Paard laat zich vallen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:53

Somebitch schreef:
De beschermers zullen wel iets geholpen hebben denk ik hoor, was iniedergeval wel blij dat hij die om had. :=

Maar inderdaad, liever even rustig aan zodat hij niet het vertrouwen verliest in de trailer. :)

dus op een 1.5 paards staat hij wel rustig?
zal er dan op neer komen dat die gewoon geen plaats genoeg heeft. Zoals ik zei, met de mijne hetzelfde drama in een 2 paards waar ze 80 cm ruimte had. laten vallen, boel afbreken, super gestressd, maar enkel in de bochten.
nu staat ze op een eenpaards die ook maar 100 cm ruimte geeft, maar dat gaat perfect. ze kan de benen wijd zetten,staat niet tegen een wand als ze niet wil, ideaal.
ik heb het idee om ze met een ander paard te vervoeren laten varen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:28

Hier een Haflinger die precies hetzelfde doet. Zodra ze op den 2-paards trailer komt met tussenschot laat ze zich vallen. Nu is het als ze rechts staat nog erger dan links, waarschijnlijk omdat ze zich altijd naar links laat vallen en de zijwand nu eenmaal steviger aanvoelt dan het tussenschot. De oplossing bij ons is: alleen op de 2-paards dan schot schuin en een lange stang erachter. Met 2 paarden op de trailer, Haflinger links en de voorstang eruit. Sinds die tijd niets meer aan de hand. Ze kan blijkbaar niet tegen het klem staan bij het optrekken en afremmen en nu voelt ze voor geen druk meer. Ik zet ze aan 2 kanten vast en als voorstang hangt er nu een touw vrij los.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:43

Hier précies hetzelfde probleem, drie weken geleden gingen we op pad naar de vereniging en moesten we door een aso helaas de bocht wat scherper nemen, na de bocht even stilgestaan en toen weer verder gegaan, de hele reis heeft hij op de trailer staan stampen en doen en de terugreis was er niet beter op...
Twee weken geleden zetten we hem op de trailer, alsof er níks aan de hand is, andere pony erop, niks aan de hand, klep dicht en meneer begint weer, uiteindelijk besloten om hem niet mee te nemen.
Vorige week toch maar even gekeken wat er aan de hand is, pony duikt in elkaar en laat zich tegen de wand onderuit zakken en de angst was van zijn ogen af te lezen, ik ben een stukje meegereden en ook nog een bocht rechtsom en linksom (linksom is al tijden de boosdoener waar hij al een beetje vervelend ging doen), ik wist zelf totaal niet waar we heen gingen en het staan ging mij gemakkelijk af.
Op elke andere trailer kan hij wél staan en aan de andere kant zetten is geen optie want dan schuiven zijn hoeven onder het tussenschot/

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:49

Duhelo schreef:
Somebitch schreef:
De beschermers zullen wel iets geholpen hebben denk ik hoor, was iniedergeval wel blij dat hij die om had. :=

Maar inderdaad, liever even rustig aan zodat hij niet het vertrouwen verliest in de trailer. :)

dus op een 1.5 paards staat hij wel rustig?
zal er dan op neer komen dat die gewoon geen plaats genoeg heeft. Zoals ik zei, met de mijne hetzelfde drama in een 2 paards waar ze 80 cm ruimte had. laten vallen, boel afbreken, super gestressd, maar enkel in de bochten.
nu staat ze op een eenpaards die ook maar 100 cm ruimte geeft, maar dat gaat perfect. ze kan de benen wijd zetten,staat niet tegen een wand als ze niet wil, ideaal.
ik heb het idee om ze met een ander paard te vervoeren laten varen.

Ja, volgens de vorige eigenaresse wel. Zal het zelf nog uit moeten testen. Maar als zij het zegt geloof ik dat ook. :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:06

Mijn merrie doet dit ook.
De ene trailer/vrachtwagen breekt ze af, bij de andere geeft ze geen kik.

- Paard gekocht, op trailer gezet => geen probleem
- Een dik jaar later, paard op trailer gezet voor een ritje naar de zee => slaat heel de trailer kort en klein
- Dag later opnieuw geprobeerd met andere trailer en bestuurder => slaat de trailer kort en klein en laat zich vallen in de bochten.
Paard kwam met schaafwonden op heup en benen van de trailer gestrompeld, zeiknat van het zweet, en dat na nog geen 5 minuten.

Toen had ik de hoop eigenlijk opgegeven, maar na een paar maanden toch nog eens geprobeerd.
Een half uur bezig geweest met het paard aan de trailer te wennen. Met tussenshot, zonder tussenschot, ander paard er bij, alleen, op en af, op en af, ruiken, eten geven. Dan op de trailer gezet met het andere paard, auto gestart en vertrokken. Paard geeft geen kik. Dag nadien met dezelfde trailer, zelfde buurpaard een rit van meer dan een uur. Paard gaf geen kik!

Vertrouwen was hersteld, enkele maanden later koop ik een vrachtwagentje.... Eerste keer er op, nog niet helemaal vastgebonden. Heel de boel kort en klein geslaan (en dan dus echt met beide achterbenen vol tegen de wanden dreunen!). Dus meteen weer van die wagen getrokken en wat meer tijd genomen om te oefenen. Op en af, op en af, vastzetten, weer op en af, eten geven, vastzetten, klep dicht, klep open, tot ik zag dat het paard rustig bleef. Klein rondje gedaan, niets geen problemen. Ik rij nu een jaar rond met deze wagen (waar ze heel de laadbak voor zichzelf heeft, dus heel veel ruimte) Niets van problemen meer.

Dus ik dacht, probleem is opgelost, paard heeft geen angst meer voor trailers.
Wil ik op reis met een vriendin en haar paard. Mijn paard bij haar paard op haar vrachtwagen. Eerste 15 minuten geen problemen en dan gaat de knop om en slaat ze de boel weer stuk. De mest hing tot aan het plafond van de vrachtwagen! Paard uit de wagen getrokken, opgehaald met eigen wagen en zodra ze op "haar" wagen stond een diepe zucht en weer probleemloos te vervoeren.

Ik heb ondertussen zoveel combinaties geprobeerd dat ik er geen lijn meer kan op trekken. Is het puur enkel de ruimte, of het niet "kennen" van de trailer?
Ik hou in ieder geval mijn hart vast als ik ooit mijn vrachtwagentje weg doe voor een andere vervoersmiddel. Ik weet nooit op voorhand of ze braaf gaat zijn of heel de boel (en zichzelf) stuk gaat slaan. Met de hele stal een dagje naar zee? Heel leuk, maar dan alle paarden op hun grote vrachtwagen en ik achter tuffen met mijn paard en mijn wagentje! Ben ik tenminte zeker heelhuids aan te komen.

Hoe meer ruimte, hoe zekerder ik ben dat ze braaf blijft staan. Rechts laden lijkt ook beter dan links laden, schuin is absolute voorkeurspositie. Hoeveelheid licht in de trailer lijkt geen invloed te hebben. En een hooinet erbij help meestal ook wel wat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:52

Ashkerlon schreef:
Mijn merrie doet dit ook.
De ene trailer/vrachtwagen breekt ze af, bij de andere geeft ze geen kik.

- Paard gekocht, op trailer gezet => geen probleem
- Een dik jaar later, paard op trailer gezet voor een ritje naar de zee => slaat heel de trailer kort en klein
- Dag later opnieuw geprobeerd met andere trailer en bestuurder => slaat de trailer kort en klein en laat zich vallen in de bochten.
Paard kwam met schaafwonden op heup en benen van de trailer gestrompeld, zeiknat van het zweet, en dat na nog geen 5 minuten.

Toen had ik de hoop eigenlijk opgegeven, maar na een paar maanden toch nog eens geprobeerd.
Een half uur bezig geweest met het paard aan de trailer te wennen. Met tussenshot, zonder tussenschot, ander paard er bij, alleen, op en af, op en af, ruiken, eten geven. Dan op de trailer gezet met het andere paard, auto gestart en vertrokken. Paard geeft geen kik. Dag nadien met dezelfde trailer, zelfde buurpaard een rit van meer dan een uur. Paard gaf geen kik!

Vertrouwen was hersteld, enkele maanden later koop ik een vrachtwagentje.... Eerste keer er op, nog niet helemaal vastgebonden. Heel de boel kort en klein geslaan (en dan dus echt met beide achterbenen vol tegen de wanden dreunen!). Dus meteen weer van die wagen getrokken en wat meer tijd genomen om te oefenen. Op en af, op en af, vastzetten, weer op en af, eten geven, vastzetten, klep dicht, klep open, tot ik zag dat het paard rustig bleef. Klein rondje gedaan, niets geen problemen. Ik rij nu een jaar rond met deze wagen (waar ze heel de laadbak voor zichzelf heeft, dus heel veel ruimte) Niets van problemen meer.

Dus ik dacht, probleem is opgelost, paard heeft geen angst meer voor trailers.
Wil ik op reis met een vriendin en haar paard. Mijn paard bij haar paard op haar vrachtwagen. Eerste 15 minuten geen problemen en dan gaat de knop om en slaat ze de boel weer stuk. De mest hing tot aan het plafond van de vrachtwagen! Paard uit de wagen getrokken, opgehaald met eigen wagen en zodra ze op "haar" wagen stond een diepe zucht en weer probleemloos te vervoeren.

Ik heb ondertussen zoveel combinaties geprobeerd dat ik er geen lijn meer kan op trekken. Is het puur enkel de ruimte, of het niet "kennen" van de trailer?
Ik hou in ieder geval mijn hart vast als ik ooit mijn vrachtwagentje weg doe voor een andere vervoersmiddel. Ik weet nooit op voorhand of ze braaf gaat zijn of heel de boel (en zichzelf) stuk gaat slaan. Met de hele stal een dagje naar zee? Heel leuk, maar dan alle paarden op hun grote vrachtwagen en ik achter tuffen met mijn paard en mijn wagentje! Ben ik tenminte zeker heelhuids aan te komen.

Hoe meer ruimte, hoe zekerder ik ben dat ze braaf blijft staan. Rechts laden lijkt ook beter dan links laden, schuin is absolute voorkeurspositie. Hoeveelheid licht in de trailer lijkt geen invloed te hebben. En een hooinet erbij help meestal ook wel wat.

een zin:
het is een merrie ...
De mijne geeft de eerste keren ALTIJD problemen met laden.
gaat er vlot op, en stormt er dan in een keer weer af (en geloof me, 1000 kilo trekpaard dat er achteruit uitstormt is NIET leuk!)
de truc bij haar is om haar erop te krijgen met de stang erachter. als die zit gaat ze er twee maal tegen duwen, eventueel wat springen, en als ze niet weg kan is het gedaan.
keren erop gaat ze er probleemloos op, en nu laad ze zichzelf alleen.
Maar owee als ik een andere trailer neem (ook al is die groter/ruimer/lichter), of bv iets erin verander. (alvast de hooinet erin hang, deurtje niet open gezet heb, oid)

amber_steph

Re: Paard laat zich vallen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:18

Hier ook een met een paard die hetzelfde doe.
In een 2paards trailer moet de tussenschot scheef staan, smaller werkt niet, dan is hij nog meer gestressed.

Vrachtwagen waar ze schuin staan, heb hij helemaal geen problemen mee.
Ook 1.5 paard trailer geen problemen mee.

Mijn paard die zak gewoon door de stress door zijn ene voorbeen en hangt naar een kant, waardoor hij elke x uitgleed.

Ice_baby

Re: Paard laat zich vallen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:05

Hoi,

wat vervelend dat jullie allemaal zulke ervaringen hebben met de paarden.
Ik hoor allerlei handige "Tips" maar is het niet fijner als het paard er gewoon rustig oploopt zonder stressen en netjes kan blijven staan met rijden?
Ik raad aan om Petra vlasblom van 2moons ( www.2moons.nl) te raadplegen, zij heeft tegenwoordig studenten in op leiding die ook al vakbekwaam zijn om hierbij te helpen.
Zij leert mensen met hun paarden op een paardvriendelijke manier te laden en lost alle problemen op.
misschien interessant om een naar te kijken?
succes! ik hoop dat je het weet op te lossen.

Groetjes Kim