pensionklant weigert te vertrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 21:09

Maar als pensionklant wel dan? (niet dat dat nu aan de orde is)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:10

Nee, dat is niet strafbaar. Als de pensionklant niet meer betaald, dan heb je retentierecht op het paard. Dat paard mag je dan verloop van een bepaalde tijd verkopen, of dat aan een handelaar is of een particulier iemand maakt niets uit.

Juridisch is dit niet strafbaar. Privaatrechtelijk is dit zelfs toegestaan onder het retentierecht.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 21:13

sheela schreef:
Waarom willen jullie je nieuwe stalgenoot weg hebben? Omdat ze niet in jullie groepje past? Als zij gewoon netjes op tijd haar stalhuur betaald, met haar handen van jullie paarden afblijft, haar eigen paard gewoon correct verzorgd, is er weinig reden (in mijn ogen) om zo'n iemand de stalhuur op te zeggen. En dan die opmerkingen dat je haar paard maar aan een hek/boom of in de voortuin moet parkeren, is onzin. dat mag dus niet. Als zij hier naar haar zin staat, paard heeft het naar zijn zin, wordt het erg lastig om je stalgenoot weg te krijgen. misschien moet je zo'n iemand leren accepteren? En gewoon diegene haar eigen gang laten gaan, zodat ze haar eigen ding kan doen. Je hoeft iemand niet aardig te vinden. Je zegt gewoon dag en hoi en dat is alles. Je hoeft er niet mee op stap, of samen te eten of wat dan ook. Lekker laten gaan. Of je best doen om iemand te leren kennen. Misschien is haar houding ook maar schijn. Wie weet hebben jullie een hele verkeerde kijk op je nieuwe stalgenoot.

Tuurlijk heb je gelijk. Iedereen is anders en doet anders, dat valt niet te ontkennen. Maar dat is totaal niet de vraag die ik in mijn OP stelde.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:13

Ook zonder tussenkomst van de rechter ?
En toch ook niet na een maandje ... ?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:14

Ariebren schreef:
Was dat maar waar.
Je mag het paard niet zomaar ergens bij iemand in de tuin neerzetten.

Zorg plicht is zorg plicht.

Maar, en niet verder vertellen, de meeste manege en pension stallen hebben wel een adres van een handelaar in het telefoon boekje staan, die zonder problemen het paard ophaalt.

Dat laatste is bekend, zie mijn eerdere reacties. ;-)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:15

Shirley schreef:
Ook zonder tussenkomst van de rechter ?
En toch ook niet na een maandje ... ?

Ja, zonder tussenkomst van een rechter kan jij het retentierecht uitoefenen. Ik zal een voorbeeld noemen: A brengt zijn auto ter reparatie naar garage B, B repareert de auto maar A weigert te betalen. Dan is B gerechtigd om de auto te verkopen.

En nee, dat kan niet na een maand. Maar na het verstrijken van een redelijke termijn

rissa

Re: pensionklant weigert te vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 21:16

Wat is een redelijk termijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:17

Is dat niet zodra de kosten groter worden dan de waarde van het paard?

Shirley

Ook mijn vraag :j

purny

TS geeft aan dat het niet klikt met de nieuwe klant. Klant weigert te vertrekken, dit is een probleem tussen de personen en daar heeft het paard niks mee te maken. Vind het daarom ook een beetje erg triest om het dier erin te betrekken en die zomaar aan een boom vast te maken. Als de nieuwe eigenaar gewoon netjes betaald dan is er geen enkele reden om deze weg te sturen lijkt mij.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:18

Even je OP nagelezen. (had hem ook al gelezen hoor). De eigenaresse van het paard ruim de tijd geven om een andere stal te zoeken. Bijv per 1 januari 2013. Dan heeft ze ruim 6 weken. Dan heb je een maandopzegtermijn erbij gegeven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:19

purny schreef:
TS geeft aan dat het niet klikt met de nieuwe klant. Klant weigert te vertrekken, dit is een probleem tussen de personen en daar heeft het paard niks mee te maken. Vind het daarom ook een beetje erg triest om het dier erin te betrekken en die zomaar aan een boom vast te maken. Als de nieuwe eigenaar gewoon netjes betaald dan is er geen enkele reden om deze weg te sturen lijkt mij.

Als de pensionstalhouder wil dat de nieuwe klant vertrekt, dan moet de nieuwe klant vertrekken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:21

rissa schreef:
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel wat kan en mag je voor stappen ondernemen tegen een pensionklant die weigert te vertrekken.
De stal waar ik sta is klein van opzet en het is een gezellig groepje mensen en paarden. Sinds kort is er een nieuwe klant bij gekomen waarmee het totaal niet klikt. Er is geen vertrouwen in deze persoon, zelfs zo erg dat er mensen hebben aangegeven te willen vertrekken als zij blijft. Hierop heeft de staleigenaar besloten dat de persoon in kwestie op zoek moet naar een andere stal. Dit is haar medegedeeld maar ze weigert te vertrekken. Wat zijn de juiste stappen om te volgen?

Even terug naar de openings post.

Als mede stalgenoot moet je, je er niet mee bemoeien.
Als gezellig groepje moet je wat minder roddelen en gewoon je paard verzorgen.

En verders is de staleigenaar de verantwoordelijke wie er op zijn stal een box huurt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:22

Vjestagirl schreef:

Nee, als er niet betaald wordt ben je gerechtigd om het object te verkopen. Zo simpel werkt het. Een redelijke termijn is meestal 1 a 2 maanden, afhankelijk van de hoogte van de kosten en hoe de pensionklant op alles reageert

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:23

Douraque schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee, als er niet betaald wordt ben je gerechtigd om het object te verkopen. Zo simpel werkt het. Een redelijke termijn is meestal 1 a 2 maanden, afhankelijk van de hoogte van de kosten en hoe de pensionklant op alles reageert

Foutje, een stal eigenaar mag het paard niet verkopen. (wettelijk)

De stalhouder heeft zorg plicht voor het dier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:26

Goh... staleigenaar zou juist blij moeten zijn in deze tijden met een nieuwe klant. Tenzij er een wachtrij is. Maar ik vind niet dat iemand door deze reden weg moet gaan. Je moet iemand ook de tijd geven om te wennen en te zorgen dat het klikt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:27

Dus zo komen al die loslopende paarden op de weg.... Op miraculeuze wijze ontsnapt....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:27

@Ariebren: dat is absoluut geen foutje, het is dagelijkse praktijk voor mij (advocaatkantoor). Zou wel heel dom zijn als ik nu nog foutjes maak. Wettelijk mag je je retentierecht uitoefenen als je het geld niet krijgt. Concreet is het zo dat als iemand niet betaald, je het object mag verkopen.

Edit: als de pensionklant weigert te vertrekken, maar wel door betaald dan zul het toch via de rechter moeten spelen. Dan moet je het zien als een huurder die zijn woning weigert te verlaten, ook al heb je een mondelinge overeenkomst.

Betaald de pensionklant niet, dan moet je hem in gebreke stellen + termijn stellen. Indien er niet aan de termijn wordt gehouden ben je gerechtigd om het paard te verkopen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:31

Douraque schreef:
@Ariebren: dat is geen foutje, het is dagelijkse praktijk voor mij (advocaatkantoor). Wettelijk mag je je retentierecht uitoefenen als je het geld niet krijgt. Concreet is het zo dat als iemand niet betaald, je het object mag verkopen.

Edit: als de pensionklant weigert te vertrekken, maar wel door betaald dan zul het toch via de rechter moeten spelen.

Betaald de pensionklant niet, dan moet je hem in gebreke stellen + termijn stellen. Indien er niet aan de termijn wordt gehouden ben je gerechtigd om het paard te verkopen.

Ik ben het helemaal met je eens Douraque.
En volgens ben je ook gerechtigd de toegang tot het erf te ontzeggen totdat er wel betaald is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:33

Klopt als eigenaar mag je altijd de toegang tot je terrein ontzeggen, daarvoor ben eigenaar van het erf.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:33

@Douraque
We hebben het over een paard wat op een manege, pensionstal staat.
Dus verkopen mag niet. !!

Ga maar eens googelen op retentie en paard.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:34

Probleem opgelost dus, tenzij klant blijft betalen. Maar dan nog kan de pensionhouder de stalhuur eenzijdig opzeggen met inachtneming opzegtermijn.
Als klant blijft betalen iig niet meer op erf toelaten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:35

Hoe dan ook (vind het overigens ook wel interessant ! ) dit is hier eigenlijk helemaal niet aan de orde .. er is nergens vermeld dat de ongewenste gast niet betaalt immers ?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:35

Douraque schreef:
Vjestagirl schreef:

Retentierecht slaat volgens mij op het recht het dier (of in je voorbeeld) de auto onder je te houden als de eigenaar niet betaalt voor je diensten. En deze pas terug te geven als er betaald is. Dat is wat anders als zomaar andermans paard verkopen. Uteindelijk komt het daar wel op neer, maar retentierecht is zowieso niet zo simpel als het lijkt en zou me handen daar dus niet aan vuil maken als je niet goed weet wat je doet. :) Voor een advocaat is dat wat anders als voor de eerste de beste stalhouder...

Verder zou ik als de klant verder wel netjes betaald en alleen niet ´in de groep past´ een beetje netjes blijven. Dit komt op mij namelijk nogal ´kliekjes achtig` over en een slechte naam heb je zo.
Het hele verhaal komt op mij niet positief over...en dan doel ik niet op de niewe stalgenoot.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:38

Ariebren schreef:
@Douraque
We hebben het over een paard wat op een manege, pensionstal staat.
Dus verkopen mag niet. !!

Ga maar eens googelen op retentie en paard.

Ik kan googlen wat ik wil, maar ik heb op kantoor uitspraken van de rechter liggen die het tegendeel bewijzen.

Retentierecht is het goed onder je houden totdat er betaald wordt, wordt er niet betaald ben je gerechtigd om het goed te verkopen. En een paard is nog altijd een goed, privaatrechtelijk is er geen onderscheid in dieren en goederen.