Paard redden van de slacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:42

En wat Peer_hvj zegt probeer ik dus al duidelijk te maken. _/-\o_

Maar kijk gewoon enorm goed uit :)
Als je geen risico wilt lopen zou ik het niet doen maar tis maar hoever je ervoor wilt gaan!
We hebben nog wel iets leuks lopen voor je hoor:=

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:43

laten we er geen doekjes om winden;

De paardenmarkt is ingestort en mede door de crisis staan veel mensen op het punt hun paard te verkopen daar ze niet meer het geld hebben het paard te onderhouden.
hierdoor zien veel mensen geen andere uitweg da hun toch nog gezond paard die best nog een paar jaar had kunnen leven na maanden op mp te hebben gestaan dan maar naar de slacht te brengen.
Er is al een enorm overschot aan paarden en dat wordt de komende jaren nog veel groter. er staan nu nog heel veel veulens van dit jaar te koop en over iets meer dan een maand begint de lichting van volgend jaar al weer.

Ik denk dat het veel beter is een drie of 4-jarige nog voor het stadium van naar de slacht te redden dan een 15 jarige die er al staat. Ook moet er maar eens het besef komen dat al dat doorfokken en veulens op een overvolle markt dumpen of redden van de slacht niet de oplossing is naar een goede paardenmarkt.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:44

Ja, bedankt voor de reacties die nou gekomen zijn.
Sommige wat leuk, sommige wat minder leuk. :=
Maar ik ben nu wel wat dingen te weten gekomen.

Vertel, justin4ever.

vuurneon

Re: Paard redden van de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:45

Hopelijk ben je nu wel overtuigd dat je absoluut geen paard van het slachthuis moet kopen :)

Destination

Persoonlijk zou ik ook geen paard van de slacht "redden" Als je op de bokt markt kijkt of op marktplaats staan er genoeg paarden en pony's op die gered kunnen worden :)

LukieBradley

Heb je net pb gestuurd:)
Hebben nog wel een aantal van-de-markt-geredde probeersels van mij lopen die overigens kerngezond zijn.
Verder stop ik ook hier met reageren, het doet nogal veel stof opwaaien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:46

Ik vraag me dan altijd af, mensen die hun paard brengen blijven die daar niet bij tot het paspoort vernietigd is en je een papier hebt gekregen dat het dier daadwerkelijk is afgegeven op het slachthuis?

Dit papier krijg je al je een paard brengt, mochten ze je aanhouden en twijfelen aan je lege trailer dan kun je het papier tonen dat je het dier hebt afgeleverd bij de slacht. :j

*verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-12-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: stuk verwijderd

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:47

Ik weet niet of het al geopperd is... Maar hoeveel geld heb je voor de medische kosten??
Dan mag je mijn paard "redden van de slacht" daar is ook niet veel aan te zien en loopt prima in de wei maar als je die wilt "redden" zit je wel aan 700,- PER MAAND aan medische kosten?

Interesse?...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:50

KimD schreef:
Ik vraag me dan altijd af, mensen die hun paard brengen blijven die daar niet bij tot het paspoort vernietigd is en je een papier hebt gekregen dat het dier daadwerkelijk is afgegeven op het slachthuis?

Dit papier krijg je al je een paard brengt, mochten ze je aanhouden en twijfelen aan je lege trailer dan kun je het papier tonen dat je het dier hebt afgeleverd bij de slacht. :j

*verwijderd*

Alle papieren blijven bij het paard en moet aanwezig zijn voor keuring dienst van waren.
Ik weet wel een slager die IN OVERLEG met de eigenaar de gezonde paarden in leven laat en door verkoopt.
Maar áltijd in overleg!
Ik zou er niet aan moeten denken om mijn pony uit zijn lijden te verlossen om hem ergens anders op te zien duiken.
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-12-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stuk uit de quote verwijderd

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:52

Succubi schreef:
Alle papieren blijven bij het paard en moet aanwezig zijn voor keuring dienst van waren.
Ik weet wel een slager die IN OVERLEG met de eigenaar de gezonde paarden in leven laat en door verkoopt.
Maar áltijd in overleg!
Ik zou er niet aan moeten denken om mijn pony uit zijn lijden te verlossen om hem ergens anders op te zien duiken.

Kijk, dat is wat anders. Dan koopt hij ze niet op als slachter maar als handelaar. :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:52

Succubi schreef:
KimD schreef:

*verwijderd*

Maar áltijd in overleg!

Dat is iets anders, die paarden zijn meestal ook gekeurd oid. ;) Daar is iets verderop een slachthuis die dat ook doet, maar die man heeft als hobby paarden dus die weet wel waar hij het over heeft.
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-12-12 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: stuk quote verwijderd

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:53

Succubi schreef:
Maar áltijd in overleg!

Dat is ook wat ik bedoelde met mijn tip, in overleg met de eigenaar van het paard kan het de moeite zijn om zo een paard van de slacht te redden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:55

KimD schreef:
Ania schreef:

Waarom ben je nu de TS aan het aanvallen?

Kind is 14, heeft iets gehoord van iemand en vraagt het hier na.

Nu ga jij hier een soort van een witch-hunt tegen een goed bedoelende 14-jarige organiseren en mensen zijn het ook nog eens met je eens...

Is geen witch-hunt, het is iets wat goedbedoeld is maar doordat ze 14 is ziet ze uberhaupt niet in wat er allemaal mis kan gaan. ;) Een paard van de slacht redden is not-done, ze gaan er niet heen omdat het zo leuk daar is. ;) Mensen die dat wel doen, tja daar zal ik niks over zeggen.
Echter doe je zo'n dier er veel meer leed mee om hem te 'redden'. Je red zo'n dier niet, zo'n dier is vaak beter af in het schap van de Jumbo!

Daarin heb je helemaal gelijk.

Maar wat wil je nou bereiken door het slachthuis te gaan bellen?

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:07

Een paard van de slacht kan van alles mankeren en de eigenaar heeft het met een reden weggebracht... maar dat is al gezegd in voorgaande reacties.

TS: als je echt graag een paardje wil zou ik niet iets ''goedkoops'' willen ''redden''. Ik neem aan dat je ook wil gaan rijden op een eigen paardje en een band wilt krijgen met het paardje?
Een ''gered'' slachtpaard kan van alles mankeren wat hoge kosten met zich meebrengt, of gewoon totaal onhandelbaar zijn.
Misschien is dat iets om met je ouders te bespreken? :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:36

Froukje1993 schreef:
Succubi schreef:
Maar áltijd in overleg!

Kijk, dat is wat anders. Dan koopt hij ze niet op als slachter maar als handelaar. :j

Klopt.
Soms moeten mensen hun paard wegdoen vanwege de crisis. Als de slager dat hoort en dat het paard niks mankeerd vraagt hij of hij hem dan mag overnemen en doorverkopen.
Maar alsnog worden 99,9% van de slachtpaarden gewoon geslacht.

Toen ik er met een excursie was was er zelfs een 1,5 jarige die geslacht werd. Iedereen "ooh wat sielluugh!" maar dat beest had een knie ter dikte van een volleybal! Na openmaken was het helemaal naar de knoppen.

Slachtpaarden gaan niet voor niks naar de slacht.
Ik sta tussen de paarden van de paardenkamp en daar zie je ook nog prachtige paarden staan waar je je vraagtekens bij zet, maar 99 van de 100 keer zie je ze weg draven en dan zie je al waarom.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:42

blingpiggy schreef:
Een paard van de slacht kan van alles mankeren en de eigenaar heeft het met een reden weggebracht... maar dat is al gezegd in voorgaande reacties.

TS: als je echt graag een paardje wil zou ik niet iets ''goedkoops'' willen ''redden''. Ik neem aan dat je ook wil gaan rijden op een eigen paardje en een band wilt krijgen met het paardje?
Een ''gered'' slachtpaard kan van alles mankeren wat hoge kosten met zich meebrengt, of gewoon totaal onhandelbaar zijn.

Ja, je hebt helemaal gelijk!
Ik heb het er al de hele middag over met mijn ouders. We hebben het nu ook al over andere advertenties hier op bokt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:43

Super :) ik hoop dat je een leuk paard gaat vinden!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:44

Sassii schreef:
blingpiggy schreef:

Ik heb het er al de hele middag over met mijn ouders. We hebben het nu ook al over andere advertenties hier op bokt.

Heel goed meisje! _/-\o_
Wel superleuk van je ouders om je een paard te gunnen! En ik vind jullie steven ook heel mooi!

Ps: is het paard wat in het begin van het topic is geopperd niets? Mankeert weinig aan en je redt haar ook van de slacht.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:47

Ja daar zat ik inderdaad ook al naar te kijken!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:48

ik zou de stap voor de slacht bekijken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:51

Sassii schreef:

Weet je ook al waar je je paardje wilt stallen? Zie dat je hier in de buurt woont :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:52

Niet alle slachterijen krijgen paarden van derden aangeboden om te slachten hoor...
Ook veel slachters kopen zelf paarden op de markt , om ze vervolgens wat aan te laten dikken en dan te slachten, deze paarden mogen uiteraard gewoon doorverkocht worden.
Paarden die verkocht zijn voor de slacht, of van de verzekering af komen, worden uiteraard gewoon geslacht . Geen slager die hier in NL nog actief slachtpaarden verhandeld in deze karige tijden.
Laatst bijgewerkt door CM_ op 25-11-12 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:53

Sassii schreef:
blingpiggy schreef:

+:)+ Heel goed!
Hopelijk kom je wat leuks tegen.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:56

MightyJoe schreef:
Sassii schreef:

Weet je ook al waar je je paardje wilt stallen? Zie dat je hier in de buurt woont :P

Haha inderdaad!
Nee, ik weet het nog niet precies.
In Blijham staat wel een goedkope stalling, waar een vriendin van mij haar paard ook heeft staan.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:59

Super!! :D Succes met je zoektocht! :):)