BE Rijbewijs via vakantieveilingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:20

Kan absolut goedkoper zijn.
Hoeft niet perse slecht te zijn zo'n rijopleiding via VV, mits de rijschool een beetje goed is.
Gewoon bij dat zoekvenster 'rijbewijs' invullen en dan kijken welke voor BE is.
Maar check ERST alsjeblieft die slagingspercentages op internet van de aanbiedende rijschool!,

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:21

happyhorse schreef:
Ook via vakantieveilingen een keer gewonnen.
Was er heel tevreden over.
Helaas niet gezakt was veel te zenuwachtig.

Helaas niet gezakt??? Hihihi.... :o :o

ivy_power89

Re: BE Rijbewijs via vakantieveilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:51

dus je kunt een klacht indienen?
want ik heb ook zo'n verhaal!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:36

FlyAway schreef:
Precies, gewoon je E halen, dan weet je altijd dat je goed zit. En dan weten mensen ook gelijk wat de regels zijn :D

Maar E vervalt straks, wat krijg je daarvoor in de plaats dan?
Wie nu BE heeft, krijgt die straks alleen B? Dan ga je er dus op achteruit en is het weggegooid geld.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:37

E vervalt helemaal niet hoor. Er is straks B, B+ en BE.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:40

Ja je kunt zeker een klacht indienen. Stuur me ff pb dan zal ik jr morgen even terug berichten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:48

Dispar_Vulgo schreef:
Zoals iemand al eerder zei, 3 uur les is wel erg weinig!

Ik was eerste keer ook gezakt. Mede (of vooral :+ ) door m'n rij-instructeur, wat een kwal van een vent.. Zijn manier van lesgeven, kon ik totaal niet mee overweg.

Een half jaar later toch weer de moet bij elkaar geraapt en bij een andere veel betere rijschool (eerst proefles genomen of die instructeur me wel lag) en daar nog 6 uurtjes les genomen en toen geslaagd :)

mwoh ik heb het ook gewoon in 2x 1,5 uur (incl. 2x koffiepauze en wat theoriebespreking) gehaald. Dus kleine 2,5 uur?

Jep.. meteen erna op. geen probleem. Ik reed al vrij veel in combinatie die vrij lang is en met veel blinde hoeken (grote bus met grijs kenteken wel net binnen B). Toch BE gehaald ivm aankoop grotere trailer. Thuis ook veel bijzondere verrichtingen moeten verrichten. En ook niet te bang zijn om iets te proberen ipv makkelijkste weg. Tja en nuchter blijven he? Mijn rijinstructeur gaf, na klein intake gesprek, aan dat het een makkie zou worden, wel gaf hij aan dat dat zeker niet voor iedereen zo zzou zijn.

Maar ik heb B ook zo gehaald.. gewoon omdat ik lekker nuchter kan blijven. Heerlijk is dat.
Maar zet mij voor een groot publiek om een presentatie te geven en ik ben zenuwachtig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:09

FlyAway schreef:
E vervalt helemaal niet hoor. Er is straks B, B+ en BE.

Ok, wie nu alleen B heeft krijgt straks B+.
Dus nu mag je alleen nog een aanhanger trekken als die lichter is dan je auto en het totaal 3500 kilo of minder weegt. Straks heb je B+ en mag je een aanhanger of trailer trekken die zwaarder is dan je auto en het totaal weegt 4250 kilo of minder.
Voor de gemiddelde trailer heb je dan dus geen E meer nodig.

Wie nu BE heeft krijgt dan straks vrachtwagenrijbewijs? Je mag er immers niet op achteruit gaan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:28

Nee, wie nu B heeft krijgt straks B, wie nu BE heeft, krijgt straks BE. B+ is een nieuwe categorie. Bij B mag je een combinatie van massa ledig voertuig + maximale totale massa rijden, die niet meer weegt dan 3500kg. De regels voor BE veranderen niet. B+ is een tussencategorie, die volgens mij als totale combinatie max 4250kg mag wegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:39

Het B rijbewijs van staks mag je toch alleen een aanhanger tot 750 kilo trekken?
En volgens die site mag je er niet op achteruit gaan, het BE van nu mag je meer mee trekken dan het BE van straks, dus ga je automatisch naar vrachtwagen lijkt me? Klinkt idioot maar anders ga je er op achteruit en dat mag ook niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:44

oftewel zolang je auto het mag trekken hoef je vanaf volgend jaar geen BE te halen maar dit was vorig jaar toch al bekend daarom heb ik dem ijne nog niet gehaald wacht dit gewoon af haha..

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:49

heart4horses schreef:
ElvierW schreef:
Ik heb het vorige week gedaan via VV. Van te voren helemaal niet kunnen oefenen maar het bochten draaien ging prima. Ook het kijken. Alleen niet geslaagd omdat ik te vlot reed :o Ga nu 10 dec weer bij dezelfde rijschool maar niet meer via VV. Heel veel spiegels kijken en goed vooruit kijken zijn het belangrijkste. Succes in februari!!

Mag ik vragen welke rijschool? Ik heb jeaanhangwagenrijbewijshalen.nl

Jij ook succes!! :)

Ik doe het via verkeersschool Louise. Prima ervaring tot nu toe, ondanks het niet slagen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:50

Maar dat is nu toch ook al zo?
Als het totaal niet meer weegt dan 3500 kilo mag het nu ook al.

Ik snap dr geen hout meer van :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:52

hahah anneliesdj ik ook vrij weinig maar het heeft toch ook met enkel of dubbel asser te maken haha ook nog zo ingewikkeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:11

Ik gok zomaar dat je dezelfde rijschool en instructeur had als ik :=

yvje86 schreef:
Ik heb ook via vakantie veiling BE gedaan voor 226,-. Heel gedoe achteraf, ik het kort komt het erop neer dat ik een solo opleiding via VV had gekocht maar een duo opleiding kreeg, inclusief instructeur die in de berm stond te plassen en in de lesauto rookte. Ook wist ik van tevoren niet dat de lesauto een 'automaat' was. Ik was van al deze dingen zo onder de indruk dat ik niet meer normaal examen kon rijden.
Affijn gezakt uiteraard.. klachtenbrief naar rijschool en VV gestuurd en vorige week bericht terug gekregen van VV dat ik de helft van het bedrag terug krijg.

Afgelopen donderdag alsnog mijn rijbewijs met een vinkje achter BE op kunnen halen, ja ik ben twee weken geleden alsnog geslaagd zonder opmerkingen van de examinator. Ik heb drie lesjes gehad (uiteraard bij een andere, fatsoenlijke rijschool).
Tips...
X check voordat je gaat bieden de slagingspercentages van de rijschool!!!!
X oefen heeeeeeel veeeeeeeel van tevoren.
X vergeet niet de theorie te leren, je moet weten wat er op de kentekenbewijzen, weegbriefstaat oa.
X vraag van tevoren of het wel om een schakelauto gaat, want om dat ook nog te moeten leren in die paar uur les is zonde van je tijd.

Succes!,

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:14

anneliesdj schreef:
Het B rijbewijs van staks mag je toch alleen een aanhanger tot 750 kilo trekken?
En volgens die site mag je er niet op achteruit gaan, het BE van nu mag je meer mee trekken dan het BE van straks, dus ga je automatisch naar vrachtwagen lijkt me? Klinkt idioot maar anders ga je er op achteruit en dat mag ook niet.

Nee met b mag je straks met een combinatie rijden die in totaal 3500 kg weegt (Ledig gewicht auto plus maximale totale massa aanhanger), net als nu. Straks maakt het alleen niet uit of de auto zwaarder is dan de maximale totale massa van de aanhanger of niet. Nu mag dat maximale totale massa van de aanhanger niet groter zijn dan het ledig gewicht van de auto.

Voor BE mag je straks nog net zo veel trekken als nu. Je gaat er dus in geen enkel geval op achteruit.

StalNollie schreef:
oftewel zolang je auto het mag trekken hoef je vanaf volgend jaar geen BE te halen maar dit was vorig jaar toch al bekend daarom heb ik dem ijne nog niet gehaald wacht dit gewoon af haha..
Zolang je auto de maximale totale massa van de aanhanger mag trekken mag het nu, en dus zeker strtaks. Maar er wordt dus gekeken naar maximale totale massa, niet naar werkelijk gewicht.

Enkelasser of tandemasser heeft echt helemaal nergens iets mee te maken, dat is een fabeltje dat hardnekkig is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:33

StalNollie schreef:

Zelfde hier.. Met die nieuwe regels ga ik toch nog even afwachten hoor, zou zonde zijn als ik 'm straks heb en niet nodig blijk te hebben!
Gaan die nieuwe regels in januari 2013 in?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:39

FlyAway schreef:
Voor BE mag je straks nog net zo veel trekken als nu. Je gaat er dus in geen enkel geval op achteruit.

Dat is in elk geval niet zo.
Want nu zijn er zware combinatie's (10 ton of meer) die met BE gereden mogen worden, volgens de nieuwe regels mag bij BE de aanhanger niet meer wegen dan 3500 kilo.
Dan ga je er dus behoorlijk op achteruit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:43

Ik wil ook graag volgend jaar zelf op pad kunnen met de trailer :j
Twijfel dan ook om mijn BE te halen, maar kom er niet helemaal aan uit of ik ou met die nieuwe regels met mijn B mag trekken of niet.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:46

Leuk ik heb er ook al vaak naar zitten kijken...maar twijfel altijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:46

Je mag nu ook al met je B trekken.
Watvoor auto en trailer heb je? Een 1 of 1,5 paards mag je meestal wel trekken, 2 paards alleen als het een lichte is. En dan moet je auto natuurlijk zwaar genoeg zijn.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:47

anneliesdj schreef:
FlyAway schreef:

Dat is in elk geval niet zo.
Want nu zijn er zware combinatie's (10 ton of meer) die met BE gereden mogen worden, volgens de nieuwe regels mag bij BE de aanhanger niet meer wegen dan 3500 kilo.
Dan ga je er dus behoorlijk op achteruit.

Net als nu mag ook straks een aanhanger meer wegen dan 3500kg voor BE. Standaard is de max 3500kg, maar onder bepaalde voorwaarden kan het meer zijn. Dat is nu ook al zo. Overigens, er zijn geen auto`s die standaard volgens papieren meer dan 3500kg mogen trekken. Hiervoor moet je per definitie naar de RDW. Dus nogmaals, voor BE verandert er niets.

Zou overigens wel raar zijn natuurlijk als je om zo`n wijziging een vrachtwagen rijbewijs zou krijgen. De eisen voor een vrachtwagen rijbewijs zijn zo ontzettend anders, dat is niet te vergelijken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ategorieen

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:48

Ik dacht dus ook dat ik hem niet zou hoeven halen met die veranderde regels maar helaas is onze combinatie samen 3800 kilo :)
een jeep en een 2 paardstrailer. Toch maar aan de lessen gegaan. Niet via vakantie veilingen. 540 euro, een intake les vam 1,5 uur en 3 uur les + examen.
Veel oefenen thuis is wel handig als je niet zoveel lesuren hebt en het nooit hebt gedaan, al is het maar voor het gevoel :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:49

anneliesdj schreef:
Je mag nu ook al met je B trekken.
Watvoor auto en trailer heb je? Een 1 of 1,5 paards mag je meestal wel trekken, 2 paards alleen als het een lichte is. En dan moet je auto natuurlijk zwaar genoeg zijn.

Het maakt geen moer uit wat je trailer weegt voor B. Het gaat erom hoeveel hij volgens de papieren mág wegen, oftewel, de maximale totale massa. Als je een tweepaardtrailer hebt die 700kg weegt en 1300kg belading mag hebben en je auto weegt 1500kg en mag 1200kg trekken, dan mag je deze combinatie zelfs leeg NIET trekken met B. Het gaat om maximale totale massa, niet om werkelijk gewicht.

Bij BE is dit juist andersom, daar wordt gekeken naar werkelijk gewicht. Daarom is het altijd het handigste om BE te halen. Ten eerste zit je dan altijd goed, ten tweede leer je dan wat de regels zijn ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:51

ik heb het be ook via vakantieveilingen gedaan en ben ook geslaagd ben er erg blij mee.ik heb thuis geoefend maar heb voor dat ik dat van vakantieveiling ging doen nog 2x een uurtje les gepakt zodat ik tips kreeg waar ik thuis aan moest oefenen en ook tips met achter uit rijden enz heel fijn .