1 manier om over je angst heen te komen: UREN MAKEN! Heel erg veel. Er hoeft maar iets te gebeuren of je bent terug bij af. Dat ook nog. Eerlijk is eerlijk, ik kijk er niet naar uit, dat mijn dochter tzt op mijn paard gaat zitten. :+ Ook al is de kans zeer groot, dat er niks gebeurt en dat het inmiddels gewoon goed gaat. Paard is inmiddels ook wijzer.

Ook ik zou graag weten hoe het zit met het zadel. Veel Hafjes zijn breed. De meeste zadels zijn dan te smal. Zelfs een brave haf rent weg voor een knellend zadel. Dus ook daar kun je nog advies in winnen.

Volg je hart en doe wat jij denkt dat het beste is. Ik wens je veel wijsheid en succes toe. En je zei het zelf al. Van je fouten kun je leren. Zo lang je dat ook doet, is dat helemaal niet erg.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:39

Nou ik wil je niet stom noemen hoor. Het is de 1ste keer dat je een paard koopt en net als de rest van de mensheid moeten we foutjes maken om te leren. En jij hebt gewoon vette pech gehad in deze. Ik heb wel eens een paard gekocht via een foto. Zag mijn merrie staan op MP en ik moest en zou haar hebben. Dus mijn vader erom gestuurd en ze is echt het braafste paard van stal hier. En heb van zoveel mensen gehoord dat het dom is en dat ik het nooit had moeten doen. Maar ik stijg nog dagelijks op van geluk dat ze van mij is.

Wel vind ik dat het niet klopt dat de DA over het "kreupel/onregematig" lopen een attentie had moeten maken in zijn raport. Anders had ik net zo goed dat papiertje kunnen invullen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:48

Ik heb eens papieren gezien van een gekeurd paard, die werkelijk helemaal nergens op sloegen. Toen die ging rechten won ze absoluut. Maar daarvan kon iedereen wel zien, dat wat ie had geschreven niet klopte of in elk geval niet bedoeld was voor het betreffende paard. Ook over de aftekeningen ontstond twijfel.

Daarnaast kan je ook ongelooflijk pech hebben met een gewoon goed paard en andersom. Ik heb goede paarden jong zien sterven door stomme ongelukken en mensen zien genieten van paarden, die ze echt waren afgeraden. Je kan met een paard niet overleggen immers. 't Is altijd afwachten. Tot nu toe heb ik gemerkt, dat je met een paard echt een jaar moet pakken om elkaar te leren kennen. Pas daarna kan je zeggen of je elkaar past of niet. Mijn paard heeft mij, ondanks al mijn angsten en sommigen echt gegrond toen, heel erg veel geleerd. We zijn er allebei wijzer uit gekomen.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:15

STEL je gaat naar een pony kijken. Beestje laat daar zien dat ze kan stappen draven en galoperen.. Opeens denk je, he... Loopt ze daar wat onregelmatig? Hmm nee misschien ook niet.. Maar toch..? Hmm weet je wat we laten haar keuren. Als de DA haar goedkeurt dan hebben we vast spoken gezien, keurt hij haar af dan kopen we haar niet.. Beetje wordt gekeurd en dr DA kan niets geks vinden.. Je gaat er vanuit dat hij zijn vak kent en koopt de pony.. Thuis is het paard zo belachelijk hyper de pieper je kan nog niet van 1 gang vertellen hoe het er uit ziet... Niet omdat ze kreupelt maar omdat ze de hele bak door crost.. Een paar weken later begint ze eindelijk wat rust te tonen en ineens denk je he daar is die kleine onregelmatigheid weer.. Dus toch niet goed.. Helaas ben je dan al een week of 6 verder en nu vraag je je af wat ga ik hier mee doen?

Kunnen we dan nu ajb ophouden over een pony kopen die iet goed zou lopen want wat ze laat zien is zon kleine afwijking en daarbij verwacht je toh dat een DA zijn vak kent....
Als ik een auto wil kopen maar ik twijfel of de rem wel helemaal goed voelt.. Ochja kan ook zijn omdat ik deze auto nog niet gewend ben en eerder heb gereden.. Weetje wat als ie goedgekeurd wordt dan koop ik hem pas.. Dan weet ik iig zeker dat het aan mij ligt en niet aan de auto...... Zo gek is die gedachte toch niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:58

Wat willen jullie van bokt? Wat willen jullie horen? De TS geeft aan dat ze geen juridische stappen wil ondernemen tegen de vorige eigenaar, jullie willen niet horen waar het mis is gegaan met de aankoop, jullie willen geen tips over dierenartsen etc. want dat gaan jullie allemaal al doen, jullie willen geen tips wat je kunt doen met het paardje want je hebt al geweldige begeleiding en dat gaat heel erg goed.

Wat wil je in vredesnaam dan nog horen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:02

een paard kan heel erg veranderen bij een andere eigenaar.. ze voelen perfect aan wat ze wel en niet kunnen doen!
daarom mijn advies: neem eerst een paard een maand of 2 op proef, dan kan je wel inschatten of het paard bij je past of niet!