2 paarden in 1,5 trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:20

Connie, ik snap je wel ( qua agressief worden), maar denk dat een rustige reactie iets meer effect heeft ( en niet op jouzelf terug boomerangt).

verder ontopic: Het lijkt me onveilig door het toch echt wel klem staan van de paarden, waarvan je niet zeker weet of ze elkaar wel voldoende verdragen, om dit zonder naar elkaar trappen toe te staan. Daarnaast wordt het bewaren van het evenwicht lastiger bij een maar beperkte ruimte om de benen te verzetten.

Vervolgens lijkt het me lastig, en potentieel risicovol bij het uitladen. Het is dan heel lastig om paard 1 uit te laden, terwijl paard 2 nog staat. Je kunt niet de achterstang weghalen 1 paard losmaken en de ander vast laten staan ( levensgevaarlijk: klep open, stang weg en je paard nog vast...). 2 paarden losmaken en ze er dan 1 voor 1 uitladen is lastig omdat je dan de kans loopt dat beide paarden tegelijkertijd er uit willen.

Daarnaast misschien ook even de wegenverkeerswet er op na slaan, of het besluit paardenvervoer? Ik weet nl niet of, bij alles wat misschien in de praktijk gedaan wordt, of dit ook mág!

(en ter relativering mbt het niet passen: connemara's zijn niet groot... maar hebben wel massa)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:45

mirgino wat een geweldig leuke foto!

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:55

denk dat het niet gaat passen, wij hadden eerder altijd een pony van 120 en 135 bij elkaar in de anderhalf paards trailer, dat ging echt net en dan stonden ze met de buiken regen elkaar. het inladen was dan ook heel lastig als 1 pony scheef ging staan.
zal een foto voor je opzoeken dan heb je een beeld...

malissapaard

Re: 2 paarden in 1,5 trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:01

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:09

dank je voor de foto, om eerlijk te zijn vind ik het er niet slecht uitzien.
Waarschijnlijk in de bochten zullen ze tegen elkaar aanleunen en geeft een verkeerde wegligging?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:40

wij hebben er ruim 2 jaar mee rondgereden hebben er eigenlijk ook niet veel problemen mee gehad, maar deze ponys konden dan ook wel heel goed met elkaar.
het kleintje hebben we wel vast met een longeerlijn erom heen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:48

connie64 schreef:
mirgino wat een geweldig leuke foto!

Nostalgie!
Heel leuk.

Past dus makkelijk met z´n 4e in een 1,5 paards trailer :+

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:51

Ik zou het zeker niet doen!
Wij hebben het ook gedaan en is toen meerdere keren flink mis gegaan,
Dat er een onderuit lag of helemaal in de knoop of over elkaar heen gesprongen.
Is toevallig ook de reden dat onze 1.5 paard trailer bij de vorige eigenaar weg moest,
zijn paarden werden ook helemaal gek toewel ze altijd bij elkaar stonden!

ben dus niet de enige en zou zeker niet gaan besparen op veiligheid

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:53

riagr dom van mij maar heb totaal niet aan het gevaar van uitladen gedacht!!
Voor het schoppen naar elkaar ben ik persoonlijk niet bang, mijn paarden zijn verzot op elkaar maar inderdaad het uitladen geeft nogal eens iets stress.
Dank daarvoor!

Geerke, zou je mij nog eens duidelijk kunnen maken wat er mis is met mijn rijbewijs?Meer als be bestaat er niet of je moet met vrachtwagens gaan rijden....
ietje nogmaals IK BESPAAR NIET (diepe zucht)
Haha met zn 4en erin t moet dus niet gekker worden....
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-11-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:55

connie64 schreef:
ietje nogmaals IK BESPAAR NIET (diepe zucht)

zeg ik ook niet, maar geef je advies dat je dit ook niet zou moeten doen en ik dit zeker niet zou doen!
Heb nergens gezegd dat je dit wel gaat doen of doet!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:59

ik heb al diverse keren dat ik nergens op bespaar,genoeg geld op de bank heb staan en geen risico's neem.
Bedankt voor je advies en bezorgdheid.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:59

Een kennis van ons deed wel twee pony's (+-1.45) in een één paards... Gevolg; Één pony had een jaap in z'n kaak van zo'n 20 cm, die gehecht moest worden en waarvoor het paard nog weken aan de medicijnen is geweest.

Pony was mijn zijn hoofd vast komen te zitten aan de gesp van het halster van de ander, door ruimtegebrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:04

Jouw rijbewijs is prima hoor connie :) gewoon BE en die heb jij er denk ik bijgekregen vroeger!
Goed van je dat je een 2 paards kiest, stuk veiliger vind ik.
Ik rijd met een grote dodge pickup en 2 paards trailer, nou als we een goeie zijwind hjebben, voel ik m zelfs hoor! En dan zie je soms van die kleine 1 paards achter 'normale' lichte auto's.. Het mag m£aar ik zou daar nooit mee durven rijden.
Nu kunnen je paarden straks nog een keer trammelant maken onderweg zonder dat de boel omslaat of slingert.

Die foto van mirgino (?) Met die zeil-trailer, mennnn!! Je paard zal maar zn kop door dat zeil douwen! Maarja vroeger waren ze minder moeilijk en voorzichtig natuurlijk. Bij mij op stal stopten ze een paard in de geiten trailer, zonder voorstang!! Moet je nagaan als je een keer keihard op de rem moet :oo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:06

Sjongejonge, wat een ongeloofelijke bult onzin komt hier weer langs.
Om te beginnen: er is maar EEN punt wat van belang is: laadvermogen! De rest is flauwekul in de marge.
Twee paarden zonder schot mag, maar is niet zomaar aan te bevelen (ik deed dat wel, maar met twee paarden die elkaar goed kenden)

In de IJslanderwereld is het eerder regel dan uitzondering om met een 1,5 of 1,75 paards te rijden, al dan niet met een schot erin. Zolang laadvermogen geen probleem is, is er niks aan de hand en ook een 1,5-paards trailer kun je gewoon krijgen met 2-ton spec.

Weet dus wat je nodig hebt (laadvermogen) en wat je auto kan en mag trekken en dan pas kun je iets zinnigs zeggen over de (on)verantwoordelijkheid van deze actie.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:36

dank je viva en ikke, was al bang dat ik weer erg ondoordacht was.
Nogmaals, er lag mij iets bij uit een lang grijs verleden dat je 2 paarden op een anderhalf kwijt kon.
Nogmaals het gaat hier niet om grote paarden.

Helaas heb ik mijn be er NIET bijgekregen.Heb toendertijd wel mijn rijbewijs in amerika gehaald (op een parkeerplaats met pilonnetjes, 1 stopbord en geslaagd grinnik)
Na mijn thuiskomt in Nederland moest ik aan kunnen tonen dat ik 1 jaar in amerika was geweest en ik kwam helaas 1 maand tekort.
Rijbewijs bleef geldig maar e heb ik verleden jaar gehaald om van al het gezeur af te zijn.Ik bedoel met gezeur de totale max laadvermogen,wat je wel en niet mag trekken etc.

Heb een kia die 2500 kilo mag trekken,verder ga ik uit van een gem van 2000 kilo trailer plus paarden en ik dacht dat ik dan goed zat.
Geerke beweerde dat ik een ander rijbewijs nodig had en ik vroeg me af welke dan?

Ik ga gewoon voor een veilige betrouwbare 2 paards trailer klaar uit.
Geen concessies op veiligheid,kosten,risico etc.
Ben zuinig op mn paarden en ga absoluut voor zekerheid.

Hadden ze makkelijk en zonder problemen op een anderhalf gepast had ik daar misschien voor gekozen omdat ik vind dat de keus daarin groter is en er meer aangeboden wordt.

Mijn keus zal zeer waarschijnlijk een fautrans worden omdat ik zo n trailer ooit eens gehad heb en ik ben er persoonlijk helemaal weg van mede door de opstap.Mijn ene paard is een zeur met die klep en die opstap is totaal geen probleem voor hem.
Het andere paard laadt zeer makkelijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:59

VivaLaVida schreef:
Jouw rijbewijs is prima hoor connie :) gewoon BE en die heb jij er denk ik bijgekregen vroeger!
Goed van je dat je een 2 paards kiest, stuk veiliger vind ik.
Ik rijd met een grote dodge pickup en 2 paards trailer, nou als we een goeie zijwind hjebben, voel ik m zelfs hoor! En dan zie je soms van die kleine 1 paards achter 'normale' lichte auto's.. Het mag m£aar ik zou daar nooit mee durven rijden.
Nu kunnen je paarden straks nog een keer trammelant maken onderweg zonder dat de boel omslaat of slingert.

Die foto van mirgino (?) Met die zeil-trailer, mennnn!! Je paard zal maar zn kop door dat zeil douwen! Maarja vroeger waren ze minder moeilijk en voorzichtig natuurlijk. Bij mij op stal stopten ze een paard in de geiten trailer, zonder voorstang!! Moet je nagaan als je een keer keihard op de rem moet :oo

:D dit was in 1976 toen zag je ze erg veel :j
en de auto die ervoor stond werd ook niet op gelet ,mijn vader reed met Peugeot 404 en 304[ Diesel] en ik weet nog vanuit Hellevoetsluis de dam over met tegenwind en 2 ponies erin ging hij niet harder dan 50/60km
maar dat mocht toen
als je daaraan terug denk >;) t levens gevaarlijk,maar er was veel minder verkeer dan nu.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:25

grinnik die goeie ouwe tijd!!!
mijn pappa had toendertijd een simca 1100 zuurstokroze,om je dood te schamen,gillen deed die motor af en toe.
Maar inderdaad 30 jaar geleden was t allemaal zo druk niet en mocht er eigenlijk best wel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:55

Zo'n trailer zonder klep, daar ga ik ook voor de volgende keer. Binnenkort dus :P
Maar dan een iforwilliams!
Even offtopic, sorry.
Maar balen dat je je E nog moest halen!
Wel handig als je hem hebt :j

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:57

hm persoonlijk iets hoor zo n trailer maar ik vond de ifor dus niet mooi.

fautrans is wel heeeeel moeilijk te vinden overigens,ifor kan je overal krijgen en zeker ook 2hands.

renateschaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:19

dat gaat helaas niet passen dat wordt echt een 2 paardstrailer ze moeten ook nog de ruimte hebben hun achterbenen wijd te zetten om balans te houden op de trailen

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:22

Mijn 2 pony's van 1.30 stonden ook samen in een 1,5 trailer. Ze konden prima samen omgaan met elkaar dus het gaf dan ook verder geen problemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:26

renateschaik schreef:
dat gaat helaas niet passen dat wordt echt een 2 paardstrailer ze moeten ook nog de ruimte hebben hun achterbenen wijd te zetten om balans te houden op de trailen

Wanneer ze klemvast in de trailer staan, houden ze elkaar in evenwicht :)* Bovendien hoeft een paard bij een goede chauffeur niet zoveel evenwicht te bewaren......

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:32

renateschaik schreef:

Als ze meer ruimte hebben zullen ze moeilijker hun balans kunnen houden als dat ze tegen elkaar staan/of een schot ertussen.
Voor een paard is het (meestal) fijner klem te staan dan veel ruimte te hebben in een trailer.
Dat ze met de halsters in elkaar waren gekomen kan ook op een tweepaards gebeuren.
Wel kunnen ze eerder op elkaars benen trappen, maar daar kun je bescherming voor gebruiken.
Verder zie ik geen probleem, als ze rustig zijn samen en het laadvermogen klopt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:58

ik vind een 2 paards al krap voor 2 grote pony's :P Mijn paard en pony durf ik er met zadel niet op te zetten. dat is wel lastig met een bosritje, want moeten we elke keer in het bos op de parkeerplaats zadelen en dat geeft meer gedoe dan thuis. Anderhalf paards zou ik alleen 2 A pony's samen op zetten, of het moet zo'n super breed ding zijn dat het bijna een 2 paards is. Laadvermogen van mijn vorige 1,5 paards trailer was 650 kg. Totaalgewicht maximaal 1300, eigen gewicht 650kg. Als ik het goed onthouden heb.